Misshandlad häst - omöjligt uppdrag?

Jag blir alldeles fylld av hopp när jag läser dina inlägg!
Det har alltid varit en liten hemlig dröm jag har haft, att åka till ett sådant land och rädda så många hästar jag hade kunnat.

Jag tycker att du gör ett fantastiskt jobb och om ett tag kommer hästen att tacka sin lyckliga stjärna över att just du valde honom.

Jag hade kunnat betala för att få se Etiopernas miner när den tiden kommer då du kan hantera denna häst på ett sätt de inte visste fanns! Bara att kunna gå fram till en häst i "frihet" (hage) och att den lugnt låter sig få på grimman måste ju vara något de inte ser varje dag.

Jag får leva min dröm genom dig sålänge, så berätta hur det går framöver! :)

Ska ge ett tips också, läs Mark Rashids böcker!! Han beskriver sin hästhantering i berättelser (självbiografi), så de är väldigt lättlästa trots att det egentligen är fakta.
I böckerna berättar han om hur cowboysarna kuvade sina hästar tills de var döda i blicken och hur han fick lära sig ett annat sätt (som jag anser vara NH, har för mig att det kom från indianerna *osäker*) att hantera och rida in hästarna på. Helt underbara och lärorika böcker och jag tror att du kan relatera till dem väldigt bra med tanke på din situation!
 
Kan du koppla tilläggsutfodringen till din person, se till att han för att komma åt maten frivilligt måste komma ända fram till dig, och så småningom bli borstad/berörd överallt? På så sätt skulle du kunna "snabba på" processen, så att han inte helt enkelt bestämmer sig för att stanna på ett "säkert" avstånd. Om du stallar upp dem på nätterna är det bra att föra in rutiner som inbegriper visitering etc, annars kunde det vara kanske vara en bra idé att åtminstone tillfälligt sätta upp ett, just för att introducera rutiner som ju de flesta hästar blir väldigt lugna av. / Å
 
Tack för allt beröm jag fått på den här tråden! :o
Jag tycker nu inte jag gjort så mycket förstås...
Köpt Dänäsch för jag längtade ihjäl mig efter en häst och efter att få rida. Ridningen lär jag ju förstås få vänta på - det går saakta framåt. :cry:
Han vill fortfarande inte att jag rör honom, suck...
Men han har ätit upp sig fint! :) :)
Skulle behöva lite ryggmuskler nu, jag vill börja träna honom vid hand NU!!!
Men vi tar det varligt fortfarande, håller på och tränar att vända utåt och inåt i skritt i corrallen. Samt att jag försöker få honom att stå kvar när jag ska klia honom i manen, smeka halsen... Men det känns fortfarande väldigt svårt för han vill bara gå iväg... :cry: :cry: :cry:
Jag har också börjat träna lilla åsnan. Hon är inte ett dugg rädd men ställer man krav på henne så är hon :devil:!
Tänk att hästar och åsnor reagerar så olika av att ha fått stryk!??? Eller är det bara deras olika personlighet?
Vi fortsätter kämpa på Dänäsch och jag! :love:

En annan grej: Här finns MASSOR av hästar och jag tycker de alla är så VACKRA!!! :love: :love: :love: Även om många är i mycket dåligt hull, dåligt behandlade och såriga. (En del jättefina finns också!)
På lördag ska jag ta min videokamera och ge mig ut och filma hela dagen - hästar, hästar, hästar! Hästar som jobbar, körs, rids, hästar som står och hänger, hästar som betar, hästhovar (bedrövligt skodda med diverse järnbitar), fina hästar och hemska hästar (vanvårdade). Ni skulle bli chokade om ni såg hästarna här!
Jag ska kalla min film för "Etiopiens hästar - ett stilla lidande". Någon som är intresserad av att se den? :cool:

Tack för råd och stöd angående Dänäsch! :bow: :bow: :bow: Fortsätt skriv allihop! :idea:

Med tacksamhet /Caramelle
 
Tack snälla, för ditt råd!
Ja, jag stallar upp dem på nätterna. Egentligen vill jag inte för det bästa är att få gå och beta dygnet runt, men våra vakter påstår att de MÅSTE stallas in för på natten kommer hyenorna och hetsar dem... :mad:
Jag har ett stort skjul där de går lösa på natten (men instängda).
Det är också därinne de får foder och vatten (dörren står alltid öppen dagtid). Hittills har det varit min trädgårdsmästare/allt-i-allo som fodrat, vattnat, mockat, mockat hagen, och någon gång ryktat. Jag funderade på det där med att han måste komma fram till mig för att få kraftfodret - men, jag skulle få stå där hela dagen och han skulle inte bry sig om att komma och äta... :(
Åsnan kommer alltid glatt in i skjulet och äter om nån är därinne eller ej, men Dänäsch vägrar, han väntar ute tills man gått och går man inte så bryr han sig inte om att äta! Det finns ju gräs ute!
Men det där med visitering och kanske rykt? Jag kanske ska använda milt tvång ändå för att påskynda processen som du säger?
Han har en liten halsrem för att det ska gå att få tag på honom om det behövs. Jag skulle kunna ta fast honom (men han skulle vara rädd) på morgonen innan han släpps ut och visitera och kanske till och med rykta honom varje dag. Men infångandet skulle innebära att han snor runt, runt inne i skjulet, blåser och ängslas och gör allt för att undkomma mig, innan jag lyckas få tag i repet runt halsen...
Är det bra tror ni?
Eller ska jag ha ett lite längre rep så det hänger ned en bit (i början) så det är lättare att få tag på honom? Eller ska jag ha honom uppbunden (eller rent av homblad som han är van?)???
Råd, tips, reaktioner på detta???
SNÄLLA!!!
Ni med erfarenhet, HUR ska jag göra?
Hoppas på svar! :)
Kram /Caramelle
 
Oj jag trodde att du borstade och visiterade, hade inte förstått att han var så skygg att du inte kunde fånga honom utan bråk.
Om du fångar in honom så finns det saker som ingen häst kan motstå - att man kliar där ingen annan kan klia. Har du fått en häst att mula (mulen blir lång o går runt som om dom kliar tillbaka på en annan häst) när du kliar så är du på väg. Kliställen - mellan gananscherna o ner mot hakan, halsen - ta i ordentligt om han inte blir hysterisk,
och det ultimata stället - i skapet o ljumskarna, dit kan det vara en lång väg men börja vid svansroten, gå ner på insidorna av skinkorna och sakta men säkert jobba sig neråt inåt. Mina pållar backar mot mig i hagen av denna anledning - klia matte och speciellt nu i insektsäsong.
Har inte träffat någon (har hanterat hundratals hästar - några mycket rädda)som inte smält av detta.
Att bygga upp en vardagsrelation med fodring - han ser att det är du som kommer med maten, att det är du som mockar osv, din lukt blir något positivt helt utan krav.

Att bara komma ner till stallet för att iaktta och jobba honom är att ställa krav/sätta press, ett djur som jagar iakttar sitt byte innan det anfaller.

Nä dags att gå i närkontakt, han undrar säkert vad du smyger runt för, fånga in han och umgås. Du kan inte förstöra hans förtroende till människor - HAN HAR INGET.
Alla NH berättelser där hästen kommer fram och själv tar kontakt och låter sig sadlas handlar om
A proffs på NH
B ej misshandlade hästar.
Lycka till igen
 
Jag är verkligen ingen expert inom detta område men jag tänker trots detta dela med mig av vad jag hade gjort i din situation...

Jag tycker absolut inte att du ska stressa honom, du verkar redan ha ganska klart för dig om vad han hade tolererat och inte. Du vet i vilka situationer han hade blivit rädd, ängslig också vidare.

Att fånga in honom och att börja tvinga...även om det är ett milt tvång tycker jag blir ett steg i fel riktning om han reagerar på det viset.
Låt honom komma till dig.
Träna honom flera gånger om dagen om du har möjlighet, med träna menar jag att träna honom i att umgås, bara var hos honom så att du blir en naturlig del av hans vardag.

Vad händer om du följer efter honom? (Inte för att fånga in då, utan bara för att komma lite märmre)
Försök att följa efter honom sakta men säkert och med lite avstånd (antagligen kommer han själv att skapa avståndet). Om han går iväg så fort du närmar dig, fortsätt följa honom sakta, utan press, om han visar att han uppmärksammar dig (slänger en blick, följer dig med örat osv.) stanna upp en kort stund och fortsätt följa honom när han tappat intresset för dig igen.

Tillslut kommer han förhoppningsvis att inse att du inte är ett hot och istället bli nyfiken på vad det egentligen är du vill.

Det är lite svårt att sätta sig in i situationen eftersom jag bara testat detta på hästar som mer eller mindre inte haft något emot människor.
De har däremot inte velat komma in ur hagen, så på så sätt kan det liknas vid att de inte har något intresse av att vara hos en för tillfället åtminstone.

Resultatet av detta har varit att hästarna tillslut vänder sig mot en istället för att gå iväg. Då har jag istället för att snabbt slänga på grimman berömt genom att backa några steg och ta bort allt "tryck" från min sida. Några hästar har då kommit fram till mig, några är envisare och man får vandra ett tag till.

Har man bara det rätta tålamodet så blir det till slut så att hästen söker kontakt. (har visserligen inga "bevis" på att detta alltid fungerar på alla, men jag har fått det resultatet varenda gång, förr eller senare.)

Du ska ju givetvis inte (som du säkert förstår) lyckas med detta på en dag utan gå sakta fram och första gången kan det räcka att hästen visar minsta tecken på intresse av dig för att du ska ge honom beröm genom att helt enkelt avsluta och gå därifrån i någon timme/till nästa dag beroende på hur det går för er...

Nu får ni NH människor här gärna såga mina ideér, för om jag gör "rätt" eller inte har jag ingen aning om, jag går bara efter de resultat jag har fått.
 
En film hade jag tyckt var väldigt intressant! (glömde säga det)
 
Tycker att det låter som att du är på rätt väg. :) Bli bara inte frustrerad över att det kanske tar längre tid än det står i böcker odyl. Ha bara tålamod och ta den tid som behövs även om det tar månader. Verkar som, av det du skriver, att hästen trots allt VILL lita på dig men inte vågar än. Det låter jättespännande! LYCKA TILL!! :D
 
Hej , laste om dina problem och vill bara saga att det later som du gor ett mycket bra jobb!!!! :bow:

Jag skriver fran andra sidan jorden , Dominkanska republiken och kanner igen mycket av det du berattar. Jag har bott har snart 6 ar och forsoker driva en ranch!

Manga av vara hastar koper vi precis som du i mycket dalig kondition, radda for manniskor och manga ganger helt underkuvade! Jag ar absolut ingen expert, men min man, infodd dominkan har sysslat med hastar hela sitt liv har manga bra ideer!

nar vi far hem en ny hast far den alltid komma "hem" till ranchen ett par veckor. Slapps ut i en liten paddock tillsammns med en gamla valack som inte gor en fluga fornar. Vi bryr oss inte sa mycket om dom de forsta dagarna, ger dem mat och vatten men pakallar ingen som helst uppmarksamhet av "den nya". Istallet ar det den gamle, Napoleon, som far lite extra godis...lagger ett lasso om halsen ..tar ut honom ett tag...duschar av honom etc allt inom synhall for "den nya".

Efter ett par dagar borjar den andra garanterat att bli nyfiken, borjar folja efter oss mer och mer. Da kan det vara dags att aven han far lite uppmarksamhet..lite godis och tillsist brukar vi kunna narma oss.
Tyvarr ar det mycket obehagliga saker som bor goras med en ny hast..har har vi fastinginvasion aret om ..han maste badas...sakerligen har han ocksa mycket sar som maste ses over..det svider och ar obehagligt....efter cirka tva veckor hemma brukar vi slappa ut dem pa bete tillsammans.

Jag tror att tillsist kommer du fa en jattefin hast som kommer att lita pa dig och bli en av dina allra basta vanner..fortsatt som du gor, det verkar ga jattebra..och glom inte att det tar lang tid.
Om du har nagra bra tips och ideer sa mottager jag dem glatt..vi verkar vara "lite i samma sits"..jag har en saa vacker pasofino som jag an sa lange bara kan betrakta fran marken ....tilllater ingen att ens fundera pa att lagga pa en sadel...skall vara inriden enligt forra agaren..kopte honom som ett benrangel for snart ett ar sen...idag ar han sa vacker...men ack sa vild!!!
Med honom tog "fortroende biten" nastan ett halv ar men idag kan jag gora nastan vad jag vill med honom i form av vard och skotsel..men langre an sa har det inte gatt!!!

Lycka till och ser fram emot att fa hora hur det gar!!!
Ursakta men mitt tangentbord saknar de dar svenska bokstaverna..ser att det ser lite lustigt ut men ....hoppas det ar forstaligt anda! :confused:
Soliga halsningar fran andra sidan jorden!!!
:)Theresa
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 297
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 764
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp