Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Men föräldrarna då? :devil:
Eller tränare, lagledare?

LIA
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

gärna det :)
En av mina gamla hopptränare på ponnyn hade alltid med sig en longerpisk. och att smälla två rapp var obligatoriskt när ponnyn vägrade.
Skämmas i efterhand är allt jag kan göra, men framförallt, varför sa inte de vuxna något?

Hur många såna här tysta vuxna finns det inte.. Huuuvva!

/jenny
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Vart star det att det var ett barn som slog sin ponny sa mycket? Det star ju klart och tydligt i artikeln att det var en hast.

Ett barn maste ha nagot specialspo for att gora sa att det svullnar upp efter slagen, en kvinna likasa, om hon inte sitter pa en mycket, mycket kanslig hast. Daremot kan en stark man med ett bra spo sla till sa att det svaller upp.

Jag tycker att det ar fel av alla att sitta har och doma om man inte varit dar och sett vad som hande.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Öh, jag är absolut ingen grov användare av våld mot häst men så mycket våld med en ordinär pisk behövs det inte för att få en bula i skinnet på en häst som är uppe i varv. Min största erfarenhet ligger visserligen hos fullblod men ändå! Jag tycker nog nästan det är mer intressant HUR man slog hästen än om den fick en bula av rappet/n.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Vill inte säga för mycket eftersom jag känner till det här fallet. Men det är en vuxen (19år) som red en d-ponny i unghästklass.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

vadå specialspö?
När jag var 10 hjälpte jag in att bärga hö, 14 ton varje sommar. Jag lyfte höbalar med tjugan och varje höbal vägde 25 kilo ca. fatta då hur mycket jag skulle kunna ha slagit min ponny om jag velat. Ett spö böjs ju och skapar en större kraft.
Jag tycker spö ska förbjudas för barn under 18. Då hade då fått lära sig övetala sin ponny på andra sätt. kanske med kärlek o förtroende o träning?

/jenny
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Det ar mycket stor skillnad pa ett galopp-spo, an vad det ar pa ett 35:- fran B*rjes!!
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Men vadå, försvarar du kvinnans handlande eller? En kvinna kan mycket väl slå en häst så att det skapas upphöjningar, ett barn likaså. Nog för att hästar tål mycket och pucklar mycket på varann i hagen etc (det gamla vanliga argumentet), men herregud.

Om en veterinär konstaterat upphöjningar i huden orsakade av den kvinnliga ryttaren - hur kan du då tvivla?

Vuxna kvinnor är väl för i jösse namn inte lika svaga som ett litet barn.... Det är överdrivet.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Japp, och en kvinna kan inte våldtas om hon har jeans på sig för dom måste hon ju hjälpa till att ta av. Get real! Vi har många starka kvinnor i detta land, framförallt bland ryttarna! Detsamma gäller barnen. Och vad är det som säger att alla kvinnor och barn rider med spön som kostar 35 spänn?
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Tänk, jag tycker det "intressanta" är varför man slår hästen!

LIA
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Jag har sett ungar på hopptävlingar som slår sina ponnyer rejält med bara ett vanligt spö, allt under tränarens inrådan. Å dom använder absolut inte spöet bara för att peta till ponnyn! Stackarn står där och rycker till för varje slag. Turligt nog får sådana ungar en varning av dommaren. (Synd bara att dom inte blir diskade direkt) Men även ungar KAN slå hårt, och göra illa en häst/ponny med ett vanligt "börjes-spö"!
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

LIA skrev:
Tänk, jag tycker det "intressanta" är varför man slår hästen!

LIA

finns det nåt intressant i varför man slår sin häst? :eek:

Tänk om man var tvungen precis som på framhoppningen, att säga " Nu slår jag" ..då hinner nog hjärnan med lite mer än vad den annars verkar göra. :) Hade nog varit effektivt.

De gångerna jag har ryckt o sparkat på min häst/ponny har jag alltid skämts supermycket i min ensamhet. Usch. Det har alltid varit ogenomtänkta handlingar, och efteråt har jag tänkt ut 100 andra sätt att få min vilja igenom. Oftast handlar det om dålig planering, eller om dålig kommunikation oss emellan.
Hästar är så himla förlåtande!

/jenny
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

Jag hoppar med ett spö som liknar ett jockeyspö. Jag tror inte att jag kan slå hästen så pass att den får upphöjningar i huden av det. Spöet har för stor yta för att trycket från slaget ska bli så pass hårt. Men om spöet är smalt, om själva slagytan är mindre, då blir trycket högre. Därför rider jag inte med spön som är smala och böjliga, varken i dressyr eller hoppning.
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

ramonarunds skrev:
Jag tycker att det ar fel av alla att sitta har och doma om man inte varit dar och sett vad som hande.

Jag dömer efter vad veterinären har uttalat sig om. Och det måste man kunna lite på. Eller?
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

En tjej som jag kännde förut fick en varning för att hon hade spöat hästen för mycket på terrängbanan. Det gick till disiplinnämnden och hon blev avstängd från tävlan i 6 mån. Vid det laget var tjejen bara 13 år :o! Hennes mamma verkade inte bry sig om att dottern var så hårdhänt, utan uppmanade henne rätt mycket . Det är skrämmande!
 
Sv: Misstänkt djurplågeri vid hopptävling

finns det nåt intressant i varför man slår sin häst?
Tycker nog det.
Vad vill man uppnå? Hur tänker man? Avreaktion? Besvikelse? Blivit förrådd? Uppmuntran? Öka hästens lust att hoppa?
Tänker man alls på att det är en individ med hjärna och känslor man slår på?

Om lillasyster går för långsamt på söndagspromenaden, randar man henne med ett hästspö också?

Hästar är så himla förlåtande!
Sant, men även dom lägger nog till ett litet minus varje gång, dom blir orätt behandlade. Även jag har varit i spömiljön, så nu är det samla plus som gäller. ;)

LIA
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Efter ett lopp på Åbytravet förra året misstänktes en kusk för djurplågeri. Länsstyrelsen ansåg att han hade piskat sin häst för hårt...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera djur har vanvårdats på en gård i Västerbotten. På gården fanns åsnor, hästar, hundar och kaniner – de flesta i dåligt skick...
2
Svar
21
· Visningar
2 997
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen ska i helgen ha hittat döda hästar på en gård i Kungälv. Kort därefter anhölls en kvinna misstänkt för djurplågeri.
Svar
0
· Visningar
855
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Kvinnan som förra helgen greps efter tips om döda hästar på gården utanför Kungälv är släppt på fri fot. Utredningen gällande misstänkt...
Svar
0
· Visningar
279
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp