Misstänkt rovdjursattack i Malmbäck – häst fick avlivas

En häst hittades på onsdagskvällen svårt skadad i en hage i Malmbäck i Nässjö kommun. Hästen var så svårt skadad att den senare fick avlivas.
– Vi håller just nu på att besiktiga platsen och den döda hästen, säger Ingemar Sjöberg, viltvårdshandläggare på länsstyrelsen.
 
Får man ens ha taggtråd till häst längre?

Och till hage med föl i låter ju fullständigt livsfarligt 🙈
Nä taggtråd är inte tillåtet till häst. För mig hjälpte det föga för ett gäng år sedan när min ena kom lös och drog in i grannens kohage med taggtråd (avstånd mellan min ena hage och grannens hage är en smal grusväg).

Står ingen stans att det var av staket i hästarnas hage som hade taggtråd. Felskrivet är ingen ovanligt det heller.
 
Nä taggtråd är inte tillåtet till häst. För mig hjälpte det föga för ett gäng år sedan när min ena kom lös och drog in i grannens kohage med taggtråd (avstånd mellan min ena hage och grannens hage är en smal grusväg).

Står ingen stans att det var av staket i hästarnas hage som hade taggtråd. Felskrivet är ingen ovanligt det heller.
I artikeln Lizan länkar till står det
”Däremot var taggtråden söndersliten och ihopdragen på en sträcka. I och kring staketet fanns blod och hår från hästen.”

Det tolkar jag som att det var i hagen, Och visst sjutton ser det ut som taggtrådsskador, jag har sett två hästar Live med liknande skador (de har blivit skrämda och hoppat in i taggtråd under ridturer :cry:) och även elrepsskador, detta ser helt klart ut som taggtråddskador, de mindre jacken under den stora skadan är klassiska tecken på det.
 
I artikeln Lizan länkar till står det


Det tolkar jag som att det var i hagen, Och visst sjutton ser det ut som taggtrådsskador, jag har sett två hästar Live med liknande skador (de har blivit skrämda och hoppat in i taggtråd under ridturer :cry:) och även elrepsskador, detta ser helt klart ut som taggtråddskador, de mindre jacken under den stora skadan är klassiska tecken på det.
Tycker inte jag att det framstår som. Ett staket ja men att det är staketet till hästhagen tycker jag inte framgår.
 
Tycker inte jag att det framstår som. Ett staket ja men att det är staketet till hästhagen tycker jag inte framgår.
Håller med om att det inte ser ut som rovdjur och framförallt inte varg och fattar inte varför det ska DNA testas om det inte finns något mer sår som tyder på rovdjur. Ett rovdjur går inte på benen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
De är ju synd att jag inte har bilder kvar hur fölstoet såg ut efter ha fastnat med ena bakbenet i en vanlig stängseltråd modell rep. Hon kunde lika väl ha skurit av sig hela benet. Såret tog närmare 9 månader att läka ut och hon behöver genom gå en operation egentligen för att skära bort gammalt svallkött. Men veterinären vågade inte göra de i samband med att hon var dräktig. Så ja nog fasiken kan de skada sig på vanliga hagstaket med.
 
Varnar för bilder på riktigt vidriga sår när första artikeln slutar (man måste scrolla ner, klicka på länken är lugnt).

Troligen ingen varg alltså, utan taggtråd (vem har det i hästhagen? De menar kanske ståltråd med el).
Alla som fortfarande använder taggtråd till häst ( förekommer tyvärr fortfarande) borde titta på de bilderna..,
 
Kanske inte så konstigt om även ett av fölen hade konstiga sår och märken om det finns taggtråd som de uppenbarligen kommer åt.

Liite märkligt är det väl kan jag tycka att gå ut med rovdjursvarningar (från den som höll hästarna verkar det som i en av artiklarna) när man VET och SETT att taggtrådsstaketet var blodigt, hårigt och trasigt.
 
Om man har haft flera skador på sina hästar, läste någon annanstans att ett föl blivit skadat tidigare, och har taggtrådsstaket, hur kan man inte göra kopplingen att det är taggtråden som orsakat skadan?
Därför att om man skyller på vargen piskar man upp rovdjurshatet. Dementin som kommer i efterföljande artiklar blir aldrig lika stor eller intressant som grundartikeln
 
Senast ändrad:
Om man har haft flera skador på sina hästar, läste någon annanstans att ett föl blivit skadat tidigare, och har taggtrådsstaket, hur kan man inte göra kopplingen att det är taggtråden som orsakat skadan?
Eller hur, speciellt om det är grannens staket som vissa vill ha det till. Då borde prio vara att säkra upp sitt egna så de inte kommer åt det.

Påminner mig om artikeln i jaktidningen där en kvinna hävdade att det var varg som gjort att hennes hundar rymt och en blivit påkörd av tåget. Och denna kvinnan hade pensionat/dagis med fri lek oinhägnat, men visst det var säkert vargen som låg bakom säkerhetsarbetet också.
 
Jag förstår inte. Förra året fick jag en sommarhage att utnyttja av en granne. Tackade artigt nej eftersom det var taggtråd runt. De ville sätta annat stängsel innanför och jag vägrade. All taggtråd togs till slut bort och jag har en superfin hage till mina hästar.

Varför chansa???
 
Kan ju dock varit en varg som skrämt hästarna in i taggtråden. Men såren på frambenen är ju inte varg utan mer troligen taggtråd.
 
Jag förstår inte. Förra året fick jag en sommarhage att utnyttja av en granne. Tackade artigt nej eftersom det var taggtråd runt. De ville sätta annat stängsel innanför och jag vägrade. All taggtråd togs till slut bort och jag har en superfin hage till mina hästar.

Varför chansa???

Det fattar inte jag heller. Hästar kan ju enkelt springa igenom ett staket och att dom då möter taggtråd är helt galet. Hade aldrig chansat på det!.
 
Men varför skulle det varit just en varg? Det kan ju varit precis vad som helst. Det finns inget alls som tyder på varg.
Ifall man har sett varg röra sig i området, eller sett spår av varg i området. Om det inte finns varg/tecken på varg i området är det ju ganska konstigt att anta att det är en varg attack från första början.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En man är misstänkt för att ha släppt ut sin grannes hästar ur hagen, i samband med ett bråk. Hästarna försvann och hittades först dagen...
Svar
0
· Visningar
239
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 067
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 295
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp