Misslyckat försök av hästtransport

Tian

Trådstartare
Hej! Köpt en häst som står 40 mil härifrån och anlitade en transportfirma med gott rykte för att transporten skulle vara trygg.
Idag skulle hästen hämtas men gick enligt transportfirman inte att lasta. Den förra ägaren försökte men påstår att hon inte fick nån hjälp.
Nu ska jag som den nya (förväntansfulla) ägaren betala 5000 kr som är hela beloppet.
Transportfirman påstår att jag borde påpekat att hästen var svårlastad vilket jag inte trodde att den var. Känner ju inte hästen eller förra ägaren så bra.
Min fråga är om det är rätt att jag ska pröjsa hela beloppet fast jag står här fortfarande utan häst. Och ifall det inte är så att personalen på en transportfirma ska vara de som utför själva lastningen.
Hälsningar Tian
 
Hej! Köpt en häst som står 40 mil härifrån och anlitade en transportfirma med gott rykte för att transporten skulle vara trygg.
Idag skulle hästen hämtas men gick enligt transportfirman inte att lasta. Den förra ägaren försökte men påstår att hon inte fick nån hjälp.
Nu ska jag som den nya (förväntansfulla) ägaren betala 5000 kr som är hela beloppet.
Transportfirman påstår att jag borde påpekat att hästen var svårlastad vilket jag inte trodde att den var. Känner ju inte hästen eller förra ägaren så bra.
Min fråga är om det är rätt att jag ska pröjsa hela beloppet fast jag står här fortfarande utan häst. Och ifall det inte är så att personalen på en transportfirma ska vara de som utför själva lastningen.
Hälsningar Tian
Visste inte förre ägaren att hästen är svårlastad?
 
Hej! Köpt en häst som står 40 mil härifrån och anlitade en transportfirma med gott rykte för att transporten skulle vara trygg.
Idag skulle hästen hämtas men gick enligt transportfirman inte att lasta. Den förra ägaren försökte men påstår att hon inte fick nån hjälp.
Nu ska jag som den nya (förväntansfulla) ägaren betala 5000 kr som är hela beloppet.
Transportfirman påstår att jag borde påpekat att hästen var svårlastad vilket jag inte trodde att den var. Känner ju inte hästen eller förra ägaren så bra.
Min fråga är om det är rätt att jag ska pröjsa hela beloppet fast jag står här fortfarande utan häst. Och ifall det inte är så att personalen på en transportfirma ska vara de som utför själva lastningen.
Hälsningar Tian
Jag hade nog förväntat mig att transportören skulle hjälpa till med lastningen. Jag har fått fylla i ett formulär om hästen tex är svårlastad när jag beställt sådan transport, eller fått svara på frågor rättare sagt.
Har du något kontrakt skrivet? Jag tycker nog det kunde framgått av kontraktet/överenskommelsen om att ifall hästen är omöjlig/svår? att lasta så kommer du att få betala även om den inte går att få på transporten. Så man vet om den risken.
Jag tycker inte det känns rätt alls att du ska behöva betala hela summan i alla fall, beroende lite på hur kontraktet ser ut.
 
Rent krasst är det ju inte transportfirmans fel att tjänsten inte gick att utföra. Jag förstår att det är riktigt surt, men ur företagarperspektiv kan jag förstå dem också.
Jag har förståelse för dem jag med. Men anlitar jag ett proffs utgår jag inte ifrån att jag själv måste läsa på och ta reda på alla möjliga krångligheter. Har i stort sett ingen egen erfarenhet av att transportera häst så därav mitt beslut att anlita och betala en firma.
 
Jag har förståelse för dem jag med. Men anlitar jag ett proffs utgår jag inte ifrån att jag själv måste läsa på och ta reda på alla möjliga krångligheter. Har i stort sett ingen egen erfarenhet av att transportera häst så därav mitt beslut att anlita och betala en firma.
De ska transportera hästen. Inte lastträna, så går hästen inte på hyffsat fort finns de inte mycket de kan göra, det är ändå levande djur med egen vilja. Saker kan hända. Även om den varit lätt att lasta för säljaren kan den vägra gå på om den t.ex inte åkt b-kortare eller fullstor lastbil förut. Även om det generellt brukar gå lättare än transport. De har garanterat försökt ett gäng gånger. Vilken jobbig situation! :(
 
De ska transportera hästen. Inte lastträna, så går hästen inte på hyffsat fort finns de inte mycket de kan göra, det är ändå levande djur med egen vilja. Saker kan hända. Även om den varit lätt att lasta för säljaren kan den vägra gå på om den t.ex inte åkt b-kortare eller fullstor lastbil förut. Även om det generellt brukar gå lättare än transport. De har garanterat försökt ett gäng gånger. Vilken jobbig situation! :(
Ursäkta, läste lite dåligt tydligen och ser nu att säljaren har försökt lasta själv. Det låter konstigt! Jag har skickat ett gäng hästar med firma och de har alltid lastat hästarna!
 
När min häst skulle transporteras ville transportören försöka själv först. Men hästen krånglade och då fick jag ta över.
.
 
När jag transporterade min från Gotland så var det tydligt i dokumenten jag godkände att chauffören lastade - ingen annan.
Jag tänkte att det var av försäkringsanledningar, typ om chauffören blir skadad så är det ingen annans felhantering som står bakom.
Han hade aldrig åkt förut men det gick galant. Han fick dessutom sova över på vägen så han lastades två gånger.
 
Nu är det ju så att jag aldrig fick eller skrev under några dokument. Kanske miss av mig att inte kräva men jag gick på företagets goda rykte.. Vilka företag använde ni som har bra erfarenheter?
 
Jag har förståelse för dem jag med. Men anlitar jag ett proffs utgår jag inte ifrån att jag själv måste läsa på och ta reda på alla möjliga krångligheter. Har i stort sett ingen egen erfarenhet av att transportera häst så därav mitt beslut att anlita och betala en firma.


Nu är det ju inte säkert att hästen brukar krångla. Den kanske brukar gå på. Om den brukar vara svårlastad så är det ju mer en miss i kommunikationen mellan dig och säljaren. I vilket fall, så låter det inte som att företaget brustit utan de kunde helt enkelt inte transportera hästen eftersom den inte gick att lasta när det var dags.

Om det inte står annat i avtalet, tycker jag därför att det är rimligt (om än surt!) att fakturan betalas under de omständigheter som du beskriver.

Jobbig och trist situation!
 
Senast ändrad:
Hej! Köpt en häst som står 40 mil härifrån och anlitade en transportfirma med gott rykte för att transporten skulle vara trygg.
Idag skulle hästen hämtas men gick enligt transportfirman inte att lasta. Den förra ägaren försökte men påstår att hon inte fick nån hjälp.
Nu ska jag som den nya (förväntansfulla) ägaren betala 5000 kr som är hela beloppet.
Transportfirman påstår att jag borde påpekat att hästen var svårlastad vilket jag inte trodde att den var. Känner ju inte hästen eller förra ägaren så bra.
Min fråga är om det är rätt att jag ska pröjsa hela beloppet fast jag står här fortfarande utan häst. Och ifall det inte är så att personalen på en transportfirma ska vara de som utför själva lastningen.
Hälsningar Tian

Jag har aldrig varit med om att transportfirman ska hjälpa till och lasta en svårlastad häst. Det är inte vad dom tar betalt för. Dom tar betalt för att köra din häst dörr till dörr eller upphämtningplats. Fair kanske hade varit att du och säljaren delade på kostnaden eller ngt.
 
Jag tänker att de kostnader som transportören faktiskt haft ska betalas, som framkörningen till lastplatsen och den tid som gått åt. Men tex bränslekostnaden för de 40 milen som inte kördes måste väl dras av från fakturan.
 
Jag tänker att de kostnader som transportören faktiskt haft ska betalas, som framkörningen till lastplatsen och den tid som gått åt. Men tex bränslekostnaden för de 40 milen som inte kördes måste väl dras av från fakturan.
Fast de flesta transportörer kör en rutt där den plockar upp hästar längst vägen. Så sträckan körs likväl och såklart vill man ha betalt för en plats en annan häst annars kunnat ta.
 
Jag tänker att de kostnader som transportören faktiskt haft ska betalas, som framkörningen till lastplatsen och den tid som gått åt. Men tex bränslekostnaden för de 40 milen som inte kördes måste väl dras av från fakturan.
Fast transportören stod ju förmodligen med en tom plats nu och jag antar att lastbilen ändå gick samma rutt.
 
Undvik diskussioner runt vilka företag man har bra eller dåliga erfarenheter av. Oavsett vilken transportör det handlar om så kommer det alltid finnas personer med goda och dåliga erfarenheter av dem. /moderatorn
Hej! Jag har medvetet inte nämnt något namn och tänker så inte göra heller. Men tips på bra företag kan väl inte vara fel? Om det är det tar jag tillbaka min fråga. Hälsningar Tian
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 656
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 092
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp