Minnesstrategier för att komma ihåg nya ord?

SiZo

Trådstartare
Jag har stött på ett problem i mitt studerande som jag inte riktigt vet vad jag ska göra åt. Jag vänder mig därför till det allvetande buke för tips, råd och kanske även stöttning.

Jag har en ADHD-diagnos i grunden, vilket kan vara bra att veta kanske.

Hur som helst, jag studerar just nu kemi 2 på en bastermin på universitet. Och jag har upptäckt, till min stora fasa, att det verkar komplett omöjligt för mig att lära in nya ord.

Vi håller på med organisk kemi nu, och jag har lyckats rabbla in alkanerna, äntligen. Men sedan har vi alkener, alkyner, karbonylföreningar, etrar, fenoler, arener, ketoner, aldehyder och jag vet inte allt...

Jag verkar oförmögen att lära mig dessa utantill. Det bara går inte! Har någon något tips?

Jag måste dels komma ihåg namnet på dem, vad de är för något, viken ändelse de ger på ett namn, egenskaper och så vidare...

Och det här verkar vara minst sagt knepigt. Det hjälper såklart inte att boken inte är speciellt pedagogisk...
 
Försök hitta en koppling till namnen. Minns jag inte fel så härstammar många av namnen grekiska, slå upp vad de betyder och rita upp hur systemet med ändelser ser ut. Funkar inte det så går det bra att hitta helt egna associationer också/istället. Googla på "linking method" och "memory palace" för info hur man med associationer/bilder kan lära in stora mängder "rabbelkunskaper".
 
Lappar/kort med molekylen ritad på ena sidan och namnet på den andra. Gärna förhöra varandra.
Problemet här är att man ju även ska veta vad de grupperna ger för namn till molekylen de sitter på. Och allt är ju så himla likt. Det skiljer med en atom eller 2 bokstäver i namnet.
 
Försök hitta en koppling till namnen. Minns jag inte fel så härstammar många av namnen grekiska, slå upp vad de betyder och rita upp hur systemet med ändelser ser ut. Funkar inte det så går det bra att hitta helt egna associationer också/istället. Googla på "linking method" och "memory palace" för info hur man med associationer/bilder kan lära in stora mängder "rabbelkunskaper".
Jag tror inte att de härstammar från grekiska. Karbonyl och karboxylsyra låter inte det minsta grekiskt.

Alkanerna kommer lite från grekiska, men de kan jag redan. Jag brukar vara ganska duktig på ramsor eller associationer annars, men här går jag bet. Kom på en förut.

Kol i kolet på ketonet :rofl:
 
Min egen bästa strategi har varit att skriva ner dem i en lista.
Namn (ex alkyn), egenskap (trippelbindning), ändelse (-yn) osv.
Just att skriva listan själv har varit en stor hjälp för min egen inlärning.
(sen att jag har lagt just organkemin bakom mig är en annan femma, men jag var rätt bra på den medan jag läste den... :p )
 
Min egen bästa strategi har varit att skriva ner dem i en lista.
Namn (ex alkyn), egenskap (trippelbindning), ändelse (-yn) osv.
Just att skriva listan själv har varit en stor hjälp för min egen inlärning.
(sen att jag har lagt just organkemin bakom mig är en annan femma, men jag var rätt bra på den medan jag läste den... :p )
Ja, det brukar fungera för mig med. Jag har i vanliga fall mkt lätt för sånthär, men nu vet jag inte vad som har hänt.

(Just alkyn kunde jag faktiskt :up:)

Det kan vara så att den enorma stress jag har varit under helt enkelt gör sig påmind nu. Men jag har inte riktigt tid att lyssna på kroppen just nu. Den får hålla ut några dagar till!
 
Problemet här är att man ju även ska veta vad de grupperna ger för namn till molekylen de sitter på. Och allt är ju så himla likt. Det skiljer med en atom eller 2 bokstäver i namnet.
Det går ju göra bara med ändelserna också :)

För vetenskapliga/latinska namn har jag använt mig en del av sådana ramsor, för min del behöver de inte alltid vara kopplade till"facit" utan kan sätta sig för att de är så konstiga. Och de minns jag faktiskt, till skillnad från organkemi :o
 
Ja, det brukar fungera för mig med. Jag har i vanliga fall mkt lätt för sånthär, men nu vet jag inte vad som har hänt.

(Just alkyn kunde jag faktiskt :up:)

Det kan vara så att den enorma stress jag har varit under helt enkelt gör sig påmind nu. Men jag har inte riktigt tid att lyssna på kroppen just nu. Den får hålla ut några dagar till!
Om min hjärna samarbetar med mig i morgon ska jag ta fram mina böcker och se om jag kan hitta på nåt bra knep. (Just nu gör den inte det...)
 
Sen: hur lär du dig bäst? behöver du läsa, skriva (för hand) höra eller säga orden? Våra hjärnor fungerar olika och behöver olika input för att lära sig snabbast och enklast.

jag använder helst en kombo av skriva och tala (skriva först, sen tala (nån förhör mig) efter jag skrivit några gånger.
 
Om min hjärna samarbetar med mig i morgon ska jag ta fram mina böcker och se om jag kan hitta på nåt bra knep. (Just nu gör den inte det...)
Jag har kikat lite i mina böcker för att friska upp minnet. Och inte hittat några riktigt bra knep eller ramsor eller liknande. Utan det handlar mest om att banka in en funktionell grupp i taget och lära sig vad den heter och vad den gör.

Det enda jag riktigt väl kommer ihåg var att en kursare till mig hade fått tips om att aldehyder är CHO, dvs ett dubbelbundet syre och ett väte på en kolatom.
30849
 
Sen: hur lär du dig bäst? behöver du läsa, skriva (för hand) höra eller säga orden? Våra hjärnor fungerar olika och behöver olika input för att lära sig snabbast och enklast.

jag använder helst en kombo av skriva och tala (skriva först, sen tala (nån förhör mig) efter jag skrivit några gånger.
Problemet här är att jag inte vet. Jag har innan haft så bra minne att jag har tittat på saker 1 till absolut max 3 ggr så har det suttit sedan. Nu behöver jag 1-2 h/ord... Det är ju inte riktigt rimligt. Jag måste hitta vad min nya, sämre, hjärna gillar.
 
Jag har svårt att lära just utantillsaker som inte går att länka med logiska kopplingar. Typiskt glosor när man gick i skolan, de orden som inte har någon likhet med något annat som man kan hänga upp det på.

Jag gjorde så som någon nämnde ovan att skriva en lista på dem. Och sedan GÅ. Ta med listan ut och promenera, läs ett ord och upprepa typ fem gånger, låt stavelserna följa takten i stegen och repetera betydelsen. Vill minnas att jag ibland låg på mage i sängen och dunkade fötterna växelvis i madrassen ibland som alternativ.

Precis idag läste jag i boken Hjärnstark om att fysisk aktivitet förbättrar inlärningen. Och allra bäst om den kan ske samtidigt, annars direkt före. Men inte så ansträngande att den tar över i fokus eller ansträngning. Så promenera var perfekt. Kan vara på ett löpband om det underlättar att man kan ha boken med sig.
Så något var väl rätt med min egenuppfunna metod. Och så lustigt att du skulle fråga om det just nu. :)

(Även ett kapitel om att konditionsträning ökar fokus och kan hjälpa vid ADHD; gärna på morgon eller fm då effekten är bäst i ett par timmar direkt efter; mkt bra bok)
 
Jag har svårt att lära just utantillsaker som inte går att länka med logiska kopplingar. Typiskt glosor när man gick i skolan, de orden som inte har någon likhet med något annat som man kan hänga upp det på.

Jag gjorde så som någon nämnde ovan att skriva en lista på dem. Och sedan GÅ. Ta med listan ut och promenera, läs ett ord och upprepa typ fem gånger, låt stavelserna följa takten i stegen och repetera betydelsen. Vill minnas att jag ibland låg på mage i sängen och dunkade fötterna växelvis i madrassen ibland som alternativ.

Precis idag läste jag i boken Hjärnstark om att fysisk aktivitet förbättrar inlärningen. Och allra bäst om den kan ske samtidigt, annars direkt före. Men inte så ansträngande att den tar över i fokus eller ansträngning. Så promenera var perfekt. Kan vara på ett löpband om det underlättar att man kan ha boken med sig.
Så något var väl rätt med min egenuppfunna metod. Och så lustigt att du skulle fråga om det just nu. :)

(Även ett kapitel om att konditionsträning ökar fokus och kan hjälpa vid ADHD; gärna på morgon eller fm då effekten är bäst i ett par timmar direkt efter; mkt bra bok)
Ja vi gjorde ett arbete i skolan där vi testade det där med att motionera och sedan köra ett minnestest. Alla andra lyckades bättre gång 2. Jag försämrade mitt resultat ganska rejält, varenda gång.

Ingen aning om varför, men motionera hjälper nog inte just mig. Jag blir bara trött av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp