Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Äh, varför hålla på och gneta med en hund som man inte fungerar med. Jag skulle omplacera och köpa en ny med en personlighet som förhoppningsvis passar mig bättre.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Hunden är ju bara ca 7 månader....Tycker att det är för tidigt att "ge upp". En valp är ju ingen "slit och släng" sak, så man får nog lov att anstränga sig ...
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag tycker Cassiopeja ansträngt sig nog. Vad jag kan utläsa av hennes berättelser här så har det varit en sju månaders lång kamp för att få det att fungera, men utan resultat. Sju månader är en lång tid om det aldrig känns riktigt bra någon gång.

Visst vore det ide att fortsätta försöka om det var rätt okej hälften av tiden, men nu är det inte ens så väl. Man behandlar heller inte valpen som slit-och-släng bara för att man omplacerar. När det gäller just omplaceringar är det mycket vanligare att folk väntar för länge istället för att omplacera för tidigt. Följden blir att många problembeteenden befästs onödigt hårt. Hade ägarna bara öppnat ögonen några månader eller ett halvår tidigare hade mycket jobb kunnat undvikas.

Jag säger som en kompis " livet är för kort för att man ska gneta med hundar man inte trivs med".
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag tycker hon har ansträngt sig nog. Och jag tycker man märker ganska så tidigt om man passar ihop eller inte. Båda känner säkert av att det inte fungerar, så varför fortsätta.
Jag tycker hellre båda ska få en chans att få det bättre. Hunden en matte som passar honom, och matte en hund som passar henne.
Jag anser nästan det är mer slit och släng om man inte inser sin begränsning och placerar om. Att omplacera är inget negativt.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag håller helt med Jadzia och Grana..Det är varken bra för hunden eller för en själv om man inte trivs med varandra. En omplacering kan ju faktiskt vara bra för både hund och ägare.

Till Cassiopeja vill jag säga att du är inte en misslyckad hundägare...Jag trodde läääääääänge att jag var helt värdelös som hundägare med min första hund. Ja, inte bara trodde jag utan hundfolk i största allmänhet var väldigt snabba på att upplysa mig om vad jag gjort fel mm mm. Jag tror att folk som inte har upplevt hur det är att ha en hund där det mesta är en kamp (mot rädslor, om rang eller vad det nu kan vara) har mycket svårt att inse hur det är och att det inte alltid beror på den som håller i snöret. Det skall vara roligt att ha hund (90% av tiden vilket fall ;) ) och inte en kamp...

Kontakta rasklubben och se om de kan hjälpa dig att omplacera hunden..
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

cassiopeja skrev:
Nåväl, jag har faktiskt ringt, och det var (precis som jag misstänkte) inte populärt. Men jag vill tacka alla i denna tråd som har engagerat sig och tagit sig tid att ge mig tips och råd. Det är bara att konstatera att det var fel av mig att skaffa hund och att jag är olämplig som hundägare, men det går inte att göra ogjort tyvärr och nu tycker jag att jag har provat flera vägar ut men bara kommit fram till att jag och hunden inte passar ihop (vilket man inte kan skylla på för det är alldeles för subjektivt) och jag hittar ingen lösning för det så nu får det vara såhär.

Varför dömer du dig själv så hårt? Jag tror att det finns två förklaringar antingen passar ni inte ihop eller så är det något fel på hunden. Du verkar vara en snäll och ödmjuk person, jag tycker du gör helt rätt som tar hjälp av tränaren. Kanske skulle du be en veterinär kolla på hunden för att utesluta att den inte har någon sjukdom. I värsta fall så får du väl be tränaren hitta en annan matte/husse som du kan sälja hunden till och skaffa en annan. Jag inbillar mig att det är samma sak med hundar som med människor och hästar, vissa passar man bara inte ihop med.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag tror inte att det är fel på hunden, bara på personkemin. Precis som du, så anser jag att cassiopeja ger intryck av att vara både ömjuk, vänlig och omtänksam och engagerad som person.
Fler sådana hundägare skulle man önska sig!

Självklart skall hon byta hund nu innan hunden blir för gammal och självförtroendet helt i botten.

jag trodde länge att man fick den hund man "förtjänade" och att trevliga hundar var trevliga för att mattarna/hussarna var duktiga osv. Jag har förändrat syn genom åren då jag ser att den trevligaste hund jag haft kräver minst träning från min sida. passar man ihop så är träningen rolig och samvaron fin nästan av sig själv.

En hund som inte passar en orsakar en hel del konflikter och det känns tufft och hopplöst.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Ville bara återigen tacka alla som engagerade sig i min tråd. Nu är jag snart ingen misslyckad hundägare längre. Idag flyttar vovven till ett nytt hem, som jag hoppas och tror blir jättebra.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Nämen va? :cry: Jag skulle precis skriva ett inlägg. Men...
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag hoppas verkligen att det blir bra för både vovven och dig.
Jag har följt dina trådar och tycker att du är beundransvärd.

Jag hoppas verkligen att du tar nya krafter och vågar dig på en annan hund.
Jag kan inte tro annat än du skulle fixa det gallant.
Kan inte tro att du skulle hamna i samma situation en gång till.

Ni passade helt enkelt inte för varandra.
jag tycker det var starkt av dig att inse det.
Du ska vara stolt att du fixade det som är svårast av allt.
Erkänna för dig själv.

Mitt råd....Ge inte upp....din vovve väntar på dig där ute...

*Kram*
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Starkt av Dig! :bow:

Smält nu detta och så tycker jag att Du åker och väljer ut en ny liten kompis. :bump:
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Smillan skrev:
Jag hoppas verkligen att det blir bra för både vovven och dig.
Jag har följt dina trådar och tycker att du är beundransvärd.

Jag hoppas verkligen att du tar nya krafter och vågar dig på en annan hund.
Jag kan inte tro annat än du skulle fixa det gallant.
Kan inte tro att du skulle hamna i samma situation en gång till.

Ni passade helt enkelt inte för varandra.
jag tycker det var starkt av dig att inse det.
Du ska vara stolt att du fixade det som är svårast av allt.
Erkänna för dig själv.

Mitt råd....Ge inte upp....din vovve väntar på dig där ute...

*Kram*


Håller med :bow:

Ge inte upp Cassiopeja du kan säkert bli en alldeles utmärkt hundägare med en annan hund!
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag håller med de senaste tre inläggen! Att du tar beslutet att omplacera när det inte fungerar är för mig ett tecken på att du är en riktigt BRA hundägare och jag hoppas du snart vågar leta efter en hund som passar dig bättre!
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Jag tror att du borde ta kontakt med uppfödaren snarast! Jag menar -om det inte blir bättre, ska du då ta hand om en hund som "ogillar" dig i kanske 12+ år? Det är väl bättre att dåligt över ett sånt beslut/konfrontation ett kort tag, än att må dåligt hela hundens liv?
Lycka till! :smirk:
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Läste ditt brev och alla inlägg och kännde bara att tack gode gud!det är inte bara jag som känner mig misslyckad o undrar vad jag gav mig in på när jag köpte hund.Har pratat medhur mycket hundfolk som helst men allahar ju olika meningar på om en hund är "psyko"från början eller om allt är hundägarens fel.
 
Sv: Misslyckad hundägare (långt och meningslöst...)

Otroligt starkt av dig med sådan insikt! :bow:

Önskar att många fler hundägare omplacerade sina hundar de inte "passar" med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 937
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp