Missnöjd med klinikbesök

domesticus

Trådstartare
Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till den klinik som ligger i "min" stad, då min favoritveterinär/klinik hade semesterstängt i tre veckor till (plus att det brukar ta ett par veckor att få tid = fem veckor i ovisshet).)

"Hej

Jag skriver det här mailet angående undersökning och behandling av valacken xx den 11 juli 2017. Jag kom in med honom då han hade varit halt i en dryg vecka. Jag talade om att jag hade anat något i vänster fram ännu tidigare, men att vi nu hade sett det främst i höger varv och att vår amatörmässiga gissning var att det var höger fram istället. Han hade även varit lite varm i höger framknä och strax under. Jag uttryckte även att han är ojämn bak (betydligt lägre på höger sida) och att jag undrade om det kunde ha komma därifrån (Dels är han olika hög i korset/höfterna och dels använder han sina bakben något ojämnt.)

Under undersökningen fokuserades enbart på höger fram (bla klämdes bara med visitertång på hö hov), trots att jag vid upprepade tillfällen försökte fråga om det kunde ha kommit någon annanstans ifrån, samt upprepade att jag hade upplevt att problemet satt i vänster fram tidigare, samt påtalade att han är mycket ojämn bak (korset). Då han var/är jämnt musklad över rumpan fästes dock ingen betydelse vid detta. Han böjdes även enbart fram, med en liten böjprovsreaktion lågt hö fram, som dock värmdes ur efter bara några steg. Hov + hovled släcktes varefter man tyckte att han var ohalt. Han böjdes dock inte alls efter släckningen, vilket jag tyckte var lite konstigt. Hovleden höger fram sprutades.

Jag åkte därifrån med en dålig känsla i magen, främst för att man bara hade fokuserat på ett enda ben och inte tittat på hela hästen.

Hästen har sedan sett likadan ut under hela metacamkuren och är nu lika halt (ev tom något värre). Hovslagaren har även stärkt mig i min uppfattning om att det är vänster fram (och ev höger bak) som är problemet. Hovslagaren samt en kunnig person till har tittat idag och tycker att han solklart är halt i vänster fram, inte höger, och även jag har återgått till att se det, då han ju faktiskt "nickar ner" när han ställer ner höger fram och tar upp huvudet när vänster sätts i marken.

Det skulle ju även kunna förklara värmen i höger, dvs att han har överbelastat den för att kompensera. Ännu en faktor som stöder att det är vänster, är att vänster framhov har blivit synbart mindre än höger och att höger har "plattats och flutit ut" de senaste 1,5 skoperioderna, dvs som den skulle göra om den belastades mer för att kompensera smärta. Han krånglar också vid skoning av höger bak och vänster fram.

Detta är ju dock bara amatörmässiga gissningar och spekulationer, men jag känner mig missnöjd med att det vid undersökningen hos er ENBART fokuserades på höger fram. Jag är "van" vid att man systematiskt böjer hela benen, lågt och högt - samtliga ben, samt kontrollerar nacke och rygg som rutin. Man böjde dock inte bak överhuvudtaget eller knappt ens kände på bakbenen! Jag försökte även fråga om ryggen (inkl korset), då jag eventuellt har upplevt honom som öm, dock svårdefinierat.

Min plan är att boka tid hos min ordinarie veterinär, xx i staden x, så fort han öppnar efter semestern. Om han bekräftar det vi misstänker, dvs att det är ett helt annat ben (eller ryggen!) som spökar, så känns det lite surt att behöva betala en hög faktura för undersökningen och behandlingen hos er, särskilt som jag upprepade gånger försökte fråga om man kanske borde titta på mer än bara det högra frambenet! Om så är fallet kommer jag med stor sannolikhet att bestrida fakturan, då jag anser att man inte utförde en ordentlig undersökning av en ganska diffus hälta. Om man hade sett en tydlig svullnad tex, eller om man såg någon annan uppenbar orsak, så hade jag förstått om man "snöade in" på ett visst ben, men i det här fallet var/är det ju ytterst diffust.

(För, även om man som djurägare kommer in och tror att det är ett visst problem, så måste ju veterinären vara den som faktiskt gör en objektiv bedömning av hela hästen! Det ska väl inte vara djurägaren, som med sin amatörmässiga gissning sätter strikta ramar för vad veterinären sedan ska titta på?)"

Är jag en surkärring?
 
Detta är ju dock bara amatörmässiga gissningar och spekulationer, men jag känner mig missnöjd med att det vid undersökningen hos er ENBART fokuserades på höger fram. Jag är "van" vid att man systematiskt böjer hela benen, lågt och högt - samtliga ben, samt kontrollerar nacke och rygg som rutin. Man böjde dock inte bak överhuvudtaget eller knappt ens kände på bakbenen! Jag försökte även fråga om ryggen (inkl korset), då jag eventuellt har upplevt honom som öm, dock svårdefinierat.

Min plan är att boka tid hos min ordinarie veterinär, xx i staden x, så fort han öppnar efter semestern. Om han bekräftar det vi misstänker, dvs att det är ett helt annat ben (eller ryggen!) som spökar, så känns det lite surt att behöva betala en hög faktura för undersökningen och behandlingen hos er, särskilt som jag upprepade gånger försökte fråga om man kanske borde titta på mer än bara det högra frambenet! Om så är fallet kommer jag med stor sannolikhet att bestrida fakturan, då jag anser att man inte utförde en ordentlig undersökning av en ganska diffus hälta. Om man hade sett en tydlig svullnad tex, eller om man såg någon annan uppenbar orsak, så hade jag förstått om man "snöade in" på ett visst ben, men i det här fallet var/är det ju ytterst diffust.

(För, även om man som djurägare kommer in och tror att det är ett visst problem, så måste ju veterinären vara den som faktiskt gör en objektiv bedömning av hela hästen! Det ska väl inte vara djurägaren, som med sin amatörmässiga gissning sätter strikta ramar för vad veterinären sedan ska titta på?)"

Är jag en surkärring?

Jag har svårt att förstå din post eller vad du anser skulle gjorts. Veterinärerna måste ju börja någonstans utifrån "diffus" hälta och jag tolkade ditt originalinlägg som att bägge fram böjdes efter rörelsekoll och att hälta då konstaterades lågt på ena fram som behandlades ?

Din sista paragraf strider emot ditt eget inlägg för JA - det borde vara otroligt svårt för veterinären att göra sitt jobb om denne ska undersöka utifrån vad hästägaren tror/tycker osv ...

Det är alltid superjobbigt med diffusa hältor och typ aldrig hittar man exakta problemet direkt tyvärr... brukar kräva släckning av symptom och behandling av primära stället för att och sen "arbeta sig vidare" i många fall ... ofta visar sig ju låg hälta primärt när ev problem sitter högre men som sagt - veterinärerna måste ju utreda från det som syns och hittas och sen vidare, såvida du som ägare inte vill ha ngn extrem undersökning högt och lågt där ingen kan diagnosticera vad som är vad eller vilket som orsakar ditten eller datten ? :confused:

Svar på din fråga : självklart kan du skicka brevet oavsett . Jag har dock svårt att tro att det är en reklamation som kommer gå igenom alls.
 
Senast ändrad:
Även jag förutsätter att man palperar och böjer alla ben, högt och lågt samt palperar igenom nacke och rygg. Vid frambenshälta så kollar alltid min veterinär bakknäna extra, känner och ultraljudar. Har man en duktig veterinär som inte enbart stirrar sig blind på enbart framben så upplever jag olikt från mackan att man ganska ofta hittar problematiken bakom frambenshältan (om det finns någon).

Jag skulle aldrig acceptera att börja med att behandla "det uppenbara" på första besöket för att sedan fortsätta leta vid återbesök. Hört flera kliniker/veterinärer som jobbar så.
Om felet däremot är uppenbart (var men en kompis som knappt sett en veterinär med hennes häst som hade senskada) då nöjer jag mig med att få hjälp med det jag söker för, men då vet jag å andra sidan felet.

Tyvärr tror jag inte du kommer någon vart med att bestrida fakturan. Dock kände nog veterinären att den inte löst problemet, jag brukar inte få metacam rutinmässigt utan det aktuella problemet behandlas lokalt.
 
Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till den klinik som ligger i "min" stad, då min favoritveterinär/klinik hade semesterstängt i tre veckor till (plus att det brukar ta ett par veckor att få tid = fem veckor i ovisshet).)

"Hej

Jag skriver det här mailet angående undersökning och behandling av valacken xx den 11 juli 2017. Jag kom in med honom då han hade varit halt i en dryg vecka. Jag talade om att jag hade anat något i vänster fram ännu tidigare, men att vi nu hade sett det främst i höger varv och att vår amatörmässiga gissning var att det var höger fram istället. Han hade även varit lite varm i höger framknä och strax under. Jag uttryckte även att han är ojämn bak (betydligt lägre på höger sida) och att jag undrade om det kunde ha komma därifrån (Dels är han olika hög i korset/höfterna och dels använder han sina bakben något ojämnt.)

Under undersökningen fokuserades enbart på höger fram (bla klämdes bara med visitertång på hö hov), trots att jag vid upprepade tillfällen försökte fråga om det kunde ha kommit någon annanstans ifrån, samt upprepade att jag hade upplevt att problemet satt i vänster fram tidigare, samt påtalade att han är mycket ojämn bak (korset). Då han var/är jämnt musklad över rumpan fästes dock ingen betydelse vid detta. Han böjdes även enbart fram, med en liten böjprovsreaktion lågt hö fram, som dock värmdes ur efter bara några steg. Hov + hovled släcktes varefter man tyckte att han var ohalt. Han böjdes dock inte alls efter släckningen, vilket jag tyckte var lite konstigt. Hovleden höger fram sprutades.

Jag åkte därifrån med en dålig känsla i magen, främst för att man bara hade fokuserat på ett enda ben och inte tittat på hela hästen.

Hästen har sedan sett likadan ut under hela metacamkuren och är nu lika halt (ev tom något värre). Hovslagaren har även stärkt mig i min uppfattning om att det är vänster fram (och ev höger bak) som är problemet. Hovslagaren samt en kunnig person till har tittat idag och tycker att han solklart är halt i vänster fram, inte höger, och även jag har återgått till att se det, då han ju faktiskt "nickar ner" när han ställer ner höger fram och tar upp huvudet när vänster sätts i marken.

Det skulle ju även kunna förklara värmen i höger, dvs att han har överbelastat den för att kompensera. Ännu en faktor som stöder att det är vänster, är att vänster framhov har blivit synbart mindre än höger och att höger har "plattats och flutit ut" de senaste 1,5 skoperioderna, dvs som den skulle göra om den belastades mer för att kompensera smärta. Han krånglar också vid skoning av höger bak och vänster fram.

Detta är ju dock bara amatörmässiga gissningar och spekulationer, men jag känner mig missnöjd med att det vid undersökningen hos er ENBART fokuserades på höger fram. Jag är "van" vid att man systematiskt böjer hela benen, lågt och högt - samtliga ben, samt kontrollerar nacke och rygg som rutin. Man böjde dock inte bak överhuvudtaget eller knappt ens kände på bakbenen! Jag försökte även fråga om ryggen (inkl korset), då jag eventuellt har upplevt honom som öm, dock svårdefinierat.

Min plan är att boka tid hos min ordinarie veterinär, xx i staden x, så fort han öppnar efter semestern. Om han bekräftar det vi misstänker, dvs att det är ett helt annat ben (eller ryggen!) som spökar, så känns det lite surt att behöva betala en hög faktura för undersökningen och behandlingen hos er, särskilt som jag upprepade gånger försökte fråga om man kanske borde titta på mer än bara det högra frambenet! Om så är fallet kommer jag med stor sannolikhet att bestrida fakturan, då jag anser att man inte utförde en ordentlig undersökning av en ganska diffus hälta. Om man hade sett en tydlig svullnad tex, eller om man såg någon annan uppenbar orsak, så hade jag förstått om man "snöade in" på ett visst ben, men i det här fallet var/är det ju ytterst diffust.

(För, även om man som djurägare kommer in och tror att det är ett visst problem, så måste ju veterinären vara den som faktiskt gör en objektiv bedömning av hela hästen! Det ska väl inte vara djurägaren, som med sin amatörmässiga gissning sätter strikta ramar för vad veterinären sedan ska titta på?)"

Är jag en surkärring?
Du är ingen surkärring, och jag tycker att du har allt rätt att klaga. Jag har varit med om liknande. Det tog tre veterinärer/kliniker innan man hittade det jag själv hade påpekat/ifrågasatt hela tiden. Tyvärr tror jag liket lundsbo inte att du kommer att komma någonstans med ditt klagomål... :(
 
@lundsbo : nyfiken: så böjprov på alla 4 ben högt och lågt är alltså det du vill ha oavsett vid hältutredningar med teori att då blir undersökningen mest gynnsam ?
 
Böjprov på alla ben kan ge olika indikationer, ofta ger det såklart någon form av reaktion. Men jag skulle kanske personligen inte nöja mig med en underökning av ett framben, mest därför att jag vet att det lika gärna kan härstamma från diagonalt bakben.
 
Det är egentligen omöjligt att säga om kliniken hittat och behandlat den hälta som fanns att hitta vid besöket eller ej. Tyvärr. Så jag skulle inte skickat mailet. Jag skulle varit missnöjd med att inte alla ben böjdes men eftersom man inte kan bevisa att kliniken missade hälta så skulle jag inte skickat mailet. Men åkt någonannanstans där jag var nöjd med undersökningsgången.
 
Jag hade ej skickat mailet utan ringt och fått tala med veterinären om jag var missnöjd.
Anser också att kommer man in med en häst och talar om vad som känts och sett fel ut så bör veterinären lyssna på detta och undersöka hela hästen. Det är helt okej att vara missnöjd och gör man inte sin röst hörd så förändras inget. :)
 
Jag skulle nog tycka det var trevligare att som vetrinären att faktiskt få ett samtal ist för ett två mil långt mejl.
Då får båda parter prata med varanda, vetten kan förklara direkt vad hen tänkte med ad hen gjorde istället för att hen ska skriva ut varje sak i ett långt mejl.
Nej, det känns bara väldigt klumpigt att mejla.
 
Jag hade inte skickat. Förstår att du är missnöjd, men dels finns ju skäl att i så fall diskutera det under undersökningen, och sedan som Alex skriver - det är ofta omöjligt att säga om ett ev fynd senare har funnits redan vid förra besöket.

Jag hade dock ringt och meddelat att jag inte var nöjd, men jag tycker nog det är konstigt att du inte var mer involverad när undersökningen gjordes. Själv hade jag nog avbrutit om jag varit så missnöjd som mailet anger.
 
Ett annat problem med mailet är att det i princip bara är en åsiktsyttring/missnöjesyttring. Det finns inget egentligen att svara på mer än "okej då vet vi hur du känner".

TS tror att det är på ett vis, kommer kanske bestrida fakturan och har åsikter om undersökningen. Och säger indirekt att hen, hovslagare mfl är bättre på att diagnosticera hälta än klinikens veterinär. Dvs oddsen att få ett svar med substans är inte särskilt bra.

Så jag ser hur jag än vrider det noll vits sända mailet. TS - vad vill du få fram till kliniken egentligen? Vad är sas målet?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Om man ska kunna bestrida fakturan får man nog visa på att de tagit betalt för moment som inte utförts.
Så om de tagit betalt för böjprov på alla ben men bara böjt två kan det ju ifrågasättas.
Annars är det ju så att man får betala för de undersökningar som gjorts även om man är missnöjd med rutinen. Och söka sig till någon man litar mer på.
 
Sen är det som sagt ursvårt att veta vad som fanns att upptäcka första besöket eller ej. Jag hade en som vid besök ett hade en carpit HF. Det var allt trots mycket noggrann undersökning. Det kollades tom extra då det är ovanligt med primära carpiter. Men fanns inget annat att hitta. Hästen behandlades. Några veckor senare blev hon ordentligt sämre. På återbesök en hovhälta VF som mest troligt varit problemet hela tiden. Men som helt enkelt inte gick att påvisa besök 1.

Och apropå klaga. Jag hade en häst som hade problem med ett bakknä som var extremt instabilt. Rtg, ultraljud och titthålsoperation ua enligt klinik. De kunde inte förklara varför knäet var så instabilt. Det ska vara omöjligt om knäet är helt. På återbesök är hästen sämre men man gör inte nytt ultraljud trots att man fortfarande inte kan förklara instabiliteten utan anser hästen ska stärkas i hage och med promenader. Något hästen blir sämre av. Då ska han vila i box med promenader, något han också blir sämre av.

Något senare på annan klinik upptäcks mycket omfattande skador på flertalet ligament i knäet, som helt förklarar instabiliteten. Vet på klinik2 anser det mycket osannolikt att inga skador fanns besök ett med tanke på instabiliteten som fanns då. Jag kontaktar klinik1 som tycker att de kollat de sparade bilderna igen men vidhåller det inte syntes skador då och i övrigt är ganska kalla och avvisande till det hela inkl varför de inte ultraljudat på återbesök igen.

Och det kan finnas tusen och en förklaringar. Kanske syntes inte skadorna på den typen av ul, kanske syntes de men missades, kanske hade de inte blivit synliga än eller kanske fanns de inte då trots allt. Oavsett så förändras ingenting och läget var som det var. Men jag återvänder inte gärna till klinik1.
 
Jag skulle definitivt inte vara nöjd om undersökningen inte börjar med en grundlig genomgång av hela hästen. Särskilt vid en diffus hälta.
Men, jag skulle heller inte låtit mig nöja där och då. Jag hade begärt att man går igenom hela hästen, och meddelat att annars är jag inte beredd att betala för undersökningar och behandlingar, då de mycket väl kan vara helt felaktiga och det kan man inte veta innan man gått igenom hela hästen.
Att du (TS) inte satte ner foten där och då minskar nog dina chanser att bestrida fakturan.
Och, ska den bestridas så ska det vara för att de isf inte gjorde en korrekt undersökning. Inte baserat på vad ev andra veterinärer hittar senare, det är irrelevant skulle jag vilja påstå.

Men, om du är missnöjd och vill bestrida. Ring kliniken först och säg som det är, skippa hela historiken, externa omdömen osv. Säg bara att du känner inte att hästen blev grundligt undersökt och kan därmed ha blivit felaktigt behandlad.
De kanske vill vara smidiga och ger dig något avdrag direkt, eller så struntar de i det och ber dig bestrida den isf.
 
Hade inte skickat. Isåfall hade jag ringt dit. Jag har råkat ut för flera kliniker tyvärr som inte gjort sitt jobb, bla en där de vägrade böja hästen med anledning att jag var så dålig ryttare så om jag bara rider bättre känns inte hästen halt. Efter ett par veckor kom jag med samma häst till en landslagsveterinär som böjde högt och lågt och hästen var halt på 3 ben, problemet där var att den veterinären vägrade röntga bakknä fast jag bad honom. Han gjorde en exportröntgen på henne plus strålben men vägrade knän medan jag hävdade att felet sitter i knät. Så hon sprutades fram, vid åb böjdes hon inte o jag skulle hem o rida.... Jag åkte då till en annan klinik och hann knappt in på gången där de sa "halt vänster bak, in o röntga bakknäet". O där hittade vi det.
Men det är svårt att få tillbaka pengar så jag gav upp. Samma sak med en hovslagare som antagligen gjorde att min häst fick fång o än idag inte är frisk...Men det är svårare att bevisa.
 
Uppdatering:

Först av allt vill jag be om ursäkt för oskicket att starta en tråd och sedan inte svara själv i den. Det är respektlöst mot er som har lagt tid och energi på att svara. Förlåt.

Hästen är nu undersökt av min ordinarie veterinär och jag har skickat ett mail till den första kliniken. Jag försökte dock hålla mig sakligare än i utkastet i ts (tack för att ni hejdade mig från att skicka!) och avslutade med att förtydliga syftet med att jag skrev till dem. Såhär blev det:

"Jag skriver det här mailet med anledning av hältutredning/undersökning av valacken xx den 11 juli 2017. På fakturan finns bla "hältutredning" a´ xx kr specificerat. Men, jag ifrågasätter starkt huruvida en fullständig utredning faktiskt utfördes. Jag kom in med honom pga en diffus hälta och man/ni tittade enbart på frambenen! Trots att jag vid upprepade tillfällen påtalade att han är ojämn bak/använder sina bakben olika, samt frågade om ni inte trodde att det kunde komma bakifrån, så böjdes aldrig bakbenen. Jag påtalade även att han är svårare att sko på höger bak.

En liten reaktion, som dock värmde ur efter några steg, noterades lågt höger fram (hela benet + lågt böjdes). Hov + hovled släcktes, varvid han bedömdes ohalt. Han böjdes dock inte alls efter bedövningen, utan longerades bara! En liten pålagring sågs i kronleden på röntgen. Denna bedömdes dock vara utan betydelse då han blev "ohalt" av att hov+hovled bedövades, men hur kan man säga detta med säkerhet då benet inte böjdes/provocerades efter bedövningen? Kan inte den första reaktionen (efter böjprov) faktiskt ha berott på pålagringen i kronleden? Hovleden behandlades och ni rekommenderade även sulor fram. Jag fick infon om att jag själv fick bedöma om återbesök behövdes efter avslutad metacamkur. Jag åkte från er med en dålig känsla i magen, trots att jag vid besöket fick ett mycket trevligt bemötande av all inblandad personal.

Hästen har efter det sett precis likadan ut, såväl under metacamkuren, som efter (dvs halt). Han har alltså, som innan, sett "konstig" ut på höger bak och/eller halt på vänster fram.

Jag valde att vänta med uppföljning tills att min ordinarie veterinär, xx, var tillbaka från semestern, och var där igår (14/8) på ännu en hältutredning. Hästen är nu grundligt genomgången och som jag misstänkte (och även försökte påtala under besöket hos er) så var det höger bak som var den "stora boven". Halt på volt på hårt underlag samt tydlig reaktion främst i bakknä men även i kotan, efter provokation. (Hältan hö bak såg veterinären för övrigt redan på rakt spår, utan provokation.) Förutom detta fanns även en liten reaktion i vänster bakknä samt tydliga reaktioner i båda framknäna. Så, hästen är nu behandlad i höger bakknä, höger bakkota samt i båda framknäna. Vänster bak avvaktas med till återbesöket om två veckor.

Det jag vill med det här mailet är att förmedla min upplevelse om att det inte utfördes en tillräckligt grundlig undersökning/utredning av en diffus hälta, samt ge er möjlighet att bemöta detta. Jag vill också ställa frågan om hur ni ser på att ta betalt för en fullständig hältutredning, när detta inte utfördes?"


Jag hade ju dock fel gällande vänster fram (som jag hade med i ts), då båda framknäna hade reaktioner. Vad gäller den lilla reaktionen lågt hö fram, så såg även vet nr 2 den, men lade ingen vikt alls vid den då den återigen värmde ur efter bara ett par steg.

Kanske är jag besvärlig och jobbig, men jag ville ändå föra fram min upplevelse och den kritik/de funderingar jag har. De var som sagt jättetrevliga under hela besöket och jag är inte ute efter att "sätta dit" någon. Kanske kan det bidra till att rutiner förändras/förbättras? Några av er har frågat varför jag inte protesterade mer under själva undersökningen. Jag försökte som sagt "pusha" för att de skulle kika ordentligt även på bakbenen, men samtidigt är det ju inte jag som är veterinären och någonstans måste jag ju lita på att de vet vad de gör.

Jag kommer inte att bestrida fakturan :)
cleardot.gif
 
Haken är fortfarande att man inte vet om hb syntes på besök två pga behandlingen på besök 1. Det är extremt vanligt att man måste behandla bort den sekundära reaktionen för att hitta grundhältan. Och då du inte åkte tillbaka vet du inte om första klinik hittat hältan bak besök två heller.

Så det som finns är i princip att hästen enbart böjdes fram. Så mkt mer finns tyvärr inte som man kan diskutera då det är för många frågetecken/okända faktorer.

Hoppas han snart mår bättre!
 
Haken är fortfarande att man inte vet om hb syntes på besök två pga behandlingen på besök 1. Det är extremt vanligt att man måste behandla bort den sekundära reaktionen för att hitta grundhältan. Och då du inte åkte tillbaka vet du inte om första klinik hittat hältan bak besök två heller.

Så det som finns är i princip att hästen enbart böjdes fram. Så mkt mer finns tyvärr inte som man kan diskutera då det är för många frågetecken/okända faktorer.

Hoppas han snart mår bättre!

Självklart är det så. Dock var det så lite så att även den första veterinären sa att det knappt var något, men vi "provar att behandla", samt att även veterinär nr 2 såg exakt samma reaktion, utan att dock fästa någon vikt vid den eftersom den gick bort så fort. Jag tycker mest att det är konstigt att vet nr 1 helt missade hältan bak, vilken nr 2 såg direkt, utan provokation och på rakt spår. (Även jag har ju sett det där bakbenet, men inte kunnat skilja på hältan och att han "bara" är svagare i det bakbenet. Bakbenshältor är svåra tycker jag.) Och, jag vill ju inte "kräva" något, utan bara föra fram min upplevelse och höra hur de ser på saken :)

Tack :) Alla röntgenplåtar såg bra ut (alla kotor samt bak- och framknän röntgades) så förhoppningsvis ska det blir bra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 574
Senast: Blyger
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
574
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp