Minnesstrategier för att komma ihåg nya ord?

SiZo

Trådstartare
Jag har stött på ett problem i mitt studerande som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Jag vänder mig därför till det allvetande buke för tips, råd och kanske även stöttning.

Jag har en ADHD-diagnos i grunden, vilket kan vara bra att veta kanske.

Hur som helst, jag studerar just nu kemi 2 på en bastermin på universitet. Och jag har upptäckt, till min stora fasa, att det verkar komplett omöjligt för mig att lära in nya ord.

Vi håller på med organisk kemi nu, och jag har lyckats rabbla in alkanerna, äntligen. Men sedan har vi alkener, alkyner, karbonylföreningar, etrar, fenoler, arener, ketoner, aldehyder och jag vet inte allt...

Jag verkar oförmögen att lära mig dessa utantill. Det bara går inte! Har någon något tips?

Jag måste dels komma ihåg namnet på dem, vad de är för något, viken ändelse de ger på ett namn, egenskaper och så vidare...

Och det här verkar vara minst sagt knepigt. Det hjälper såklart inte att boken inte är speciellt pedagogisk...
 
Försök hitta en koppling till namnen. Minns jag inte fel så härstammar många av namnen grekiska, slå upp vad de betyder och rita upp hur systemet med ändelser ser ut. Funkar inte det så går det bra att hitta helt egna associationer också/istället. Googla på "linking method" och "memory palace" för info hur man med associationer/bilder kan lära in stora mängder "rabbelkunskaper".
 
Lappar/kort med molekylen ritad på ena sidan och namnet på den andra. Gärna förhöra varandra.
Problemet här är att man ju även ska veta vad de grupperna ger för namn till molekylen de sitter på. Och allt är ju så himla likt. Det skiljer med en atom eller 2 bokstäver i namnet.