Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

cassiopeja

Trådstartare
Det känns bara så himla hopplöst!
Jag grubblar hela tiden på vår lilla vovve och allt som inte fungerar mellan oss, och det gör mig så enormt ledsen och nedstämd. Jag tänker på hur de andra hundar vi har haft har varit, och jag läser i tidningar om andra hundar och hur deras ägare beskriver dom, och jag blir så fruktansvärt ledsen. Jag har längtat så många år efter den där glädjen, tillgivenheten och villkorslösa kärleken man får från en hund, drömt om hur det skulle bli när jag väl kunde köpa hund och hur kul vi skulle ha och alla aktiviteter vi skulle göra tillsammans. Men nu känns allt bara så fel med vår vovve! Ingenting fungerar som jag hade tänkt mig.

Allt vi gör är en konflikt. Det är en konflikt att gå ut, det är en konflikt att gå in, det är en konflikt att gå i koppel, det är en konflikt att försöka träna lite, det är en konflikt att försöka kelas, det är till och med en konflikt att gå och lägga sig. Om jag pratar några ord till honom så viftar han aldrig på svansen. Det minns jag att andra hundar har gjort. Han söker nästan aldrig självmant någon kontakt med mig. Inte om jag lockar och inte ens om jag försöker ignorera honom totalt, vilket brukar få dom flesta hundar att vilja ta kontakt efter ett tag. Och såhär har det varit hela tiden, ända från det han kom till oss.

När vi ska gå ut och gå någonstans är det först ett projekt att överhuvudtaget få honom att komma till ytterdörren (även om han själv har markerat att han behöver gå ut!). Även om man säger "nu ska vi gå ut" och ropar "kom" och hans namn (vilket han mycket väl vet/har vetat vad det betyder), så står han bara och blänger. Jag orkar inte tjata och lirka och locka, utan går och hämtar honom och bär ut honom istället. Men ibland springer han iväg när man ska ta honom, så det kan vara ett himla lock och pock att bara komma fram till ytterdörren.

Sen får man släpa runt honom i kopplet, för han vägrar att gå åt det håll man vill och stretar åt alla andra möjliga håll. Förutom på längre promenader, då går han framåt efter en stund, men det är alltid ett himla stretande. Jag lyckas inte få ett slut på stretandet. Han skiter i om jag säger ifrån och jag lyckas inte få honom att vilja hålla kontakt med mig. När vi så ska gå in igen får man locka, pocka och tjata, eller dra och släpa in honom för han vill inte gå in självmant. När jag hämtar honom hos min mamma, där han är om dagarna, får jag dra honom med mig ut därifrån, för han vill inte följa med, spelar ingen roll om jag lockar.

Igår när vi skulle gå och lägga oss så skulle min sambo hämta vovven till sov-valphagen, där han har sin sovplats och där han är om nätterna (vågar ännu inte lita på att han inte skulle förstöra något eller kissa någonstans - eller i värsta fall skada sig på något - om han fick gå fritt i huset på natten, därför får han fortfarande sova i sin hage). Vovven hade sovit hela kvällen och gick inte att få liv i, så då skulle sambon bära in hunden till valphagen. Men då blev det ett jäkla liv! Valpen morrade och högg och blev skitförbannad, och det slutade med att sambon fick hålla honom i nackskinnet medans han bar, och bara släppa ner jycken i hagen. Det är oftast tjafs när vi ska gå och lägga oss - det går ju inte att locka valpen att komma självmant nånstans, för det gör han aldrig, så då måste vi bära in honom i sovrummet om vi ska få sova någongång. Men det vill han inte, utan då blir han skitsur.

Men det är inte ovanligt att han hotar, morrar och hugger. Så har han gjort minst en gång mot de flesta i den närmaste kretsen, när han inte får som han vill eller när vi "stör" honom.

En annan konstig sak som jag inte förstår är att det inte går att lämna honom ensam, trots försiktig ensamhetsträning i flera månaders tid. Han blir jätteupprörd om vi bara tänker tanken på att lämna honom. Men själv kan han däremot knata iväg utom synhåll och skita i oss....

Det är som om vi har en tigerunge hemma. En tiger som ständigt är arg och tycker illa om oss. Det gör mig så oerhört ledsen, och jag känner mig så totalt misslyckad och värdelös. Jag grubblar hela tiden, verkligen hela tiden, på hur fel det känns, och det stjäl nästan all min ork. Jag ångrar mitt hundköp något så grymt. Men förstår inte var jag gjorde fel någonstans. Varken vad jag gjorde för fel i alla förberedelser innan hundköpet, eller vad som blivit fel i uppfostran. Jag har varit mjuk och vänlig, tyckt om valpen allt jag har kunnat och försökt träna och aktivera valpen med konsekventa positiva metoder och mycket godis. Har verkligen försökt vara så noga jag har kunnat med att all kontakt med oss ska vara positiv. Men har nästan aldrig fått någon positiv respons eller sett något resultat av min träning eller det jag har försökt göra. Jag hade ingen aning om att jag var så dålig som hundägare. De andra hundar vi har haft i familjen och under min uppväxt har varit jättetrevliga, härliga, glada, mjuka, kontaktsökande, lydiga, problemfria, goa hundar. Det var därför jag trodde att jag också kunde vara hundägare. Men tydligen hade jag fel.

Har lovat mig själv att aldrig någonsin mer skaffa hund. Jag fantiserar om tusen sätt som vovven skulle kunna hitta en ny ägare på. Allt från att jag skulle ringa till uppfödaren (vilket jag aldrig skulle våga göra), som då kanske skulle kunna ha en annan köpare "på lager" (yeah right eller hur), till att vovven blir kidnappad av ett gäng hundälskande utomjordingar och bortförd i ett UFO till ett lyckligt hundliv på en annan planet....

Men jag kan inte göra något. Jag kan inte omplacera honom. Det går ju inte. Så misslyckad får man ju inte vara, och dessutom finns det ju inga garantier för att han skulle få det bättre någon annanstans, och för det tredje vet jag inte var jag skulle kunna hitta någon ny ägare (har redan frågat runt bland min närmaste familj om dom vill ha honom, men ingen vill), och för det fjärde skulle jag inte ha samvete att göra det. Jag skulle aldrig heller kunna säga till uppfödaren att det inte fungerar, inte efter hur jag tjatade för att överhuvudtaget få köpa en valp... Jag måste kämpa på.

Det kanske ger sig med åldern (han är ett halvår om några veckor). Det kanske blir bättre sen. Fast det känns inte riktigt som om jag kan skylla på någon trotsålder, eftersom han har varit såhär hela tiden. Det är ju bara i 10-15 år till, och jag lever förhoppningsvis längre än så. Måste nog kontakta någon tränare, men det känns så fruktansvärt obehagligt och olustigt. Dom kommer bergis inte se något fel, för han skulle säkert bete sig jättefint när någon okänd tittade på, och då skulle dom avfärda mig med att jag hade förstorat upp allt. Vilket jag kanske har? Jag vet inte. Jag vet varken in eller ut. Det tar verkligen all ork från mig. Det kanske är en valpgrej? Men jag minns inte att någon av våra andra valpar har betett sig ens i närheten av det här. Tänk om jag kunde vrida tillbaks tiden och göra mitt hundköp ogjort..... Usch nu gråter jag. Lilla hjärtevovven - han är ju värd att få bli älskad, men jag räcker inte till!..... :cry:
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag vet hur jobbigt du har det - men jag tycker du tänker fel. Fel i det där med att inte vilja kontakta uppfödaren, och framför allt fel i att du inte vågar ta kontakt med en tränare. En bra tränare kommer ju att hjälpa er, inte tycka att du har fel i allt.

Jag är övertygad om att ni kan hitta fram till varandra, för du vill ju ha hund, och du vill ju älska din hund - även om ni har det tufft just nu.

Har du mailat tränaren jag tipsade om. Han finns ju inte i dina trakter men har många kontakter - jag tror du måste börja där, du måste få hjälp att bryta den negativa trend ni hamnat i.

Jag vet ju hur du längtat och jag hoppas så att du kan få hitta det där härliga hundlivet som du drömt om!

Och som jag sagt tidigare, om någon erbjudit sig att ta över min huligan när han var valp så hade jag nog nappat... men nu byts han inte bort för allt smör i småland.

Försök nu att inse att det är fel det där att du inte kan erkänna för uppfödaren/en tränare att det gått snett och att ni behöver hjälp. Han är fortfarande så ung och det är klart att det inte är kört! Kom igen nu!!
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

märks hur olika hundarna är .. jag har(hade) ingen som helst hundvana ... hunden jag har nu är min första, och ja har säker gjort tusentals fel längs vägen ( alla blir som galna när dom får höra att hon både sover i sängen, sitter i soffan och får mat från bordet ) en annan hund hade säkert inte klarat en så "ovan" matte men min pupp klarar det jätte bra .. hon gör allt man ber om, är inte rädd för nått, är konstant glad mot alla hon möter och otroligt tillgiven och präglad på mig . ska skicka dig en pupp av henne när hon är mogen nog att få valpar ...


man kan ju inte skylla allt valpens bettende på den matte .... hunden har ju ett medfött temprament och personlighet .... för det är INTE min förtjänst att min hund är så bra på alla sätt som hon är ..... och det är säkert inte ditt fel att din pupp har blitt som han är .
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag hade inte riktigt såna problem, men jag känner igen en hel del :crazy: .
Lagotton (snart 8 månader) ville aldrig bli rumsren, kändes det som. Man trodde det, men sen kom bakslaget, när man minst anade det.
Ibland på nätterna, utan att hon väckte mig som hon gjort tidigare.

Hon gick upp och kissade i sängarna, utan anledning - även precis när man kommit in från promenaden.

Och promenaderna (hon drar fortfarande i kopplet, men vi arbetar på det).....puh.....ville absolut inte gå åt mitt håll, kunde inte vara lös för då lyssnade hon inte. Ibland kunde hon börja stormskälla på hundar, drog efter fåglar (fast hon var i koppel) osv.

Om hon låg och sov och jag skulle flytta på henne morrade hon, ibland försökte hon tom. huggas.
Kände mig totalt misslyckad och var rädd att få en opålitlig hund som skulle behöva avlivas pga att hon högg ibland :o .

Ordet Kom verkade inte existera i hennes värd. Hon kunde stå och stirra på en (och ibland fortfarande) och säga: "Vaddå, jag förstår absolut inte vad du menar" :smirk: .

Vi har gått kurser (valp och unghund) och för vår del har det varit till stor nytta. Inte så mycket för henne kanske, men för mig. Få hjälp att lära hunden (hon är min första egna, även om jag är uppvuxen med hundar), få höra att alla har sina egna små hund-problem.

Ge inte upp! Sök hjälp av någon kunnig så ska du se att det löser sig till sist, även om det tar tid. Om det inte gör det, ja då tror jag snarare att det är nåt fel på vovven.... :cool: .
Just nu håller vi på att gå igenom en viss trotsålder här hemma. Det innebär en viss selektiv hörsel, lite dragande i koppel och plockande med förbjudna saker.....Men det går väl över det med, hoppas jag....
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag känner också igen det hemlig skriver. Alla hundar är inte följsamma av sig själva, så är det.

Jag tror att det skulle hjälpa dig mycket om du gick en kurs en gång i veckan under en termin. Där får du stöd och hjälp och framförallt kontinuitet i träningen. Det blir en annan miljö för din hund och för dig - och kanske kan ni starta om lite mer från scratch?

Försök att inte lasta allt hunden gör på dig själv. Visst är det bra att vara självkritisk och fundera på vad man gör som är bra eller dåligt, men vi är bara människor. Använd din energi till något konstruktivt, som det är nu så hamnar ni bara i en nedåtgående spiral och Mr. Vovvs känner av att matte är nestämd. :(

Brukshundsklubbarna är ofta vettiga - så ring till en i den närhet och anmäl dig till en unghundskurs (eller vad de har att erbjuda). Det hade jag gjort, som ett första steg. Där kan du sedan lära känna lite fler kunniga människor (förhoppningsvis) och kanske kan du få nya kontakter om det visar sig att din hund är extra svår.

Hur du skall göra rent praktiskt för att få honom att lyssna på på dig vet jag tyvärr inte. Jag tror att det finns många andra kunniga här som har möjlighet att ge dig mer råd än jag...

Tillägg: Ditt inlägg är inte alls meningslöst! Detta är ditt första steg till att förändra din situation till något bättre. :bow: Starkt och modigt av dig att dela med dig av dina känslor. :bow:

Jag tror att det kommer att finnas en lösning - så ge inte upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Fy vilken sits du är i....din hund kanske inte är som den skall i huvudet, ärligt, den kanske har nån sjukdom eller tumör eller vadsomhelst....lynnesfel finns det ju nåt som heter...om han inte ens vill vifta på svansen och är valp???!!! om han inte vill göra NÅT, om han hotar morrar och hugger, en normal hund beter sig inte på det viset och absolut inte om dom är valpar....jag tror det är nåt fel på din hund och absolut inte på dig.....för min egen persoliga del så skulle jag aldrig vilja ha kvar valpen övht...en sak är ju om det är tillfälliga trotsperioder man vet kommer att gå över, men det verkar ju inte vara så i ditt fall........lägg inte skulden på dig själv för du har ju haft normala hundar och vet hur det är....Nä, jag skulle antingen ringa uppfödaren eller ta bort den...hårt men sån är jag.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Du har en poäng i det du skriver. Jag reagerade också starkt på att han aldrig viftar på svansen.

Är det så Cassiopeja att han aldrig verkar vara glad, inte ens när han rusar runt och nosar som han vill? Hur är han med andra hundar? leker han?

Är hunden totalt avtrubbad så tror jag också att det är något fel på hunden, men jag har svårt att tro inte Cassiopeja hade reagerat då?
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

nja, jag hade en häst en gång som bette sig allt annat än normalt, det var en jättesnäll o trevlig häst igrunden, men han verkade aldrig glad och ibland fick ha riktiga idiotryck och var rent farlig då.....jag köpte honom som ett åring och sålde när han var tre år....tjejen som köpte honom mörkte ju också av dessa tendenser men man fann ju inga fel på honom....när han var sju är så segnade han bara ner i boxen och dog....han hade en hjärntumör visade det sig och förmodligen var det den som spökade hela tiden....
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

cassie.....jag kan blanda ihop en "brygd" åt din hund om du vill, det KAN hjälpa om det ligger på psykiskt plan.....
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Tråkigt att din efterlängtade jycke inte funkar som du tänkt :( Ta kontakt med uppfödaren, far till vet och gör en grundlig koll av hunden, ta hjälp av någon hundkunnig, om inga fel hittas och inget annat hjälper så skicka den på "bootcamp" några veckor. Har en kompis , som tar in problemhundar,av alla de slags raser och det funkar i de flesta fall. Sskickade själv dit en av mina vallhundar, som inte ville valla hemma efter att ha blivit nermejad av mina galna får.. Han vallade kanon (som vanlig) när han kom hem igen efter 2 veckor. Hos henne vallade han från dag 1.., så det han behövde var ett miljöombyte. Kanske är det så för din hund med?
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag tänkte precis som du!! Det här verkar inte normalt.. Har aldrig hört talas om autism/asberger hos hund, men vadå...?!

Om det hade varit min hund hade jag givit honom en chans med att gå till en erkänd tränare, dom är till för att hjälpa och dom gör det också, dom stjälper absolut inte!! Så får du bara inte tänka!!

Funkar inte det, Cassiopeja, då hade jag tagit bort honom. Man kan inte ha en hund som det är fel i huvudet på och jag får en känsla av att det kan vara det på din hund. Och det är ju absolut inte ditt fel, det är ingenting du kan göra åt överhuvudtaget.

Sedan tycker jag att du tänker mycket fel i vissa saker. Du har lovat dig själv att aldrig mer skaffa hund??? Tänk om!! Hundar är individer precis som vi människor och hästarna är.

Om man ska tänka som du gör så kan man ju inte göra någonting. Jag kanske hårddrar nu men ta tex din man... Hur många killar har du inte varit tillsammans med innan honom?? Och det har bevisligen inte fungerat eftersom det tagit slut?? Skulle du då ha slutat träffa karlar överhuvudtaget så hade du ju aldrig träffat den gubben du har idag!! Du vet väl att man ska kyssa många grodor innan man finner sin prins..? Samma sak gäller ju med djuren på sätt och vis..

Jag har en underbar häst idag som jag stormtrivs med. Men jag har haft två stycken på bara några år innan som jag gjorde mig av med för att de var inte rätt...

Om det går åt helsike med den här jycken så tycker jag absolut att du ska skaffa en ny, för det här ligger inte hos dig!!

Lycka till med hundlivet, hur det nu blir!
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag ska försöka svara så gott jag kan.

För det första; vad är det för ras?
Många hundraser är sådana som gärna tar över och "manipulerar" sina ägare om dom inte är konsekventa och hårda nog.
Ta inte illa upp men av ditt inlägg utläser jag att du är en ganska så mesig hundägare som ber i princip ber om ursäkt för att du överhuvudtaget finns till. Du måste morska upp dig lite och bli lite barskare. Du ska int ebara locka och pocka och tjata och gnata utan det måste vara ett givande och tagande. Du måste kunna ställa krav också.

Var inte rädd för att ta kontakt med din uppfödare. Uppfödaren är till för att ventilera problem och andra tankar med.
Som uppfödare själv blir jag bestört över att höra att du inte "vågar" ringa uppfödaren. Varför inte? Tror du hon/han äter upp dig genom telefonen om du gör det? Det är mycket bättre att du ringer tidigt när problemen är små än att du väntar tills de blir stora och inte går att rätta till.
Samma sak gäller med tränare. Vänta inte tills hunden blir allmänfarlig eller dyl. Det är ju helt uppenbart att du inte klarar detta själv - då måste man vara stark nog att inse det och söka hjälp. För det finns hjälp att få. Börja med uppfödaren och sedan med brukshundklubben.

Gör inte misstaget som många gör när de misslyckas med en hund - de omplacerar eller avlivar och skaffar sedan en annan hund som det ofta går lika illa med.

Som nybörjare måste man se till att man får den hjälp och det stöd man behöver. Även erfarna hundägare måste ibland ta hjälp, det är onget att skämmas för.

Nu sågar jag dig helt det är jag medveten om men att säga att man inte vill, vågar eller kan ta hjälp av någon är bara tramsigt - du kan INTE klara detta själv eftersom du är en nybörjare. Jämför med t ex bilkörning - inte sätter sig väl en person som aldrig tidigare kört bil bakom ratten och puttrar ut i stockholmstrafiken för att denne inte "vågar" ta kontakt med en bilskola?

No offense liksom men alla är vi nybörjare i början. Varför inte inse att detta är mer än man kan hantera själv och agera därefter.

Hoppas du inte tog illa upp.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

det är en dvärgpudel tror jag, eller mellan....
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Tack för alla era svar (blir ju nästan rörd av att ni orkat läsa mitt långa gnäll :bow: :D )!
Jag tror inte det är något fel på honom (men jag vet förstås inte säkert), det känns mer som om det är fel på OSS, tillsammans. Han viftar på svansen åt andra hundar och när det kommer folk och när han leker, men jag får inte riktigt den där kontakten med honom så att han verkar bli glad AV MIG. Å andra sidan tycker även mina föräldrar, som hjälpt mig mycket med valpen och haft honom hos sig ibland, att han är väldigt självständig, humörig och icke kontaktsökande. Dom tycker inte heller att han är en riktigt trevlig och enkel hund, och förstår att jag har bekymmer.
Nu har det nog blivit så många knutar mellan oss att han förmodligen tycker mer illa om mig än jag om honom. Och det är det jag känner mest - att han irriterar sig på mig. Men jag tror att jag måste försöka ta mod till mig och hitta någon tränare, för jag fixar inte detta längre.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

martha skrev:
cassie.....jag kan blanda ihop en "brygd" åt din hund om du vill, det KAN hjälpa om det ligger på psykiskt plan.....
Häx-martha! ;) :D Tack för erbjudandet, men jag tror att första steget för mig måste bli att försöka ta detta med en tränare. Jag är ganska övertygad om att det är JAG som gör fel någonstans.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Bibi skrev:
Sedan tycker jag att du tänker mycket fel i vissa saker. Du har lovat dig själv att aldrig mer skaffa hund??? Tänk om!! Hundar är individer precis som vi människor och hästarna är.
Anledningen till att jag sa att jag inte ska skaffa hund igen är för att jag är rädd för att det ska bli likadant igen, eftersom jag inte förstår var det har blivit fel någonstans. Så länge jag inte har förstått och dragit lärdom av ett misslyckande vill jag inte gå vidare, för då kanske jag gör samma fel igen. Jag vill förstå VARFÖR det blev fel först (och just nu känns det ganska avlägset).
 
Senast ändrad:
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Oj, där ser man hur olika hundar kan vara.

Jag tycker helt klart att du ska "våga" kontakta uppfödaren, hon kanske kan ge dig något tips eller kanske har nån annan köpare på "lager" (det är inte ovanligt).
Eller kontakta en tränare, det är dom som kan hjälpa dig!
Passa på att få bukt med "problemen" när hunden är liten.

Jag drömde själv om en hund & tillslut kom det en Border collie
till mig, hon var 3 år & vansinnigt aktiv & krävande (inte så ovanligt för rasen iofs)...
Min kompis hade också en BC & jag jämförde hundarna hela tiden. Hennes var lugn, krävde ingenting utan nöjde sig med småpromenader, låg mest i soffan & var lydig :smirk:
Min var väldigt aktiv, klättrade på väggarna om hon inte fick "hjärngympa", bet sönder saker i lägenheten i protest, matvägrade, rymde, klättrade upp på köksbänkar & köksbord...ja, gjorde i princip allt tvärtom.
På promenader gick hon att ha lös, men ibland när man ropade på henne så kunde hon sticka i motsatt håll i 190 också fick man hämta henne i andra sidan byn :crazy: Jätteroligt var det...eller så inte :( Mina sk. vänner pratade bakom ryggen på mig & sa att "Anna klarar ju inte av den där hunden, vad var det vi sa?!"
Efter ½ år orkade jag bara inte längre, hon var för aktiv för mig, jag kunde inte ge henne den aktivering hon behövde :( Lägenheten var i princip totalförstörd (inte mycket helt)...
Så jag svalde stoltheten (tänkte på vad mina sk. vänner skulle säga om jag nu sålde hunden, det var ju som att bevisa att jag hade misslyckats). Så jag hittade en köpare ganska snabbt & fick iväg hunden & hon fick det hur bra som helst, nu har hon fått den aktivering hon behövde, hon har säkert dubblat sin vikt (äter bättre nu) & har inte förstört nåt alls hos den nya ägaren. Visst kändes det jätte trist att sälja henne men det var det bästa för henne.
Jag ringde även förra ägaren (som hade sålt henne till mig) & berättade hur det låg till, att jag hade sålt henne & hon sa bara : "Ja, jag förstår dig & jag litar helt på dig att du fattat rätt beslut ang. ***" Kändes bra att hon var så förstående.
Själv sa jag till mig: "Aldrig mer vallhund!" det är inte rätt typ av hund för mig.

Nu har jag hund på nytt, en liten powder puff på 2½ år, som inte kräver nåt alls i princip, mer än kärlek, pälsvård :D & promenader.
Trivs jätte bra med honom, det känns som det här är mer min typ av hund.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

jag tror faktiskt inte att det är ditt fel, för så som du beskriver din hund är inte som en normal hund beter sig......ok att dom kan få toktyck i puberteten och prova sig fram på olika sätt, men vad jag har förstått så har han istort sett varit knepig hela tiden....valpar är ju valpar och villkorslösa i sin positivitet.....min ena schäfer har väl aldrig varit den där överdrivet glada valpen heller, men han har heller aldrig varit dryg och hotat eller morrat åt oss...någonsin...nä, jag tycker inte du ska ta på dig det här....
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag tror ju att det är personkemin er emellan som inte stämmer riktigt, MEN att det kan bli bättre med hjälp!! Jag önskar dig all lycka och tror att det kommer att lösa sig eftersom DU vill det ;) . Hoppas att du berättar vidare hur det går...
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Snabbt svar:

I vissa delar känner jag igen mig i det du skriver, även om jag tror att jag har haft väldig tur med min hund. Jag har varit oerhört konsekvent och hård mot Shumba. Ibland har jag nästan varit rädd för att han ska hata mig resten av sitt liv, när jag markerat rejält på hans tokigheter. Men jag tror att jag genom att vara så bestämd ändå fått ett tydligt ledarskap (som han fortfarande ibland ifrågasätter), och han känner sig trygg för han vet vilka regler som gäller.

Något jag måste jobba med är att sluta att förmänskliga hans beteende. Ibland vill han inte ligga i sängen med mig och gosa, och jag blir jättestött när jag lockar och plockar med honom och han bara ligger kvar på golvet och ser på mig som om jag vore dum i huvudet, och lägger sig tillrätta igen...

Ang att du inte vill ringa uppfödaren? Jag ringer min uppfödare MINST två gånger i veckan. Visserligen har vi blivit ganska goda vänner, men vi pratar mycket hund. Och jag frågar henne hela tiden saker "Shumba gjorde såhär idag... är det normalt?" "Hur ska jag göra när han gör såhär?" "Jag vet inte hur jag ska göra när han gör såhär, hur gör du?". Även om jag ibland känner mig dum som frågar, och tycker att "jag borde veta själv", så är jag glad att jag frågat för att jag har fått så mycket tips och hjälp av henne som jag aldrig klarat av själv. Vi träffas också ca en gång i månaden och leker, busar och tränar - som mest är vi 6 unghundar med från hans kull. Vi har jättekul, och lär oss jättemycket!!!

Jag har tagit några privatlektioner för en tjej när vi odde i Sumpan. Jag tycker att hon är jättebra. Är du intresserad så kan jag maila dig numret. Även här har jag känt mig dum ibland över vår "okunskap", men hon är ju för fasen utbildad - det är inte jag. Jag tycker det har varit superbra att träna privat, för då blir det mer intensivt och fokuserat.

Nu måste jag ila iväg.. Stor kram till dig!!!

PS! Fördelen med att kontakta uppfödaren är att hon har erfarenhet av föräldrarna och valparna, vilket gör att hon kanske har stött på samma problem tidigare och löst dem!!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp