Misshandlad på förskolan

Shpongle

Trådstartare
Ännu en gång får man samtal från förskolan där ett annat barn har vart elakt mot min son.
Idag hade han blivit knuffad och sparkad på när han låg ner.
Han var i skogen och lekte med ett annat barn när ett tredje barn sprang fram och knuffade omkull honom och började sparka. Till synes oprovocerat.
Det här är inte första gången något sådant här händer, han har blivit slagen, knuffad, fått Sten kastad i huvudet, blivit slagen med pinne precis vid ögat, fått byxor och kalsonger nerdraget m.m.
Jag har en klump i magen när jag lämnar honom på förskolan.

Hur ofta blir era barn utsatta för saker på förskolan? Vad anses ”normalt”?
 
Aldrig - och jag hade inte tolererat en enda gång. Det har varit mindre incidenter men den individen som är våldsam har personalen varit medveten om och haft "punktbevakning" på. Hade inte dom varit så bra med det, så hade jag antagligen bytt förskola/skola.

Vad gör personalen? Varför kunde det här överhuvudtaget ske?
 
Jag kan minnas enstaka händelser, som verkar ha skett i samband med lek som gått lite överstyr.
Nu i vinter fick mitt barn en snöboll (med grus?) kastad i ögat så han hade småsår runtomkring och var lite blå.
Han säger också ibland att ett visst annat barn bråkar/brottas/inte är snäll, samtidigt som de också verkar leka en del ihop.

Det du beskriver hade jag nog gått på pedagogerna rätt hårt om.
 
En gång var de ett mindre barn (2 åring) som hade bitit min dotter. Inget allvarligt har hänt. Jag hade i ditt läge försökt byta förskola så snart som möjligt!

Vad säger förskolan? Vad gör de? Det är helt oacceptabla händelser du berättar om! Stackars barn!
 
Hjälp, byt förskola!

Dottern börjar i höst på en förskola där hennes äldre kusin nu går. Han blev biten en gång, de har haft världens uppföljning av det.
Det är så det ska gå till.

Jag, som suttit i den andra änden, som politiker, säger att sådant ska ABSOUT inte tolereras.

Om personalen verkar handfallen, gå till ansvarig rektor och om det inte heller tas på allvar - vänd dig till ordförande i den nämnd som handhar förskolan. I sista värsta fall - kontakta media.
 
Vad gör förskolan? Har du haft något samtal med dom? Hade absolut inte tvekat på att byta förskola. Ibland finns det individer som behöver extra uppföljning men då ska förskolan vara medvetna om detta och personalen måste gripa in när sådant här händer (gärna innan det händer) men absolut gå in och bryta så snabbt som dom kan. Det ska alltid vara vuxna närvarande. Dom behöver ha en handlingsplan och arbeta utefter den.
 
Jag som jobbar på förskola säger att det där låter inte normalt. Vi måste både skriva händelse rapporter men sen pratar vi alltid med rektorn och vårdnadshavare direkt när saker händer som vi anser vara avvikande, vid mindre saker pratar vi med vårdnadshavare direkt när det hämtar. Byt förskola direkt säger jag ingen ska behöva ha ont i magen över att lämna ifrån sig sitt barn. De ska kännas tryggt och barnet ska trivas.
 
Nej men usch vad hemskt! Det där tycker jag verkligen inte att du ska acceptera, ta det så högt upp du behöver. Mina barn har inte blivit utsatta vad jag vet, de har dock bara gått på förskola i ett knappt år.
 
Min son blir ofta misshandlad, i regel av samma barn. Igår blev han strypt, slagen och sparkad för att han råkat tappa en kloss på barnets fot. Så, det var ju inte oprovocerat men stark reaktion för en olycka. Nu känner vi den familjen privat och vet en del ”bakgrund” men det är tråkigt för min son ändå. Har varit så sen har började föris som 1,5-åring. Sex år idag. I höstas lessnade jag när han blev slagen men spade över hela kroppen och mailade rektorn. Fick tyvärr bara något lamt svar tillbaka att de gör sitt bästa. Har genom alla år bett personalen att punktmarkera när sonen leker med denna pojk men de är nog för underbemannade. (Hemma är vi minst två vuxna när de leker, skulle inte gå att vara ensam vuxen)
 
Men hjälp! Så ska han ju inte ha det! :heart Hade inte tolererat det överhuvudtaget.

Har nog hänt någon gång i småbarnsgrupp att något barn bitit eller knuffats. Det har jag inte reagerat på alls, ffa för att personalen liksom gjort sitt bästa för att det inte ska hända igen och barnen varit så små att de liksom inte medvetet gjort det. Men hade det hänt liknande saker som du beskriver så hade jag förväntat mig ordentliga insatser från förskolan för att överhuvudtaget våga lämna barnet där igen!
 
Usch det låter hemskt! Vi har haft ett par incidenter på förskolan men personalen och rektorn har tagit det på största allvar och punktmarkerat och satt in extra resurser och bytt arbetssätt osv. Känns väldigt tryggt!

Skulle höra av mig till rektorn om jag var du.
 
Ännu en gång får man samtal från förskolan där ett annat barn har vart elakt mot min son.
Idag hade han blivit knuffad och sparkad på när han låg ner.
Han var i skogen och lekte med ett annat barn när ett tredje barn sprang fram och knuffade omkull honom och började sparka. Till synes oprovocerat.
Det här är inte första gången något sådant här händer, han har blivit slagen, knuffad, fått Sten kastad i huvudet, blivit slagen med pinne precis vid ögat, fått byxor och kalsonger nerdraget m.m.
Jag har en klump i magen när jag lämnar honom på förskolan.

Hur ofta blir era barn utsatta för saker på förskolan? Vad anses ”normalt”?
Låter inte ens normalt för vår gamla förskola och den var stökig och fick stöd av centralpedagogen.
 
Ännu en gång får man samtal från förskolan där ett annat barn har vart elakt mot min son.
Idag hade han blivit knuffad och sparkad på när han låg ner.
Han var i skogen och lekte med ett annat barn när ett tredje barn sprang fram och knuffade omkull honom och började sparka. Till synes oprovocerat.
Det här är inte första gången något sådant här händer, han har blivit slagen, knuffad, fått Sten kastad i huvudet, blivit slagen med pinne precis vid ögat, fått byxor och kalsonger nerdraget m.m.
Jag har en klump i magen när jag lämnar honom på förskolan.

Hur ofta blir era barn utsatta för saker på förskolan? Vad anses ”normalt”?
Jag tycker det där låter över alla gränser. Sonen blev biten några gånger i småbarnsgrupp och fick även en smäll över ögat en gång av ett annat litet barn, men inget värre "fysiskt". Stackars liten 💔
 
Mitt barn hade en period, för typ ett år sedan, när hon pratade mycket om att ett barn (alltid samma) slog och puttade henne och andra barn. Efter ett samtal med förskolan blev det jättestor förändring. Efter ett tag började min dotter prata om vilka roliga lekar hon lekt med barnet istället. Blev verkligen genuint glad över att se hur förskolan tog det på allvar och redde ut situationen för alla inblandade.
 
Låter ju inte alls bra om det händer så mycket saker på förskolan. Jag hade ringt rektorn direkt och krävt att få en ordentlig genomgång och handlingsplan på hur de jobbar/kommer jobba framöver för att det inte ska kunna ske igen.

På vår förskola har mitt barn blivit biten någon gång och även bitit själv en gång. Då punktmarkerade de dem vid lek. Detta på småbarnsavdelningen, så nu när det lärt sig kommunicera mer så har det slutat ske.
 
Tack för alla svar. Jag svarar er alla med ett gemensamt svar.
Dagens händelse hade dom iaf gjort ett tillbud på och skulle ta det vidare med ledningsgruppen.

Jag tror aldrig att det har gjorts något tillbud vid tidigare incidenter. Det har alltid pratats/ förklarats bort som olyckshändelser eller att barnen inte har så utvecklat språk och då är det lätt att ta till knuffar/ slag/ sparkar m.m.
Eller som när min son blev slagen med en pinne precis under ögat, pedagogen ”det var en ren olyckshändelse den här pojken är jättesnäll och skulle aldrig göra något sådant med flit” fyra veckor senare slår samma pojke min son i ansiktet..

Ska säga att sonen går på storbarnsavdelning och alla dessa incidenter har alltså inträffat från det att han började på storbarn, december 2021 så typ 1 1/2år.
Jag frågade även pedagogen om min son var utåtagerande/ provocerande mot andra barn eftersom han utsetts för så mycket. Och det var han inte utan snarare åt andra hållet, en snäll kompis som är lite försiktig och vågar inte riktigt säga ifrån. Det är väl därför dom hoppar på han, för att han är ett lätt byte.

Vi har sökt annan förskola och fick nu på eftermiddagen platserbjudande på en annan förskola som vi har nu har tackat ja till. Så efter sommaren så blir det inskolning på nya förskolan. 🥳

Men nu är frågan vad jag ska göra med tiden fram tills dess.
Tycker ni jag ska ringa rektorn och prata imorgon och höra hur deras handlingsplan ser ut? Eller ska jag bara låta det vara nu när vi ändå ska sluta?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 138
Senast: Mezcal
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 869
Senast: WBanna
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp