Misslyckas med hästköp, rädd

Skönt att du kan lämna tillbaka hästen TS, svårt med den starten.

Min häst fick in ett riktigt fult bett på mig för några veckor sen, hade jag inte haft jacka på mig hade nog underarmsmuskeln gått av. Men jag har haft henne i över 13 år nu, hon är född hos mig. Förvisso inte världens bästa lynne, men det är första gången hon bitit mig så. Hon är inte rädd för mig och vi har en god relation i vanliga fall, så jag tycker inte att du ska vara rädd för att du gjort fel i hanteringen med den nya hästen. Ibland blir det bara lite tokigt.
 
Hej alla bukefalister,
Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem hästen till mig (jättesnällt!) och hon installerades i en box. De första dagarna var hon ett litet yrväder, hon kände ju inte till några rutiner, visste inte var gränserna i hagen gick osv. Efter några dagar hade hon lugnat ner sig, och jag trodde att allt skulle sätta sig.

När besiktningen gjordes (hemma hos mig) hittade vet en avvikelse som hon ville skulle utredas på klinik. Vet trodde inte att det skulle vara något, men eftersom det gällde ett köp tyckte hon att det var värt att utreda. Dagen efter lastade jag och åkte till kliniken. Hästen skötte sig utmärkt, med lastning och undersökning, och det var inget fel på den. Efter det red jag, och allt kändes jättebra.

Men så några dagar senare gjorde hon ett utfall mot mig i hagen. Jag var oförberedd och blev rädd. Senare på kvällen gjorde hon utfall mot mig i boxen. Jag korrigerade, men kände mig rädd. Sedan har hon haft öronen bakåt så fort jag tittat på henne. Jag förstår att det varit mycket för henne med nytt hem, nya rutiner och kompisar, och ovanpå det en resa till en klinik. Jag förstår att hon behövde vara ifred, men jag blev ändå rädd.

Det lugnade sig i alla fall, och ridningen funkade kanon, så jag trodde att det skulle vara överstökat. Då högg hon mig i baken när jag skulle kratsa hovarna på henne. Det gick hål i skinnet trots att jag hade arbetsbyxor på mig, så det var inte bara ett litet nafs. Jag har bara blivit biten så hårt av en häst en gång tidigare, och det var av en nordsvensk när jag var 10, alltså mer än 30 år sedan. Jag korrigerade henne igen, och hon tar korrigeringen. Men sedan när jag skulle följa upp det med att lugnt prata med henne och ta på henne så skakade mina händer. Jag var jätterädd. Så jag lämnade henne i stallet och gick in. Med mina skakande händer hade jag inte förmågan att lugna henne.

Jag ser på hela hästen att hon bara längtar efter trygghet, men sedan detta har vår kommunikation skurit sig. Jag har en klump i magen varje gång jag ska ut till stallet, och jag undviker nu att vara där.

Jag har pratat med säljaren och han tar tillbaka hästen. Men jag har ändå ångest. Förutom detta att hon och jag blivit rädda för varandra (ja, jag ser att hon är rädd för mig också, jag har bara inte förmågan att ge henne den trygghet hon behöver) så är hon kanon. Riktigt elastisk, bra gång och med egen motor. Trots att hon har egen motor, så kan man trycka till med skänkeln utan att hon flyger i luften. Hon är mjuk och känslig att rida, och är trots motorn cool. Skyggar inte för ingenting, utan kan titta till om det kommer något nytt, men fortsätter sedan utan krux. När det är alltför hotfulla saker som dyker upp, som kor strax intill stängslet man ska rida förbi, så kan jag sitta av och leda henne förbi. Hon följer då med, och sedan står hon stilla medan jag klättrar upp igen. Och hon hoppar som en liten gummiboll. Hon passar mig så bra! Förutom att jag är rädd.

Hon har varit hos mig så kort tid, så det här kommer inte att sätta spår i henne, men jag inser att om jag skulle ha kvar henne skulle hon bli farlig. Jag har haft mycket kontakt med säljaren som varit ett stöd för mig, så det gör mig verkligen ont att lämna tillbaka henne. Det skulle vara så mycket roligare att sätta över pengar till säljarens konto, och kunna njuta av sin nya häst.

Suck, vet inte vad jag vill med detta egentligen, mer än skriva av mig. Det känns som att jag pga min dumma rädsla är på väg att bränna mitt livs häst.

Jag hade nog försökt ge det ett tag till med säljarens hjälp och stöd. Är hon så perfekt i alla annat så är det synd att ge upp efter så kort tid. Hage och box kan vara svåra områden, särskilt för ston är min erfarenhet. Jag har också köpt en "argbigga" som både biter och sparkar efter mig när hon står i gången. Hon är gammal i gemet och vet att hon inte får göra så men hon kan inte låta bli. I övrigt är hon jättesnäll att rida och ha med att göra. Så jag har helt enkelt lärt mig att parera henne och nonchalerar hennes påhitt. Jag har lärt mig hur man knäpper upp täcket utan att hon kan bita mig och var jag står när jag ska borsta, kratsa hovar och spänna sadelgjord etc. Men det är klart, jag är inte rädd för henne, men jag är uppmärksam på henne när jag hanterar henne och låter inte barn eller ovana hantera henne hur som helst.
 
Det är möjligt att TS kan lära sig att sköta hästen (stå på rätt ställe osv) men det är väl rätt orimligt att förvänta sig att barnen klarar av att i alla lägen vara uppmärksamma och hålla sig undan?

Om jag bedömde att det fanns en klar risk att en nyinköpt häst skadade barnen på gården om de kom in i hagen eller hästen kom lös skulle jag nog försöka lämna tillbaka hästen snarast möjligt.
 
  • Gilla
Reactions: Kyo
Det är möjligt att TS kan lära sig att sköta hästen (stå på rätt ställe osv) men det är väl rätt orimligt att förvänta sig att barnen klarar av att i alla lägen vara uppmärksamma och hålla sig undan?

Om jag bedömde att det fanns en klar risk att en nyinköpt häst skadade barnen på gården om de kom in i hagen eller hästen kom lös skulle jag nog försöka lämna tillbaka hästen snarast möjligt.
Det håller jag med men jag har inte uppfattat att ts har barn. Jag hade aldrig riskerat mina barns säkerhet. Jag låter aldrig barn (mina barnbarn) vara runt hästarna utan att jag är med hela tiden och med vissa hästar har jag inte alls tillsammans med barn. Jag är också mycket tydlig med att ingen får vara i hagen, varken barn eller vuxna. Våra hästar är snälla i hagen men man vet aldrig. de kan bli sura på varandra och så råkar man komma mellan.
 
Det finns så många fina hästar till salu idag, så varför köpa en som inte håller måttet? Visst, det tar en viss tid för att lära känna varandra, men man ska inte behöva känna rädsla för att hantera hästen. Då blir det fel från början. Som någon annan skrev, det ska vara kul att ha häst! Var glad för att säljaren är juste och tar tillbaka hästen!
 
Helt rätt att lämna tillbaka hästen.

Vi hade en märr här som brukade hota med att bita och sparka om något inte passade. Hon gjorde aldrig något mot någon, hon va "all bark and no bite" så jag va aldrig rädd för henne.
Ändå tyckte jag det va så tråkigt att gå ner till stallet och se henne stå och sura med öronen bakåt om vi skulle göra något.

Det ska vara kul att träffa sin häst, man ska få ett litet gnägg som hälsning och kunna mysa en stund i stallgången.
Hästarna jag har nu är alltid nyfikna, trevliga och roliga.

Märren är fortfarande likadan, sur och hotfull. Ägaren säger att hon har blivit ännu värre sen hon flyttade från oss.
Ägaren backar alltid om hon surar, vilket kan vara orsaken till att hon har blivit värre.

Lycka till med att hitta en häst som är trevlig på alla sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 715
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 544
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp