Missade vaccineringen...

M

maximilia

Kollade vaccinationsintyget nu, hon skulle vaccineras den 16 september! Och jag var säker på att det var i oktober. :crazy:
Nån som vet om man kan vaccinera mot hästinfluensa/stelkramp och botulism samtidigt? Är det samma intervall mellan sprutorna när man grundvaccinerar?
 
Infl./stelkramp är det väl först 4-6 veckor mellan 1:a och 2:a sprutan... Och sedan typ 3 månader mellan nr 2 och 3.
Botulismen ges i tre sprutor med 1 månads mellanrum mellan sprutorna, sen 1ggr/år from datumet för första sprutan...
Så det blir nog svårt att kombinera.. Men man kan ge spruta nr 1 och 2 samtidigt tror jag.. Kolla med vet. för säkerhets skull..
 
Vad synd då. Hade ju vart bra om man kunde ta det samtidigt så behöver man inte ha ut dom så ofta...dyyyrt! :crazy:
 
Influensa och stelkramp. Grunden för att få tävla är 2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum. Sen bör man revaccinera efter 6 månader och därefter årligen, men två sprutor och sen årligen är tillräckligt för att få tävla.

Botulismen kan du således ta samtidigt om du vill. Du ger alla tre sprutorna (två blir det, stelkramp och influensa ligger kombinerat i en), sen ger du tre nya efter en månad. Ytterligare en månad efter ger du botulism och sen vaccinerar du ett år från första tre sprutorna. Färdigt =)

Inga problem att kombinera alltså, men du ger en "mer" botulism i grunden, men allt övrigt kan du kombinera.

T ex såhär:
1 oktober 2003- influensa, stelkramp och botulism.
En månad senare influensa, stelkramp och botulism
En månad senare botulism.

SENAST 1 oktober 2004 ger du botulism, stalkramp och influensa.
 
Krävs det verkligen stelkramp för att få tävla?

Om det inte krävs tycker jag det verkar vettigt att rådgöra med veterinären om det verkligen är motiverat att börja grundvaccinera mot stelkramp igen. Jag har fått lära mig att risken för biverkningar av stelkrampsvaccin ökar med antalet sprutor, men om det gäller dagens hästvacciner vet jag inte.
 
Nejnej, det krävs INTE stelkramp för att få tävla. Bara influensa. Jg bara tog med stelkrampen ändå eftersom man oftast ger den.

Enligt min vet inga nackdelar med att göra om grunden.

Stelkrampsvaccinering krävs för att FÖRSÄKRINGEN ska gälla mot stelkramp, men det är VÄLDIGt snälla krav, tror det är att vuxen häst ska ha fått tre sprutor (alltså...totalt..*s*) som gäller. Så för försäkringen behöver man inte göra om det.

Däremot är det ju bra att ha stelkrampsskydd.

och som sagt, enligt vet INGEN risk med mer sprutor än man ger normalt. DRäktiga ston t ex vacc oftast varje år mot stelkramp, för att ge fölen skydd. Och även vacc häst får ofta en boosterdos stelkramp vid större sårskador etc. Min valack fick en boosterdos trots att det bara gått en vecka sen vanlig vacc. Jag frågade vet om det som tyckte att "det lilla skydd man får av vaccineringen täcker mest mot småsår och rispor etc, de bakterier som kan komma den vägen". Inte för jag vet om det stämmer, men min valack är tätare vaccinerad mot stelkramp än "kravet" och har dessutom på två år fått tre boosterdoser av vet. Utan problem.
 
Jag höll på att göra en sådan miss en gång, men upptäckte det och lyckades få ut vet " i sista minuten". När jag nämnde för min vet hur lättad jag var svarade han att det naturligtvis inte är så att ett vaccinationsskydd försvinner från en dag till nästa. När vaccinationsdatumet passerats finns ett visst antal dagars "karens" innan man måste börja om med grundvaccinering igen. Om omvaccinering görs innan dessa "karensdagar" passerat så är skyddet fullgott. För att inga oklarheter ska uppstå vid tävling skriver veterinären då 19/9 som vaccinationsdatum i intyget om hästen vaccinerades 19/9 förra året, även om vaccinationen denna gång sker 20/9. Man kan ju inte begära att kontrollanter på tävling ska kunna avgöra om en försenad omvaccinering ändå skett inom "karenstiden" utan det är bara en veterinär som kan göra den bedömningen.

Exakt hur många dagar som får ha passerat vet jag inte - det kanske är olika för olika vaccin också. Så ge inte upp hoppet innan du kollat med din veterinär! Dessutom är det inget problem att vaccinera mot influensa, stelkramp och botulism samtidigt, det har jag gjort flera gånger. Som någon redan nämnt finns kombinerade sprutor med både influensa- och stelkrampsvaccin i samma, så det blir bara två sprutor man behöver ge ändå. Stelkrampsvaccinet är, precis som botulismen, inget som krävs för att få tävla, utan något man vaccinerar för hästens skull. Hästar är väldigt känsliga mot stelkrampsbakterier, som finns både i jorden och i hästens avföring. Jag tror att många försäkringsbolag kräver att hästen vaccineras mot stelkramp, men jag är inte helt säker...
 
Nästan alla försäkringsbolag kräver vacc mot stelkramp.


När dte gäller hur länge skyddet räcker såför hästen är det inte så kinkig med en dag hit eller dit, men i TR har man satt en ebstämd regel för att föränkla. MAX 365 dagar mellan sprutorna, annars får du börja om, om du inte får vet att bakåtdatera intyget.

OBSERVERA dock att för maximalt skydd bör man revaccinera var ÅTTONDE MÅNAD. Efter den tiden börjar skyddet sjunka. Hästen har fortfarande ett ganska gott skydd, men för att få optimalt skydd ska man vaccinera var åttonde månad och inte var tolfte.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743
Hästvård Hej! Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min. Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp