Bukefalos 28 år!

Misshandel i grannrummet på hotell, vad hade ni gjort?

Luna10

Trådstartare
Tillbringade en weekend med sambon och femåriga sonen i huvudstaden. Bodde två nätter på ett helt standard 4stjärnigt hotell. Första kvällen, när sambon och jag hade lagt oss (sonen sov redan) började det låta från grannrummet. Eller rummet tvärsöver korridoren, svårt att säga. Först lät det bara som högljutt sex och det är väl ok. Verkade ju vara lyhört. Men efter ett tag urartade det och man hörde en kvinnoröst säga "nej, sluta", "aj, det gör ont" allt mera högljutt tills hon skrek och grät, följt av dunsar som lät som att hon jagades runt i rummet. :crazy:
Pågick i en timme kanske, sen blev det tyst. Sambon blev illa berörd men somnade efter att det blev tyst medan jag själv låg vaken en bra stund. Kändes helt absurt att ligga trygg i min säng med min familj när en annan kvinna misshandlades på andra sidan väggen. Har funderat mycket på det här efteråt, borde jag/vi ha gjort nånting? :confused: Ringt hotellpersonal/polis? Tilläggas bör att hotellet var hyfsat fullbelagt så fler än vi hörde säkert vad som hände. Ingen ursäkt till att inte ingripa, jag vet... Någon som har varit med om liknande, och vad gjorde ni då? Kan inte släppa händelsen riktigt....:(
 
Jag förstår inte hur man inte kan ingripa i en sådan situation, men å andra sidan är det ju lätt att säga när man själv inte var på plats. Vet du vilket rum det var så ring hotellet och berätta.
Du kan också ringa 114 14 och rådfråga/se vad de kan göra.
 
Tillbringade en weekend med sambon och femåriga sonen i huvudstaden. Bodde två nätter på ett helt standard 4stjärnigt hotell. Första kvällen, när sambon och jag hade lagt oss (sonen sov redan) började det låta från grannrummet. Eller rummet tvärsöver korridoren, svårt att säga. Först lät det bara som högljutt sex och det är väl ok. Verkade ju vara lyhört. Men efter ett tag urartade det och man hörde en kvinnoröst säga "nej, sluta", "aj, det gör ont" allt mera högljutt tills hon skrek och grät, följt av dunsar som lät som att hon jagades runt i rummet. :crazy:
Pågick i en timme kanske, sen blev det tyst. Sambon blev illa berörd men somnade efter att det blev tyst medan jag själv låg vaken en bra stund. Kändes helt absurt att ligga trygg i min säng med min familj när en annan kvinna misshandlades på andra sidan väggen. Har funderat mycket på det här efteråt, borde jag/vi ha gjort nånting? :confused: Ringt hotellpersonal/polis? Tilläggas bör att hotellet var hyfsat fullbelagt så fler än vi hörde säkert vad som hände. Ingen ursäkt till att inte ingripa, jag vet... Någon som har varit med om liknande, och vad gjorde ni då? Kan inte släppa händelsen riktigt....:(
Om jag inte vågade gå dit själv hade jag ringt receptionen och sagt att något pågick eller själv ringt polisen.
Jag undrar mer hur det kommer sig att ni inte gjorde något?
 
Jag har inget bra svar på varför vi inte gjorde något. Handlingsförlamning? Inte ville utsätta egna familjen för fara? Jag vet inte och jag har dåligt samvete för det, JA!
 
På något vis känns detta ju som en sådan situation där det är hyfsat "lätt" och ofarligt att ingripa. Man behöver ju inte ens visa sig personligen eller göra något fysiskt.
 
Jag hade ringt receptionen eller polisen. Har i tidigare fall ringt polisen när det gällt grannar.

Jag blir genomolycklig av att höra att ni lyssnade på det där i en timme utan att göra något.
 
Jag har tack och lov aldrig varit med om något liknande, men det känns ju minst sagt ganska självklart att allra minst påkalla hotellpersonalens uppmärksamhet i ett sådant läge (och se till att det går vidare till polisen omgående). Speciellt om det låter så fruktansvärt grovt och dessutom pågår i en hel timme ...

Nu gjorde ni ju av någon anledning inte det, men inser du inte själv, så här i efterhand åtminstone, att svaret på din fråga är att ja, ni borde kanske åtminstone ha lyft telefonen och ringt ett samtal?
 
Jag hoppas och tror att jag minst hade informerat receptionen fort som ögat. Hade det varit typ en duns och ett "Aj det gör ont" hade jag kanske inte gjort så stor sak av det, men en hel timme såna ljud hade jag verkligen inte stått ut.
 
Känner jag mig själv rätt så hade jag 1) ringt polis/reception och 2) sen knatat över, bankat på och högljutt meddelat att polis var på väg.

Hur kan man i en hel timme bara sitta och lyssna på när någon blir misshandlad utan att göra någonting alls :confused:
 
Hade nog ringt receptionen eller polisen direkt! Men det är lätt att säga när man inte var där.

En tidigare arbetskamrat var på utlandssemester och pratade med ett trevligt par på flyget ner, dom fick rummen bredvid varandra på hotellet och sent på kvällen hör dom hur dom börjar bråka och under tiden dom diskuterar om det är "allvarligt" eller inte och om dom ska ringa efter hjälp eller inte så slänger han ut henne från balkongen!

Så hellre ringa än att fundera.
 
Vad jag INTE kunde gjort var att göra ingeting. Hur fungerar man egentligen som människa när man under långt tid kan vara lyssnande vittne till en misshandel, utan att göra ett enda dugg? Får mig att tappa tron på mänskligheten, ärligt talat.

Jag hade ringt receptionen och sedan polisen.

Det är heller inte otroligt att jag gått och knackat på, efter att ha ringt receptionen (och därigenom fått uppbackning). Allt för att bryta misshandeln innan någon dödats.

För jo, folk dödas på det här sättet. Folk dör. För att andra inte ingriper.
 
Jag hade ringt receptionen, som i sin tur kunnat agera/ringa polisen. I detta fallet var det ju ganska enkelt att agera också. Som att passera en skadad människa på gatan utan att bry sig. Tänk om personen visat sig blivit allvarligt skadad eller dött, herregud!
 
Inte heller jag kan förstå hur man kan låta det vara. Och tänk vilket meddelande det ger till ens barn (som jag förstår var med i rummet) att det är okej att misshandla, och att se åt andra hållet?
 
När grannen ovanför oss började låta som skrik och dunsar så tog jag med mig vårt basebollträ och gick upp för att lyssna utanför dörren med polisens nr berett i telefonen, vet inte vad som flög i mig men jag stod inte ut med tanken på att någon där uppe blev misshandlad och jag vågade inte vänta tills polisen kom. När jag bankade på dörren så visade det sig att dom lekte nån slags knäpp twister på typ 4 pers.... men tjejjen där inne sa att hon var jätteglad att jag kom upp när jag blev orolig trots att det inte var nåt allvarligt. Så jag vet att jag står inte ut med tanken på att någon blir skadad utan att göra nåt, nu behöver man ju inte göra som jag gjorde men hur man inte ringer reception och/eller polis när det pågår under en hel timme är för mig helt oförståeligt.

Om det var jag skulle jag bra gärna vilja att någon agerade när jag inte kunde försvara mig själv...
 
Nej, det är inte lätt att säga bara för att man inte varit där. Jag har varit i liknande situationer och jag kan med hundra procents säkerhet säga: Jag hade gjort något. Jag hade inte suttit och lyssnat bara.

Det jag menar är att jag skulle ha ringt, ser nu att det blev otydligt i mitt inlägg.

Men det är alltid lätt att säga hur man ska göra i situationer man får beskrivna för sej.
Som att ingripa ifall ngt händer, tex bråk eller liknande, har alltid sagt att jag kommer göra det, men en gång det hände hade jag sonen, då två år gammal med mej och jag ville inte utsätta honom för det som kunde blivit farligt för honom, men då var det andra som ingrep.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp