Minska elanvändning

Mitt svar är att jo - det behöver man. Jag skulle inte vilja leva utan min.

Framförallt om man har djur och inte vill leva ständigt behårad. Täcken, kuddar och täckjackor/dunjackor behöver också tumlas.

I veckor av spöregn möjliggör torktumlaren stortvätt :D

Så ja, man behöver tumlaren. Men man tumlar inte allt. Långt ifrån.

Tumlar man allt så kan man spara el genonm att minska tumlandet. Och sommartid går det enklare för det blåser ute och lakan t.ex. slätas ut fint i blåst.
Har man djur så går det ju inte att undvika hår oavsett hur man gör. Klappar man katten eller hunden bara lite, så är man hårig direkt. Jag kör med en sån där rulle med tejp för att få bort sånt.

Jag har ju heller inte plats med en tumlare så jag är ändå tvungen att klara mig utan.
 
Vad har ni för lampor? Man sparar en del på att byta till LED.
Inte ha tekniska prylar i stand by utan stänga av dem ordentligt.
Ät sallad istället för varm mat. 😁 Nä, det är väk överdrivet, men det blir ju en peak när man sätter på spis/ugn.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hur kan vi minska vår elanvändning?

Kort om oss: radhus (hyresrätt) 77 kvm, direktverkande elvärme, två personer.
Gammalt hus med omoderna element.
Ligger idag på mellan ca 290-900 kWh beroende på utetemperatur.

Just nu är ju värmen inte igång.
Vi försöker vara noga med att släcka lampor och stänga av apparater.
Vad mer kan vi göra?
Jag har också direktverkande el på värmen där jag bor. För att minska elanvändningen så sänker jag innetemperaturen såpass att jag inte tycker det är kallt, försöker ta vara på den värmen som går. Har jag kört ungen/diskmaskinen låter jag värmen från dom osa ut i lägenheten (nu bor jag själv, kanske inte lika smidigt om man t ex har barn). Alla lampor här hemma är utbytta till LED för att dra mindre ström, försöker att inte ha öppet t ex kyl/frys för länge så den inte behöver arbeta upp lika mycket för att få tillbaka tempen. Likaså har jag öppet ytterdörren så lite som möjligt (de kalla månaderna, sommarn kvittar då värmen är avslagen).

Jag får ner min elförbrukning kraftigt under sommarmånaderna. Är det riktigt kalla månader ligger jag nog på nästan 1300kWh annars ligger en månad drygt runt 900kWh, nu på sommaren är det under 200kWh, tror det kommer sjunka ytterligare nästa månad (visste inte att det gick att stänga av värmen helt, har bara sänkt tempen till min och den har typ inte gått, men klart den går igång lite kallare dagar, ska bli intressant och se vilken skillnad det gör).

Hittills i år har jag gjort åt mindre kWh än förra året vid den här tiden, så det går åt rätt håll i alla fall. :)
 
Jag har också direktverkande el på värmen där jag bor. För att minska elanvändningen så sänker jag innetemperaturen såpass att jag inte tycker det är kallt, försöker ta vara på den värmen som går. Har jag kört ungen/diskmaskinen låter jag värmen från dom osa ut i lägenheten (nu bor jag själv, kanske inte lika smidigt om man t ex har barn). Alla lampor här hemma är utbytta till LED för att dra mindre ström, försöker att inte ha öppet t ex kyl/frys för länge så den inte behöver arbeta upp lika mycket för att få tillbaka tempen. Likaså har jag öppet ytterdörren så lite som möjligt (de kalla månaderna, sommarn kvittar då värmen är avslagen).

Jag får ner min elförbrukning kraftigt under sommarmånaderna. Är det riktigt kalla månader ligger jag nog på nästan 1300kWh annars ligger en månad drygt runt 900kWh, nu på sommaren är det under 200kWh, tror det kommer sjunka ytterligare nästa månad (visste inte att det gick att stänga av värmen helt, har bara sänkt tempen till min och den har typ inte gått, men klart den går igång lite kallare dagar, ska bli intressant och se vilken skillnad det gör).

Hittills i år har jag gjort åt mindre kWh än förra året vid den här tiden, så det går åt rätt håll i alla fall. :)
Gör man just så, och sen kompleterar med heltäckande gardiner om man har fönster som kyler och draperi för dörren så man kommer igenom utan att släppa ut för mycket så kommer man en bit till.
Sen när det är kallt och blåsigt och om det går att välja så kan man hålla komfortvärme på läsidan och sätta ner värmen på vindsidan lite till. Brukar ändå bara handla om några dagar. Extra tröja de dagarna är inte dumt heller.
Sen vänjer man sig med. Har man haft varmt omkring sig länge så fryser man för inget. Bara sänka rätt av blir inte trevligt, men minska lite varteftersom går ju.
 
Jag har också direktverkande el på värmen där jag bor. För att minska elanvändningen så sänker jag innetemperaturen såpass att jag inte tycker det är kallt, försöker ta vara på den värmen som går. Har jag kört ungen/diskmaskinen låter jag värmen från dom osa ut i lägenheten (nu bor jag själv, kanske inte lika smidigt om man t ex har barn). Alla lampor här hemma är utbytta till LED för att dra mindre ström, försöker att inte ha öppet t ex kyl/frys för länge så den inte behöver arbeta upp lika mycket för att få tillbaka tempen. Likaså har jag öppet ytterdörren så lite som möjligt (de kalla månaderna, sommarn kvittar då värmen är avslagen).

Jag får ner min elförbrukning kraftigt under sommarmånaderna. Är det riktigt kalla månader ligger jag nog på nästan 1300kWh annars ligger en månad drygt runt 900kWh, nu på sommaren är det under 200kWh, tror det kommer sjunka ytterligare nästa månad (visste inte att det gick att stänga av värmen helt, har bara sänkt tempen till min och den har typ inte gått, men klart den går igång lite kallare dagar, ska bli intressant och se vilken skillnad det gör).

Hittills i år har jag gjort åt mindre kWh än förra året vid den här tiden, så det går åt rätt håll i alla fall. :)
Här använder vi också ugnsvärmen :up: .

På vintern har vi tjocka sammetsgardiner i vardagsrummet och hänger (snygga!) fleecefiltar framför den gamla dragiga oisolerade pardörren. Fleecefiltarna hänger från gardinringar på en duschdraperistång, så de är lätta att dra för och dra ifrån. Det blir både varmare och mysigare när man gör så här, tycker jag :) .
 
Man behöver inte ha ignsluckan öppen för att värmen ska komma ut i rummet, det gör den ju ändå fast lite långsammare.
Det jag saknar för tillfället är min kamin! Men en annan sak är med att ha en kupéfläkt att blåsa varmluft på benen när man sitter vid bordet, då kan man ha lite kallare i rummet ändå.
Är man riktigt frusen tar man en stövveltork och sätter in slangarna i byxbenen en stund.
 
Här använder vi också ugnsvärmen :up: .

På vintern har vi tjocka sammetsgardiner i vardagsrummet och hänger (snygga!) fleecefiltar framför den gamla dragiga oisolerade pardörren. Fleecefiltarna hänger från gardinringar på en duschdraperistång, så de är lätta att dra för och dra ifrån. Det blir både varmare och mysigare när man gör så här, tycker jag :) .
Jag tycker det är perfekt att utnyttja den värmen när man väl spenderat tid och ström på att värma upp den, så medan den kallnar kan man lika gärna släppa ut värmen i hemmet om möjlighet finns till det. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Kör tvätt, tork och diskmaskin på natten när elen är billigare
Förutsatt man har sådan mätare. Men mycket gör det inte på prislappen, abonenget är den suraste biten så sett och är som den är.
Men att bara öppna kyl på kvällen när det är svalare så kylen lättare kan jobba med att få ner temperaturen igen kan ge nåt.
 
För två år sedan erbjöd mitt elbolag en app där jag kunde se hur mycket el jag använde varje timme varje dag, vilket var väldigt intressant - jag kunde till exempel se att elanvändningen ökade den där timmen jag hade haft ugnen igång etc.

Tyvärr så kom jag dock fram till att cirka 90 % av dåvarande elförbrukningen var uppvärmning av huset och varmvatten, så allt som inte hade med uppvärmningssystemet gjorde i princip ingen skillnad alls på elräkningen.
 
För två år sedan erbjöd mitt elbolag en app där jag kunde se hur mycket el jag använde varje timme varje dag, vilket var väldigt intressant - jag kunde till exempel se att elanvändningen ökade den där timmen jag hade haft ugnen igång etc.

Tyvärr så kom jag dock fram till att cirka 90 % av dåvarande elförbrukningen var uppvärmning av huset och varmvatten, så allt som inte hade med uppvärmningssystemet gjorde i princip ingen skillnad alls på elräkningen.

Eon har en sån app typ, man kan se daglig förbrukning. Det är intressant!
Jag tror vi har samma "dilemma", det är uppvärmingen som drar mest.
Den största kostnaden nu på sommaren är abonnemanget, inte elen..
 
Inte att förglömma så är även energiskatten till staten en stor post på elräkningen, och den är ju utöver både fasta och rörliga avgifter till elnätsbolag/elhandelsbolag :) .
 
Alltså, jag förstår inte. I sommar har elförbrukningen varit jättehög, trots att vi inte haft några element igång och varit noga med att stänga av och så där.
Nu i september här det däremot gått ner, trots att vi varit hemma mycket och startat elementen.
Screenshot_20200925-084658.jpg


Mycket märkligt..
 
Har ni kollat priser hos elleverantörerna? Kan ju göra mycket att byta leverantör, speciellt om det finns kampanjer. Jag har haft samma i två år, runt 44 öre/kWh. Byter i november till annat bolag som hade kampanjpris 35,75 öre och 0 kr i månads/årsavgift. Jag byter leverantör varje år eftersom man brukar kunna få kampanjpris då och ingen årsavgift första året.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp