Mirakelkur mot extremt torrt hår?

doglover

Trådstartare
Jag har torrt hår som fan. Har blekt det ett antal ggr, så det är ju skadat. Det blir statiskt med och blir fett efter 3 dagar i princip. Så tvättar det med schampo och balsam var 3e dag, använder även inpackning. Den är från Franck Provost och är den "hårmasken" för skadat & torrt hår. Schampo och balsam varierar, men de är det vanliga ifrån mataffären. L'Oreal osv. Vad kan jag göra för mitt hår? Får i mig extra b-vitaminer genom kosten och kosttillskott. Borstar det inte för mycket, plattar/lockar ej & använder inte heller stylingprodukter. Håret går över halva ryggen. Har fynderat på att klippa mig. Men har sparat i så många år, så jag skulle nog få ångest om jag ber en frisör fixa det, frisören skulle väl kapa 10 cm minimum..
 
Senast ändrad:
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Har du inte klippt dig på länge kan jag tänka mig att du har slitet hår. Då är enda räddningen att klippa det tyvärr.
Det är felet många gör när de vill spara ut håret, de klipper sig aldrig. Klipper man regelbundet, sådär fyra gånger om året, bara någon cm så håller sig håret bättre och finare när det växer.
Bleker du själv? Vill du ha blont hår bör du göra det hos en frisör för mindre slitage, eller sluta blondera håret helt och hållet tyvärr. Om du vill ha ett friskare hår eller vad man ska säga.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Klipp! Håret växer ut igen, starkare, friskare och fräschare. Då kanske det är nödvändigt med dessa 10cm, och förmodligen även värt det.
Sedan kan du underhålla med bra produkter.
Bleker du fortfarande? I så fall sluta med det ett tag så att håret får vila.

Tips:

Spraybalsam i längder/topparna, inte i hårbotten.
Inpackning en gång i veckan. Då schampo - inpackning - balsam, alltid balsamet sist.
Jag låter balsamet sitta i medan jag tvättar resten av mig, så det får verka en stund.
Varken balsam eller inpackning ska ner i botten, utan bara i toppar och längder.
Tvätta håret i ljummet vatten, varken för varmt eller kallt.
Kamma håret med bredtandad kam men aldrig när det är blött, alt. "mjuk" borste.

Se till att få hårprdukter anpassade för just din hårtyp, fråga frisören i samband med klipp t.ex.
De i mataffärerna innehåller oftast mer "skit" än nödvändigt, vilket gör mer skada än nytta.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Johodu! Inpackning har man i hela håret, balsamet har man endast i längderna.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Jag har haft samma problem, tills jag köpte syoss oleo intense thermo treatment. En inpackning med oljor, föna håret (med värmeskydd) efter duschen. Jag använde det varannan dag i en vecka, nu kör jag en gång i veckan. Och mitt hår har blivit superfint! Inget svinto alls, vilket jag alltid haft tidigare.

Och jag har inte klippt mig än, men planerar att kapa nåra cm på topparna för att få bort det slitna..
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Klipp dig.

Börja sen kolla upp vad det är dina schampon och balsam innehåller. Mineraloljor och silikoner är inte bra för håret, men väldigt mycket hårvårdsprodukter innehåller just det. Loreal är dessutom ett av de företag som genomför flest djurförsök.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Som alla säger: Klipp dig! Jag har hellre ett kortare, friskt och fint hår, än långt för sakens skull och så är det risigt. Risken när man klipper sig för sällan är att de kluvna topparna blir torra och risiga vilket gör att de bryts av.

Jag använder Aussie schampo och balsam (de är dyra på Kicks men löjligt billiga på Rusta) sedan har jag Moroccanoils inpackning. När du shamponerat och sköljt ur lägger du i inpackningen, låt den sitta 2-3 minuter, skölj ur och ta i balsam och skölj ur igen.

Något som får håret att växa snabbare och gör håret otroligt mjukt är Ricinolja, detta masserar du in i hårbottnen och drar ut i längderna, jag gör det innan jag ska tvätta håret så får det vara i minst 30 minuter. Schamponera i torrt hår för att oljan ska lossna. Ricinolja kostar 65 kr och hittas bakom disken på apoteket.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Har inte blekt på ett par månader kanske, brukar även använda toning men det har jag inte heller använt på rätt länge. (Använder schampo, inpackning & balsam i den ordningen.) Gör det själv hemma. Har dock tagit mig en funderare: Det blir frisör. Lär gråta blod, haha :p
 
Senast ändrad:
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Har funderat på olivolja. Någon speciell sort? Färgar den av sig? Har läst att vissa får en underlig nyans efteråt. Läste även att ricinolja skulle dra ur färg.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Har funderat på olivolja. Någon speciell sort? Färgar den av sig? Har läst att vissa får en underlig nyans efteråt. Läste även att ricinolja skulle dra ur färg.

Ingen särskild sort.
Jag skulle gissa att ekologisk är bra.

Jag har använt den vi helt enkelt har hemma. Låtit den verka i några timmar (4-6) och sedan sköljt ur. Håret blir väldigt blankt efteråt och suger åt sig oljan väldigt bra under tiden. :)
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

På fredag börjar jag kolla upp frisörer i Götet. Hoppas på att hitta en bra :p
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Mitt hår blev extremt fett av ricinolja, men oliv har jag aldrig prövat.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Vill du klippa dig billigt så kan jag rekommendera Göteborgs Frisörskola. 100 spänn och jag har varit väldigt nöjd båda gångerna. Supergulliga tjejer som hela tiden klipper under sin lärares uppsikt. :)
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Ja det är tyvärr en nackdel att det drar ur mycket färg!
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Hår är ju liksom typ dött material. Det går nog inte att "återuppliva" allt för slitet och torrt hår utan då är det bara att klippa och sen vara mer varsam när du sparar ut igen.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Ska ringa och kolla om dom har en tid inom det närmsta :) Syrran var nöjd med dom också. Får jag det inte gjort snart, så blire aldrig ;) Tummen i röven sitter hårt.
 
Sv: Mirakelkur mot extremt torrt hår?

Jag använder kokosolja på mitt torra hår. Det tynger inte ner, är billigt, och luktar dessutom inget (om man köper rätt sort)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 905
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Jag börjar bli galen på mitt hår, klippte av det för en tid sedan då det var riktigt slitet. Tänkte att håret skulle kunna få en...
2
Svar
35
· Visningar
2 997
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 865
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag blonderar och plattar mitt hår ofta vilket gör att mitt hår är väldigt slitet och torrt. Har blivit rekommenderad produkter från...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp