Minkfarmar

karamelldrottningen

Trådstartare
Kan börja med att säga att jag inte har jättestor insikt i minkfarmar och hur de sköts så om någon här vet hur det går till irl vore det intressant att ta del av det.
Av det jag sett i form av reportage och läst på så har det inte varit imponerande. Och frågan är minkarna föds upp för deras päls men finns det ens en efterfrågan? Vem köper pälsen?

Vad anser ni bör ske med minkfarmarna i Sverige?
 
Det jag sett av minkfarmar ser ju inte ut som en rolig miljö att vara i för dom. Gallerburar...
För min del kan de stänga ner. Vore en annan sak om man använder mer än bara pälsen och hade bättre miljö åt dom.
 
Jag har inte heller speciellt stor kunskap om minkuppfödning.
Försökte googla men nästan allt jag hittade var från aktionsgruper som är mot att hålla mink. Känns svårt att bilda sig en egen uppfattning genom att bara läsa argument från dem som är emot?

Minkuppfödning har också blivit ett ämne som är väldigt infekterat.
Eftersom jag med viss fasa ser argumentationen från dem som är emot all djurhållning i livsmedelsproduktionen, så är jag grundskeptisk till samma organisationers argument runt minkar.

Nn får gärna tipsa om info från bägge sidor.
 
Det finns massor av tv klipp just nu i och med covid utbrottet på nordgylland. Där finns även ett reportage från en svensk minkfarm i blekinge. SVT.se I stort sett bor de i burar utan inredning hela sina liv, när det är dags för avlivning som det är nu så stoppar man en el tåt i varje ände och dödar dom på det sättet för att inte påverka pälsen. Jag ser ingen anledning till att vi ska ha minkuppfödning alls.
 
Du hittar reglerna för pälsdjursuppfödning här: http://djur.jordbruksverket.se/amne...r/palsdjur.4.5aec661121e2613852800010135.html

En vuxen mink får i Sverige hållas i en bur 80X45X25 cm (i den buren ska det då finnas en bolåda och "berikning"). Då är en mink 30-45 cm lång. Mindre burar kan tillåtas om "djurhållningen i övrigt är mycket god". Ungefär som att hålla en häst i box hela dess liv.

Avlivning med kolmonoxid är "under vissa omständigheter" tillåten.

Givet djurskyddshänsyn och den smittrisk det ändå innebär att hålla djur på det här sättet undrar jag varför det är tillåtet. De pälsar vi behöver kan vi få från får.
 
Efterfrågan finns vilket också är en av näringens argument till att leva kvar: ”det är bättre att minkarna föds upp hör än i länder med djurskydd=0”.

Jag tycker att all uppfödning under liknande omständigheter ska läggas ner. Minkfarmarna är varken bättre eller sämre än broileruppfödning. Båda är djurskyddsvidriga och utgör en reell fara för folkhälsan då dessa miljöer är perfekt grogrund för flertalet patogener.
 
Jag har varit på minkfarm några gånger, i samband med min utbildning och sen i mitt jobb (med studenter på studiebesök).

Jag blev ”positivt” överraskad. Inte för att jag tycker djurhållningen är bra, utan för den är långt ifrån så dålig som jag hade fått kära mig som yngre.
Jag kan inte heller säga att den nödvändigtvis är så mycket sämre än en del annan djurhållning (tex höns i bur).

Pälsarna säljs på internationella auktionshus, de stora aktörerna är såklart Ryssland och Kina.
 
Burhöns är förbjudet i Sverige, tiden för omställning har gått ut sedan länge. Minkarna hålls i gallerburar, de lever hela sitt korta liv på galler och har inga möjligheter att bete sig naturligt. Så länge minkfarmer får fortsätta hålla minkar som de gör sanktioneras djurplågeri i Sverige. Argumentet att det är bättre här än i Kina och Ryssland håller inte, de har pälsfarmer där med.
 
Jag har varit på minkfarm några gånger, i samband med min utbildning och sen i mitt jobb (med studenter på studiebesök).

Jag blev ”positivt” överraskad. Inte för att jag tycker djurhållningen är bra, utan för den är långt ifrån så dålig som jag hade fått kära mig som yngre.
Jag kan inte heller säga att den nödvändigtvis är så mycket sämre än en del aannan djurhållning (tex höns i bur).

Pälsarna säljs på internationella auktionshus, de stora aktörerna är såklart Ryssland och Kina.

Jag kände på precis samma sätt när jag började komma i kontakt med industrin i mitt arbete som offentlig veterinär för några år sedan! Jag kommer aldrig vara enig med pälsindustrins grundläggande principer, men helt ärligt så är förhållandena inte signifikant värre än tex grisindustrin som jag jobbat mycket mer med (nej, inte bara här i Danmark).

Just nu avlivas hela mitt lands (Danmark) minkindustri och på flera sätt känns det ok, på ett personligt plan. Primärt pga de mutationer man har funnit i coronaviruset, som potentielt kan utgöra ett jättehot mot Danmarks befolkning och den globala folkhälsan.
 
Jag kände på precis samma sätt när jag började komma i kontakt med industrin i mitt arbete som offentlig veterinär för några år sedan! Jag kommer aldrig vara enig med pälsindustrins grundläggande principer, men helt ärligt så är förhållandena inte signifikant värre än tex grisindustrin som jag jobbat mycket mer med (nej, inte bara här i Danmark).

Just nu avlivas hela mitt lands (Danmark) minkindustri och på flera sätt känns det ok, på ett personligt plan. Primärt pga de mutationer man har funnit i coronaviruset, som potentielt kan utgöra ett jättehot mot Danmarks befolkning och den globala folkhälsan.
Sen skulle ju 80 % ändå avlivats nu eftersom det är pälssäsong om jag förstod det hela rätt.
 
Rätt äckligt dock när de låter kadavren ligga och ruttna så stanken gör folk illamånde. 🤢🤮

I Danmark?

Minkuppfödare jag hade nära till när jag hade medryttarpålle på ett ställe, körde med lantbrukstjänst container. Sen hur länge låg där i vet jag inte, men luktade inget när man passerade vad jag minns.
 
Ruttnande kroppar = bakterier och råttor. Känns som en rätt allvarlig konsekvens.
I mina ögon är en ny pandemi med covid-19 värre. Det handlar om ett fåtal farmar där hämtningen inte kunde hinna med. Vi snackar avlivning av 15-17 miljoner djur och det ska gå fort! Att leden senare i kedjan en gång eller två inte hinner med tycker jag är ganska förståeligt. Oavsett vilka (fördärvs) bakterier som måtte växa är det knappast värre än det ursprungliga problemet.
 
Sen skulle ju 80 % ändå avlivats nu eftersom det är pälssäsong om jag förstod det hela rätt.
Det är visst inte helt pälssäsong än och de får inte lov att använda pälsen utan allt skal destrueras. Skillnaden nu är ju att alla djur ska avlivas också deras avelsdjur så hela familjers inkomst och levebröd försvinner i ett slag.

Jag tycker inte heller pälsindustrin är något att hylla men jag tycker verkligen synd om de drabbade som i ett slag förlorar allt.
 
Det är visst inte helt pälssäsong än och de får inte lov att använda pälsen utan allt skal destrueras. Skillnaden nu är ju att alla djur ska avlivas också deras avelsdjur så hela familjers inkomst och levebröd försvinner i ett slag.

Jag tycker inte heller pälsindustrin är något att hylla men jag tycker verkligen synd om de drabbade som i ett slag förlorar allt.
Jag tänkte mest djuretiskt. Man får anta att familjerna blir ersatta på något sätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 699
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 833
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp