Bukefalos 28 år!

Missad vaccinering

Jamtland

Trådstartare
Jag har en unghäst som jag totalt glömde bort att vaccinera förrän nu i höstas. Hon fick första sprutan i början på september och sen fick ena dottern blindtarmsinflammation och har varit inskriven på sjukhuset två gånger då det blev komplikationer och det kombinerat med mitt vanliga kaos och glömskhet gjorde att jag glömde den andra sprutan.
Det känns lite onödigt att börja om vaccineringen nu, ena räkningen kommer ju då precis före jul och den andra i fattiga januari.
Så frågan är, hur pass mycket skydd har de efter bara en spruta? Kan jag vänta med "gott" samvete tills i slutet på januari då jag ju ändå måste börja om?
 
Är du säker på att det är för sent? Du har ju 92 dagar på dig och var det i början på september så bör väl inte vara för sent om du gör det nu inom ett par dagar?
 
Vaccintillverkarna rekommenderar 4-6 v men i Tävlingsreglementet står 21-92 dagar. Angående skyddet skulle jag ge en extra spruta 6 månader från den andra, sedan årligen.
Kom på nu att jag uttryckte mig otydligt, det är stelkrampssprutan jag gett/ska ge, gäller samma för den?
 
Jag hade kollat med veterinär. I Fass står det att grundvaccinet ska ges med 4-6 v mellanrum för att skydd. Försäkringen brukar undanta hästar som inte är korrekt vaccinerade så om de får stelkramp får man ingen ersättning.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en klippmaskin, Marquant från Jula som jag köpte begagnad förra året för att klippa min häst. Det var lite svårt första...
Svar
15
· Visningar
2 544
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 932
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 282
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 672
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp