Bukefalos 28 år!

Minishettisar!

E

emindy

hur mycket brukar en minishettis väga? Min pojkvän är livrädd för hästar och jag vill gärna lugna ner honom lite genom att visa på små hästraser. :angel:
Frågan gäller nog egentligen; hur små kan de bli?
Tacksam för svar! :)
 
Min shettis (ej mini) väger ca 200 kg. Han är 95 cm och den enda häst som min sambo vågar hantera. :D
 
Skulle gissa att minisar normalt väger mellan 100-150 kg.
Deras MAXhöjd är 86 cm och jag har sett vuxna minisar som är från 77 och uppåt...
(77-centimetersponnyn har jag dessutom skott en gång... :eek:)
 
tack tack! :bow:
De väger tyvärr fortfarande mer än pojkvännen, men men
 
Proppa i honom massa mat då :angel:
Mer än ett minishettisföl kan han väl iallafall inte väga?
 
*hihi* kan tro att du hade velat se det... :p
dessutom var det en "skraj" liten dam som var rädd för hovslagaren pga tidigare erfarenheter, men med lite specialknep löste vi det till sist! :) lite svårt att förklara hur, dock...
(skodde en till mini hos samma ägare den dagen...)
 
hur mycket kan ett föl väga då?
Han vill inte gå upp mer... det är en riktigt spinkig pojke jag har fått tag i. När jag väl lyckats göda honom till 60kg blev han nojjig och nu har han nästan börjat banta :(
 
Ett nyfött föl till en NORMALstor shettis väger mellan 10-15 kg, man BÄR dem lätt! :D
*har tvingats bära fölungar till o från hagen vid några tillfällen* :crazy:

De går förvisso upp i vikt ganska fort, men de första månaderna är de väääldigt små ändå... :)
 
hmmm
Kanske går att introducera på en liten fölis då...?
Men då får jag nog ha tålamod. Såna föds inte varje dag!

Tack för alla upplysningar! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 834
Senast: Sirap
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 079
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp