Missa att tiken löper?

Min äldsta hund hade som yngre inga särskilt tydliga beteendeförändringar som gjorde att jag visste att hon löpte, men däremot kunde man se blodfläckar och liknande. Enda gången hon tydligt visade beteendeförändring var när jag åkte och tränade mitt i höglöpet tillsammans med en hanhund som ibland användes i avel - de var då båda aningens intresserade av varandra :p Veckan innan och veckan efter var det inga problem att träna alls - min tik brydde sig inte och hanhunden visste egentligen om att han skulle fokusera på träningen snarare än löptiken. Efter att jag skaffade en till tik som även hon blivit vuxen, och efter att de har synkat sina löp, så märks det mycket tydligare på båda i beteendet att det är löp på gång. Mamma och systern däremot har också två tikar, och de har riktigt svårt att märka när de löper. Av vad jag förstått är båda renliga och visar inga ändrade beteenden, och de träffar normalt sett inte några hanhundar i vardagen.

Däremot så om det är mitt i höglöpet, med en tik och en hane tillsammans, så tycker jag nog det borde märkas. Kanske om hanen är så ung att den inte varit med om löp innan och det är första gången den reagerar? Eller om den är van att arbeta tillsammans med löptikar?
 
Jag har en tik som löper tyst, men jag missar verkligen inte när hon höglöper för då talar båda mina hanar om att det är allvar. De håller dessutom extra koll på henne innan hon går in i höglöp, så det går inte att missa.
 
Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten, en tjuvparning för att hon hade missat att hennes tik löpte. Jag har haft sex tikar hos mig när de löpt och trots att tre av dem löpt utan att blöda så har det varit omöjligt att missa pga deras beteende och att de har varit väldigt svullna i könet.

Hur stor kan sannolikheten vara att man missar att ens egen tik löper? (Okej att kanske missa på en tik man inte känner, men två av tikarna jag haft har jag inte känt innan). Och hur stor är sannolikheten att en unghund som utsätts för sin första löptik inte visar något alls förrän tiken höglöper och då lyckas para utan att någon märker något på någon hunds beteende att det är på gång? De har alltså umgåtts hela dagarna hela löpet (och innan löpet) fram till höglöp/parning och dagmatten har inte märkt varken på tik eller hane att tiken löpt förrän de satt ihop.

Jag känner att det känns väääldigt osannolikt, men jag har som sagt bara erfarenhet av löp på sex tikar

Missar min corgis löp typ varje gång. Hon är så renlig att hon kan sova på vita lakan utan att löpet syns. Långhår dessutom så man ser inte vulvan om man inte viker undan pälsen. Noll påverkad mentalt dessutom.

Jag vet dock att hon har löp för det händer att någon träningskompis hane visar intresse och jo, när jag då fluffar undan pälsen och kollar....visst löper hon. Så himla intressant är hon dock inte för hanar, förutom i just höglöp.

Corgin är dock ett jäkla undantag för på alla mina andra tikar har det varit omöjligt att missa.
 
På min märks det tydligt på. Först ”fuldansar” (juckar, men sonen säger fuldansar! 🙈😅) hon på sonen under ett par veckor så fort jag lämnar rummet, sen när hon väl löper så är det enda gången hon är okej med andra hundar… Normalt sett så har hon väldigt svårt för hundmöten, men löper hon så är hon väldigt villig till det. Hon funkade ju alltid med mammas hund, men det var aldrig så att hon ville vara nära, men löpte hon så lämnade hon inte mammas stackars hund en sekund, så fort hon rörde sig så sprang min dit och tryckte upp röven i ansiktet på henne.

Riktigt snuskig blir hon. 🙈

Min har haft minst två valpkullar, på första och andra löpet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 337
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 384
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 889
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp