Minska energin i fodret

mian1

Trådstartare
Hur?
Jag har två hästar varav den ena är allergisk mot damm. Vi har torv och hösilage - det mår han bra av och hostar inte alls längre. Hösilaget är av väldigt bra kvalitet och MASSOR av energi i. Därför får de nästan inget kraftfoder, bara en liten, liten pyts för att ha något gott i krubban på kvällen. Host-hästen får 3 dl kornkross och stoet drygt 1 dl.

Stoet är ett problem! För henne är det alldeles för mycket energi i hösilaget, samtidigt som hon är en stor häst och kräver mycket stråfoder. Hon är lagom pigg den delen av året hon går på bete, när hon fodras blir hon helnipprig. Inte nervös, men otroligt busig och springig, lyssnar inte utan bara skuttar och rusar. Hon tål inte att äta havre och vi funderar på att ge henne något annat än korn i krubban på kvällarna.
Hur kan vi få ner energin? Förvarar vi hö i stallet så börjar valacken hosta, vill inte heller köpa dåligt hösilage med mindre energi, de ska ju ha bra foder.
Förra året fick vi ställa av henne i över en månad på vintern för att hon var helt galen. Hon blir i vilket fall extra pigg när det börjar bli kallt.

Vi vill inte ha sånt som kan damma i stallet eftersom valacken blir så dålig. Och stoet behöver 10-12 kilo stråfoder på vintern för att bli mätt.
 
Har inga analyspapper på hösilaget, maken kollar säljarens papper då han köper hösilaget. Vi har köpt från samma bonde i tre år och det har alltid hållit väldigt hög kvalitet och energiproblemen har vi fått varje vinter. Bonden har själv tävlingshästar, våra är promenadhästar och inte direkt lika högpresterande.
 
Du blöter väl upp kornkrosset innan du ger hosthästen hoppas jag? Har också en hosthäst och allt måste blötas innan han får något. Annars börjar han hosta. Jag har min i logen i kallstall med högt i tak. Han står på halm och får hösilage etc.. Han mår jättebra av det. Ge hellre lite morötter än kornkross och kanske betfor i stället. :)
Om nu höet har så bra värden att du inte behöver ge något annat.
 
Halm?

Har du möjlighet att till stoet byta ut nåt kilo av hösilaget till halm för att få ner energin? Eller blir det för lite så hon magrar av då istället?
 
Hör med säljaren då, och även vad det är för proteinvärde så är de lättare att hjälpa till!
 
Re: Halm?

Magrar av gör hon inte! De håller sig vid gott hull hela vintern. Problemet är väl dels vart halmen ska förvaras och dels att vi fodrar hästarna i hagen och inte kan hålla koll på vem som äter vilken hög.

Valacken mår jättebra av hösilaget, lagom med energi åt honom. Stoet hade säkert kunnat äta ängshö och fungerat bättre med det. Hon är lättfödd och dessutom väldigt känslig för extra sprutt i maten. Havre går inte alls att ge henne, inte ens pyttelite. Då klättrar hon nästan i träd.
 
Jadå, hostaren får ljummet vatten på sin mat. Hästarna står i kallstall. Boxarna har högt i tak och det är bara loft över boxarna, resten är öppet upp till nocken och ventilationen är god. Hästarna står ute från 8-9 på morgonen till 23 på kvällen och på sommarhalvåret går de ute i beteshagar dygnet runt.
Kornkross får han för att han inte tycker om betfor.
Hästen har inte kronisk bronkit, men han har känsliga luftrör och är allergisk mot spån. Vi har haft honom i tre år och första halvåret vi hade honom fick vi medicinera honom och det gick inte att rida för att han hostade så. De andra 2,5 åren har han mått jättebra. I våras tog hösilaget slut och vi var tvugna att köpa in lite hö tills det räckte med bara bete. Trots att hästarna gick ute dygnet om och inte stod inne med höet och trots att de fick sitt hö uppblött (det var ett fint, dyrt och dammfritt hö) så märkte vi att han kunde hosta till nån gång ibland. Därför vågar vi inte chansa med att ta in något i stallet som kan få honom att bli sjuk igen.
 
Jag skulle köpa in "sämre" hösilage till stoet. Alltså med mindre energi. Om du vill fortsätta ge samma giva i kilo måste du ju se till att det per kilo innehåller mindre. Finns inga andra genvägar.

Jag förstår ditt problem med att förvara halm/hö i stallet etc, annars hade det ju varit lättare.

Men enda alternativet är som jag ser det att köpa in separat småbalshösilage åt stoet. Tyvärr.

Eller motionera henne mycket mer.
 
Ok då är han ungefär som min häst. Han hostade också massor första vintern som jag hade honom. Vi hade väl ca 6000 kr i veterinärkostnader. :(
Nåja, ang stoet, kan du inte ge lite lusern hack och strå i stället för hösilage i boxen då. 1 kg ca? Det kostar inte så förfärligt mycket och det räcker länge. + lite halm i boxen åt stoet. Det tror jag inte att valacken kommer att märka av. Min valack står ju på halm och bor ung som din. Är det högt till tak så går ju dammet uppåt. Sedan får man aldrig sopa när hästarna är inne. Men det vet väl du redan. Nej, min häst har inte heller bronkit än. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp