Misskött på betet. LÅNGT!

Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Beteshållaren kan alltid dra till med omständigheter varöver hon inte råder, och så är situationen ytterst svårbedömd. Brist på bete är en sådan, och det kommer nog att bli svårt att dra upp det.

Jag håller med om att beteshållaren verkar svinaktig, men därifrån till att få rätt vid en tvist är steget tyvärr ganska långt. Särskilt eftersom TS valt att godkänna betydligt större förändringar i förhållanden (genom att lämna hästen där trots att betet inte ens var stängslet).
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Lite till alla...

Jag lämnade honom där på bete trots att hon inte hunnit stängsla då alla är människor - dvs hennes mamma hade gått bort veckan innan och jag hade förståelse för om saker och ting prioriterades om.

Jag kan inte ta hem honom, har 40 mil enkel resa och det utsätter jag honom inte för. Han tappade en hel del när jag fick hem honom. + att jag har ölandsalvarsbete enbart vilket innehåller noll o ingenting. Har ordnat annat bete som jag ska åka och kolla på i veckan som kommer nu sen flyttar jag han snarast om betet ser bra ut. Tills dess har jag en bukevän som åker och tittar till honom. Och utav den anledningen kan jag inte bara åka och hämta honom - för jag har ingen stans att ha honom. Just nu har jag fått igenom stödfodring så 1½-2 veckor fixar han med det. Under förutsättningen att han får kraftfodret men det kollar min bukevän.

Jag vill och kommer skriva ett brev om hon inte förvånar mig och blir jätte smidig att ha o göra med. Vet ju faktiskt inte om hon sätter över pengarna smidigt eller ej men det lär ju märkas när vi hämtar hem honom.

Lovisalenora: Vi har i vårat avtal att hästarna ska stödfodras vid brist på bete och det har hon inte gjort. Kommer tänka om i hur hårt jag trycker mot men jag ser ingen anledning till att inte försöka. Att åka ner hämta mitt brev - sätta sig ner och ta ett snack kostar inget, att med juridiskperson sätta sig ner och skriva ett brev betalar mina päron. Där emot kommer jag inte driva det vidare där ifrån.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

En juridisk person är motsatsen till fysisk person. En juridisk person är alltså ett bolag. Jag tror du menar en jurist. Det behöver du inte, du kan skriva ihop det själv och klart och tydligt redovisa hur, vad och varför. Behåll pengarna.

Av den här anledningen lämnar jag aldrig hästar längre än att jag lätt och smidigt kan hämta dem. För om det är något som skiter sig, är det i första hand hästen som betalar priset för mina beslut. Och det känns inte rättvist.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Hm det lät ju helt klart intressant.
Men om hon anser att hon inte misskött sig pga att vi inte har nått kontrakt (vilket är befängt, det är bara att kolla på hästen) kan jag då fortfarande kräva genom en räkning bara? Hur kan jag hävda min rätt genom bara en räkning? Förstår du hur jag menar? :) Hon skulle ju lika väl kunna bestrida den.

Ja hon kan bestrida räkningen, och frågan är då om det ens är värt att driva frågan vidare för så små pengar?
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

KL

Av det man har hört om hur mycket det kan kosta att försöka få tillbaka småsummor..hade jag bara hämtat hästen och skitit i pengarna.


Jag hade nog redan tidigare anat oråd ang beteshållaren och tagit min häst därifrån.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Håller helt med , inte värt skitsumman och jag tror det tar lika mkt att en kund uttrycker grovt missnöje och lovar att aldrig Ever rekommendera stället samt flyttar hästen akut , om det handlar om att knäppa till vederbörande .
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Visst anade jag oråd redan innan, men efter som att jag inte kände till hästarna eller henne och köpte hennes ursäkt om varför de var tunna så ville jag även tro på hennes historia.

Mackan:
Jo missnöjet lär hon få veta men jag kan ju likväl kräva tillbaka pengarna. För precis som ni säger det är inga pengar så borde det inte vara så svårt för henne att skicka tillbaka dom.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Huvudregleln är att den som har pengarna har makten. Det är svårt att få tillbaka eller ens få pengar, även om man har rätt till dem. Det är ju inte så att den som sitter på pengarna lättvindigt skiljs från dem, särskilt inte om de anser sig ha rätt till slantarna.

Visst kan du ställa kravet, men jag tror du får förbereda dig på att se dem förlorade.

Har du kollat hos KFM om människan är känd där? Det brukar vara en bra och enkel koll av alla som man ska ha eller lämna pengar till.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jag fattar inta att du ens lämnade hästen där. Du kan inte skicka någon faktura till henne. Man kan inte bara skicka fakturor till folk hur som helst. Du skulle ha påtalat bristerna långt tidigare. Nu har du låtit hästen vara där, fullt medveten om bristerna och tänker påtala det i efterhand. Du kan bara hoppas på hennes goda vilja.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Så tycker jag med rättsligt så har TS "godkänt" förhållandena genom att fortsätta ha hästen där , det blir ypperligt svårt att argumentera 1600 kr utifrån det scenario som redovisats tyvärr .
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Godkänt har jag å andra sidan inte gjort. Alla är människor och det även betesägaren, att hennes ett åring var tunn förklarade hon med dåligt bete, växt period och fällning vilket jag trodde på. Hennes vuxna hingst var tunn för att hon ställt av den och den hade fallit ur (och där är det ren och skär okunskap från min sida, jag har aldrig vart i kontakt med vuxen avställd hingst så huruvida den faller ur lättare då eller inte det vet jag inte) de övriga som gick i hagen nära det jag trodde var betet var också tunna men det var hästar hon sa att hon precis hade fått hem.

Ja med facit i hand hade jag självklart tryckt in hästen i transporten igen. Det förnekar jag inte.
Men vi har avtalat att stödfodring ska tillämpas om betet inte räcker och det gör det bevisligen inte. Och det hade jag inte kunnat se från början dels efter som att hon var kryptisk när hon visade betet (hon annonserade om 3 hektar bete så är la inte så jäkla märkligt att jag antar att det är vallen bredvid hagen hon syftade på. Hagen som sen visar sig vara knappt ½ ha)

Jag bor 30-40 mil ifrån, ja jag lämnade hästen där. Jag åker dit ungefär 1 g varannan vecka och hon har skickat bilder etc. men aldrig direkt från sidan utan framifrån på alla. Daglig tillsyn är för mig att man faktiskt hör av sig om det händer hästen något särskilt om man vet att hästägaren bor en bit ifrån. Jag har även sagt till henne att jag är kontaktbar dygnet runt och vill veta om något händer vilket hon höll med om var en god idé.

Limona: Det är inte jag som sagt att jag ska skicka faktura. Jag kommer skicka ett brev och inget annat. Faktura vet jag efter att ha läst på och pratat med min far att det inte är möjligt.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Nej jag förstår helt och hållet jag lovar utifrån din situation . Jag pratar rent rättsligt och 1600 kr . Du kommer inte ha ngt case eftersom den stannat kvar så länge trots att du haft issues , ni inget har på papper , och det handlar om 1600 .

Sen måste jag iof undra varför du inte kan hämta hem honom ? Han har ju åkt 40 mil och ska åka hem sen ? Och då åker varje vecka ? Det förstår jag inte ?
 
Senast ändrad:
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Men i och med att du lämnade hästen där så räknas väl det som om du godkänt?
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Bra :) Kommer inte att anmäla eller nått annat tjohejs utan ta det med henne och fattar hon trögt skickar jag ett brev. Efter det kommer jag inte ta det vidare efter som att - precis som du och alla andra ( ;) ) säger handlar om så lite pengar.

Anledningen till att han står i Skåne är för att jag själv flyttar dit i augusti och rent praktiskt för att han skulle gå hela betesperioden fick han åka dit direkt. När jag väl bor där nere hade jag haft ungefär 30 min till betet. Anledningen till att jag inte kan ha han hemma hos mig är för att jag har sto hemma och bara en hage (har bara hästar här när jag får in hästar av kund) och jag tvivlar på att ägaren vill ha henne betäckt ;)

Åker på lördag och kollar på bete godkänt för 42 hästar (går 6 ettårs hingstar där nu) så om allt ser bra ut flyttar han dit antingen onsdag eller lördag nästa vecka. Så sen ska jag väll hålla tummarna för att även det ihop släppet går smärtfritt. Tur han inte är största kaxpottan.

MonteRose: Jag godkände ett bete på 3 ha som jag även betalar för och som annonserades ut. Inte ½ ha som det sedan visade sig vara.
Betet var inte stängslat när jag kom dit men skulle fixas samma vecka och där av kunde jag inte se betet de släpptes ut på. Bara betet hon pekade på som låg bredvid det betet jag antog att det var (storleken...)
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

KL
Jag har varit och tittat till hästen och sett hur den har det. Det är en helt fantastisk häst Monifa har, väldigt snygg och social. Han har aldrig träffat mig men kom direkt i hagen och jag fick ta på honom över hela kroppen utan problem. Att hagen där han och hans kompis går skulle vara 3 hektar är ett skämt. Den är nog 0.5 hektar som Monifa säger, om ens det. Kompisen är tunn, likaså hästen i hagen bredvid, som går i ännu mindre hage.
Att hyra ut det som bete till andra är verkligen magstarkt. Det finns inget bete. Alls.

Hoppas Monifa kan flytta sin häst så fort som möjligt.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

(tack återigen)

Vallen som var bredvid travarhingsten (den tunna i hagen bredvid) är vad jag trodde var betet.

På onsdag eller lördag ser det ut som! :bump:
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

KL
Jag har varit och tittat till hästen och sett hur den har det. Det är en helt fantastisk häst Monifa har, väldigt snygg och social. Han har aldrig träffat mig men kom direkt i hagen och jag fick ta på honom över hela kroppen utan problem. Att hagen där han och hans kompis går skulle vara 3 hektar är ett skämt. Den är nog 0.5 hektar som Monifa säger, om ens det. Kompisen är tunn, likaså hästen i hagen bredvid, som går i ännu mindre hage.
Att hyra ut det som bete till andra är verkligen magstarkt. Det finns inget bete. Alls.

Hoppas Monifa kan flytta sin häst så fort som möjligt.

Om hästarna redan nu är tunna och betet är slut, och man misstänker att det inte finns mer bete och att stödfodring inte sker eller kommer att ske så hade jag anmält det till länsstyrelsen.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Jag vet ju inte alls vad som finns eller inte, jag såg ju bara just då var de gick. Ägaren kan ju ta in de andra hästarna på natten, fodra med hö i hagen, fodra med kraft osv, det har jag ingen aning om. Men visst var de alla under normal-hull.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

Har du fått ngt skriftligt om att hingstarna har ridit på stona genom staketet?

När du berättade så uppfattade jag inte riktigt det, men det är verkligen helt tokigt på många olika sätt. Båda stona och unghingstarna kunde skadat sig allvarligt.

Skriv och fråga om det annars och fråga samtidigt varför hon inte flyttade stona. Eftersom hon vet att hingstarna försökt rida så måste hon sett detta, fråga om hon sett din hingst försöka. Försök att få allt kring detta skriftligt.

Sen en tanke till, hon kan ju inte ens haft el på staketet för jag har då inte sett en hingst stoppa snorren i ett elstaket. Låter helt galet.

Sen ber du henne om pengarna tillbaka, om inte kräver du henne på ersättning för att hon använt din hingst till betäckning samt för att hon utsatt honom för en risk.

Tyvärr låter det nämligen som att hon låtit honom betäcka och så heter det nu att de "ridit genom staketet".

Att gå till advokat är dyrt och bestrider hon kravet så kostar det mkt pengar innan man ens kommer till Tingsrätten.
 
Sv: Misskött på betet. LÅNGT!

...

Du kan inte skicka någon faktura till henne. Man kan inte bara skicka fakturor till folk hur som helst.

Nej, inte hur som helst. Men självklart kan man skicka en faktura om man anser sig ha en fordran.

Att sedan mottagaren bestrider om det inte är korrekt, är ju självklart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 943
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 150
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 971
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp