Misskött på betet. LÅNGT!

Monifa

Trådstartare
Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på något annat vis?

Lämnade min häst på ett bete som jag på grund utav avstånd inte kunnat kolla på innan. Det utlovades 3 hk bete och flera jämnåriga hingstungar på betet enligt annonsen, jag och betesägaren som jag kommer kalla A hade sedan februari haft mailkontakt och enstaka telefonsamtal och allt kändes bra i magen. Det som skulle ingå var bete, fräsht vatten, saltsten, tillsyn, stödfodring om betet inte var tillräckligt och halmad box vid busväder.

Betessläpp skulle vara första maj men som sedan sköts upp en vecka på grund utav dödsfall i A's släkt. Ingen fara för mig då han inte skulle komma hem förrän andra veckan i maj. När jag åker till betet med häst i lastbilen är inte betet stängslat så de släpps i en annan hage utan bete tillsvidare där de hade fritillgång på grovfoder. Det visade sig även då att det inte kom några fler hingstar utan det skulle bara vara hennes.

Vid samma tillfälle visade hon betet där vi missuppfattade varann/hon var otydlig. Hagen låg bredvid en vall som jag antog skulle vara betet då ingen av hagarna var tre hektar stora medan vallen såg ut att vara i den storleken ungefär. Hagarna var dock redan stängslade och det gick hästar i alla. Det visade sig sedan att det var en av hagarna de skulle gå i, inte tre hektar stor och med ett bete som inte kommer räcka och som dessutom består av maskrosor och annat ogräs.

Ett par dagar senare får jag sms om att min häst är omöjligt att fånga, att han hotar med att sparka henne etc. och jag ber henne att inte jaga honom utan att locka honom men det hade hon tydligen redan försökt med. Fick film skickad på beteendet 2 veckor efter vilket enbart visade en osäker men nyfiken liten kille. Jag ber henne avvakta då jag skulle till Skåne lite senare samma vecka så jag kunde flytta honom själv vilket hon ignorerar och får tag i honom dagen efter och flyttar honom till betet. Jag säger då till henne att om jag ber henne att avvakta så menar jag det också då det är min häst och det ändå handlade om så få dagar. Jag åker ändå till betet för att kolla till honom när jag ändå var i krokarna och han hade tappat lite i hull men som jag kunde ha förståelse för då han inte gått på bete och kvoterna kunde möjligen vart av en sämresort så jag räknade kallt med att han skulle gå upp de kilona nu när han gick på bete.

När vi mailade kunde jag välja mellan att betala månadsvis eller för hela perioden direkt. Efter som att jag inte skulle ha honom där hela perioden ville jag betala månadsvis vilket inte gick för sig utan hela summan skulle betalas omgående annars blev jag utslängd. Motiveringen till varför hela summan skulle betalas var för att han redan på två veckor hade ätit grovfoder för månadskostnaden (700:-) vilket jag inte trodde på men sa inte emot. Betalade dagen efter och bad om kvitto, efter visst krångel fick jag en skärmdump skickad på inbetalningen.

Nu i torsdags (1½ månad sedan ankomst till stallet) när jag var nere för att fila hovar och vaccinera hittade jag en betydligt magrare häst. Jag kunde se alla revben och den nacken han hade vid lämnandet var nästan borta. Det kom även fram att de har gått bredvid ett gäng brunstiga ston som vart mer än villiga och grabbarna hade inte vart sena med att fatta vibbarna. Hon sa även att de hade försökt rida på dom genom staketet och tjaa det är ju fullt möjligt att de även lyckades. Det har ju hänt innan. De gick bredvid stona från det att de släpptes på "betet" tills för en vecka sedan dvs. 1 månad. Detta är inget jag blivit informerad om eller något hon nämnde när han lämnades i stallet utan då hette det att "de andra hästarna ska gå i hagar som ligger bakom en gödselbrunn" . På andra sidan av deras hage går en vuxen hingst (som inte stod i stallet när jag lämnade honom där) som vandrar väldigt mycket och nu i torsdags såg jag att pojkarna även dom vandrade med.

De får ingen ro att äta utan det är bara stress känns det som.

Tillsyn för mig innebär även att man blir informerad om det händer hästen någonting och jag anser att om hästen tappar i vikt är det sånt man säger till om. Hon har inte nämnt någonting om hans viktnedgång utan tycker att det är fullt normalt att hingstar är kraftigt magra (om man kollar på hennes egna vuxna hingst och hennes åring)

Jag ska åka nästa vecka och kolla på annat bete efter som att det inte funkar där han är nu och jag känner absolut ingen tillit för A. Jag vill ha tillbaka pengar för den tiden han inte kommer stå där för brott mot vad vi avtalat.

Men det finns ett par hakar...
- Vi har inget kontrakt skrivet men jag har mail på vad som ska ingå i betet samt kvitto på min inbetalning.

Jag vill ha pengar tillbaka av följande anledningar...
- Stödfodring ska tillämpas om betet inte räcker. Båda två är magra vilket pekar rätt tydligt på att stödfodring bör tillämpas.
- Ej meddelat mig när det hänt han nått (blev illa åtgången av flugfän på ena ögat så det svullnade och rann. Upptäkte detta när jag var nere andra gången när han precis hade blivit släppt på betet), ej när de bytt hage (från en hage till hagen bredvid. Samma storlek på hage dock) och inte heller att det gått ston bredvid eller att det går en hingst till bredvid.
- Mindre bete än vad jag betalar för och vad hon annonserade ut om.

Jag kommer börja med att prata med henne när jag kollat på det andra betet och skrivit kontrakt på det så jag är redo att flytta på han direkt om så skulle behövas. Jag vill ha tillbaka 1600:- (hela perioden kostar 3000 och han har stått där två månader snart) om hon nekar vill jag kontakta advokat och genom denne skicka ett brev men det först när han är flyttad isf.

Jag har en bukevän som kommer åka och titta till han + ta lite bilder nån gång i veckan tills han flyttat.

Men vad har jag rätt till, har jag ens rätt att kräva pengar tillbaka?
Ge mig råd!
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jag skulle nog tro att du har rätt till det, men jag tror det skapar mer oro för din egen del än att bara helt enkelt flytta hästen till ett bättre bete med en gång.

1600 är ju inte mycket att bråka om egentligen. Fast jag förstår mycket väl att du är besviken, det hade jag också varit. Du kan ju prata med henne och säg att du vill ha pengar tillbaka och att du annars kommer kontakta kronofogden. Men på din beskrivning låter det som om hon knappt har några pengar iom att hennes egna hästar är så tunna.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Men om jag flyttar honom ganska omgående (direkt kanske vore det bästa) när jag radar upp det jag skrivit och att jag vill ha pengar tillbaka är ju hästen oskadd iallafall och det är det viktigaste.

Nej visst är det inte det men jag har inte råd att skita i det heller, om hon i så fall bara kunde säga att såhär är det och att vi gemensamt kommer fram till en lösning för återbetalning så är jag inte jobbig. Alla är vi bara mänskliga liksom.

Bör jag kontakta kronofogden hellre än att gå genom advokat? Kostade mig ungefär en tusenlapp att gå genom advokat och skicka ett brev.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jag tror att de bästa du kan göra är att först skicka en räkning till henne och på den skriva att om du inte får pengarna åter så kommer du kontakta kronofogden, har för mig att det kostar runt 300 och de pengarna läggs sedan till på hennes faktura. Men jag är ingen expert på området, vet flera härinne som säkert kan ge dig ett bättre svar :)
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Hm det lät ju helt klart intressant.
Men om hon anser att hon inte misskött sig pga att vi inte har nått kontrakt (vilket är befängt, det är bara att kolla på hästen) kan jag då fortfarande kräva genom en räkning bara? Hur kan jag hävda min rätt genom bara en räkning? Förstår du hur jag menar? :) Hon skulle ju lika väl kunna bestrida den.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Ja det kan hon nog göra, vet faktiskt inte. Du har inget foto på honom före betet som du kan jämföra med ett nytaget foto?
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Bestrider hon ditt krav får du gå till Tingsrätten med fordran, och det är det på tok för lite pengar för att kosta på.

Jag anser nog att du får skriva pengarna som förlust och läropengar. Det är en hög risk att skicka iväg sin häst utan att först ha kollat vad som egentligen finns på plats, det finns många som gärna förskönar och ljuger. Du valde och ta risken, visst är stallägaren en gris som tydligen inte har koll - men det var ändå en kalkylerad risk från din sida.

Själv hade jag inte stökat om 1600 kr, det kostar ju som du redan märkt betydligt mer att försöka driva in dem.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jodå, har bilder från den dagen han klev av transporten och bilder från när jag var där sist.

Lovisaleonora: För min del handlar det om att försöka. Mina päron bekostar att skicka ett brev genom advokat då detta är minst lika viktigt för dom. Ja visst tog jag en risk men hon står å andra sidan och ljuger mig rätt upp i ansiktet så varför inte prova? Ser ingen anledning till att hon ska gå ur detta med 1600 i vinst bara för att. Jag går hellre +-0 och får rätt än pyser utan att visa mitt missnöje och trycker till henne.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Du kommer att få betala betydligt mer än så, om du ska gå via Tingsrätten.

Visa ditt missnöje kan du göra ändå, det handlar inte om pengar utan om ord. Själv är jag vansinnigt ekonomisk och skulle aldrig lägga ut en massa tusenlappar på att försöka få tillbaka 1600 kr. OM hon bestrider ett krav du skickar via KFM, står du ju med kostnaderna och ska driva det vidare (alt. lägga ner det). Att driva det kostar, och att lägga ner det innebär att du har lagt ut ansökningsavgiften till KFM och dessutom förlorar det du krävt. Och gett henne rätt via KFM.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jag hade nog gjort så att jag skickat en faktura och radat upp punkterna där hon brustit (håll det kortfattat och sakligt, advokat kan säkert hjälpa er med det). Skriv att om pengarna inte inbetalas kommer fakturan skickas vidare till kronofogden. Det är en chansning men det kan få henne att betala.

MEN nekar hon och inte vill betala så hade jag inte drivit det vidare just pga de anledningar Lovisaleonora_ nämner. Ofta skräms det nog att man ens nämner att ärendet kommer att lämnas över till kronofogden om det ej betalas.

Jag förstår precis, jag hade också velat knäppa till henne på näsan ordentligt. Så som hon gjort gör man inte, men man ska kanske vara glad att det hela inte blev värre än det blev (illa nog dock). Tänk om han skadat sig? Då hade det inte blivit roligt :banghead: Ditt missnöje ska du visa oavsett hur du väljer att göra men med tanke på hur hon verkar så hade jag nog fixat med nytt bete så du kan flytta hästen på studs!
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jag tycker du ska skicka en faktura, betalar hon inte så kan du gå via tingsrätten, inte alls dyrt. Småmål utan juridiskt ombud kostar endast 450 kr, förlorar du så betalar du högst ca 1500 om motparten haft juridiskt ombud.
Småmål under ett halvt basbelopp, tror det är 22500 kr är kostnadsfria frånsett avgiften på 450 kr.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Bestrider hon ditt krav får du gå till Tingsrätten med fordran, och det är det på tok för lite pengar för att kosta på.

Jag anser nog att du får skriva pengarna som förlust och läropengar. Det är en hög risk att skicka iväg sin häst utan att först ha kollat vad som egentligen finns på plats, det finns många som gärna förskönar och ljuger. Du valde och ta risken, visst är stallägaren en gris som tydligen inte har koll - men det var ändå en kalkylerad risk från din sida.

Själv hade jag inte stökat om 1600 kr, det kostar ju som du redan märkt betydligt mer att försöka driva in dem.

Instämmer helt.

Finns inte på världskartan att jag skulle släppa min häst på ett bete jag inte sett och godkänt i förväg- tyvärr kan man absolut inte lita på folk, det är min trista erfarenhet.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Håller också med, jag hade kört hem med hästen direkt när jag såg att det inte var stängslat osv och ingen ordning på någonting.

Glöm pengarna. Det kostar alldeles för mkt att försöka driva in dem och ni hade inte ens ett riktigt kontrakt.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Du glömmer bort att det är högst osäkert att vinna detta mål.

Det är milsvidd skillnad att HA rätt och att FÅ rätt.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Bestrider hon ditt krav som du ansöker om hos Kronofogden och du inte vill gå vidare till TR så får du betala 600:- till Kronofogden.
Så jag är rädd för att du kan hamna på minus även om du kör detta genom budgetvarianten och bara köper en liten tjänst från advokat och sedan går lottlös.

Men prova att skriva ett välformulerat kravbrev där du anger sista betaldag innan kravet går vidare till KF. Är hon inte så väldigt slipad och erfaren :yuck:så kan det hjälpa. Har hon däremot gjort detta förut så minskar chansen drastiskt.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Kan du inte ta hem honom tills du hittar ett bättre bete? Finns det ingen han kan ha som sällskap så länge?
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Ja jag tänker lika... Har hon dessutom redan skulder till KF lär det dröja innan du får betalt...

Skulle för egen del inte ta den striden, oddsen för att få tillbaka pengarna är tyvärr inte bra.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Lär dig av denna händelse.. kolla alltid upp betet innan så du vet exakt vilken hage hästen ska gå i och anta inte vilken hage den ska gå i.

Åk och hämta hästen imorgon redan den ska ju väck från den där knäppa människan tycker i alla fall jag!

Visst kan du kräva pengarna tillbask men ni har inge kontrakt och skall du ha mejlen som bevis måste du anlita en advokat som kostar ca 1400 i timmen och det kommer bara kosta mer än vad det smakar.. Tyvärr!!
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Visst kan du kräva pengarna tillbask men ni har inge kontrakt och skall du ha mejlen som bevis måste du anlita en advokat som kostar ca 1400 i timmen och det kommer bara kosta mer än vad det smakar.. Tyvärr!!

Jag har för mig att mail ska anses som avtal numera, så ett avtal finns ju.
Om det där står tydligt specificerat vad som ingår och det inte stämmer med verkligheten så kan man nog visa avtalsbrott (om jag nu minns rätt om mail).
Man kan antagligen inte reklamera med hänvisning till vilka hästar som går i angränsande/bredvidliggande hagar.
TS kan antagligen inte heller nu reklamera gällande ytan på hagen - eftersom TS varit på plats och godkänt när hon lämnade hästen.
Det som bör gå att klaga på är att hästen tydligen inte fått tillräckligt med mat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 184
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 146
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp