Misstanke on knäledsinflammation.

huggabugga

Trådstartare
Jag har en 13 årig valack som har börjat visa på en en liten hälta eller jag upplever det mer som en orenhet i vänster fram.
Jag tog ut en hästfysioteraput som kände igenom honom och upplevelse honom stelare och stummare i halsen på vänster sida samt lite utåtställd i höger bakben samt mer spänd i höger innerlår. Hästfysioteraputen behandlade honom med en djupvågsmaskin.
Tyckte det såg lite bättre ut dagen efter men idag när jag red upplevde jag traven oren och som att han gick ojämnt.
Ser i vänster varv oren/ knapp hälta på vänster fram. Jag misstänker att detta kan komma från bakdelen, kanske knäledsinflammation. Jag bokat veterinärtid för att kolla upp detta. Hur är diagnosen för knäledsinflammation? Blir dem bra från det eller ser det mörkt ut? Vad kan det annars tänkas vara? Önskar bolla lite då jag är orolig för min häst.
 
Märkligt att alls behandla en halt häst innan veterinär ställt diagnos. Låter oseriöst.
Varför det? Hon behandlade ju bara muskeln, det hade lika gärna kunnat vara en ren sträckning av den. Nu visade det ju sig att hästen ff var halt och hästägaren valde därför att ringa till en veterinär. En behandling av en öm muskel skadar knappast.
 
Till nästa gång hästen känns oren kommer det bli mer ekonomiskt att kolla upp hästen först hos veterinär, sedan hålla på med equiterapeut när det veterinära är omhändertaget. En seriös equiterapeut behandlar inte häst som kan ha veterinära problem.

Ofta spänner de sig för att de har ont, lättar equiterapeut på de spänningar kommer det onda bli mer påtagligt för dig och hästen behöver veterinär. När grundorsaken till spändheten är behandlad kan det finnas vits att ta ut equiterapeut igen för att lätta på spänningarna eftersom hästen efter veterinärbehandling har förutsättningar att bli mjuk av equiterapeutens behandling.
 
Den behandlingen som min hästfysioteraput gjorde är inte farlig. Jag ville prova om det funkade innan jag gick till veterinären. Men många vet ju inte vad en djupvågsbehandling är vilket kan förklara saker och ting. Men jag har som sagt en veterinärtid. Hade önskat lite mer svar på det jag skrev och inte bara elaka kommentarer.
 
Jag har en 13 årig valack som har börjat visa på en en liten hälta eller jag upplever det mer som en orenhet i vänster fram.
Jag tog ut en hästfysioteraput som kände igenom honom och upplevelse honom stelare och stummare i halsen på vänster sida samt lite utåtställd i höger bakben samt mer spänd i höger innerlår. Hästfysioteraputen behandlade honom med en djupvågsmaskin.
Tyckte det såg lite bättre ut dagen efter men idag när jag red upplevde jag traven oren och som att han gick ojämnt.
Ser i vänster varv oren/ knapp hälta på vänster fram. Jag misstänker att detta kan komma från bakdelen, kanske knäledsinflammation. Jag bokat veterinärtid för att kolla upp detta. Hur är diagnosen för knäledsinflammation? Blir dem bra från det eller ser det mörkt ut? Vad kan det annars tänkas vara? Önskar bolla lite då jag är orolig för min häst.
Inom travet är det vanligt att behandla bakknän, det brukar vara en god prognos.
 
Jag har en 13 årig valack som har börjat visa på en en liten hälta eller jag upplever det mer som en orenhet i vänster fram.
Jag tog ut en hästfysioteraput som kände igenom honom och upplevelse honom stelare och stummare i halsen på vänster sida samt lite utåtställd i höger bakben samt mer spänd i höger innerlår. Hästfysioteraputen behandlade honom med en djupvågsmaskin.
Tyckte det såg lite bättre ut dagen efter men idag när jag red upplevde jag traven oren och som att han gick ojämnt.
Ser i vänster varv oren/ knapp hälta på vänster fram. Jag misstänker att detta kan komma från bakdelen, kanske knäledsinflammation. Jag bokat veterinärtid för att kolla upp detta. Hur är diagnosen för knäledsinflammation? Blir dem bra från det eller ser det mörkt ut? Vad kan det annars tänkas vara? Önskar bolla lite då jag är orolig för min häst.
Dom flesta blir bra med rätt rehabträning, förutsatt att det inte är stor påverkan på leden tex massiva pålagringar etc. Vissa kan bli hjälpta, när inflammationen är behandlad, av blistring av ledbanden. Då krävs det dock att hästen är hältfri och går att rida ordentligt annars är det pengarna i sjön. Det blistringen gör är att förtjocka ledbanden så knät blir mer stabilt. Tanken är att när effekten går ur att musklerna blivit upptränade för att ta över uppgiften sas. Vissa hästar med instabila knän vågar inte riktigt ta i och därför kan det vara svårt att träna utan hjälp.

Annars mycket ut och skritta i skogen, viktigt att gå extremt långsamt i nedförsbackar, tänk ett steg i taget!
 
Då får jag fortsätta skritta honom fram till veterinärtiden. Skritten visar han ingen orenhet på. Tänker att det är bra att han än så håller igång lite så det som finns syns när vi är hos veterinären.
 
Den behandlingen som min hästfysioteraput gjorde är inte farlig. Jag ville prova om det funkade innan jag gick till veterinären. Men många vet ju inte vad en djupvågsbehandling är vilket kan förklara saker och ting. Men jag har som sagt en veterinärtid. Hade önskat lite mer svar på det jag skrev och inte bara elaka kommentarer.
Vad sugen man blir på att hjälpa dig när du har den här inställningen 🙃 jättebra att du bokat veterinär, hoppas ni hittar något lättbehandlat. Ofta blir det både billigast och bäst prognos om veterinären får titta på hästen i så tidigt skede som möjligt 😊
 
Då får jag fortsätta skritta honom fram till veterinärtiden. Skritten visar han ingen orenhet på. Tänker att det är bra att han än så håller igång lite så det som finns syns när vi är hos veterinären.

Hästen kan vara halt i skritten också, bara det att du kanske inte ser det. Men många veterinärer vill att man ska skritta hästen tills besöket är om den inte är uppenbart halt såklart. Du kan ju promenera den istället om du inte vill sitta på och belasta. Tycker inte att ngn kommenterade elakt men välj veterinär före nästa gång. Det är inget fel på andra behandlingar men som sagt veterinär före...
 
Om han är halt på vänster fram så är det nog där hältan sitter. Men bra att kolla upp med veterinär om hältan inte gått över efter någon veckas vila och skrittpromenader. Det behöver inte vara så allvarligt. Den kan ha vrickat till sig, sträckt sig, trampat på en sten etc Det mesta läker med rätt behandling och rehab.
 
Du har inte gjort något fel som sådant som tog ut behandlaren innan veterinär eftersom du kanske inte visste bättre då.
Men behandlaren gjorde däremot ett stort fel som gick in och behandlade en häst man kunde misstänka skada på utan att veterinär undersökt hästen först. Behandlaren får INTE göra så enligt lag och en behandlare som inte vet det och inte följer den lagen skulle jag inte använda mig av igen.
 
Du har inte gjort något fel som sådant som tog ut behandlaren innan veterinär eftersom du kanske inte visste bättre då.
Men behandlaren gjorde däremot ett stort fel som gick in och behandlade en häst man kunde misstänka skada på utan att veterinär undersökt hästen först. Behandlaren får INTE göra så enligt lag och en behandlare som inte vet det och inte följer den lagen skulle jag inte använda mig av igen.
Jag håller delvis med dig men behandlaren kanske inte visste hästen varit halt och därför behandlade hästen medan ts hoppades det skulle hjälpa.
 
Varför det? Hon behandlade ju bara muskeln, det hade lika gärna kunnat vara en ren sträckning av den. Nu visade det ju sig att hästen ff var halt och hästägaren valde därför att ringa till en veterinär. En behandling av en öm muskel skadar knappast.
Därför att de INTE FÅR behandla en skadad häst utan diagnos från veterinär - inte svårare än så. "Det hade lika gärna kunnat vara..." håller inte. Det kan ställa till med väldigt mycket om det blir fel. ALLTID veterinär först vid skada.
 
Bra att du har bokat veterinärtid men anlita inte den alternativbehandlaren igen. Ingen seriös alternativare behandlar en ofräsch häst utan att en veterinär efter undersökning, diagnostisering och eventuell behandling har godkänt det. En alternativare som är så oseriös att hen behandlar ändå är sannolikt oseriös i annat i sin utövning med och är inte att lita på. Att strunta i att följa djurskyddslagen som både du och behandlaren gjorde är inte okej. Du tycker att du har fått elaka svar, det har du inte. Du har fått en lärdom för framtiden. Det är din skyldighet som djurägare att veta vad djurskyddslagen säger och eftersom jag försöker vara en hygglig person utgår jag ifrån att du inte visste att en alternativare inte får behandla en ofräsch häst utan trodde att det var okej men nu vet du att det inte är det.
Hoppas allt går bra med din häst.
 
Jag håller delvis med dig men behandlaren kanske inte visste hästen varit halt och därför behandlade hästen medan ts hoppades det skulle hjälpa.

Därför måste behandlare kolla på hästen i rörelse innan. Det är som sagt olagligt för dem att behandla veterinärfall. Därför måste de ju kolla hur det verkligen står till med hästen, för att inte bryta lagen och vara helt safe.
Tyvärr finns det en uppsjö behandlare som har för låg kunskap och är dåliga på differensialdiagnosticering och behandlar sånt de inte får ta i.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 349
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp