Minska (/sluta?) med vila

Fille

Trådstartare
När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena tvillingen är seg att lägga nu på kvällarna. Hon är snart 1,5 år. De har hittills fått sova så länge de vill på dagarna. Idag sov hon kanske 45 min, brukar kunna vara upp till 2 h. Trodde det skulle gå lättare idag, dock blev vilan sen, så det kanske påverkar. Tycker dock det känns tidigt att minska vilan och aktivt väcka. Men vill ju kunna natta också…
 
Mina barn har alltid haft ett stort sömnbehov på dagen, vi började begränsa den förra hösten när de var två år och då till en timme. Sen i somras sover de en halvtimme och nu håller vi på att ta bort den, de är drygt tre nu. Tycker det verkar vara väldigt olika det där med sömnbehovet, min kompis dotter slutade sova helt på dagen vid 1,5 år.
 
När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena tvillingen är seg att lägga nu på kvällarna. Hon är snart 1,5 år. De har hittills fått sova så länge de vill på dagarna. Idag sov hon kanske 45 min, brukar kunna vara upp till 2 h. Trodde det skulle gå lättare idag, dock blev vilan sen, så det kanske påverkar. Tycker dock det känns tidigt att minska vilan och aktivt väcka. Men vill ju kunna natta också…
Jag undrar lite samma. Stora barnet slutade på eget initiativ med sovstund vid 2 års ålder. Då var vi nere på 20 min och allt därutöver innebar en evighetslång nattning. Sen en dag vägrade han sova när förskolan försökte lägga honom och sen sov han inte mer 😂

Lillasyster är snart 2,5 och sover 30-60 minuter per dag lite beroende på omständigheter. Hon kan vara vaken en hel dag men man märker att hon är trött efter lunch. Tror inte vi kommer plocka bort vilan i första taget, antagligen blir det när vi märker att läggningen på kvällen tar tid, det är så vi hittills mörkt att det är dags att minska ner på sovstunden.
 
Har samma funderingar... Mitt barn är 15 månader och idag tog det två timmar att söva för vilan som jag desperat ville att hon skulle ta. Fick väcka henne efter 45 min för att det inte skulle bli för sent på eftermiddagen. Läggningen för natten lika dryg som vanligt.
 
Jag minns faktiskt inte med stora, bara att hon inte vilade längre när hon började på förskolan. Då var hon precis fyllda tre.

Lilla (2 år, 3 mån) är i den där obekväma skarven nu. Hon vilar på förskolan men inte hemma. På förskolan sover hon gott i två timmar men får sedan svårt att somna på kvällen (somnar typ 21.30), vilket gör henne svårväckt på morgonen, vilket gör henne tröttare på förskolan… så efter ledigheten kommer vi prova att hon väcks efter en timme. Vila behöver hon definitivt där i alla fall, annars blir det katastrof under eftermiddagen.

Hemma sover hon lite längre på morgonen och sedan somnar hon helt enkelt inte mitt på dagen därför. Kan bli en dipp precis innan middagen då hon nästan slocknar, men det brukar gå att hålla henne vaken till 19–19.30 då hon somnar för natten. Men sedan sover hon ju till 9.00 eller så, så hon ”tar igen” avsaknaden av dagvila med att sova länge på natten.
 
Mina barn har alltid haft ett stort sömnbehov på dagen, vi började begränsa den förra hösten när de var två år och då till en timme. Sen i somras sover de en halvtimme och nu håller vi på att ta bort den, de är drygt tre nu. Tycker det verkar vara väldigt olika det där med sömnbehovet, min kompis dotter slutade sova helt på dagen vid 1,5 år.
Hmm ja, då kanske Cajsa är en av dom som inte har behov av vila på dagen så länge till. Hon går ju inte heller på förskola, än.
 
Min grabb var nog 1,5 när han slutade sova på dagen. Minns evighetslånga värdelösa vagnspromenader när vi var relativt nyinflyttade på gården.
Sov/vilade på förskolan vet jag inte hur länge han gjorde, men är ju lite annat där tänker jag.
 
Treåringen sover dagtid enstaka dagar, sällan även på förskolan sen nån månad.
Händer dock att även femåringen tar en tupplur dagtid även om han är frisk, ett par gånger per år.
 
Vi håller på och krånglar här. Dottern är 2 år och 2 månader och sover alltid på förskolan (någon timme tror jag) och ibland på lediga dagar. Hon behöver säkert sömnen på förskolan men hemma klarar hon sig egentligen alldeles utmärkt utan att sova. Blir trött framåt 18:30-19 eller så vilket är rimligt. Men - när hon inte sover på dagen vaknar hon nästan alltid på natten och ska ha party i ett par timmar. Ingen rim och reson i det, hon borde ju behöva sömnen extra mycket då, men…

Det blir lite extra krångligt och utan ordentlig kontinuitet eftersom hennes pappa jobbar lite oregelbundet och hon är därför nästan aldrig på förskolan fem dagar i veckan så att säga. Ibland två, oftast tre eller fyra. Ibland bara förmiddag, ibland bara eftermiddag.
 
Min ena son behövde vila/sova på dagen fram till förskoleklass. Även i starten där var det på gränsen, men hade ett ställe han fick vila på vid behov.

Den andre sonen vilade kanske till tre och ett halvt- fyra. De har dock gått heltid på förskola och behövde den vilan.

Son ett har dock en npfdiagnos och ett helt annorlunda sovmönster än andra barn och slocknar när han behöver, vart som helst och när som helst. Han är väldigt strikt i när hjärnan måste stänga ner och då gör han det bara.
Den andre sonen kan ju liksom vara vaken fast han egentligen behöver sova 😅
 
Åh, har haft samma funderingar. Dottern är drygt ett och ett halvt, men sömnen har alltid varit väldigt svår. Nu sover hon 23-08 (...) och sedan typ 1,5 timme på dagen, så det hade ju verkligen varit önskvärt att få fler timmar till natten. Samtidigt bär det emot att ta bort eller minska dagvilan när nätterna är som de är och både hon och vi behöver en paus dagtid. Men samtidigt somnar hon ju inte förrän kring 23, och då med svårighet. Sedan kan jag ju tycka att en 1,5-åring ska sova mer än 10,5 h/dygn, men hon har aldrig varit så mycket för att sova.

Så, ingen hjälp härifrån, men du är inte ensam om att fundera 😅
 
Vår dotter slutade sova på dagen strax efter 2 års ålder. Vid 1,5 år när hon började förskolan fick hon som absolut max sova en timma under dagen för att inte nattningen för kvällen skulle bli evighetslång och nattsömnen därmed för kort.

Vi har alltid haft en väldigt aktiv och pigg tjej med lite sömnbehov dagtid. Nattsömnen har överlag fungerat väl och då kan hon ha sovit ganska många timmar, när dagssömnen har varit bra balanserad. Skulle säga att hon sen 2 års ålder (när vi slutade med tupplur på dagen) fram till idag vid 4 år sover mellan 10-12 timmar/natt (och dygn).
 
Senast ändrad:
Vår dotter slutade sova på dagen strax efter 2 års ålder. Vid 1,5 år när hon började förskolan fick hon som absolut max sova en timma under dagen för att inte nattningen för kvällen skulle bli evighetslång och nattsömnen därmed för kort.

Vi har alltid haft en väldigt aktiv och pigg tjej med lite sömnbehov dagtid. Nattsömnen har överlag fungerat väl och då kan hon ha sovit ganska många timmar, när dagssömnen har varit bra balanserad. Skulle säga att hon sen 2 års ålder (när vi slutade med tupplur på dagen) fram till idag vid 4 år sover mellan 10-12 timmar/natt (och dygn).
Skulle säga att Cajsa är ”medelaktiv”, men sover bra på nätterna i regel, när hon väl somnat 😅
 
Skulle säga att Cajsa är ”medelaktiv”, men sover bra på nätterna i regel, när hon väl somnat 😅

Fint namn, vår dotter heter också Kajsa ☺️

Jag skulle absolut prova att begränsa tiden hon sover på dagen (och hålla i den metoden minst någon vecka för att kunna utvärdera effekten, det räcker sällan att bara testa någon dag eller två), om ni tycker det är besvärligt med läggningarna.

Samtidigt har iaf vår dotter alltid haft utvecklingssprång som tydligt påverkat sömnen och då ffa tiden det tagit att lägga henne. Vill minnas att det var omkring 1,5 års ålder som vi hade en jävlig period med insomningssvårigheter oavsett vad vi provade med 🫠
 
Fint namn, vår dotter heter också Kajsa ☺️

Jag skulle absolut prova att begränsa tiden hon sover på dagen (och hålla i den metoden minst någon vecka för att kunna utvärdera effekten, det räcker sällan att bara testa någon dag eller två), om ni tycker det är besvärligt med läggningarna.

Samtidigt har iaf vår dotter alltid haft utvecklingssprång som tydligt påverkat sömnen och då ffa tiden det tagit att lägga henne. Vill minnas att det var omkring 1,5 års ålder som vi hade en jävlig period med insomningssvårigheter oavsett vad vi provade med 🫠
Kul, ganska ovanligt namn upplever jag i yngre åldrar!

Provade minska till 50 min idag, får se hur det går!
 
Vi håller just nu på att diskutera det här med vilan då det tar EVIGHETER att natta dottern vissa kvällar. Hon blir två i februari. Sover oftast till rimlig tid på morgonen, 7:30-8 sådär. Ibland får vi väcka henne. Hon skulle lätt kunna sova 3 timmar på vilan på eftermiddagen men vi väcker efter 1,5 timme. Hon är uppenbart trött innan vilan och somnar snabbt. Men sen är det så svårt att natta på kvällen vissa dagar! Vi har provat att natta tidigare och senare etc och det gör ingen skillnad.

Enda trösten är att hon sover hela nätterna när hon väl sover. Men man blir tokig på att inte hitta vad problemet är 🙈.
 
Det där är så himla olika. Vårt mellanbarn slutade sova på dagen hemma när hon var 1 år och 9 månader, och slutade göra det på förskolan ett halvår senare. Vår yngsta är 2 år och 2 månader och det finns inte på kartan att han skulle sluta sova på dagen ens hemma. Vi brukar låta honom sova 1 timme på dagen men kan också bi 1,5 timme utan att kvällen blir katastrof.
Äldsta barnet var någonstans där mitt emellan.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 417
Senast: cewe
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Scata
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 117
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp