Misslyckad skoning...

H

hejjaSVAMPBOB

Måste få skriva av mig lite. Vet inte vart jag ska ta vägen. :cry:

I måndags var hovis ute och skodde hästen. Samma dag och dagen efter fick han vila.
På onsdagen så var det tänkt att vi skulle rida, men pålle är halt h.b. Ringer till hovis för att höra vad han tycker att vi ska göra, och han gissar på sömstick och tycker att vi ska avvakta till efter helgen. Jag tycker inte att det känns som en bra idé, och eftersom att hovis-1 inte har tid att komma ut och titta på hoven så får vi efter en stund tag på en annan hovis, som vi får komma till dagen efter.
Väl där rycker hovis-2 av skorna och konstaterar att varenda söm sitter innanför vita linjen, på v.f med ca 7-8 mm innanför... Han skor om fram, så att sömmen faktiskt sitter där de ska, och på bak sätter han två nya skor, som han spikar fast med 2 "shetlandsponnysöm" för att göra så lite skada som möjligt.
Pålle verkar glad över att skorna är justerade, och allt är frid och fröjd till fredagkväll. När hästarna tas in så är pålle jättehalt på ena fram, och jag ringer till Hovis-2, som kommer direkt. Skorna åker av igen och han lägger jodopaxomslag på alla fyra.
Lördag blir det sjukhage hela dagen och han är väldigt öm i alla fyra, men stapplar sig åtminstone framåt sakta men säkert.
Lördagkväll ringer en annan hyresgäst i stallet och talar om att det tog 10 min att få in pålle ifrån hagen, för att han hade så ont. (I normala fall tar det ca 1 min.) Vi ringer hovis-2 och veterinären, och vet. kommer upp och tar av jodomslagen och tittar på hovarna. Hon röstade däremot emot hovis misstankar om hovböld, och pratade istället på blödning i sulan, någon form av fång eller väldigt väldigt känsliga hovar.
Just nu känner jag mig helt förvirrad. Alla har olika teorier, och alla tycker olika saker. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska förvänta mig av detta. Det känns som att det lika mycket skulle kunna vara så oturligt att han faktiskt fått hovböld på alla fyra, som att det till slut visar sig vara något jätteallvarligt som slutar med att vi får ta bort honom.
Det känns så hemskt att inte ha en aning om vad man kan förvänta sig.
Är det någon som kanske har någon spekulation om vad det kan vara?
 
Sv: Misslyckad skoning...

Menar veterinären att hästen fick fång i direkt anslutning till den felaktiga skoningen och att det dessutom började med symptom i höger bak? Jag förstår inte... har vet. hela sjukdomshistorien?
Det känns ganska uppenbart att det är nåt som orsakatas av skoningen. Jag hoppas att det går bra och att hästen samt den felande hovslagaren har jäkligt bra försäkringar...:crazy:
 
Sv: Misslyckad skoning...

Hur gick det sen???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Misslyckad skoning...

Infektion i sömtagen ! Sul öm pga hård Verkning !
Prova med galoscher och se om ömheten försvinner, när du skor om en sådär tre veckor tycker jag att du ska sätta en lädersula emellan.

Skicka dina räkningar till Hovis1. samt övriga kostnader som uppstått för dig.
 
Sv: Misslyckad skoning...

Min förra hovis gjorde liknande med min häst. Jag tog ut ny hovslagare som fortfarande kämpar för att få ordning på tassarna (ett halvår nu och ser ut o känns så bra!!!). Självklart ska gamla hovis betala alla extrakostnader du nu får och byt!

Kram o Lycka till!
 
Sv: Misslyckad skoning...

Bortkommen - Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur vet resonerade kring fånget, men det var mest en spekulation och misstankarna om att det skulle vara det som är problemet är ganska små i nuläget.

Galoppiruette - Hovis-1 verkade ner honom väldigt kraftigt i måndags. Hovväggarna är i stortsett helt bortverkade och det finns därför inte mycket att spika i. Han är även ganska platt om sulan, vilket förmodligen gör att han är väldigt öm nu när vinterbrodden inte längre sitter i och gör att hoven kommer upp en bit ovanför marken.

Luthor - Just idag så har det varit lugnt. Har bara behövt ringa snälla hovis-2 en gång idag, och det för att han hade ringt tidigare i morse. Första dagen sedan i onsdags som jag inte har behövt ringa och tjata på hovslagare eller vet eller krångla med något annat, och det känns väldigt skönt.:bow: Pålle var oxå mycket piggare idag tack vare att han nu får antiinflammatoriskt. Han kunde trippa ut till sjukhagen ganska så hyfsat med sina nya fina jodomslag. Imornbitti ska jag ringa hovis igen, så ska vi försöka komma överrens om hur vi ska gå vidare.
Vad är galoscher?:angel:

Marita73 - Tycker att det är helt oacceptabelt att det ska kunna hända sådana saker. Hemskt att behöva se djuren lida i onödan. Skönt att höra att det iallafall gick bra för dig. Hur gick ni tillväga för att lösa det hela? Jag tänkte på ny skoning osv? Vi står just nu i valet och kvalet om vi ska köpa old mac's till alla fyra och slänga på, så får pålle gå utan vanliga skor ett tag. Nya hovis tyckte dock att de var lite klumpiga för hästen att gå i och var därför inte så förtjust i dem. Annars funderar vi på att limma på travskor, och ev fästa med någon enstaka söm för att det ska sitta lite bättre, och för att undvika tappsko. Det finns många alternativ, och de flesta har säkert för och nackdelar. Men det skulle vara intressant att höra hur ni gick till väga!
 
Sv: Misslyckad skoning...

Måste få skriva av mig lite. Vet inte vart jag ska ta vägen. :cry:


Om hovia 1 är medlem i SHF så tycker jag att du ska snabbt dokumentera allt, både i text och bilder och skicka in det i en skrivelse till styrelsen eftersom det är praxis att man som hovis oavsett om det är helg eller man inte har tid omgående åker ut och kontrollerar ev, misstag vid en skoning.

En häst ska inte vara i sämmre skick när den leds tillbaka efter skoning än den va när den leds till skoning.

Hovis 2 som verkar vara mkt engagerad borde oxå vara så engagerad att h*n även för egen del dokumenterar med främst bilder sömmarnas placering i sulan efter att skon från hovis 1 utförda arbete vid efterkontroll för att inga missförstånd i ett senare läge ska kunna ske. Du förstår säkert,, ord mot ord osv,,,,


Det framgår inte riktigt viken utbildning varesig hovis 1 eller hovis 2 har och inte heller om varesig 1 eller 2 är medlemmar i SHF. Det framgår heller inte varför hovis 1 och 2 inte är medlemmar i SHF.

Kan du klargöra detta så blir det mkt lättare att försöka ledsaga dig.
 
Sv: Misslyckad skoning...

Hej
Min känsliga arabtjej hade fång för 2 år sedan med tunna hovväggar och tunn sula som följd och vi hade precis så som du beskriver vid varje skoning.
Min hovslagare däremot är en riktig klippa och la ner hela sin själ i att hjälpa henne. Lösningen blev tillslut att slipa ner innerkanten av skon så att den inte låg emot sulan (väldigt tunn och öm där) Själva glipan som blev stoppades med tjärved så inte smågrus kom emellan. De tunnaste sömm man kan hitta sattes i eftersom hovväggen också var tunn. Det hjälpte henne så nu är hon fullt frisk och rörlig som attan. Ge dig inte det finns lösningar på allt.
Lycka till /// Rosenlund
 
Sv: Misslyckad skoning...

Båda två är medlemmar i SHF och de båda är utbildade hovslagare, pratade faktiskt med hovis-1 om detta i måndags när han var här och skodde. Minns inte vart det var han hade gått, men det är nästan 40 år sedan han började sko. Tror inte att det fanns i Skara vid den tiden, men rätta mig om jag har fel.
Hovis-2 kommer ut i eftermiddag igen och ska titta på hovarna och se ifall det går att sätta på ett par travskor, jag kan höra med honom då vart han har utbildat sig osv.

Hovis-2 tog även kort på alla fyra hovarna i fredags så det finns dokumenterat ifall det skulle behövas.
 
Sv: Misslyckad skoning...

Man blir så glad när man hör om människor som verkligen lägger ner sin själ för att hjälpa en. Skönt att ni hittade något som funkade på er pålle!

Er lösning lät inte alls dum. Ska höra med hovis-2 senare idag ifall han tror att det kan vara något för min grabb oxå.:)
 
Sv: Misslyckad skoning...

Måste få skriva av mig lite. Vet inte vart jag ska ta vägen. :cry:

I måndags var hovis ute och skodde hästen. Samma dag och dagen efter fick han vila.
På onsdagen så var det tänkt att vi skulle rida, men pålle är halt h.b. Ringer till hovis för att höra vad han tycker att vi ska göra, och han gissar på sömstick och tycker att vi ska avvakta till efter helgen. Jag tycker inte att det känns som en bra idé, och eftersom att hovis-1 inte har tid att komma ut och titta på hoven så får vi efter en stund tag på en annan hovis, som vi får komma till dagen efter.
Väl där rycker hovis-2 av skorna och konstaterar att varenda söm sitter innanför vita linjen, på v.f med ca 7-8 mm innanför... Han skor om fram, så att sömmen faktiskt sitter där de ska, och på bak sätter han två nya skor, som han spikar fast med 2 "shetlandsponnysöm" för att göra så lite skada som möjligt.
Pålle verkar glad över att skorna är justerade, och allt är frid och fröjd till fredagkväll. När hästarna tas in så är pålle jättehalt på ena fram, och jag ringer till Hovis-2, som kommer direkt. Skorna åker av igen och han lägger jodopaxomslag på alla fyra.
Lördag blir det sjukhage hela dagen och han är väldigt öm i alla fyra, men stapplar sig åtminstone framåt sakta men säkert.
Lördagkväll ringer en annan hyresgäst i stallet och talar om att det tog 10 min att få in pålle ifrån hagen, för att han hade så ont. (I normala fall tar det ca 1 min.) Vi ringer hovis-2 och veterinären, och vet. kommer upp och tar av jodomslagen och tittar på hovarna. Hon röstade däremot emot hovis misstankar om hovböld, och pratade istället på blödning i sulan, någon form av fång eller väldigt väldigt känsliga hovar.
Just nu känner jag mig helt förvirrad. Alla har olika teorier, och alla tycker olika saker. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska förvänta mig av detta. Det känns som att det lika mycket skulle kunna vara så oturligt att han faktiskt fått hovböld på alla fyra, som att det till slut visar sig vara något jätteallvarligt som slutar med att vi får ta bort honom.
Det känns så hemskt att inte ha en aning om vad man kan förvänta sig.
Är det någon som kanske har någon spekulation om vad det kan vara?

Det var verkligen en förvirrad historia:(
Hoppas de hittar problemet snarast så han slipper gå runt och vara halt.
Vad är det för häst? Hur länge har du haft den första hovslagaren.
Det kan ju ha varit något som utvecklats med tiden , om han har skott fel en längre tid.
Det kan ju bli väldigt fel.

Vet att vi provade lite olika hovslagare, det är verkligen viktigt att det blir rätt.
Den hovslagaren vi hade ett tag tog för mycket i trakterna varje gång, han lyssnade verkligen inte, sen bytte jag till en annan och han är super.
 
Sv: Misslyckad skoning...

Idag har hovis-2 varit ute igen och kollat på pålle. Han är mycket piggare och gladare efter quadrisolen som han får nu, så hovis tyckte att vi kunde sätta på ett par skor. Det blev travskor som slipades ner på innerkanten, sulor och fyllde sedan tomrummet med något liknande tjärved, som Rosenlund hade haft på sin arabtjej.
Pålle verkade väldigt nöjd efter skoningen och hovis sa att vi gärna fick gå ut och promenera på mjukt underlag, så vi tog en promenad på gärdet. Det var tydligen hemskt roligt att gå runt och skritta på ett gärde med matte bredvid så pålle passade på att bocka och studsa en stund. Tyvärr tyckte inte jag att det var riktigt lika kul, men men... :D

Pålle är ett 7årigt fullblod, med ganska bra hovkvalité ändå för att vara ett fullblod, och den första hovisen har vi haft i ca ett halvår. Vi kommer dock inte fortsätta med honom, utan hovis-2 kommer få fortsätta att sko pålle hedanefter. Han är väldigt lugn och noggrann och pållen står faktiskt mycket bättre, och rycker mindre med benen när han skor honom. Det känns också som ett bättre alternativ då det har visat sig att han verkligen ställer upp när det behövs, oavsett tid och dag.:bow:
 
Sv: Misslyckad skoning...

Håller helt och fullt med! Det är vid sådana här tillfällen som man märker vad ens hovis går för när det verkligen gäller. Kunde inte ha hittat en bättre än den nya hovslagaren som har hjälpt oss med pålle nu den senaste veckan, oavsett dag och tid. Guld värt!
 
Sv: Misslyckad skoning...

Ahaaa, sådana har jag aldrig sett förut. De verkade inte alls dumma. Alltid lär man sig nått nytt!:)
 
Sv: Misslyckad skoning...

När man läser sådana här historier känner man sig så himla tacksam för att man hittat en bra och vettig hovslagare. Inga hovar = Ingen häst.
 
Sv: Misslyckad skoning...

I princip samma sak hände min kamel ( också fullblod med känsliga fötter)
Tog av skorna( i detta fall b.fram) direkt samt jodopax omslag.
Boxvila i 3-4 dar.
Sen skodd med sula.

Sen ut i hagen och helt bra igen.
 
Sv: Misslyckad skoning...

Nej, det är sanna ord. Man tar ofta förgivet att hovslagare och veterinär osv gör ett bra jobb men ibland händer grejer som får en att inse att de oxå kan göra misstag, precis som vem som helst.

Tål att nämnas än en gång att jag är enormt tacksam för nya hovisens jobb som han gjort, som egentligen var någon annans misstag att rätta till. Verkligen skillnad på hovslagare och hovslagare, och ett extra plus i kanten när man märker att de verkligen bryr sig om hur det går.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 442
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 181
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
851
Senast: Habina
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 542
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp