Misslyckat försök av hästtransport

Ok då vet jag. Hade faktiskt ingen aning om det. Trodde att det bara gällde att inte smutskasta någon firma och det vill jag inte heller. Tack!
 
Jag ställer mig mycket tveksam till historien att säljaren anger att denne skulle lasta hästen själv. Känns mycket udda, jag har aldrig varit med om att andra än ansvarig chaufför fått lasta häst - i första hand. Om hästen är så djäklig att det är en fara att lasta den, brukar den som lämnar av hästen få lasta själv, men inte annars.

Självklart ska företaget stå skadelös, hästen gick inte att lasta, platsen har kunnat gå till annan häst som går att lasta. Transportföretag ska inte förväxlas med lasttränare, det är en separat tjänst tillhandahållen på annat håll. Och transportörerna är inga duvungar, de har jobbat med detta länge så om de inte kan lasta hästen är den svårlastad på riktigt.

Personligen misstänker jag att säljaren undanhållit information och mycket väl visste att hästen var svårlastad men hoppades att det skulle lösa sig med rutinerad transportör.

Har du, ts, pratat med transportföretag vad som egentligen hände?
 
Som någon redan påpekats - har du pratat med chauffören?

Även min erfarenhet är att chauffören brukar lasta. Och de brukar dessutom vara riktigt skickliga. Så om hästen inte gick arr lasta av chauffören så tror jag tyvärr det är en rejält svårlastad häst.

Men börja med att prata med chauffören om det stämmer att säljaren inte fick hjälp. Samt hör hur hästen eg reagerat och hur länge de försökt etc. Hör det från någon annan än säljaren.
 
Jag har under åren skickat många hästar med olika transportörer. Det har hänt några gånger att hästen inte gått att lasta. Ingen gång har jag eller den som beställt transporten fått någon räkning. Så vad som är transportörens rätt att ta betalt för vet jag inte.
 
Hej! Köpt en häst som står 40 mil härifrån och anlitade en transportfirma med gott rykte för att transporten skulle vara trygg.
Idag skulle hästen hämtas men gick enligt transportfirman inte att lasta. Den förra ägaren försökte men påstår att hon inte fick nån hjälp.
Nu ska jag som den nya (förväntansfulla) ägaren betala 5000 kr som är hela beloppet.
Transportfirman påstår att jag borde påpekat att hästen var svårlastad vilket jag inte trodde att den var. Känner ju inte hästen eller förra ägaren så bra.
Min fråga är om det är rätt att jag ska pröjsa hela beloppet fast jag står här fortfarande utan häst. Och ifall det inte är så att personalen på en transportfirma ska vara de som utför själva lastningen.
Hälsningar Tian
Med tanke på att inte transportfirman kunde ta med hästen så ser jag inte varför du ska betala heller. En kunnig transportfirma klarar av att lasta hästar, väldigt oseriöst tycker jag annars. Det borde stå när man bokar isåfall att hästen måste vara lättlastad.
 
Med tanke på att inte transportfirman kunde ta med hästen så ser jag inte varför du ska betala heller. En kunnig transportfirma klarar av att lasta hästar, väldigt oseriöst tycker jag annars. Det borde stå när man bokar isåfall att hästen måste vara lättlastad.

De brukar ju kunna lasta även de lite bökigare. Och iom att det är lastbil brukar en del som annars är bökiga vara enklare att lasta.

Har de nu inte gått att lasta hästen gissar jag att den är ganska ovanligt svår. Och det är inte möjligt för en transportfirma med tider att hålla att lägga hur mkt tid som helst vid varje stopp.

Och givetvis ska de inte behöva köra med tom plats och loosa den intäkten. Hade hästen varit någorlunda ok att lasta bör de fått in den och är den inte det får ju de som hyr in transportföretaget stå för det.
Det är ju som om du inte dyker upp på ngt möte och ändå får betala för den tiden.

Jag har jobbat väldigt mycket med lastträning. Och det är inte vad transportörer ska hålla på med. Ofta är ju hästarna mest felhanterade och går att få på fort även för oss problemlösare. Och då grejar transportörerna det. Men vissa hästar behöver mer tid, blir farliga etc och då är det inte deras uppgift att hålla på med det. De ska inte riskera hälsan och de måste hålla tider.

Jag brukar personligen inte vilja åka ut på "panik-lastningar" där folk ska till klinik/flytta etc inom några dagar och helt plötsligt ska hästen snabbt in i trailer/bil. För mig är det en onödig risk för mig. Men främst jävligt taskigt mot hästen.
Så vet jag att fler problemlösare OCH transportörer tänker.
Om hästen är farlig/väldigt orolig åkare etc vill man inte ha en sån OCH alla andra hästar i bilen.

Jag har blivit utringd ett par ggr till hästar där transportörer inte fått med dem.
En gång var vi tvungna att få med oss 4 förvildade hästar som inte hanterats alls på några år och var djurskyddsfall. De skulle till någon som tog hand om dem. Och där hade övriga gått bet. Det är en av få gånger jag tyckt det varit motiverat att tvinga in hästarna lite kvickt.
Övriga har väl varit om man råkar jobba på ngt ställe och någon är i akut behov av vård på klinik för att överleva.
Annars får folk faktiskt ta sig tid och lastträna om hästen är så pass svår.
 
Jag har under åren skickat många hästar med olika transportörer. Det har hänt några gånger att hästen inte gått att lasta. Ingen gång har jag eller den som beställt transporten fått någon räkning. Så vad som är transportörens rätt att ta betalt för vet jag inte.
Jag är egenföretagare och ibland går det inte att utföra mitt jobb heller. Skulle inte drömma om att ta fullt betalt utan det blir en grundavgift och det har informerats om innan.
Lite surt för mycket med en lucka mitt i arbetsdagen och att har kört förgäves men nöjda kunder.
 
De brukar ju kunna lasta även de lite bökigare. Och iom att det är lastbil brukar en del som annars är bökiga vara enklare att lasta.

Har de nu inte gått att lasta hästen gissar jag att den är ganska ovanligt svår. Och det är inte möjligt för en transportfirma med tider att hålla att lägga hur mkt tid som helst vid varje stopp.

Och givetvis ska de inte behöva köra med tom plats och loosa den intäkten. Hade hästen varit någorlunda ok att lasta bör de fått in den och är den inte det får ju de som hyr in transportföretaget stå för det.
Det är ju som om du inte dyker upp på ngt möte och ändå får betala för den tiden.

Jag har jobbat väldigt mycket med lastträning. Och det är inte vad transportörer ska hålla på med. Ofta är ju hästarna mest felhanterade och går att få på fort även för oss problemlösare. Och då grejar transportörerna det. Men vissa hästar behöver mer tid, blir farliga etc och då är det inte deras uppgift att hålla på med det. De ska inte riskera hälsan och de måste hålla tider.

Jag brukar personligen inte vilja åka ut på "panik-lastningar" där folk ska till klinik/flytta etc inom några dagar och helt plötsligt ska hästen snabbt in i trailer/bil. För mig är det en onödig risk för mig. Men främst jävligt taskigt mot hästen.
Så vet jag att fler problemlösare OCH transportörer tänker.
Om hästen är farlig/väldigt orolig åkare etc vill man inte ha en sån OCH alla andra hästar i bilen.

Jag har blivit utringd ett par ggr till hästar där transportörer inte fått med dem.
En gång var vi tvungna att få med oss 4 förvildade hästar som inte hanterats alls på några år och var djurskyddsfall. De skulle till någon som tog hand om dem. Och där hade övriga gått bet. Det är en av få gånger jag tyckt det varit motiverat att tvinga in hästarna lite kvickt.
Övriga har väl varit om man råkar jobba på ngt ställe och någon är i akut behov av vård på klinik för att överleva.
Annars får folk faktiskt ta sig tid och lastträna om hästen är så pass svår.
Nu är det ju inte min häst (än) och jag var heller inte med när den skulle lastas. Ska försöka hämta den själv tillsammans med nån som är duktig så får vi se hur det funkar.
I övrigt har har ingenting emot en grundavgift på en del av beloppet jag skulle betalat. Jag fattar att det inte är roligt för transportören att åka därifrån tomhänt! Tack för alla era intressanta svar!!
Fortsättning följer..:)
 
Ps.: jag är absolut inte emot att betala en avgift till transportören om det går rätt till. Men efter att hen försökt lugga mig på hela beloppet via sms (swisha till nr...!) vid en tidpunkt då hen måste insett att det inte kommer att gå att lasta hästen är jag bara arg och besviken.
 
Ps.: jag är absolut inte emot att betala en avgift till transportören om det går rätt till. Men efter att hen försökt lugga mig på hela beloppet via sms (swisha till nr...!) vid en tidpunkt då hen måste insett att det inte kommer att gå att lasta hästen är jag bara arg och besviken.
Du fick ingen faktura? Sånt tycker jag e mysko.
Skulle om det varit jag velat prata med chauffören för att se om denne försökt lasta eller om det var ägaren. Sen försökt diskutera priset och se om det går att få ner summan en bit. Dom sparade mest troligast en del soppa och tid på att inte köra hästen ditt den skulle. Annars är det nog bara att betala hela beloppet tyvärr.
 
Du fick ingen faktura? Sånt tycker jag e mysko.
Skulle om det varit jag velat prata med chauffören för att se om denne försökt lasta eller om det var ägaren. Sen försökt diskutera priset och se om det går att få ner summan en bit. Dom sparade mest troligast en del soppa och tid på att inte köra hästen ditt den skulle. Annars är det nog bara att betala hela beloppet tyvärr.

De flesta transportörer förlorar på att inte kunna köra full bil den planerade rutten. Sällan det är "hästtaxi" där en häst körs från a till b.
 
Och givetvis ska de inte behöva köra med tom plats och loosa den intäkten. Hade hästen varit någorlunda ok att lasta bör de fått in den och är den inte det får ju de som hyr in transportföretaget stå för det.
Det är ju som om du inte dyker upp på ngt möte och ändå får betala för den tiden.
Fast så är det ju inte, dom sparar mycket pengar och tid på att inte köra hästen, möjligtvis att man får betala en framkörningsavgift men inget annat. Att ta betalt för en tom plats är bara löjligt. Dom ska ju inte få mer betalt när dom kör en tom plats. Finns ingen logik i det.

Sen så är det ju så att man ofta bokar transportfirmor pga att man har en svår häst, och dom jag träffat har varit otroligt skickliga med att få på och av hästar av alla möjliga varianter. Det är ju deras jobb och det som dom ska kunna. Om det inte då är någon privatperson som vill tjäna lite extra pengar och kör med sin lilla vanliga transport och inte har någon erfarenhet av att lasta hästar, sådana finns det ju också gott om.

Om det är så att inte transportfirman vill lasta hästen själv så får den faktiskt skriva det också i annonserna, att det är ägaren som får lasta. Att dom inte har kunnighet att lasta hästar som inte är väldigt enkla.
 
Senast ändrad:
Ps.: jag är absolut inte emot att betala en avgift till transportören om det går rätt till. Men efter att hen försökt lugga mig på hela beloppet via sms (swisha till nr...!) vid en tidpunkt då hen måste insett att det inte kommer att gå att lasta hästen är jag bara arg och besviken.
Otroligt oseriös hästtransportör det där, är det en någorlunda seriös person så borde den ha ringt och pratat med dig om situationen.

Swischa aboslut inte några pengar till denna människan, då kommer den garanterat ta dom pengarna svart. Du är inte den enda som råkat ut för hur oseriös personen är antar jag och den tjänar säkert en hel del på hästar som inte vill gå in i transporter.
 
Ps.: jag är absolut inte emot att betala en avgift till transportören om det går rätt till. Men efter att hen försökt lugga mig på hela beloppet via sms (swisha till nr...!) vid en tidpunkt då hen måste insett att det inte kommer att gå att lasta hästen är jag bara arg och besviken.
Det här är det som känns väldigt skumt, det normala hade varit att transportören/tidigare ägaren hade ringt dig när de insåg att hästen inte gick att lasta och då även förklarat att det kommer en faktura även om hästen inte åkte med.
Sen verkar det även knepigt att den tidigare ägaren skulle lasta. Normalt är det transportören som vill lasta på och av. Jag har skickat och tagit emot många hästar under min tid på stuteri.
 
Jag fick inte faktura när en transportör skulle hämta min dräktiga travare och jag klart och tydligt sagt att räkna med att hon är en rejäl bit, inte vanlig travare.
Han trodde hon skulle få plats i en ponnyspilta.
167 hög och högdräktig och bred som en lagårdsvägg.
Men han ringde och sa att hon får ju inte plats..nä tror du liksom
Bytte transportör sen då det var lite bråttom innan tiden för att kunna transportera gick ut.
 
Ps.: jag är absolut inte emot att betala en avgift till transportören om det går rätt till. Men efter att hen försökt lugga mig på hela beloppet via sms (swisha till nr...!) vid en tidpunkt då hen måste insett att det inte kommer att gå att lasta hästen är jag bara arg och besviken.

Aldrig att jag skulle betala något sådant här via Swish utan faktura. Har företaget verkligen F-skattsedel och relevanta försäkringar och tillstånd?
 
De gånger jag anlitat transportfirma har de i alla fall lastat av. Pålastningen gjordes troligen av den person hästen var mest trygg med, dvs ägaren/skötaren men där är jag förstås inte säker. Ledsamt för dig att inte få med hästen. Transportören har ju tagit sig till stallet och väntat den tid det tog att misslyckas med att lasta. Så de har ju utfört tjänsten i det stora hela. Ni kanske kan ringa och fråga om en rabatt för transporten?
 
Fast så är det ju inte, dom sparar mycket pengar och tid på att inte köra hästen, möjligtvis att man får betala en framkörningsavgift men inget annat. Att ta betalt för en tom plats är bara löjligt. Dom ska ju inte få mer betalt när dom kör en tom plats. Finns ingen logik i det.

Sen så är det ju så att man ofta bokar transportfirmor pga att man har en svår häst, och dom jag träffat har varit otroligt skickliga med att få på och av hästar av alla möjliga varianter. Det är ju deras jobb och det som dom ska kunna. Om det inte då är någon privatperson som vill tjäna lite extra pengar och kör med sin lilla vanliga transport och inte har någon erfarenhet av att lasta hästar, sådana finns det ju också gott om.

Om det är så att inte transportfirman vill lasta hästen själv så får den faktiskt skriva det också i annonserna, att det är ägaren som får lasta. Att dom inte har kunnighet att lasta hästar som inte är väldigt enkla.

Hur tänker du nu?

Vi tar ett enkelt exempel.
Transportören lastbil rymmer 4 hästar. Transportören kör en rutt som är 50 mil totalt. De fyra hästarna ska hämtas och lämnas på olika ställen längs rutten.
Total kostnad åka rutten är 10 000 kr. Transportören vill ha lika mycket extra för att efter att alla avgifter och skatter är betalda kunna få en liten vinst. Så varje hästägare får uppgift om pris 5000 kr.

Sen kan en häst inte lastas. Transportören kör exakt samma sträcka ändå, hen kör sin rutt.

Hur går transportören INTE back av att få in totalt 15 k jämfört med att få in totalt 20 k?

Som sagt det är sällan det handlar om hästtaxi.dvs där hela uppdraget är att transportera en enda häst I fordonet mellan punkt a och b.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: super
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 226
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp