Missnöjd efter veterinärbesök

Katur

Trådstartare
Min treåriga älskling Lotus har sedan 18 dagar tillbaka inte varit sig själv. Vi har varit till Djursjukhuset två gånger och samtalat med min "hemma veterinär" en gång över telefon.

Symtom:
  • Blek nos. Den som annars är riktigt marsipan rosa är nu likblek när han vilat/sovit. När han varit igång en stund eller lekt blir nedersta "triangeln" på nosen hans vanliga fina färg.
  • Trött. Gäspar ofta när han är vaken och somnar om det inte händer något han kan koncentrerar sig på. Lägger sig alltså rakt upp och ner där han befinner sig för att fortsätta titta och somnar till sist. Kommer inte och möter mig i dörren som han brukar när jag kommer hem. Det är som att han sover så tungt och inte orkar bry sig. Vanligtvis sover han under natten och är sedan ute för att endast komma in för att äta. Nu sover han mestadels förutom när han är vaken för att leka lite, äta och gå på lådan.
  • Sover på ställen han inte brukar. T.ex. framför hans värsta fiende ytterdörren, inne på toaletten eller under sängen. Han ligger heller inte alltid som han brukar när han sover. Utan ibland med huvudet buret trots att han ligger halvt på sidan.
  • Pratar inte lika mycket som förut. Om han jamar är hans gnälliga ton som han annars alltid använder för att få sin vilja igenom borta och det låter mer slappt.
  • Inget intresse av att gå ut. Han väcker mig annars tidigt för att gå ut och om det så är -25 grader och snö ska han bestämt gå sin jaktrunda.
  • Väger 0.85 kg mer än i April.

Veterinären på djursjukhuset har förutom en vanlig rutinundersökning gjort ultraljud på buken och tagit blodprov för att kolla lever, njurar, vita och röda blodkroppar och socker. Allt såg bra ut. Ingen feber. Efter 10 dagar togs röda och vita igen då vi var tillbaka på sjukhuset eftersom han inte blivit bättre. Värdet var fortfarande bra.

Mellan det första besöket på djursjukhuset den 3/11 och det andra besöket 13/11 ringde jag min veterinär som jag brukar åka till och hon skrev ut antibiotika. Det hjälpte inte.

När han väl kommer igång efter att varit i sin dvala kurrar, äter, leker och tvättar han sig som han brukar. Men jag som sett honom i princip varje dag sedan han var 12 veckor gammal ser ju att det är något som är fel! Veterinären säger att han att frisk men det stämmer inte. Hon menar att det inte finns några symtom på sjukdom och att han verkar pigg. Jag sa att hon kan inte döma efter hur han uppför sig där. Det vet väl varenda kattmänniska att katter kan bete sig annorlunda hos veterinären. Hon sa också att han inte är en ungkatt längre så att det kan vara åldern. Vilket jag tycker låter hel knasigt då han blev förändrad på några dagar. Hon frågade också om vi hade ändrat något hemma. Trodde hon att jag skulle slå mig för knäna och utbrista:" Just ja! Vi har ju köpt hund! Där har vi det". Eller?

Jag frågade hur vi skulle gå vidare men hon tyckte inte det fanns något att gå vidare på. Att jag skulle sluta oroa mig.

Han har nu mått så här i 18 dagar och det är varken bättre eller sämre. Det är jobbigt att se honom så här när han annars är en katt som har energi så det räcker till och blir över.

Tankar? Vad kan det vara? Jag funderar på något hormonellt? Som sköldkörteln. Jag bad att få hem journalerna och de kom med posten idag. Så som det känns nu är min tanke att kontakta en annan veterinär.

// Maria
 
Precis som Sol så frågar jag mig om problem med sköldkörteln? Min hund hade näst intill identiska symptom som din katt, och efter måååånga provtagningar kom vi fram till sköldkörteln. Blev en helt ny hund när hon börjat medicineras.
 
Kollades sköldkörteln?

Nej dom kollade inte den. Är det som jag funderar på om det kan vara! Kom på det i bilen hem från veterinären. Ringde och fick prata med en sköterska för att höra om dom slängt blodet. Synd nog krävdes det ett särskilt rör. Bra att vi är fler som tänker samma!

Jag har själv hypotyreos och kom att tänka på det när jag jämförde mig med honom. Tänker att hans bleka nos kan jämföras med att jag frös mycket? Eftersom färgen ändras vid aktivitet. Sen den enorma tröttheten!

Jag ska ringa och prata med dom idag :)
 
Precis som Sol så frågar jag mig om problem med sköldkörteln? Min hund hade näst intill identiska symptom som din katt, och efter måååånga provtagningar kom vi fram till sköldkörteln. Blev en helt ny hund när hon börjat medicineras.

Förstår att det tog lång tid. Innan läkarna tog det simpla blodprovet på mig hade jag varit sjuk 1 år. Min vikt uppgång var för att jag inte längre var någon ungdom :D Då 25 år gammal!
 
Nej dom kollade inte den. Är det som jag funderar på om det kan vara! Kom på det i bilen hem från veterinären. Ringde och fick prata med en sköterska för att höra om dom slängt blodet. Synd nog krävdes det ett särskilt rör. Bra att vi är fler som tänker samma!

Jag har själv hypotyreos och kom att tänka på det när jag jämförde mig med honom. Tänker att hans bleka nos kan jämföras med att jag frös mycket? Eftersom färgen ändras vid aktivitet. Sen den enorma tröttheten!

Jag ska ringa och prata med dom idag :)
I morgon kl 14.30 fick jag tid!
 
Hypotyreos är ovanligt på katt så det är inte ett prov man tar som standard.

Nej jag har förstår det utav vad jag googlat mig till. Även att det går att göra oändligt många provtagningar och undersökningar vilket gör att veterinären måste självklart ha något att gå på. Klandrar henne inte för att inte tagit det provet utan för att hon sagt att min katt är frisk när jag ser att han inte är det. Kände mig riktigt dum när jag stod där då jag fick känslan av att veterinären tyckte att jag överdrev. Söka vård för mina djur är inget som jag gör för att sysselsätta mig i vardagen. Ska ta med journalerna i morgon och visa veterinären jag ska till så hon vet hur tankarna har gått. Spännande att se om hon kommer fram till något annat eller inte :)
 
Förstår att det tog lång tid. Innan läkarna tog det simpla blodprovet på mig hade jag varit sjuk 1 år. Min vikt uppgång var för att jag inte längre var någon ungdom :D Då 25 år gammal!
Tror det tog två eller tre besök innan de kom fram till felet på vår hund. De tog alla prover de kunde komma på och ultraljudade osv innan veterinären tog även prov på sköldkörteln som långskott. Då prickade hon helt rätt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
411
Senast: Harrysen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 075
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp