Bukefalos 28 år!

Minska fett i matlagning

Nahar

Trådstartare
Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?
 
Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?
Det låter ju inte som du har så mkt fett i din mat om du bara har lite att steka. Det hade jag behållit för att kroppen behöver det.
 
Kan du tänka dig att köpa en grej rekommenderar jag en air fryer. Tycker det blir bra resultat med de flesta sorters grönsaker. Kräver inte större arbetsinsats än att steka.

Jag håller också på att dra ner på fett och förutom att använda min air fryer, ugnssteka och grilla mäter jag numera upp oljan för att hålla koll. Jag kan även pensla den på bakplåtspapper eller i stekpannan alternativt lägga grönsakerna i en skål, hälla på "rätt" mängd olja + kryddor + ev lite (!) vatten och kasta grönsakerna i blandningen. Då fördelar sig oljan bra och det går åt mindre.
 
Jag skulle behöva minska fettinnehållet i min mat. Jag äter inget kött, och endast sällan lite mjölkprodukter, däremot steker jag ofta upp lite grönsaker i olja, har en slatt olja för smaken etc. Det är ju gott men när jag räknar på andelar fett vs protein och kolhydrater blir det ändå för mycket. Hur kan jag laga fiberrika måltider som får en god rund smak utan att ha i så mycket olja, eller ännu bättre, utan fett alls?
Vet inte hur olja står sig mot växtbaserat flytande ”smör” att steka i? Vi kör på Milda culinesse som är vegansk, eller blir det samma fetthalt? Tycker man behöver mindre av den än om man steker i ren olja.
 
Det går bra att göra många rätter i ugnen, helt utan fett om en vill. Förutom vanliga kryddor tycker jag att det går fint att smaksätta ex blomkål och broccoli med tex soja, fisksås eller black garlic. Om du kan tänka dig en mejeriprodukt så ger parmesan en god smak på ugnsrostade grönsaker :)
 
Varför då?
Fett är en mycket bättre energikälla än kolhydrater.

helt utan fett är inte heller bra, kroppen behöver få i sig en viss mängd fett också

Det låter ju inte som du har så mkt fett i din mat om du bara har lite att steka. Det hade jag behållit för att kroppen behöver det.
Jag är fullt medveten om att jag behöver fett. Jag får i mig mer fett än jag bör just nu, och jag anser att det är bättre för mig att minska på olja och fett i matlagning om jag kan, än att minska på andra fettkällor som t.ex. nötter.

Om du vill använda mindre olja så stek i ugnen ev i stekpåse eller koka produkten om möjligt?
Fungerar stekpåse med grönsaker? Jag har bara sett det användas med kött. Koka är bra, bara det att jag slentrianmässigt häller i en slatt olja för att det blir godare så, men det kanske jag kan byta ut mot soja eller något annat med rund smak.
Olja i sprayflaska var populärt ett tag 😊 Då tar man oftast mindre.
Smart! Tack!
Kan du tänka dig att köpa en grej rekommenderar jag en air fryer. Tycker det blir bra resultat med de flesta sorters grönsaker. Kräver inte större arbetsinsats än att steka.

Jag håller också på att dra ner på fett och förutom att använda min air fryer, ugnssteka och grilla mäter jag numera upp oljan för att hålla koll. Jag kan även pensla den på bakplåtspapper eller i stekpannan alternativt lägga grönsakerna i en skål, hälla på "rätt" mängd olja + kryddor + ev lite (!) vatten och kasta grönsakerna i blandningen. Då fördelar sig oljan bra och det går åt mindre.

Det går bra att göra många rätter i ugnen, helt utan fett om en vill. Förutom vanliga kryddor tycker jag att det går fint att smaksätta ex blomkål och broccoli med tex soja, fisksås eller black garlic. Om du kan tänka dig en mejeriprodukt så ger parmesan en god smak på ugnsrostade grönsaker :)
Ugnen med penslad olja på plåten låter jättebra! Och byta ut mot soja eller så var också smart! Tack!

Parmesan känns spontant som att det är mycket fett i ändå?
Vet inte hur olja står sig mot växtbaserat flytande ”smör” att steka i? Vi kör på Milda culinesse som är vegansk, eller blir det samma fetthalt? Tycker man behöver mindre av den än om man steker i ren olja.
Tack för tips men misstänker att det blir för mycket fett ändå.
Jag försöker också dra ned på fett då mina magproblem blir värre med fett. Är svårt just med stekande då jag bara har gjutjärn att steka i, men tänkt att jag ska skaffa teflonstekpanna för att kunna använda mindre fett.
Jag har också gjutjärn, men ska det verkligen behövas så mycket mer fett i dem? Min är ju väldigt väl infettad i sig, så steker jag inte på hög värme tror jag inte det behövs så mycket fett egentligen. Bara så gott med lite extra olja:angel:
 
Jag har också gjutjärn, men ska det verkligen behövas så mycket mer fett i dem? Min är ju väldigt väl infettad i sig, så steker jag inte på hög värme tror jag inte det behövs så mycket fett egentligen. Bara så gott med lite extra olja:angel:
Jag har väl infettad stekpanna och gryta, men tycker lätt det fastnar. Men det beror väl iofs på vad jag steker. Steker jag grönsaker så fungerar det okej, men värre när jag steker typ bönbiffar eller sojakorv.. Då fastnar det verkligen.
 
Jag är fullt medveten om att jag behöver fett. Jag får i mig mer fett än jag bör just nu, och jag anser att det är bättre för mig att minska på olja och fett i matlagning om jag kan, än att minska på andra fettkällor som t.ex. nötter.
Okej.
Skippa alla smörgåsar, de behövs inte.
Laga mat som grytor.
Koka hela måltiden tillsammans i buljong med mycket olika grönsaker och litet kryddor så blir det mycket smakrikt. En Slowcooker är bra.
Stek inte mat. Det fettet blir trasigt och inte så nyttigt.
Fritera inte.
Bra grönsaker för fibrer och smak är kål och lök. Kål är ofta underskattat.

Men om du vill gå ner i vikt så är det enklast att jaga kolhydrater.
 
Parmesan känns spontant som att det är mycket fett i ändå?
Nja, allt är iofs relativt. Men säg att du skippar matskeden olja (100 % fett) och tar en matsked riven parmesan som smakförstärkare så blir det rätt stor skillnad. (Nördade ned mig i sånt när jag hårdtränade tidigare i livet). Osten jag använder har en fetthalt på 28 %, så en matsked riven ost ger ca 1,5 g fett mot en matsked olja som ger 15 g (det är ju dock inte samma vikt då osten är riven, dvs mer luft).
Ångkoka grönsaker/rotfrukter är också ett sätt att komma undan tillsatt fett. Du behöver inte ens någon speciell apparat, bara en sil, kastrull och lock :)
 
Okej.
Skippa alla smörgåsar, de behövs inte.
Laga mat som grytor.
Koka hela måltiden tillsammans i buljong med mycket olika grönsaker och litet kryddor så blir det mycket smakrikt. En Slowcooker är bra.
Stek inte mat. Det fettet blir trasigt och inte så nyttigt.
Fritera inte.
Bra grönsaker för fibrer och smak är kål och lök. Kål är ofta underskattat.

Men om du vill gå ner i vikt så är det enklast att jaga kolhydrater.
Kål är underskattat, problemet är väl att jag är mest glad i att steka den :angel: Tycker tyvärr inte den blir så smakrik kokt, men jag kanske helt enkelt inte gör rätt? Friterat eller smörgås äter jag aldrig. Eller jo, enstaka havrebullar, men inte med smör på eller så. Bara philadelphia och sylt (jo, en del fett i philadelphia, men det är kanske en gång i veckan jämfört med oljan som är en gång om dagen).
Nja, allt är iofs relativt. Men säg att du skippar matskeden olja (100 % fett) och tar en matsked riven parmesan som smakförstärkare så blir det rätt stor skillnad. (Nördade ned mig i sånt när jag hårdtränade tidigare i livet). Osten jag använder har en fetthalt på 28 %, så en matsked riven ost ger ca 1,5 g fett mot en matsked olja som ger 15 g (det är ju dock inte samma vikt då osten är riven, dvs mer luft).
Ångkoka grönsaker/rotfrukter är också ett sätt att komma undan tillsatt fett. Du behöver inte ens någon speciell apparat, bara en sil, kastrull och lock :)
Ja, det var ju faktiskt stor skillnad! Tror jag är van vid de veganska alternativen som är bara fett i princip (tyvärr). Ångkoka var ett bra tips! Det är något jag gjort innan men glömt bort att det finns:o
 
Kål är underskattat, problemet är väl att jag är mest glad i att steka den :angel: Tycker tyvärr inte den blir så smakrik kokt, men jag kanske helt enkelt inte gör rätt?
Koka den med kryddor, andra grönsaker och köttet du skall äta till. Litet soja i det hela och kryddan paprika(pulver) gör underverk.
Som Fransk Löksoppa typ.

Kålet skall inte simma i vatten som du häller bort.
Då så häller du ju ut smaken. Smaken skall vara i såsen.
 
Koka den med kryddor, andra grönsaker och köttet du skall äta till. Litet soja i det hela och kryddan paprika(pulver) gör underverk.
Som Fransk Löksoppa typ.

Kålet skall inte simma i vatten som du häller bort.
Då så häller du ju ut smaken. Smaken skall vara i såsen.
Jag äter inte kött, kanske är det därför det inte blir så smakrikt utan olja, för annars gör jag som du skriver. Lite mer kryddor och buljong kanske löser problemet :)
 
Jag äter inte kött, kanske är det därför det inte blir så smakrikt utan olja, för annars gör jag som du skriver. Lite mer kryddor och buljong kanske löser problemet :)
Jo köttet ger ju smak på det hela.
Kryddor, smakrika andra grönsaker, bönor, små chilifrukter (eller kanske bara en), buljong, tomat eller vad annat du kommer på. Man kan tänka litet Ratatouille när man blandar.

Jag äter köttfria måltider ganska så ofta, det blir bra ändå. Jag gillar bönor och linser nämligen.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 384
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 894
Äldre Jag märker att jag mår bättre både fysiskt och psykiskt när jag äter en mer växtbaserad kost. Funderingarna går i att sluta äta kött...
2
Svar
24
· Visningar
2 024
Senast: Alanis
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 135
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp