Mirakel - årets julkalender (utbruten från Jultråden 2020)

Har ni kollat julkalendern? Första avsnittet var lovande tycker jag :)
Japp, jag tittade i morse! Älskade första avsnittet, det känns som att det kan bli riktigt bra det här!

Tänkte just fråga om detta! 😊

Jag tittar såklart! Tycker den verkar lovande! 😀 Jag gillar nutids-referensena, t ex Greta Thunberg-kommentaren. Och själva idén, resa i tiden, alltid kul.
 
Jag gillar julkalendern! 💕👍

----

Och så gillar jag min blomma! Fick den av hyresvärden i fredags! Jag har svarta fingrar, men dessa brukar faktiskt gå bra, håll tummarna är ni snälla 😊💕
 

Bifogade filer

  • 20201203_105238.jpg
    20201203_105238.jpg
    91,9 KB · Visningar: 27
Åh, älskar julfilmer. Hur cheesy de än är. Såg the christmas chronicles 2 häromdagen och den kan jag väl visserligen inte rekommendera. :D

Vi har ny kvällsrutin med att plöja några olika julkalendrar efter varandra på kvällen, nu går årets kalender, Selmas saga från 2016 och Pelle Svanlös från 1997 parallellt (alltså rätt avsnitt på rätt dag :))

Vad tycker ni om årets kalender förresten? Jag tycker den har startat helt uruselt.
 
Åh, älskar julfilmer. Hur cheesy de än är. Såg the christmas chronicles 2 häromdagen och den kan jag väl visserligen inte rekommendera. :D

Vi har ny kvällsrutin med att plöja några olika julkalendrar efter varandra på kvällen, nu går årets kalender, Selmas saga från 2016 och Pelle Svanlös från 1997 parallellt (alltså rätt avsnitt på rätt dag :))

Vad tycker ni om årets kalender förresten? Jag tycker den har startat helt uruselt.
Oj, jag tycker jättemycket om den! Årets julkalender alltså. Älskar storyn och tycker att ffa 1920-delarna är jättebra. 2020-bitarna känns väl kanske lite mindre bra, men överlag är jag positivt överraskad :)
 
Åh, älskar julfilmer. Hur cheesy de än är. Såg the christmas chronicles 2 häromdagen och den kan jag väl visserligen inte rekommendera. :D

Vi har ny kvällsrutin med att plöja några olika julkalendrar efter varandra på kvällen, nu går årets kalender, Selmas saga från 2016 och Pelle Svanlös från 1997 parallellt (alltså rätt avsnitt på rätt dag :))

Vad tycker ni om årets kalender förresten? Jag tycker den har startat helt uruselt.
Vad är det du inte gillar? :)
Jag tycker att den har börjat riktigt bra. Väldigt mycket typisk julkalender, intressant story och härliga miljöer. Gillar mest det från 1920-talet. Hunden är bäst :love:
Dock mycket märkligt att de får det att se ut som att HVB-hem är något slag barnhem för barn som ska adopteras bort, inte riktigt så det funkar. Tycker du borde kunnat komma på något lite annat där.
 
Vad är det du inte gillar? :)
Jag tycker att den har börjat riktigt bra. Väldigt mycket typisk julkalender, intressant story och härliga miljöer. Gillar mest det från 1920-talet. Hunden är bäst :love:
Dock mycket märkligt att de får det att se ut som att HVB-hem är något slag barnhem för barn som ska adopteras bort, inte riktigt så det funkar. Tycker du borde kunnat komma på något lite annat där.

Det där har jag också tänkt på. Jag har noll kunskap om HVB-hem, hur funkar det på riktigt?
 
Dock mycket märkligt att de får det att se ut som att HVB-hem är något slag barnhem för barn som ska adopteras bort, inte riktigt så det funkar. Tycker du borde kunnat komma på något lite annat där.

Det är just det här som jag tycker är värdelöst, så märkligt om ambitionen nu var att vara lite breddande/inkluderande (vilket ju ofta julkalendern är, talar till socialt utsatta grupper osv).
Tycker också skådespelarna är ganska talangbefriade. :o
Stör mig lite på det historiskt inkorrekta med scenen kring fotograferandet. På 1920-talet var det relativt etablerat att le på kort. Tidigare bistra miner tros väl mer ha berott på tandhälsa och på långa slutartider (lättare att hålla neutralt ansiktsuttryck än att le) snarare än att det var "otänkbart" att le.
Så, färdiggnällt för idag känner jag :D Gillar 1920-tals-miljöerna i alla fall.
 
Det där har jag också tänkt på. Jag har noll kunskap om HVB-hem, hur funkar det på riktigt?
Barn som förlorat föräldrar placeras antingen hos släktingar om möjligt eller i familjehem (alltså hemma hos annan familj, inte på särskilt boende). HVB-hems målgrupper är barn och unga (eller vuxna) som inte kan bo hemma av olika anledningar och/eller behöver stöd/behandling på grund av exempelvis missbruk, ohälsa, mm. Alltså någon form av behov inom socialtjänstens område, eller exempelvis ensamkommande.
 
Barn som förlorat föräldrar placeras antingen hos släktingar om möjligt eller i familjehem (alltså hemma hos annan familj, inte på särskilt boende). HVB-hems målgrupper är barn och unga (eller vuxna) som inte kan bo hemma av olika anledningar och/eller behöver stöd/behandling på grund av exempelvis missbruk, ohälsa, mm. Alltså någon form av behov inom socialtjänstens område, eller exempelvis ensamkommande.

Okej :). Tack för infon.
 
Barn som förlorat föräldrar placeras antingen hos släktingar om möjligt eller i familjehem (alltså hemma hos annan familj, inte på särskilt boende). HVB-hems målgrupper är barn och unga (eller vuxna) som inte kan bo hemma av olika anledningar och/eller behöver stöd/behandling på grund av exempelvis missbruk, ohälsa, mm. Alltså någon form av behov inom socialtjänstens område, eller exempelvis ensamkommande.
Alltså "Gilla" på att få info från någon som verkar insatt - inte gilla på att barn förlorar sina föräldrar eller har missbruksproblem
 
Och jag gillar kalendern!

Haha! Rulltrapps-polis! Och vad konstigt (men kul!) att de redan kunde byta tillbaka med varann igen. Jag trodde först att det skulle vara kalenderns största "grej", men detta verkar kul!
Och roligt att de pratar om framtidens uppfinningar, får en ju att fundera över vad som kommer att finnas om hundra år från idag.... och hur vi har det idag..
 
Och jag gillar kalendern!

Haha! Rulltrapps-polis! Och vad konstigt (men kul!) att de redan kunde byta tillbaka med varann igen. Jag trodde först att det skulle vara kalenderns största "grej", men detta verkar kul!
Och roligt att de pratar om framtidens uppfinningar, får en ju att fundera över vad som kommer att finnas om hundra år från idag.... och hur vi har det idag..
Ja, verkligen! Jag trodde precis som du så nu har jag verkligen ingen aning om hur det ska fortsätta!
 
Jag och två av mina kompisar har förresten ett litet projekt i år där en av oss (den enda som bor i Sverige) har köpt radio & TV-julkalendern och där hon filmar när hon öppnar luckan varje dag. Innan dess får vi gissa vad vi tror att det är i och så får man poäng om man har rätt. Den som har flest poäng vid slutet av kalendern blir bjuden på fika nästa gång vi kan ses allihop :D

Superbarnsligt och allt det där, men också väldigt mysigt! Och kul att ha en anledning att prata med varandra varje dag 😊
 
Jag och två av mina kompisar har förresten ett litet projekt i år där en av oss (den enda som bor i Sverige) har köpt radio & TV-julkalendern och där hon filmar när hon öppnar luckan varje dag. Innan dess får vi gissa vad vi tror att det är i och så får man poäng om man har rätt. Den som har flest poäng vid slutet av kalendern blir bjuden på fika nästa gång vi kan ses allihop :D

Superbarnsligt och allt det där, men också väldigt mysigt! Och kul att ha en anledning att prata med varandra varje dag 😊

Nä vad mysigt ❤😊!
Jag gillar lucköppningen på tv! Har bara sett ett par, har hoppat över den när jag bara sett kalendern på play, men den är mysig.
 
🧡😀Älskar kalendern! Den är ju bra på riktigt! Så hemskt med branden... kommer Mira kunna ändra på det och hur påverkar det isf allt annat?!
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon fler som börjat titta? 😊 Jag är positivt inställd efter första avsnittet. Tror för övrigt att den likt förra årets...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 794
Tjatter Någon mer som följer nya säsongen? Nytt är 4 par isf 3 och projektet pågår en extra vecka för att de ska lära känna varandra bättre. Bra...
14 15 16
Svar
314
· Visningar
30 626
Senast: Fetaost
·
Tjatter Imorgon smäller det! 🥳 🎅🤶 Julkalendern drar igång! I år blir det En hederlig jul med Knyckertz! Kommer ni titta? Vad tror ni...? Har...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
19 263
  • Låst
Tjatter Årets första VGV! Jag har just bränt in den nya ugnen och försöka mig på att göra börek (pga särbon, han köpte det på Lidl och tyckte...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
72 665
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp