Bukefalos 28 år!

Missbildade kycklingar

S

sajrot

För tre veckor sedan så satte vi ägg i kläckare och nu är kycklingarna på väg ut, dock nästan 2 dagar försent. Hittils har det kommit ut fem kycklingar och tre av dom fem kycklingarna har missbildade ben. Antingen står ett eller båda benen liksom rakt ut, istället för under dem. vi har haft en sådan kyckling innan, men då fick vi en missbildad på ca 25 ägg, men vi har aldrig fått såhär många :confused:
Vad kan de bero på?
Har läst att vissa binder ihop benen på dem och gör andra saker så att benen ska rikta sig normalt, är det lönt att göra nånting sånt? Är det inte mest plågsamt för kycklingen? jag vill ju inte heller föra vidare missbildningen till nästa generation om de skulle bli fullvuxna.
 
Sv: Missbildade kycklingar

Frågan är om felet beror på fel i anlagen eller felaktigt handhavande av maskinen?
Felaktig temperatur, fel luftfuktighet etc.

Tacka vet jag naturruvning. ;)

LIA
 
Sv: Missbildade kycklingar

Måste bara berätta om förra sommaren, när vi hade en höna som legat på ägg ett tag. Vi hade problem med att de andra hönorna värpte i hennes rede, och innan vi hunnit få stopp på det låg det för många ägg under henne.

Vi tog då fem av äggen och lade dem ovanpå en av makens bikupor, i det utrymme som finns ovanför själva bo- delen och kupans tak. Det är ett luftningsutrymme som bina inte kommer in i, och det håller ca 35 grader dygnet runt. Vi gick dit två gånger om dagen och vände äggen, och faktiskt- tre av äggen kläcktes och fram kom helt perfekta kycklingar, varav vi har kvar två som värper duktigt nu!:laugh:

Ursäkta, har inte med frågan att göra, men kunde inte låta bli att berätta!
 
Sv: Missbildade kycklingar

Måste bara berätta om förra sommaren, när vi hade en höna som legat på ägg ett tag. Vi hade problem med att de andra hönorna värpte i hennes rede, och innan vi hunnit få stopp på det låg det för många ägg under henne.

Man kan ju märka äggen som hönan som ruvar får:idea:, enkelt att plocka bort de nyvärpta om en annan höna kommer dit. OBS. Även om jag tycker man inte ska låta andra hönor ska komma intill, men ibland händer det ändå.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 947
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 793
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp