Bukefalos 28 år!

Missbrukande pappa.. *långt*

Breakdance

Trådstartare
Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så varsågod då, jag är så jävla less på allt nu!

Jag har en fantastisk dotter på 6 år, hon har en far som inte är värd skiten under skorna ens! Där är vi nu.
Han har sen vi bröt upp (när dottern va 10 månader) strulat fram och tillbaka i omgångar, till största delen handlar det om knark (tjack och hasch) men som kriminell har man ju även annat för sig.

Allt drogs till sin spets i Januari 2011 då jag via gemensamma bekanta fick veta att han på annan ort och fast för drograttfylla med narkotika på sig (en månad tidigare hade han lite snyggt skrutit för oss om sin nya prospect-väst i ett stort mc-gäng så jag förstod att nåt va på gång)
Iom drograttfyllan så såg jag min chans att kanske äntligen ha nåt att få igenom en vårdnadstvist på så jag kontaktar soc och advokat för att starta en utredning och för att äntligen få ensam vårdnad om dottern.
I samma veva har en av mina bästa barndomsvänner blivit tillsammans med honom och när min stämningsansökan om ensam vårdnad kommer till honom så kontaktar hon, tillsammans med två andra kompisar soc och anmäler mig för barnmisshandel.
(Detta har hon senare erkänt, var endast för att mitt register som förälder var prickfritt- hans fullt i hål.)
Iallafall, paralellt med min ansökan om ensam vårdnad ska nu samma myndighet utreda min roll som förälder.

Det här tar ett ÅR av vårat liv, dottern tas in på polisförhör (pga misshandelsanmälan) Dottern tvingas till umgänge tsm med kontaktperson från soc, pappan tvingas till oförberedda UPn och summan av hela året blir en advokatskostnad som tack och lov inte blev allt för stor, en fortsatt gemensam vårdnad och en friande dom ang barnmisshandel.

Jag försökte under utredningens gång förklara att "jag är INTE intresserad av att stänga pappan ute från dotterns liv, jag är INTE intresserad av att förhindra umgänge- jag vill bara ha RÄTTEN på min sida att säga ifrån DIREKT, inte OM utan NÄR han trasslar till sitt liv igen"
Soc-utredarna skrattade mig i ansiktet och talade gång på gång om att "alla barn har rätt till en pappa" (absolut- men alla pappor har fan inte rätt till sina barn)

Iallafall, nu står vi där igen, han har åkt fast för narkotikabrott!
Jag hade precis varit upp och lämnat dottern på umgänge (med fjärilar i magen ska erkännas, det kändes fel att lämna henne, jag tyckte att vibbarna från honom den senaste tiden indikerade att nåt va fel men jag valde tyvärr att lägga magkänslan åt sidan och lita på honom, vilket ännu en gång visade sig va fel!) när soc ringer mig och talar om att polisen lämnat in en orosanmälan till socialen eftersom han blivit tagen för ringa narkotikabrott i veckan.

Jag åkte naturligtvis direkt upp och hämtade hem dottern!
Han och flickvännen mötte oss men ställde tack och lov inte till nån scen där och då. Det här är nästa vecka en månad sen och jag har inte hört ett enda ord från honom. För min del kvittar det fullständigt men dottern har två småsyskon hos pappa som hon saknar väldigt mkt.
Hon tjatar om att få hälsa på dom och jag har hittills spelat ut mitt "pappa har ju ingenstans att bo-kort" men det känns inte som det håller i längden.

Nu till min fundering kring allt det här, hur mkt klarar en 6-åring av att förstå. Kan jag berätta VARFÖR hon inte får va hos pappa. Hur förklarar man polis och narkotika bäst för ett barn?
Tips och idéer, tack!
 
Sv: Missbrukande pappa.. *långt*

Över 100 st som läst och ingen som har nån tanke kring vårt problem?
 
Sv: Missbrukande pappa.. *långt*

Jag har tyvärr inga tips att ge.

Jag anser att en sådan person ska fråntas vårdnaden, det är hemskt att bete sig sådär och ännu värre som förälder.
 
Sv: Missbrukande pappa.. *långt*

Min sexåriga dotter skulle absolut kunna förstå resonemanget : "Pappa använder knark, knark är inte bra och så länge han använder knark är det inte säkert för dig att vara där". Beror ju på hur moget barnet är och allt sådant men jag kan i det här fallet inte se något fel i att berätta delar av sanningen. Varför ska du "ljuga" för hans skull?!
 
Sv: Missbrukande pappa.. *långt*

Jag vet att allt tar en jävulsk tid när det gäller sånt här med barn och vårdnad mm. Man får bara inte ge upp och man måste omge sig med människor som kan stötta en. Jag förklarade inte för min son förrän han var vuxen varför det vara som det var.
Kram
 
Sv: Missbrukande pappa.. *långt*

Hon förstår definitivt tillräckligt mycket för att ana att "pappa har ingenstans att bo-kort" inte är hela sanningen. Man kan ju inte resonera med sina barn som en vuxen direkt, men jag tror också att "stänga ute helt"-metoden kommer leda till en del konflikter i barnet. Och sedan när de blir lite äldre får de höra mer och mer i skolan, och kompisar och deras föräldrar kanske inte gör så mycket för att hjälpa ditt barn acceptera och förstå pappans beteende.

Att vara ärlig men försöka göra det lättförståeligt tror jag är det bästa valet. Samt att oavsett hur pappan beter sig så tror jag det är nyttigast för barnet om man försöker hålla sig från att (så mycket som möjligt) föra över sin egen frustration och ilska kring honom till sitt barn.
I din dotters ålder är pappa än så länge bara pappa, bilden på föräldrarna som auktoriteter och trygghet är ännu ganska ofärgad. När hon blir äldre kommer hon själv kunna besluta vad hon tycker och känner om honom, men just nu kan det nog vara svårt att föra ihop två så olika bilder av hennes pappa.

Styrkekram, och stå på dig. Barn har rätt till sina föräldrar, men alla föräldrar har inte rätt till sina barn, sant.
 
Senast ändrad:
Sv: Missbrukande pappa.. *långt*

Egentligen kan jag för lite om detta. Men är missbruk en sjukdom? Är hennes pappa sjuk och använder droger? Det kanske blir en lättare infallsvinkel för ett barn.

Det är kanske dags att prata om det. Hon kanske borde få veta att även om hennes pappa älskar henne och vill träffa henne så tar drogerna över och han "försvinner" även när hon längtar efter honom eller sina syskon.

Jag försöker säga att hon inte får tro att det är fel på henne eller att hennes pappa struntar i henne. Men missbruk är en sjukdom som han inte kan styra över. Även om man kan ha synpunkter på det...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 317
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn I hur stor utsträckning har man som förälder rätt att veta vad som händer i ens biologiska tonårsbarns liv? Bakgrund, är familjehem...
Svar
11
· Visningar
1 564
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 573
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp