Missbruk av jodopax

susanne

Trådstartare
Jag har häst i ett stort stall med både ridskola och tävlande privathästar. Flera av de i stallet (inklusive ridskolepersonal) använder jodopax vid minsta lilla skrubbsår. Jag har fått lära mig att man inte ska använda det om det inte är allvarligt, inflamationer eller överhängande risk för djupa sådana. Jag vill inte ha resistenta bakterier i det stall där jag har min häst!

Jag vill starta en kampanj i mitt stall mot detta.

Är det någon som har bra tips på vart jag ska vända mig för hjälp att få ut detta budskap. (Att berätta att jag fått stränga instruktioner av vet. att inte använda jodopax i tid och otid har ingen som helst effekt.)
 
Skulle nog fråga om dem själva vill ha jodopax på sina sår, i tid och otid :devil:

Använder nästan aldrig jodopax själv.

Nanne/ :banana:

Kolla med Vet om hon/han har ngt bra mtrl att sätta upp och dela ut :idea:

Lycka till!
 
jodopax ska användas med måtta. det har nämligen en förmåga att skada även hästens vävnader. tvål och vatten räcker långt!
 
Jag har aldrig hört att bakterier kan bli resistenta av för mkt Jodopaxanvändande, däremot så kan läkningen av såret gå LÅNGSAMMARE.

Jag gick en kurs i hästkunskap för några år sedan.
En av lärarna var en veterinär som jobbade på Strömsholms djursjukhus, avdelningen för hästar.

Hon sa att Jodopax dödar ALLA bakterier. Även de "goda" bakterierna som hjälper till att läka ett sår.

Så därför så skulle man använda Jodopax BARA till stora och/eller infekterade sår.
Övriga sår skulle tvättas med en MILD tvållösning och vatten.

Och eftersom det var en veterinär som sa så, så kommer ju ALLA veterinärer att ge samma svar om man frågar!

Be att "Jodopaxmissbrukarna" i ditt stall frågar en veterinär om hur Jodopax ska användas.
Eller ring en veterinär du själv, och skriv ner vad h*n ger dig för svar.
 
Det är precis som kopparberg säger, jodopax dödar ALLA bakterier, även dom som ska hjälpa till med läkningen. Själv har jag aldrig använt det! Jodopax använder man för desinficering av föremål, inte levande varelser! :crazy:
 
jag använder det om hästen fått ett blödande sår (nej inte skrubbsår) och det ska göras rent ordentligt från hagen tex.

annars spolar jag bara i kallt vatten länge och kyler av såret (oftast brukar det ju sitta på benen)
 
Är det ingen här som genomfört en egen sån kampanj och kan berätta hur ni gjorde. att ta kontakt med distriktsvet är nog en bra ide, de har kanske något infoblad
 

Liknande trådar

Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 355
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·
Träning Eftersom jag antar att många här antingen själva håller lektioner eller åtminstone rider/har ridit på tex ridskola hoppas jag att det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 860
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp