Minnen av Hajen...

C

Camarotheking

Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU!

Har varit ute och gått rätt mkt på slutet..bra för hjärnan...och kilona som ska bort..
Jag har gått mkt på stigarna bakom travbanan och när jag har passerat stallbacken så har jag mått illa när jag sett boxen där Hajen fick avsluta sina dagar..Har gått på andra sidan om den men det påminner mig ändå om den dagen..

Midsommar är en helg som påminner mig mkt om Hajen..Gick på travet idag och såg honom nästan framför mig..
För 16 år sen precis på dagen så gjorde han sin debut,på Årjängstravet...Det spöregnade...Hajen var tre år och valpig..Galopperade stort tidigt i loppet..blev sen jagad som tusan av idiot kusken och slutade femma.Kusken fick aldrig köra mer..Året var alltså-88..
-93,dvs för 11 år sen var det helt andra förutsättningar...Solen sken...Hajen var åtta år,stor,stilig och med en vilja av renaste vatten..Motståndet var hårt men han hade gått många bra lopp i starterna innan.Kusken hade fått en enda order,"lägg dig inte invändigt för då ger han upp med detsamma".Starten gick...Från sitt sjunde spår bakom bilen var Hajen snabb ut men inte tillräckligt snabb..positionen dödens och tredje inner finns att välja på...man ser hur kusken styr in på innerspår innan han plötsligt ändrar sig och kör fram i dödens...När det är femhundra meter kvar går ledaren och Hajen ifrån övriga fältet..Hajen lägger bak öronen och lämnar den invändige hästen bakom sig..En annan häst kommer långt ut i spåren..Hajen slår inte av på tempot utan håller sitt tempo, den andra hästen kommer närmare och närmare och det blir "hååååårt i mål"Nervös väntan...men Hajen vann,vann tack vare sitt löphuvud av guld!Han var väl medveten om att han var bäst,det lyste om honom i segerdefileringen precis som alla andra gånger han var först i mål...Glädjen var total...Vi hoppade och kramades och njöt av berömmet från kusken och applåderna från publiken..som så många gånger förr..Han gav oss så mkt..både på banan och utanför..
Han var en kämpe...han gav aldrig upp...ögonen lyste alltid av livsglädje och kämparvilja...Jag tog ifrån honom hans möjlighet att kämpa...det gör ont...gör mig fortfarande osäker på om jag handlade rätt eller fel...
Han var en stor del av våra liv sålänge-19 år.Det var så självklart när han var i livet..
Vi ska minnas honom med ett leende..men det är svårt att leva med att han inte finns...

Dom som tror att trav bara är pengar kan stoppa upp ngt stort där bak...
Det är inte Hajens 641 000 kr i insprungna pengar jag kommer ihåg..Det är varje liten spec stund med Hajen jag kommer ihåg.Varje seger,varje misslyckande,all oro,all glädje,all gemenskap.Jag minns...jag minns en underbar individ..en individ som älskade sig själv,sitt liv..En häst som var en del av våra liv i 19 år....


Älskad...saknad....
 
Jag såg allt framför mig!
Man glömmer aldrig!Så är det.

Kram Stally
 
Stally.Kram och tack

Diabetikern. Mm han var det...Tack,kramar tbx
 
Jag kan förstå allt du skriver.....

Bävar för den dagen Den Vackra måste vandra vidare :(
...vilka stunder man haft, det är som du säger...pengarna gör absolut inte ont...men det är stunderna tillsammans, minnena, både bra o dåliga och den gränslösa kärleken till sin vackra springare som betyder mest.......
 
Fortsätt och skriv!! :bow: Så att dom som är fördomsfulla mot oss som håller på med trav får veta att det är en hel del känslor med och inte bara pengar!!
Tack för att du vill dela dina känslor! /Jari
 
Martha :) Underbart att känna att ngn förstår känslorna.
Fast den vackra har nog måååånga år kvar!Man blir inte äldre än vad man gör sig vet du*ler brett* Ibland fick vi försöka få Hajen att förstå att han faktiskt inte var unghäst!*ler och kommer ihåg*

Jari.Tack för att ni lyssnar:)

Det känns lite bättre idag...Ni är BÄST!
 
Vi får väl sitta på Berget och tjuta ihop nån dag....och försöka överträffa varandra så vi blir så rörda att vi får bäras ut på bår :D :D

Näää, Den Vackraste skall nog bli världens äldsta travhäst...sådär 43 år :angel: :D
Nu har han ju dessutom fått en fru så hans gener förs vidare :bow: :bow:
 
*ler*Kanske inte den bästa idén du kommit med...Men vi kan ha en nostalgi kväll.Ta med alla band som finns på dom och glo och berätta och minnas:)

Det skulle Hajen också bli*ler matt*Men jag är inget för sådana som försöker hålla liv i djuren till varje pris...Önskar vi människor kunde få samma förmåner...
 
Nä, jag skulle nog önska att han blev väldigt sjuk så det inte fanns några andra alternativ...han är ju friskheten själv...idag drog han i 140 ut i hage, bockade och studsade, stannar och ser sådär lagom "Kung över Gården" ut...kollar av sina domäner, och travar majestätiskt iväg :D
...fast han är ju bara 11 :rofl: :rofl:

Jag har ju en liten goding som efterträdare också.... ;)
 
Jag hade önskat samma sak..det hade varit så mkt lättare..
 
:cool: Just det tom jag som MAN kan erkäönna att jag har känslor för vissa hästar :o
Får även en tår i ögonvrån ibland när det går bra för någon ;)
Svårt att inte ryckas med ex när tom "kaxige" Ludde blir rörd!
Eller för att inte prata om Hultman.. han måste ha ryskt blod i sig, som är så känslosam!
 
Såg tyvärr inte det här inlägget innan jag gick så jag noterade aldrig den hästen,sorry.
 
så fint, han verkade vara en kanonhäst!!!
Saknar oxå min fina springare leffe(global life) som avlivades den 19 november!! men de har det bra nu..
 
Du vet att jag tänker på dig...

Jag kan fortfarande få världens nostalgiryck efter min första stora häst-kärlek och han dog för 17 år sedan. :( Tyvärr har jag bara ett endaste videoband med honom och givetvis är det det loppet jag lät syster vinna... (Måste väl vara preskriberat nu? :crazy:)

Min nuvarande älskling hoppas jag blir urgammal...

Är det Någon som vet om SM-loppen i ponnytrav från 80-talet finns arkiverade någonstans???? Det vore guld att få kopiera dem...

/// ghost
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 204
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 611
Senast: Tofs
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 532
Senast: Imna
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 158
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp