Misstänkt rovdjursattack i Malmbäck – häst fick avlivas

En häst hittades på onsdagskvällen svårt skadad i en hage i Malmbäck i Nässjö kommun. Hästen var så svårt skadad att den senare fick avlivas.
– Vi håller just nu på att besiktiga platsen och den döda hästen, säger Ingemar Sjöberg, viltvårdshandläggare på länsstyrelsen.
 
Ifall man har sett varg röra sig i området, eller sett spår av varg i området. Om det inte finns varg/tecken på varg i området är det ju ganska konstigt att anta att det är en varg attack från första början.
Varför då, vargar vandrar långt då och då och är utanför där dom inte brukar vara.
 
Varför då, vargar vandrar långt då och då och är utanför där dom inte brukar vara.
Om jag kommer ut och hittar min häst skadad skriker jag inte "varg!" direkt...
Där jag bor finns inga vargar eller varg revir, så därför skulle skadad häst = varg inte vara min första tanke...
 
Om jag kommer ut och hittar min häst skadad skriker jag inte "varg!" direkt...
Där jag bor finns inga vargar eller varg revir, så därför skulle skadad häst = varg inte vara min första tanke...

Precis. Där jag bor finns det massor av varg men jag har aldrig ens tänkt tanken om det varit ngn skada.
 
Ifall man har sett varg röra sig i området, eller sett spår av varg i området. Om det inte finns varg/tecken på varg i området är det ju ganska konstigt att anta att det är en varg attack från första början.
Vad jag förstod av artikeln fanns det varg i området förra året, enligt den som hade hästarna, hon hade läst på, stod det. Hon sa även att hon gissade att hästen hade tagit fighten mot vargen. Men det passar ju inte alls in på hur vargar beter sig heller så det känns verkligen bara som ett märkligt uttalande.
 
Vi bor i ett vargtätt revir, men även Björn och lo håller till i skogarna. De som kan/har märkts på hästarna när vargen passerat är att de blir lite nervösa men aldrig sätt vargen inne i hagen. Där i mot har den passerat precis utanför stalldörren på vintern, har funnits spår.
 
Ifall man har sett varg röra sig i området, eller sett spår av varg i området. Om det inte finns varg/tecken på varg i området är det ju ganska konstigt att anta att det är en varg attack från första början.
Det finns inte varg i närheten, men det finns ett revir i en annan del av länet. Det är ganska nyligen bekräftat så det kanske gör att folk tänker varg så fort något händer.
 
Vad jag förstod av artikeln fanns det varg i området förra året, enligt den som hade hästarna, hon hade läst på, stod det. Hon sa även att hon gissade att hästen hade tagit fighten mot vargen. Men det passar ju inte alls in på hur vargar beter sig heller så det känns verkligen bara som ett märkligt uttalande.

Jag tror ägaren visste att det var en taggtrådsskada men eftersom det inte var hennes häst var det väl enklare att skylla på varg. Ägaren kanske inte ens visste om att det fanns taggtråd utanför hagen. Jag fattade aldrig om hästen var lämnad där för bete eller om den alltid stod där. 🤷‍♀️
 
Jag tror ägaren visste att det var en taggtrådsskada men eftersom det inte var hennes häst var det väl enklare att skylla på varg. Ägaren kanske inte ens visste om att det fanns taggtråd utanför hagen. Jag fattade aldrig om hästen var lämnad där för bete eller om den alltid stod där. 🤷‍♀️
Som jag förstod det var det ett föl som skadats tidigare på liknande sätt eller har jag missuppfattat? Då är det ju ännu konstigare att man låter hästarna gå kvar vid det.
 
Jag tror ägaren visste att det var en taggtrådsskada men eftersom det inte var hennes häst var det väl enklare att skylla på varg. Ägaren kanske inte ens visste om att det fanns taggtråd utanför hagen. Jag fattade aldrig om hästen var lämnad där för bete eller om den alltid stod där. 🤷‍♀️
Jag delar din åsikt faktiskt, varg är verkligen inte det första jag hade tänkt på i en hage med taggtråd, även om nu taggtråden var utanför eltråden. Hästar kan ju gå igenom, om de tex blir skrämda av en framfusig gris eller nåt. 5 sekunder i rampljuset- "jag vill varna andra". För vad? Att du har taggtråd till dina hagar?
 
Jag delar din åsikt faktiskt, varg är verkligen inte det första jag hade tänkt på i en hage med taggtråd, även om nu taggtråden var utanför eltråden. Hästar kan ju gå igenom, om de tex blir skrämda av en framfusig gris eller nåt. 5 sekunder i rampljuset- "jag vill varna andra". För vad? Att du har taggtråd till dina hagar?
Men det är väl bra att visa dessa bilder så folk förstår varför man inte ska ha taggtråd till häst? ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp