Miraklet i Gullspång

Pilot

Trådstartare
Miraklet i Gullspång finns på svtplay.
Ni som har sett den, vad tycker ni?
Har ni några teorier? :nailbiting:

Vad är er teori om Lita? Dog hon av hjärtsvikt eller blev mördad? Och vad var grejen med perukerna? Eller kan den andra ljushåriga som sågs i bilen vara Olaug?

Vad tror ni hände med dna testet? Det första visade att de var släkt...

Sista samtalet till Maria från Olaug var grymt obehagligt. :nailbiting:

Jag hoppas att det finns fler som känner ett behov av att diskutera den!
 

Bifogade filer

  • images.jpeg
    images.jpeg
    108,6 KB · Visningar: 28
Jag har sett den! Sitter på jobb just nu så kan inte skriva något utförligt men väldigt intressant dokumentär som aldrig blev tråkig 😅
 
Det var ett tag sen jag såg den nu, så den värsta ångesten över uteblivna svar har lagt sig och detaljer glömts bort. Jag var så förbannad efteråt! Så många frågor, så lite svar :nailbiting:
 
Det var ett tag sen jag såg den nu, så den värsta ångesten över uteblivna svar har lagt sig och detaljer glömts bort. Jag var så förbannad efteråt! Så många frågor, så lite svar :nailbiting:
Vad blev du förbannad över?

Jag kände bara "jaha" när jag hade sett den men efterhand under kvällen så växte frustrationen fram över att det bara hade ställts nya frågor utan att besvarar en enda när dokumentären var slut.
 
I mitt tycke en jättedålig dokumentär. Själva storyn är spännande men hela framtoningen var så trist och…..ja jag vet inte vad.
De två religösa, halvknäppa systrarnas verkade helt desperata efter ett mirakel och såg tecken i allt på ett sätt som nästan blev parodi. Tror Olaug blev ett ”offer” för deras stollighet.
Tyvärr dränkte det den stora frågan om vad hände egentligen med Lita? Och hur kunde två DNA-tester ge vitt skilda resultat?

Allt om födelsedatum, likheter, lampan som ramlade ner mm var bara slump eller önsketänkande efter nått övernaturligt.
Tråkig dokumentär som tramsade bort en intressant story med flumflum och inte lämnade ett enda svar.
 
Vad blev du förbannad över?

Jag kände bara "jaha" när jag hade sett den men efterhand under kvällen så växte frustrationen fram över att det bara hade ställts nya frågor utan att besvarar en enda när dokumentären var slut.
Just precis det. Att lämnas med känslan av att man inte vet vad som är sant öht, massa nya frågor, inga svar. Man vill ju VETA :banghead: :D
 
Miraklet i Gullspång finns på svtplay.
Ni som har sett den, vad tycker ni?
Har ni några teorier? :nailbiting:

Vad är er teori om Lita? Dog hon av hjärtsvikt eller blev mördad? Och vad var grejen med perukerna? Eller kan den andra ljushåriga som sågs i bilen vara Olaug?

Vad tror ni hände med dna testet? Det första visade att de var släkt...

Sista samtalet till Maria från Olaug var grymt obehagligt. :nailbiting:

Jag hoppas att det finns fler som känner ett behov av att diskutera den!
Det där sista samtalet från Olaug lät som en fylleringning. Det är inte normalt beteende att ringa till folk kl fyra på morgonen.
Jag kan förstå att hon kände sig lurad av systrarnas iver över att de skulle vara syskon, hon önskade det nog själv i början.
Det samtalet lät som en besvikelse som blev ett skuldbeläggande efter att ha suttit uppe halva natten och ältat.
 
Såg den igår! Och blev väldigt förbryllad. Så många frågor, så få svar. Dna-testen, hur kunde de vara så olika? Och mysteriet med Litas död?

Det kändes som om Olaug blev chockad av hur släkten var och hur de levde, att hon skämdes för att tillhöra dem. Hon kändes också lite som en mytoman med sin iq och sin soldatutbildning.
 
Det där sista samtalet från Olaug lät som en fylleringning. Det är inte normalt beteende att ringa till folk kl fyra på morgonen.
Jag kan förstå att hon kände sig lurad av systrarnas iver över att de skulle vara syskon, hon önskade det nog själv i början.
Det samtalet lät som en besvikelse som blev ett skuldbeläggande efter att ha suttit uppe halva natten och ältat.
Vi tolkar Olaug väldigt olika.
Jag tycker Olaug framstår som om hon tycker hon är bättre och hon säger ju även att syskonen växte upp fattiga, även om de själva inte upplevde det så. (Däremot så tycker jag själv att syskonen verkar ha haft en annorlunda/ tuffare uppväxt än Olaug.)
Jag uppfattade telefonsamtalet som mer uppriktigt än ett fyllesamtal.
 
Såg den igår! Och blev väldigt förbryllad. Så många frågor, så få svar. Dna-testen, hur kunde de vara så olika? Och mysteriet med Litas död?

Det kändes som om Olaug blev chockad av hur släkten var och hur de levde, att hon skämdes för att tillhöra dem. Hon kändes också lite som en mytoman med sin iq och sin soldatutbildning.

Jag har samma tankar som du i detta sista stycket, jag funderar på om det var så att det slumpade sig att hon och L var född samma dag, och att det sen bara rullade på när hon fick en chans att involvera sig själv.
Vi fick ju ingen insyn i hennes liv alls med vänner eller familj, hon verkar ju mer ensam.
Om det är pga hennes beteende eller av andra anledningar.
 
Vi tolkar Olaug väldigt olika.
Jag tycker Olaug framstår som om hon tycker hon är bättre och hon säger ju även att syskonen växte upp fattiga, även om de själva inte upplevde det så. (Däremot så tycker jag själv att syskonen verkar ha haft en annorlunda/ tuffare uppväxt än Olaug.)
Jag uppfattade telefonsamtalet som mer uppriktigt än ett fyllesamtal.
Både syskonen och Olaug verkade tycka att de var bättre än den andra parten. Pratade väldigt illa om varandra och deras leverne på ett riktigt fult sätt.
Där tänkte jag att de är nog syskon, de beter sig lika illa och att deras levesätt är ”det rätta”.

Om syskonen var fattiga vet jag inte men de hade helt klart en torftigare uppväxt och det kanske var det som egentligen menades.
 
Jag har samma tankar som du i detta sista stycket, jag funderar på om det var så att det slumpade sig att hon och L var född samma dag, och att det sen bara rullade på när hon fick en chans att involvera sig själv.
Vi fick ju ingen insyn i hennes liv alls med vänner eller familj, hon verkar ju mer ensam.
Om det är pga hennes beteende eller av andra anledningar.
Här upplevde jag Olaug som en person med mer integritet än ensam.
Om hon ljög om sitt yrke så vore hon ju stendum som ställde upp i en dokumentär! Och kollar man som skapare av dokumentären inte upp fakta? :confused:
Men däremot lät hon lika mycket som en bitter besserwisser som systrarna lät bittra och präktiga.
 
Här upplevde jag Olaug som en person med mer integritet än ensam.
Om hon ljög om sitt yrke så vore hon ju stendum som ställde upp i en dokumentär! Och kollar man som skapare av dokumentären inte upp fakta? :confused:
Men däremot lät hon lika mycket som en bitter besserwisser som systrarna lät bittra och präktiga.
Jag tänker att som dokumentärskapare följer man "objektets sanning" , sen så skrev jag inget om att hon inte skulle vara en del av militären.
 
Men det verkar som om filmaren totalt tappade taget i andra delen av filmen. Hon stod ju och skrek att de måste fortsätta undersöka fakta, att de inte fick sluta.... hon var knappast neutral.
 
Men det verkar som om filmaren totalt tappade taget i andra delen av filmen. Hon stod ju och skrek att de måste fortsätta undersöka fakta, att de inte fick sluta.... hon var knappast neutral.
Jag skulle tro att många andra dokumentärer som tycks mer "neutrala" och som kommer fram till nåt slags givet svar också innehåller en stor potion av detta. De visar det inte bara. Tycker att det var ett intressant grepp.
 
Det finns Norska artiklar att läsa om dokumentären. Gick lätt att hitta på Googel.

Det första DNA-testet togs på Olaugs begäran och hon fick inte se resultatet utan blev bara meddelad detta. När man efterfrågat detta i efterhand så kan inte systrarna hitta det.
Därför krävde Olaug ett nytt.

Det är förvånande tycker jag att systrarna inte blir helt chockade över svaret på det andra testet när de var så övertygande att de inte ens tyckte det första behövdes.

Olaug verkar idag anse att hon rycktes med och menar att systrarna var oärliga om första DNA-testet. Kanske var det det hon menade med ”svindel”?
 
Med tanke på början funderar jag på hur mycket det regisserades fortsättningsvis?
Precis så satt jag och funderade hela filmen.
”Är det är genuint på riktigt eller regisserat”
Och jag undrade också hur mycket Maria vinklat storyn. Hon verkade vilja framhålla det övernaturliga lite väl mycket.
 
Lite rörigt var det. Såg inget mirakel med att hitta tavlor med frukt stilleben i köket. Sen det här med Dna. Deras uppväxt, världssyn var ju så olika det kan bli. Det som var intressant var om det skett ett mord eller ej, men det skulle man inte gräva i. Det viktigaste var att hon inte tog självmord så hon kom till himlen. Nej tyckte inte den var bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp