Minnesträning

parellikusken

Trådstartare
Jag har efter att jag börjat jobba igen efter depression, starka mediciner och ECT insett att mitt minne har blivit betydligt sämre.
Har problem med både korttidsminnet och ansiktsminne. Det är ett problem i min vardag.

Pratade med min läkare om minnesträning, men fick till svar att det inte finns evidens för minnesträning och att vården inte längre erbjuder det.

Men jag är rätt desperat och struntar i evidens just nu. 😅
Så är det någon som har tips över hur man kan träna upp sitt minne eller/och hitta strategier för att komma ihåg saker?
 
Om du ska komma ihåg att göra något specifikt kan det vara bra att koppla det till en plats eller en sak. Öva lite i tanken på att "när jag öppnar kylen ska jag ta x" eller "när jag tar i dörrhandtaget ska jag komma ihåg att ta med y".

Annars är det lappar och listor som gäller. Och att låta saker ta tid, planera för att du. behöver springa fem extra vändor för att komma ihåg grejer och dubbelkolla mot listan.
 
Om du ska komma ihåg att göra något specifikt kan det vara bra att koppla det till en plats eller en sak. Öva lite i tanken på att "när jag öppnar kylen ska jag ta x" eller "när jag tar i dörrhandtaget ska jag komma ihåg att ta med y".

Annars är det lappar och listor som gäller. Och att låta saker ta tid, planera för att du. behöver springa fem extra vändor för att komma ihåg grejer och dubbelkolla mot listan.
Tack för tipsen!

Fördelen med att jobba på en särskola är väl att det finns l lappar, bilder och listor till allt. 😅
Men ändå jobbigt att behöva kolla på dom hela tiden för att komma ihåg själv. Hemma har jag strategier som fungerar, är på jobbet det faller.
 
Tack för tipsen!

Fördelen med att jobba på en särskola är väl att det finns l lappar, bilder och listor till allt. 😅
Men ändå jobbigt att behöva kolla på dom hela tiden för att komma ihåg själv. Hemma har jag strategier som fungerar, är på jobbet det faller.
Jag har helt enkelt fått acceptera att ha listor och post its till jobbet också. Finns bra appar där du kan använda om samma checklista, om det känns jobbigt att ha dem på papper. En vänjer sig, eller, jag tror en gör det. Själv har jag alltid behövt listor:nailbiting:
 
Jag har helt enkelt fått acceptera att ha listor och post its till jobbet också. Finns bra appar där du kan använda om samma checklista, om det känns jobbigt att ha dem på papper. En vänjer sig, eller, jag tror en gör det. Själv har jag alltid behövt listor:nailbiting:
Inte redo att ge upp om mitt minne än, har haft bra minne innan så känns surt.

Men tills jag hittat ett sätt att träna upp det får jag väl acceptera strategier. Så listor är bra. 🙂
 
Jag kör med en del larm i telefonen, för att komma ihåg att ta medicin dagligen och så.

Det är lite svårt att komma med konkreta tips utan att veta exakt vad det är du behöver komma ihåg och i vilket sammanhang då det är så väldigt individuellt hur minnet fungerar.

Ett generellt tips är att hjälpa sig själv i förväg så att man inte behöver minnas. När du kommer hem t.ex lägger du alltid tillbaka nycklarna i väskan efter du låst upp dörren. Nyckeln har två lägen - i din väska, eller i din hand, då kan du aldrig glömma den och den kommer aldrig bort.

Jag har haft dåligt minne i många år sedan min depression var som värst, jag vet inte om det kan bli bättre egentligen men när man kommer fram till hur man ska hantera det så funkar det liksom ändå.
 
Jag kör med en del larm i telefonen, för att komma ihåg att ta medicin dagligen och så.

Det är lite svårt att komma med konkreta tips utan att veta exakt vad det är du behöver komma ihåg och i vilket sammanhang då det är så väldigt individuellt hur minnet fungerar.

Ett generellt tips är att hjälpa sig själv i förväg så att man inte behöver minnas. När du kommer hem t.ex lägger du alltid tillbaka nycklarna i väskan efter du låst upp dörren. Nyckeln har två lägen - i din väska, eller i din hand, då kan du aldrig glömma den och den kommer aldrig bort.

Jag har haft dåligt minne i många år sedan min depression var som värst, jag vet inte om det kan bli bättre egentligen men när man kommer fram till hur man ska hantera det så funkar det liksom ändå.
Är mycket rutiner, scheman, vart saker finns och sånt som är svårt för mig att komma ihåg. Men finns ju listor och grejer jag kan använda och titta på för många saker, men får titta stil i kvarten för att komma ihåg.

Förhoppningsvis blir det bättre med tiden ju mer jag nöter in allt nytt i huvudet, men det är frustrerande att känna att man försämrat funktioner i hjärnan som tidigare var bra.
Inser hur mycket man är beroende av minnet nu när det är kasst.
 
Är mycket rutiner, scheman, vart saker finns och sånt som är svårt för mig att komma ihåg. Men finns ju listor och grejer jag kan använda och titta på för många saker, men får titta stil i kvarten för att komma ihåg.

Förhoppningsvis blir det bättre med tiden ju mer jag nöter in allt nytt i huvudet, men det är frustrerande att känna att man försämrat funktioner i hjärnan som tidigare var bra.
Inser hur mycket man är beroende av minnet nu när det är kasst.
Vissa saker lär man sig, framförallt om man gör det hela tiden i jobbet. Jag har som en liten "bibel" alltså ett litet anteckningsblock där jag har skrivit upp smågrejer för jobbet jag behöver komma ihåg ibland. Typ "Material X finns i Y" och en lista med vissa namn, telnr osv som kan vara bra att ha.
 
Vissa saker lär man sig, framförallt om man gör det hela tiden i jobbet. Jag har som en liten "bibel" alltså ett litet anteckningsblock där jag har skrivit upp smågrejer för jobbet jag behöver komma ihåg ibland. Typ "Material X finns i Y" och en lista med vissa namn, telnr osv som kan vara bra att ha.
Så bra tips!
Det ska jag ta till mig. 👍🙂
 
Oj, vad jag känner igen mig! Hade också rätt bra minne förut med efter ECT, många depressioner och mycket mediciner funkar det inte alls lika bra. Det skrämmer mig, särskilt nu när jag påbörjat både nytt jobb och plugg. Speciellt studierna är jag orolig inför. Känns som att inget fastnar längre. Samtidigt vet jag inte om jag överdriver en smula för att jag tänker så mycket på det här? Jag hoppas också på att min läkare snart ska gå med på att sätta ut min neuroleptika och att det kanske blir lite bättre efter det.

Jag försöker också intala mig att hjärnan är plastisk. Det går oftast att öva upp den kognitiva förmågan. En nära vän till mig gjorde minnesutredning efter ECT som visade att hon hade nedsatt minne. Några år senare började hon läsa till läkare och klarar det utan problem.

Tänker också att du kanske är ovan vid att arbeta om du tidigare varit sjukskriven, och att det också kan spela in?
 
Jag har efter att jag börjat jobba igen efter depression, starka mediciner och ECT insett att mitt minne har blivit betydligt sämre.
Har problem med både korttidsminnet och ansiktsminne. Det är ett problem i min vardag.

Pratade med min läkare om minnesträning, men fick till svar att det inte finns evidens för minnesträning och att vården inte längre erbjuder det.

Men jag är rätt desperat och struntar i evidens just nu. 😅
Så är det någon som har tips över hur man kan träna upp sitt minne eller/och hitta strategier för att komma ihåg saker?
https://www.huvudsidan.se/hjarntraning/minnestraning/

Här finns en del tips.
 
Oj, vad jag känner igen mig! Hade också rätt bra minne förut med efter ECT, många depressioner och mycket mediciner funkar det inte alls lika bra. Det skrämmer mig, särskilt nu när jag påbörjat både nytt jobb och plugg. Speciellt studierna är jag orolig inför. Känns som att inget fastnar längre. Samtidigt vet jag inte om jag överdriver en smula för att jag tänker så mycket på det här? Jag hoppas också på att min läkare snart ska gå med på att sätta ut min neuroleptika och att det kanske blir lite bättre efter det.

Jag försöker också intala mig att hjärnan är plastisk. Det går oftast att öva upp den kognitiva förmågan. En nära vän till mig gjorde minnesutredning efter ECT som visade att hon hade nedsatt minne. Några år senare började hon läsa till läkare och klarar det utan problem.

Tänker också att du kanske är ovan vid att arbeta om du tidigare varit sjukskriven, och att det också kan spela in?
Nu vet jag inte vad du pluggar, men för mig har det varit guld värt att skriva en lista med referenser när jag t.ex. läser kurslitteratur. Sätter en post it på framsidan av boken och har ibland några spalter för olika ämnen/delar där jag sen skriver ner sidorna i relevant kolumn. Så kan jag fokusera på att lära mig de stora sambanden och övergripande kunskap, och lätt kolla detaljerna vid behov, istället för att stressa med att komma ihåg allt på en gång.
 
Oj, vad jag känner igen mig! Hade också rätt bra minne förut med efter ECT, många depressioner och mycket mediciner funkar det inte alls lika bra. Det skrämmer mig, särskilt nu när jag påbörjat både nytt jobb och plugg. Speciellt studierna är jag orolig inför. Känns som att inget fastnar längre. Samtidigt vet jag inte om jag överdriver en smula för att jag tänker så mycket på det här? Jag hoppas också på att min läkare snart ska gå med på att sätta ut min neuroleptika och att det kanske blir lite bättre efter det.

Jag försöker också intala mig att hjärnan är plastisk. Det går oftast att öva upp den kognitiva förmågan. En nära vän till mig gjorde minnesutredning efter ECT som visade att hon hade nedsatt minne. Några år senare började hon läsa till läkare och klarar det utan problem.

Tänker också att du kanske är ovan vid att arbeta om du tidigare varit sjukskriven, och att det också kan spela in?
Är tufft att leva med följderna av ECT. Jag har ett halvår som är helt borta för mig, förutom andra minnesproblem. 😓

Visste inte att neuroleptika kan påverka, börjat med det rätt nyligen.
 
Är tufft att leva med följderna av ECT. Jag har ett halvår som är helt borta för mig, förutom andra minnesproblem. 😓

Visste inte att neuroleptika kan påverka, börjat med det rätt nyligen.
Ja, det är det. Och man blir ju sällan trodd av vården heller. Vet det gäller neuroleptika vet jag inte säkert om det försämrar minnet men den kan ju påverka en kognitivt. Jag tycker att jag inte är lika snabb i tanken längre. Vilket visserligen delvis är positivt eftersom det inte leder till lika mycket ångest. Men ja, verkligen svårt att veta vad som är vad. Depressioner påverkar ju också minnet. Kanske får man försöka hitta lite acceptans i att det är en följd av svårt sjukdom men samtidigt försöka hitta strategier att hantera det.
 
Jag skulle börja minnesträning med dåvarande psykolog efter utbrändheter etc. Men då blev det dags för semester och flytt. Så det blev inget.
Det kanske ser olika ut vad för vård som anses ok. Hon var iofs inte direkt konformistisk utan körde sin grej även om det inte var helt inom reglemente. 😅
Jag ska eventuellt få testa det lite längre fram. Kan återkoppla då.

Enligt den terapeuten fanns det övningar man kunde göra för att förbättra minnet. Jag hann tyvärr Hon nämnde också att minst 20 min motion skulle ha god påverkan för minnet.
 
Kolla in appen lumosity.

Sen låter det konstigt, det vården säger med tanke på att det finns delar av vården som jobbar med detta. Iofs kanske inte ren minnesträning på det sättet utan strategier för att minnas. Detta har jag gjort med arbetsterapeut senast i våras följt av logoped i somras för hjälpmedel inför studier ( @Bansai ) då jag insett att om jag kan läsa och lyssna samtidigt är det lättare. Fick även en smart pen till föreläsningar då jag får svårt att hinna med att avsluta anteckningar (de försvinner helt ur minnet) när de byter sak att prata om.
 
Ja, det är det. Och man blir ju sällan trodd av vården heller. Vet det gäller neuroleptika vet jag inte säkert om det försämrar minnet men den kan ju påverka en kognitivt. Jag tycker att jag inte är lika snabb i tanken längre. Vilket visserligen delvis är positivt eftersom det inte leder till lika mycket ångest. Men ja, verkligen svårt att veta vad som är vad. Depressioner påverkar ju också minnet. Kanske får man försöka hitta lite acceptans i att det är en följd av svårt sjukdom men samtidigt försöka hitta strategier att hantera det.
Jag vet inte riktigt hur dessa mediciner påverkar men antiepileptika är ju också uppe och grejar i hjärnan så att säga och ffa min ena bidrar ev till att det känns grötigt och jävligt i huvudet. Att minnet inte är helt hundra osv (info från neurolog att detärvanlig biverkning). Med tanke på att hjärnan är svår tänker jag att det borde ju kunna stämma med andra "hjärnmediciner" också.
 
Jag har efter att jag börjat jobba igen efter depression, starka mediciner och ECT insett att mitt minne har blivit betydligt sämre.
Har problem med både korttidsminnet och ansiktsminne. Det är ett problem i min vardag.

Pratade med min läkare om minnesträning, men fick till svar att det inte finns evidens för minnesträning och att vården inte längre erbjuder det.

Men jag är rätt desperat och struntar i evidens just nu. 😅
Så är det någon som har tips över hur man kan träna upp sitt minne eller/och hitta strategier för att komma ihåg saker?

Har ingen aning om detta är bra eller inte hjälper men du kan kolla in Jonas von Essens hemsida. Där ligger det en del olika lektioner för att träna upp sitt minne. Vet inte om det kan hjälpa alla men man har ju inte så mycket att förlora att prova.

https://www.jonasvonessen.se
 
Jag är av naturen tankspridd och glömsk och det har nog inte blivit bättre med åren. Jag framstår enligt flera kollegor som strukturerad och med gott minne. Hemligheten är nog motsatsen till minnesträning (bara antar jag utan att veta). Jag skriver upp allt på dagen det ska göras i kalendern. Har en liten bok med bra info och lösenord med mig. Gör hela årplaneringar i förväg för mina uppgifter på jobb som kräver det osv. Hemma har jag rutiner som går på automatik och om något bryter dem så blir det inget vidare.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 454
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 891
Senast: Yrsel
·
Relationer Jag vet varken ut eller in. Jag behöver råd eller nån att ventilera med anonymt. Jag bor med min sambo tillsammans med min mamma och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 419
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har under vintern och våren befunnit mig i en djup depression så har legat några månader på sjukhus för detta. Mediciner har inte...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp