Minska kostnaderna?

MiniLi

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips på vad ni gör för att minska kostnaderna när det gäller hästen.
Vad tycker ni får kosta lite mer?
Var kan man enklast spara pengar?

Det som kostar är ju framförallt:
Stallhyra
Försäkring
Hovslagare

De tre stora utgifterna går det kanske inte att minska utan att man förlorar "kvalitet"..
Men kanske finns det många småsaker som ni kan tipsa om? Som på sikt ger lite bättre hästekonomi :idea:
 
Sv: Minska kostnaderna?

Om man inte är så petig så kan man hitta bra begagnade saker på nätet istället för att köpa helt nytt. Man hittar ju mycket som bara är prövat men pga fel storlek ska säljas. :)
 
Sv: Minska kostnaderna?

Jämnför din försäkring, det är nya villkor samt nya avgifter. Har bytt, och skillnaden blev 3200kr/ år. Pma för ytterligare info.

Sen kan man cyckla till o från stallet, eller åka moppe. samåka.

Analys på höet, ger ju oxo en bättre foderekonomi.

Ta väl hand om sina grejer, utrustningen håller ju bättre om det sköts om på rätt sätt och då slipper man ju köpa in nytt hela tiden. Har tex haft snösulorna, tvättade och inplastade i mörkt svalt under sommarn och de har hållit sig fina i 3 år trots lervintrar osv.

Ja, det kanske inte va så mkt tips men ska följa din tråd och se andras råd o ideer. :idea:
 
Sv: Minska kostnaderna?

Om du inte redan har analys på grovfodret kan du ju ta det och se om du fodrar med onödigt kraftfoder, vilket inte är omöjligt. Vissa vitaminer du ger kanske inte behövs?
Billigare alternativa kraftfoder?
Inte shoppa loss på en ny grimma "h*n skulle ju bli så fin i den". :p
Hur tar du dig till stallet? Samåka, buss?
Skaffa betalande medryttare?

Hum.. krångligt detta.


edit: såg att du under tiden jag skrev redan fått dessa tips. :)
 
Sv: Minska kostnaderna?

Leta efter billigt strö! Där kan kostnaderna skilja massor. Vi hämtar spån för 5 kr/stor sopsäck när det finns på sågen. Jämfört med 70 kr/spånbal i affär. (Det går ca 2-2,5 säckar på en bal)
Här i trakten finns det dock andrahands-spånbalar att köpa, fast man får åka ca 3 mil då. Då kostar det ca 40 kr/bal. Räknar man på det så kan man tjäna in massor med pengar på en säsong!
 
Sv: Minska kostnaderna?

Om man inte är så petig så kan man hitta bra begagnade saker på nätet istället för att köpa helt nytt. Man hittar ju mycket som bara är prövat men pga fel storlek ska säljas. :)
Det är ett bra tips.
Jag köper dock sällan nya saker till hästen, har det mesta jag behöver.. Det blir ännu billigare då ;)

Jämnför din försäkring, det är nya villkor samt nya avgifter. Har bytt, och skillnaden blev 3200kr/ år. Pma för ytterligare info.

Sen kan man cyckla till o från stallet, eller åka moppe. samåka.

Analys på höet, ger ju oxo en bättre foderekonomi.

Ta väl hand om sina grejer, utrustningen håller ju bättre om det sköts om på rätt sätt och då slipper man ju köpa in nytt hela tiden. Har tex haft snösulorna, tvättade och inplastade i mörkt svalt under sommarn och de har hållit sig fina i 3 år trots lervintrar osv.

Ja, det kanske inte va så mkt tips men ska följa din tråd och se andras råd o ideer. :idea:

Försäkringen gick jag över i våras.. Upptäckte jag det inte blev någon större skillnad om jag skulle ha samma typ av försäkring.
Det gav en så liten vinst att jag kände att det var tryggare att stanna kvar hos nuvarande..
Dessutom så kan jag inte säga upp nuvarande försäkring före mars då mitt försäkringsår slutar.

Jag har inga stora bensinkostnader nu, mina föräldrar är snälla och låter mig använda deras bil. Betalar bensin ibland bara..
Att cykla tar för lång tid, och tid är också pengar :p

Jag står uppstallad där jag har fri tillgång till foder, betalar inget per kilo.

Ta hand om grejerna är alltid bra!

Köp ett bra grovfoder (kan vara svårt om man är inackorderad dock).

Jag är inackorderad och betalar ändå inte per kilo foder, har fri tillgång.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Om du inte redan har analys på grovfodret kan du ju ta det och se om du fodrar med onödigt kraftfoder, vilket inte är omöjligt. Vissa vitaminer du ger kanske inte behövs?
Billigare alternativa kraftfoder?
Inte shoppa loss på en ny grimma "h*n skulle ju bli så fin i den". :p
Hur tar du dig till stallet? Samåka, buss?
Skaffa betalande medryttare?

Hum.. krångligt detta.


edit: såg att du under tiden jag skrev redan fått dessa tips. :)

Fodret jag ger ingår i stallhyran, oavsett mängd!
ger inga onödiga tillskott, endast lucern som han behöver för att hålla vikten.. (hästen äter inte så mycket hösilage som jag skulle önska)

Jag åker bil till stallet, men inte min egen och jag behöver inte heller betala så mycket bensin.. Snälla föräldrar :D

Betalande medryttare har jag gett upp, inte hittad någon passande.

Leta efter billigt strö! Där kan kostnaderna skilja massor. Vi hämtar spån för 5 kr/stor sopsäck när det finns på sågen. Jämfört med 70 kr/spånbal i affär. (Det går ca 2-2,5 säckar på en bal)
Här i trakten finns det dock andrahands-spånbalar att köpa, fast man får åka ca 3 mil då. Då kostar det ca 40 kr/bal. Räknar man på det så kan man tjäna in massor med pengar på en säsong!

Spån ingår i stallhyran, så kan inte tjäna in något där heller..
 
Sv: Minska kostnaderna?

ställ upp vad du HAR för utgifter då.. då är det ju lättare..

om du BARA har stallhyra, hovslagare, lusern och försäkring att betala och allt redan är pressat i botten som du säger.. vad är det då du tänkte dra ner på??? du har ju inga andra utgifter låter det som..
 
Sv: Minska kostnaderna?

I ditt fall verkar du ha ett stall där allting ingår och det är inte alls säkert att det är lönsamt.

Billigast, om man menar allvar med att det ska vara billigt, det är att vara i ett gör-det-själv stall eller kollektivstall där man köper in hö/spån osv själv, där har man möjlighet att styra så att det blir billigare.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Det verkar som att du har det bra.. Vad har du för stallhyra??

Jag ser dock inte hur du kan spara pengar när allt ingår...
 
Sv: Minska kostnaderna?

Utgifter:

Stallhyra 2000 kr
Försäkring 1155 kr
Hovslagare 525 kr (1050 varannan månad)
Lucern ca 200 kr/månad
Träning dressyr 500kr/månad
Träning hoppning 500 kr/månad (om jag tränar varje vecka)
Lån av transport till träning upp till 300kr/månad

Försöker undvika att köpa onödiga saker, men ibland måste man..
Veterinärkostander är inte inräknade..
 
Sv: Minska kostnaderna?

I ditt fall verkar du ha ett stall där allting ingår och det är inte alls säkert att det är lönsamt.

Billigast, om man menar allvar med att det ska vara billigt, det är att vara i ett gör-det-själv stall eller kollektivstall där man köper in hö/spån osv själv, där har man möjlighet att styra så att det blir billigare.

Ja, jag har dock haft svårt att hitta något stall i närheten som blir billigare utan att jag får försämrade träningsmöjligheter osv..
Ska jag flytta till litet stall med billigare stallhyra behöver jag kanske köpa en transport för att kunna åka till ridhus..
Vet inte om det lönar sig?

Jag trodde att jag hade hittat ett stall som skulle bli lite billigare men det visade sig att det inte var så bra som det verkade.. Hade dåligt foder osv..
 
Sv: Minska kostnaderna?

Är hästen skodd både fram och bak? Min kompis har ett par sådanna boots med sulor på bakhovarna (kan de vara Easy Boots jag menar ;p?). Det spara ju på skoning, vilket är ca 150-200 kr (på EN månad).
 
Sv: Minska kostnaderna?

du tränar dressyr och hoppning varje vecka och lånar transport för att ta dig till träningarna varje gång, har du väldigt långt till träningarna eller skulle du kunna rida dit?
3 km ridväg är motsvarande 25 varv runt fyrkantspåret 20x40-bana, lagom uppvärmning..

Har du ridbana vid stallet kanske du och några till kan få tränaren att komma dit istället? då kan summan för själva träningen minska då ev ridhushyra försvinner?

tävlar du ofta? om du mest hobbyrider och startar på någon klubbtävling så kanske du kan dra ner på antalet träningar eller byta ut ex hopplektionerna mot ridlektioner i en hoppinriktad grupp..


Hovslagare är ju svårt, men du kan ju alltid höra dig för bland andra hästägare om någon billigare hovslagare, kolla på deras hästars verkning och skoning om du gillar den.. har din häst okomplicerade hovar och en billigare hovslagare verkar och skor korrekt borde det inte vara något problem att byta..


och sälj av utrustning du inte behöver, det finns säkert mycket som ligger i gömmorna.
Av trasiga persedlar kan du klippa av de hela bitarna, såsom spännen, gjordar, remmar etc, lägg ihop i paket och sälj på tradera, det finns många som har utrustning som saknar dom delarna och gärna köper reservdelar..


Medryttare var ju ett förslag men du hade inte hittat någon bra.. men annonsera igen bara, bara för att de 10 första inte passade betyder inte det att det inte finns någon alls.. :)

ett tips på annonsutformning är att du skriver lite om hästen, vad som ska göras varje dag och sedan ber att de intresserade skriver ihop en story om hur dom gör före under och efter träningen de dagar då de ska ha din häst.. då kan du lätt se om de är ambitiösa och gör rent vattenkoppen och krubban när de mockar och hur stor vikt de lägger vid uppvärmning och avtravning på ridturerna och om de gör rent sadelgjorden efter sig innan dom drar hem..
 
Sv: Minska kostnaderna?

Att få ner kostnaderna är ju svårt. Det enda rådet jag har där är att vara nogrann! Dvs att årligen ta utt ryggveterinär/kiro eller liknande, och en leg. hästtandläkare som ser igenom hästen. Också att alltid ta signaler på allvar och ta ut personer direkt när hästen signalerar att ngt inte är som vanligt. Att vara nogrann med utrustningen. Det kostar när man köper den och ska prova ut div sadlar, men har du bra grejer så har du en frisk häst.

Bättre ekonomi handlar ju nästan alltid om planering. Och jag kan säga att vårt system är urbra! Jag är ingen höginkomsttagare men jag kan alltid ta ut en ryggvet eller annat på stört om jag misstänker ngt. Även om min privatekonomi är riktigt dålig just den månaden.

Jag har gjort en budget och ja, det känns skittrist och omöjligt i början men det är inte så svårt när man väl börjar räkna efter. Bufferten är baserad på vad hästen troligen kostar på 1 år (inkl ALLT, även 1 besök av kiro, tandl, vet etc), och med några hundra per månad till "övriga utgifter", dvs broddar, flughuva, salvor och annat man kommer att behöva lägga ut småsummor på. Detta slog jag ut på 12 månader och öppnade ett hästkonto. På det kontot lägger vi varje månad in samma summa pengar. Sen betalar vi alla utgifter därifrån. På så sätt ligger det sen pengar där när hovis ska ut eller när hästen behöver en kiropraktor eller ett nytt täcke. Så oavsätt om hästen kostar massor en månad så märker vi inte det på vår privata ekonomi, för vi har samma utgift varje månad som betalas i samband med räkningarna.

Och med tiden finns också kanske en liten summa pengar kvar efter ett helt år som man kanske kan lägga på ngt extra eller kan ha som trygghet om det skulle komma sig att bli väldigt dyrt ngn annan gång.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Ta inte illa upp nu, men det där var inget bra förslag alls tycker jag! Inga hovar, ingen häst heter det ju! Alla hästar klarar inte att gå barfota, och dessutom är det helt fel att tro att barfora=spara pengar. Det kan vara tvärtom tom. En stallskompis till mig som har sin häst oskodd, lägger ner nästan dubbelt så mkt pengar som jag, på korrekt verkning utav sin häst! Hon tror på barfotamodellen, men icke utav ekonomiska skäl.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Är stallhyran inkl foder? I annat fall kan man om man handlar foder från tex Lantmännen tjäna massor på att köpa direkt från en bonde. Tex havre, minns en gång när jag köpte ett parti fin havre från en bonde. Lantmännen gav 1,10/kg till bonden, han sålde det till mig för 1,80/kg. Vill minnas att då låg havren på över 3:-/kg hos Lantmännen.

Likaså behöver hästen färdigfoder om den äter det? Eller är den lika fin i hull och trivs lika bra med "bara" havre, betfor och kanske lite lucern? Färdigfoder är svindyrt tycker jag.

Är höet man ger analyserat? Ett hö med bra värden gör att en hobbyhäst som tävlar lätt klass i stort sett inte behöver mer än hö och en näve betfor.

Försäkring skiljer massor mellan bolagen, ring runt och be om prisförslag!

Skoning kan också skilja i pris har jag märkt. Min förra hovslagare och nuvarande gör ett lika bra jobb. Min förra tog 500:-/gång och nuvarande tar 750:-/gång. Båda inkl moms.
 
Sv: Minska kostnaderna?

Fast hon skrev inte att hästen skulle gå barfota dygnet runt, utan att det fanns easy boots (eller vad dom nu heter). bara en liten parantes ;)
 
Sv: Minska kostnaderna?

du tränar dressyr och hoppning varje vecka och lånar transport för att ta dig till träningarna varje gång, har du väldigt långt till träningarna eller skulle du kunna rida dit?
3 km ridväg är motsvarande 25 varv runt fyrkantspåret 20x40-bana, lagom uppvärmning..

Jag tränar dressyr varannan vecka vid ett annat stall. Det är bara 2 km men jag rider så sent så att det blir mörkt och ännu senare om jag ska rida. har provat och det funkar inte..

Hoppträningarna är på anläggningen där jag har hästen. Kommer kanske inte träna hoppning varje vecka, det kan nog räcka med varannan! 260 kr sparade där.. :D

Har du ridbana vid stallet kanske du och några till kan få tränaren att komma dit istället? då kan summan för själva träningen minska då ev ridhushyra försvinner?

Nej denna tränare håller bara träningar på det stället jag åker till. Han kommer dit en gång varannan vecka.
Dock har han ibland tid att hålla lektion vid mitt stall men det är inte regelbundet.. Blir i så fall om jag vill ha en extra lektion utöver de fasta.

tävlar du ofta? om du mest hobbyrider och startar på någon klubbtävling så kanske du kan dra ner på antalet träningar eller byta ut ex hopplektionerna mot ridlektioner i en hoppinriktad grupp..

Nej tävlingarna har jag lagt ner lite. Det kostar för mycket pengar.
Men även om jag inte tävlar så är det lika viktigt för mig att få träna för en kompetent tränare.


Hovslagare är ju svårt, men du kan ju alltid höra dig för bland andra hästägare om någon billigare hovslagare, kolla på deras hästars verkning och skoning om du gillar den.. har din häst okomplicerade hovar och en billigare hovslagare verkar och skor korrekt borde det inte vara något problem att byta..

Jag har ganska bra koll på hovisarna här omkring.. De jag tycker är riktigt bra kostar lika mycket.. Min nuvarnade och en annan jag hade förr.


och sälj av utrustning du inte behöver, det finns säkert mycket som ligger i gömmorna.
Av trasiga persedlar kan du klippa av de hela bitarna, såsom spännen, gjordar, remmar etc, lägg ihop i paket och sälj på tradera, det finns många som har utrustning som saknar dom delarna och gärna köper reservdelar..

Jag rensade förrådet i somras, kanske dags att gå igenom igen!


Medryttare var ju ett förslag men du hade inte hittat någon bra.. men annonsera igen bara, bara för att de 10 första inte passade betyder inte det att det inte finns någon alls.. :)

ett tips på annonsutformning är att du skriver lite om hästen, vad som ska göras varje dag och sedan ber att de intresserade skriver ihop en story om hur dom gör före under och efter träningen de dagar då de ska ha din häst.. då kan du lätt se om de är ambitiösa och gör rent vattenkoppen och krubban när de mockar och hur stor vikt de lägger vid uppvärmning och avtravning på ridturerna och om de gör rent sadelgjorden efter sig innan dom drar hem.

Det största problemet är att jag har fått väldigt dålig respons överhuvudtaget på annonser..
Sen att jag har en extremt känslig häst gör inte saken lättare.. :crazy:
Jag trodde att jag hade hittat en passande men upptäckte att det inte skulle fungera.. Tyvärr..

Men jag får fortsätta leta! Kanske dyker det upp nåt :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 025
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp