Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Sonic76

Trådstartare
Har sedan hösten 2009 haft grava problem med min hjärna.
Då tappade jag all förmåga att ta in information.
Allt jag har läst om under utbildningen finns kvar i hjärnan, men jag kan inte plocka fram den.
Det känns som hela huvudet är fyllt med bomull.
Jag kan inte diskutera vettigt då jag tappar ord och mening.
Kan det bli bättre nu när jag fått hjälp efter 6 år?
Har fortfarande inte fått återbesökstid, skulle haft det i november.
Jag är gravt oroad för att min förmåga att sköta ett jobb jag älskar aldrig kommer tillbaka :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja, långvarig stress ger skador på hjärnan. När jag brände ut mig 2005 var forskningsläget lite oklart - vissa forskare hävdade att dessa skador aldrig går över men min läkare påstod att detta var fel enligt hans erfarenhet. Det är jag glad för, för jag upplever att mina skador verkligen blev kraftigt bättre för varje år även om min hjärna inte är (och säkert aldrig blir) som förr. Jag jobbar heltid, har klarat att plugga och mår bra. Jag har tillgång till mina kunskaper och kan inhämta nya. Även om jag fortfarande är känslig för stress och måste planera mitt liv så att jag får återhämtning och lugn och ro när jag inte jobbar.

Jag är inte påläst på vad som hänt inom forskningen på senare år men hjärnan har en fantastisk förmåga att återhämta sig. Hoppas du har en bra vårdkontakt som kan visa dig hur du kan hjälpa din hjärna.

Riktigt svårt sjuka patienter kan drabbas av s k kognitiv svikt och det har jag en kompis som har gjort. Hon har riktigt stora problem att klara intryck och att orka och hon kommer troligen aldrig att bli bra eller kunna jobba men förhoppningsvis blir hon bättre än hon är idag.

Och det hoppas jag att du också kan bli.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja, jag har ju äntligen fått nån som lyssnar, sen har jag oerhört mycket stress i mitt liv även om jag inte jobbar just nu, men försöker koppla av och vila hjärnan.
Frustrerande bara att ha så mycket kunskap och man inte får fram den när den behövs :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag har haft liknande och blev hjälpt av större dos omeg 3. Omega 3 forte 4 kapslar om dagen och plötsligt kunde jag ta fram info igen, tänka klart tankar och börja ta in info igen. Kan vara värt att testa. :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ska definitivt kolla på det.
Äter dock en del mat med omega 3 i men lite extra skadar nog inte
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det gjorde jag med men det räckte inte på långa vägar efter utmattning och depression. Så nu har jag boostat i en månad och prövar att minska för att se vad som händer :)
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja jag får nog testa.
Fruktansvärt frustrerande när man inte fungerar som man borde :(
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Det hjälper inte att tvinga. När den stänger av är det bara vila som gäller.

Nu när jag jobbar 82% orkar jag läsa igen. Heltid + facket höll på att driva mig in i väggen igen.

Det suger när hjärnan inte fungerar som förr!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag följer tråden med intresse eftersom jag också lider av det sedan länge. Vad är det för hjälp du får nu?

Något som jag upplever hjälper är att anteckna mycket i vardagen. Det gör att jag slipper stressen som kan uppstå när jag inte kommer ihåg saker, vilket i sin tur gör det lättare att tänka klart i övrigt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag känner igen det och din frustration över det! :( Jag har epilepsi och har en medicin som påverkar mitt minne. Eftersom jag har (frånvaro-)anfall så ofta så orkar inte min hjärna riktigt med så därför är mitt minne väldigt påverkat. Att inte minnas vad folk säger minuten efter de sagt det, att tappa ord, att glömma viktiga saker,att skriva ner saker men glömma kolla i kalendern osv. Folk tror jag är dum i huvudet! Att jagi nte bryr mig. Att jag är slarvig. :(
Det är jag ju inte. Jag är bara... typ glömsk.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Jag kan lägga till att något som jag borde göra är att sluta utsätta min hjärna för onödig information (som t.ex. när jag är på Buke eller läser på FB). Men det är lite svårt att sluta med eftersom jag upplever att det i viss mån även är avstressande och att det ibland t.o.m. kan hjälpa mig att hitta tillbaka till tankarna ibland.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Själv kan jag känna att jag saknar stimulans för hjärnan ibland, min hjärna skriker efter utmaningar men mitt liv ser inte ut så just nu och det är vaninnigt otillfredställande. Alla funkar vi olika. Jag behöver liv och rörelse, snabba puckar, mycket information som utmanar mig. Idag skriiiiiker min kropp efter ett annat liv med lite variation. Mitt huvud känns som ett glest eko av vad det skulle kunna vara. Jag tappar ord, jag tappar namn, tider, platser, minnen, och ibland tror jag att jag börjat bli dement.

Jag har under de senaste åren fått och haft ett antal stressrelaterade diagnoser. Nu känner jag att jag måste göra något drastiskt och jag börjar med ganska stora förändringar av mitt liv med både bostadsort och förhoppningsvis ett annat arbete som utmanar mig. Jag tror inte att jag skulle vara hjälpt av tillskott eller terapi - jag behöver ett annat liv helt enkelt.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Själv kan jag känna att jag saknar stimulans för hjärnan ibland, min hjärna skriker efter utmaningar men mitt liv ser inte ut så just nu och det är vaninnigt otillfredställande. Alla funkar vi olika. Jag behöver liv och rörelse, snabba puckar, mycket information som utmanar mig. Idag skriiiiiker min kropp efter ett annat liv med lite variation. Mitt huvud känns som ett glest eko av vad det skulle kunna vara. Jag tappar ord, jag tappar namn, tider, platser, minnen, och ibland tror jag att jag börjat bli dement.

Jag har under de senaste åren fått och haft ett antal stressrelaterade diagnoser. Nu känner jag att jag måste göra något drastiskt och jag börjar med ganska stora förändringar av mitt liv med både bostadsort och förhoppningsvis ett annat arbete som utmanar mig. Jag tror inte att jag skulle vara hjälpt av tillskott eller terapi - jag behöver ett annat liv helt enkelt.

Precis. Det finns så klart en extrem i den andra änden också - där hjärnan stimuleras för lite och liksom trubbas av. Nu avser jag inte hävda att du är varken gammal eller senil, men för att göra en parallell så finns det ju mycket forskning som tyder på att hjärnstimulans håller nervcellerna igång och motarbetar demenssjukdomar.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Ja jag var väg in i den berömda väggen i höstas. Men tack vare en fd kollega som såg att jag bara bet ihop och försökte härda ut fick mig att byta vårdcentral och kom till en "skrynklare". Jag har fått lära mig att inte ha för många bollar i luften och avslappningsövningar som jag gör innan jag ska sova.

Jag var en person som blev lätt rastlös. Nu försöker jag i stället njuta av att vara där jag är och inte rusa fram i hjärnan vad ska jag göra när jag kommer hem osv...
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

*KL*

Först: Du borde kräva den där återbesökstiden.

Jag har också minnesproblem. Jag är så L E S S på det nu.
Dels har jag problem när jag läser böcker, eller här på forumet. Avatarerna är guld värd men gud nåde de som har bruna halvblod ... :cautious: (med en liten blink på det).

Om jag deltar i en diskussion här på forumet eller på andra ställen på nätet har jag oftast glömt så snart jag klickat på sänd och när jag sen kommer på det är diskussionen avslutad och klar.

Idag när jag skulle plocka ur diskmaskinen händer det IGEN .... "var ska den här vara nu igen ... just deja..." igen igen igen ...

Nu har jag äntligen, efter flera års kämpande, börjat klara av att läsa romaner igen. Men det är problematiskt. Jag glömmer direkt bort karaktärernas namn, och vem som är vem. Oftast får jag ihop det ändå - beroende på författarens förmåga men ... Skitjobbigt är det.

Hänga med i filmer är också ett rent h e l v e t e.

Häromdan när jag var på sjukhuset frågade min sköterska om jag varit utsatt för mycket stress under mitt liv .... :yuck: och det har jag. Både yttre och sånt jag skapat själv. Ska till läkaren den tredje och har fått stränga tillsägelser om att noga berätta det här detaljerat ...

Det känns som att det är närminnet som är det stora problemet.

Hade jag inte påminnelserna i telefonen skulle jag missa medeciner, hämta dottern på dagis (!!!), släcka akvariet, borsta tänderna på ungarna, komma i säng (!!!!!!). Thank heavens för smarta telefoner. :p

Vad äter du för medecin ENYA?
Jag äter lamotrigin (äk. lamictal) det är ju en epilepsi medecin. Men jag upplever snarare tvärtom att den gör mig lite bättre.

Jag vet inte vad jag ville bidra med nu. Jag kanske tänkte nåt som jag glömt. :D men det här är vad det blev ...
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Känner igen det där.
När jag svarar i trådar här på buke och när jah postat svaret så är det inte alls det jag ville ha fram.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Attans skulle ringt vc, men vaknade nu efter att ha somnat vid 06 imorse.
Ohållbart detta men jag har inte fått ny sömnmedicin än
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Själv kan jag känna att jag saknar stimulans för hjärnan ibland, min hjärna skriker efter utmaningar men mitt liv ser inte ut så just nu och det är vaninnigt otillfredställande. Alla funkar vi olika. Jag behöver liv och rörelse, snabba puckar, mycket information som utmanar mig. Idag skriiiiiker min kropp efter ett annat liv med lite variation. Mitt huvud känns som ett glest eko av vad det skulle kunna vara. Jag tappar ord, jag tappar namn, tider, platser, minnen, och ibland tror jag att jag börjat bli dement.

Hjälp, det är mig du beskriver :eek:
När jag arbetade med riktigt stimulerande arbetsuppgifter (intensivvårdade barn i hemmiljö samt sjukhusmiljö) så var jag betydlig klarare i knoppen än jag är nu. Mina arbetsuppgifter idag är: mata och lägga brukare. Alltid samma sak :( Känner mig utbränd trots att jag liksom inte gör något.
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Här är en till som känner igen sig själv oerhört väl i din beskrivning! För mig har det dock gått framåt pga av följande: för ett år sen fick jag akut järnbrist och började äta järntabletter (Duroferon).

Skillnaden före och efter var ENORM. Jag fick tillbaka nästan hela mitt gamla jag både fysiskt och mentalt. Jag sökte runt en hel del på nätet efter detta och tydligen är det inte alls ovanligt att kvinnor med utbrändhet/utmattningsdepression även har krafig järnbrist. Så be en läkare kolla det och de ska INTE enbart kolla HBt och utgå från det utan även själva järnhalten i blodet (är lite trött och symtomatiskt så har jag glömt vad ämnet heter : )

Sen lade jag även till magnesium eftersom jag så lätt fick träningsvärk. Det höjde nivån på mig ytterligare.

Fram tills för några veckor sedan var jag mycket nöjd med att ha blivit så mycket bättre av att tillsätta sådant som fattades i min kropp. Jag hade gå på behandlingar för att få ordning på ett ryggskott. Tredje gången jag fick behandling hade spänningarna släppt så pass att han nu kunde behandla nacken, framförallt högre upp i nacken.

Ett dygn senare så kände jag hur jag blev mycket kvickare i skallen! Kändes som att gå från att ha en seg dator som det tar evigheter att ladda upp en bild på till att ha en maskin med absolut bästa prestanda. Två dygn efter behandlingen så började kroppen kännas stark - urstark!

Och så har det fortsatt nu de följande veckorna. Fysiskt och mentalt så känner jag igen mig från hur jag fungerade förr - innan jag gick in i väggen. Jag har frågat min sjukgymnast om detta och enkelt förklarat så kan spänningar i övre delen av nacken leda till syrebrist i hjärnan. Det är därför jag har märkt så stor skillnad före och efter.

Så vad jag vill ha skrivet är att det tydligen inte alls är hopplöst för oss som har landat på andra sidan väggen! Jag tror faktiskt inte att jag är helt unik som fått sån hjälp av att få ordning på de bitar som handlar om syresättning av blodet. Om man har kommit igång med allt annat och fått ordning på de mentala bitar som ledde en in i stressen så är min erfarenhet att det är väl värt att även se över kroppen.

Som vanligt är det sällan läkare som har koll på detta, men det är VÄL värt att kämpa och hitta det som kanske hjälper just dig!
 
Sv: Minnesproblem pga utmattningssyndrom

Vad jag känner igen mig. Bytte ändå "ner" mig som en del säger till mig och nu med omvårdnad. Men jag är helt slutkörd på jobbet. :S
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 934
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 428
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 336
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp