Misslyckat försök av hästtransport

Hur tänker du nu?

Vi tar ett enkelt exempel.
Transportören lastbil rymmer 4 hästar. Transportören kör en rutt som är 50 mil totalt. De fyra hästarna ska hämtas och lämnas på olika ställen längs rutten.
Total kostnad åka rutten är 10 000 kr. Transportören vill ha lika mycket extra för att efter att alla avgifter och skatter är betalda kunna få en liten vinst. Så varje hästägare får uppgift om pris 5000 kr.

Sen kan en häst inte lastas. Transportören kör exakt samma sträcka ändå, hen kör sin rutt.

Hur går transportören INTE back av att få in totalt 15 k jämfört med att få in totalt 20 k?

Som sagt det är sällan det handlar om hästtaxi.dvs där hela uppdraget är att transportera en enda häst I fordonet mellan punkt a och b.

Det finns ju lägen där chauffören får en kortare körsträcka om en an hästarna inte ska lämnas av. Hur lång sträcka som sparas in och om det överhuvudtaget gör det beror ju naturligtvis på var hästarna ska lämnas av. Om hästen som inte går på transporten är den som ska lämnas av längst bort så sparas ju en del tid/mil. Bara ett exempel. Sen förstår jag om de vill ha full betalning ändå. Men då ska ju det stå på kontraktet/överenskommelsen man gjorde upp i förväg.
 
Det finns ju lägen där chauffören får en kortare körsträcka om en an hästarna inte ska lämnas av. Hur lång sträcka som sparas in och om det överhuvudtaget gör det beror ju naturligtvis på var hästarna ska lämnas av. Om hästen som inte går på transporten är den som ska lämnas av längst bort så sparas ju en del tid/mil. Bara ett exempel. Sen förstår jag om de vill ha full betalning ändå. Men då ska ju det stå på kontraktet/överenskommelsen man gjorde upp i förväg.

Fast normalt så måste de ändå ta sig hela rutten. De ska ju hem eller till nästa dags startplats.

Men håller med om att det ska finnas kontrakt osv.
 
Nu är det ju inte min häst (än) och jag var heller inte med när den skulle lastas. Ska försöka hämta den själv tillsammans med nån som är duktig så får vi se hur det funkar.
Men vem står som ägare just nu då :confused: ? Jag tyckte du skrev i första inlägget att du hade köpt hästen. Jag tänker att det är viktigt att ha klart för sig vem som äger, om det skulle hända hästen något innan den kommer hem till dig. Vem står för försäkringen, t.ex.?
 
Jag hade nog bara betalat.

Har själv haft problem med en transportör en gång. Min ena häst tog en timme att lasta, slet sig tre gånger, drog sönder två grimmor, stod på bakbenen och sparkade mot chauffören osv. Jag var inte där själv och såg eländet, men fick det beskrivet för mig, och såg spåren i åkern där han dragit omkring. Totalt kaos alltså.

Till slut gick han faktiskt in (och kom fram superstressad, skadad och genomsvettig) men om han inte gjort det hade jag nog betalat ändå. Inte chaufförens ansvar att lastträna!

Att det var första gången i hästens liv han inte velat gå på en transport har inte riktigt med saken att göra, jag hade lovat en lättlastad häst och de fick ett ”monster” på halsen.

(Tog ett tag att reparera hästens förtroende sen, men idag är han lättlastad igen! Han är rätt känslig och chauffören var lite stressad, var nog bara det som ställde till det.)
 
Men alltså, nu har det svävat ut.

Är frågan helt plötsligt om en ska vägra betala för att det inte finns skriftligt kontrakt, bara swish eller handlar det om själva tjänsten som inte kunde utföras för att varan inte kunde lastas?

Om hästen hade kommit fram, hade någon fortfarande vägrat betala för att det inte finns skriftligt kontrakt och/eller swish?
 
Men alltså, nu har det svävat ut.

Är frågan helt plötsligt om en ska vägra betala för att det inte finns skriftligt kontrakt, bara swish eller handlar det om själva tjänsten som inte kunde utföras för att varan inte kunde lastas?

Om hästen hade kommit fram, hade någon fortfarande vägrat betala för att det inte finns skriftligt kontrakt och/eller swish?

Jag anser diskussionen om kontrakt är relevant men utifrån vad stod i kontraktet/fanns kontrakt. Det borde ligga i beställarens intresse att veta vilken tjänst man köper sas.

Och om jag hade ett kontakt där det hela skulle betalas till giro och chauffören sen ville ha swish skulle jag dra öronen år mig.

Tyvärr verkar ts inte vilja uppdatera tråden :/
 
Nu är det ju inte min häst (än) och jag var heller inte med när den skulle lastas. Ska försöka hämta den själv tillsammans med nån som är duktig så får vi se hur det funkar.
I övrigt har har ingenting emot en grundavgift på en del av beloppet jag skulle betalat. Jag fattar att det inte är roligt för transportören att åka därifrån tomhänt! Tack för alla era intressanta svar!!
Fortsättning följer..:)

Men vem gjorde beställningen av körningen? Du?
 
Men vem står som ägare just nu då :confused: ? Jag tyckte du skrev i första inlägget att du hade köpt hästen. Jag tänker att det är viktigt att ha klart för sig vem som äger, om det skulle hända hästen något innan den kommer hem till dig. Vem står för försäkringen, t.ex.?
Ja vi hade ju skrivit alla papper så från den dagen är hästen min. Lite olyckligt att den skulle stå så långt bort.
 
Jag anser diskussionen om kontrakt är relevant men utifrån vad stod i kontraktet/fanns kontrakt. Det borde ligga i beställarens intresse att veta vilken tjänst man köper sas.

Och om jag hade ett kontakt där det hela skulle betalas till giro och chauffören sen ville ha swish skulle jag dra öronen år mig.

Tyvärr verkar ts inte vilja uppdatera tråden :/
Sorry! Hade mycket att göra.. Finns inget kontrakt eller någon form av skriftlig bekräftelse. Har nu hittat en trevlig transportfirma som åker enbart för min häst för nästan samma pris och jag får till och med åka med. Orderbekräftelse, alla papper i ordning. Imorgon bitti åker vi.
Fanns mycket lärdom i denna historia. Framför allt att inte enbart förlita sig på ett företags goda rykte utan vara misstänksam och forska.. vilket jag inte gjorde men hädanefter alltid kommer att göra.
 
Men alltså, nu har det svävat ut.

Är frågan helt plötsligt om en ska vägra betala för att det inte finns skriftligt kontrakt, bara swish eller handlar det om själva tjänsten som inte kunde utföras för att varan inte kunde lastas?

hästen hade kommit fram, hade någon fortfarande vägrat betala för att det inte finns skriftligt kontrakt och/eller swish?
OM hästen kommit fram hade jag självklart betalat som vi kommit överens om! Jag hade även varit beredd att betala en del av beloppet OM transportfirman hade ringt och talat om för mig att det inte gått bra. Transportfirman valde att skicka sms med en betalningsuppmaning till nummer ... innan jag ens visste om att hästen inte var med. Ägaren informerade mig om det fem minuter efter sms:et. Transportfirman försökte ringa mig en timme senare. Jag är en godmodig människa som inte vill bråka med folk men där går ändå gränsen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: super
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp