Misstanke on knäledsinflammation.

Därför måste behandlare kolla på hästen i rörelse innan. Det är som sagt olagligt för dem att behandla veterinärfall. Därför måste de ju kolla hur det verkligen står till med hästen, för att inte bryta lagen och vara helt safe.
Tyvärr finns det en uppsjö behandlare som har för låg kunskap och är dåliga på differensialdiagnosticering och behandlar sånt de inte får ta i.
Ja precis men en behandlare är ingen veterinär och kan således missa en liten hälta. Jag tycker man har större ansvar som ägare och faktiskt ta sin häst till veterinär först och inte till en behandlare när den är halt.
 
Ja precis men en behandlare är ingen veterinär och kan således missa en liten hälta. Jag tycker man har större ansvar som ägare och faktiskt ta sin häst till veterinär först och inte till en behandlare när den är halt.

Givetvis bör ägare ta din häst till veterinär först!

Men iom att du anser att behandlare kan missa hälta.. Ska då ägare utan utbildning inom rehab etc se det som utbildad behandlare missar?

En behandlare måste kunna differensialdiagnosticera för att inte åsamka lidande och bryta lagen. De behöver inte vara veterinärer. De måste bara kunna detta.
Det finns tyvärr många som litar på den behandlare som säger att hästen mår fint och ska ridas.
 
Givetvis bör ägare ta din häst till veterinär först!

Men iom att du anser att behandlare kan missa hälta.. Ska då ägare utan utbildning inom rehab etc se det som utbildad behandlare missar?

En behandlare måste kunna differensialdiagnosticera för att inte åsamka lidande och bryta lagen. De behöver inte vara veterinärer. De måste bara kunna detta.
Det finns tyvärr många som litar på den behandlare som säger att hästen mår fint och ska ridas.

Ja det tycker jag definitivt att man ska känna om man rider på sin häst.
 
Hur eller hur så blir det veterinärbesök då han fortfarande är oren(kollade igår). Bör han gå i stor hage som vanligt eller inte?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp