Missnöjd hästköpare stämmer förra ägarna

Sv: Missnöjd hästköpare stämmer förra ägarna

Gunnar skrev:
(Hallands Nyheter)
Ponnyn hade gott renommé och var värd priset på 300 000 danska kronor. Falkenbergarna slog till. Men efter en månad blev ponnyn halt. Nu stämmer man säljarna.

http://www.hn.se/m_standard.php?id=586271&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

Gjorde de ingen besiktning? Märkligt i sådana fall.

Om jag skulle köpa en så dyr häst (vilket jag aldrig skulle drömma om, iof) så skulle jag definitivt besikta och röntga och begära att få tillgång till journalen. Då skulle problemen ha upptäckts. Undrar om de kan få det till dolda fel/undanhållande av information?

Norrland
 
Sv: Missnöjd hästköpare stämmer förra ägarna

Håller absolut med!

Jag handlar regelbundet hästar, men då mestadels i Tyskland och Belgien. Jag tar alltid blodprov och full veterinärbesiktning. Det gäller ju förstås att man har en veterinär man litar på...

Veterinärkostnaden är ju ändå en väldigt liten del jämfört med kostanden av ponnyn. Jag ser det som en extra försäkring att ta blodprov för att titta efter otillåtna preparat.

Men den som lever han lär! ;)
 
Sv: Missnöjd hästköpare stämmer förra ägarna

Står i texten att dom konsulterat ett vet. Och senare tittat i journalerna & upptäckt behandlingar med doping preparat.

En häst värd 300 000:- som är halt vid provridning hade jag aldrig köpt utan att ägarna hade gjort en ordentlig utredning på varför den var halt & visat mig papperna först samt jag haft chansen att prata med bahandlande veterinär.
skylla på hovböld utan vet. konsulatiuon tycker jag är väldigt märkligt.
 
Sv: Missnöjd hästköpare stämmer förra ägarna

Som du läste så stod det att de trodde att hästen hade fått någon "dopingspreparat" eller något.. har själv vart med om att köpa en häst och sen har det blivit halt, sen har det kommit fram till att de som vi köpte hästen av hade givit hästen butta!.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (HN) Anmälningarna om djurplågeri haglar in till Falkenbergs kommun. På ett år har de ökat med över hundra procent. - Oftast är det...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (HN) Räddningstjänsten i Falkenberg larmades vid 14-tiden till en brand på Hermanstorp. När räddningstjänsten kom fram brann det för...
Svar
0
· Visningar
1 007
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Hallands Nyheter) 240 hästar och 1000 starter. Sveriges största ponnyevenemang ägde rum i Varberg i helgen. Självaste...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Hallands Nyheter) - I veckan kommer arkitektens skisser att vara klara. Då är det dags att presentera dem för kommunen, säger...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp