Missvisande bild av hästförslag

(Djurskyddsmyndigheten)
Ett stort antal tidningar och etermedia sprider en missvisande bild av
Djurskyddsmyndighetens förslag att hästars behov av social kontakt ska tillgodoses. Det påstås att Djurskyddsmyndigheten vill att en ägare till en ensam häst ska kunna tvingas att köpa en häst till eller sälja den ensamma hästen.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3214
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

SJälvklart ska en häst ha socialt sällskap, En häst kan inte skaffa skaffa sig social kontakt som vi människor, då får vi människor ta och tänka till lite och ge dom social kontakt.
Det skrev ju in en idiot till aftonbladet tror jag att det va och sa att Djurskyddsmydigheten borde läggas ner och bla bla bla, Jag blev så arg så jag kokade! Stadsbo!! Han vet ta mig fan inte vad han snackar om...Vet han inte det ska han inte yttra sig heller!
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Hästen är ju ett flockdjur, klart de ska gå ihop med andra hästar, borde vara en självklarhet...men sen så finns det där och var ett undantag, där vissa är så aggresiva så att de måste gå ensamma i hagen för att inte skada någon annan häst:crazy: :smirk: Har aldrig ägt ngn sådan själv, bara hört talats om dem.....
sen tycker jag vi även ska se över hagarnas storlek, vet om tre hästar som går i en liten hage hela vintern, den är på ca 300 kvadratmeter, de kan ju knappt trava i den...stackarna:cry:
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Det är valår i år, kom ihåg det oavsett vad ni läser...
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Håller med dig om det mesta men jag tykcer inte du skall generalisera och använda stadsbo som något dåligt. Jag har väldigt gott samarbete med djurskyddet i min kommun och jag vet att det är väldigt många vanvårdsärenden här på både sällskapsdjur och lantbruksdjur. Och vi bor på landet!!!
Gazania skrev:
SJälvklart ska en häst ha socialt sällskap, En häst kan inte skaffa skaffa sig social kontakt som vi människor, då får vi människor ta och tänka till lite och ge dom social kontakt.
Det skrev ju in en idiot till aftonbladet tror jag att det va och sa att Djurskyddsmydigheten borde läggas ner och bla bla bla, Jag blev så arg så jag kokade! Stadsbo!! Han vet ta mig fan inte vad han snackar om...Vet han inte det ska han inte yttra sig heller!
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

*lån*

Vet någon exakt vad den här regeln innebär? Får hästar gå ensamma i hagen om den kan se andra hästar i hagarna bredvid?

/Malu
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Det slog mig att var ska man göra med hingstar,herregud ska de också gå tillsammans. Vad säger försäkringsbolagen om det? Det är ju framkallande av fara tänk villka slagsmål speciellt om det finns brunstiga ston i närheten.
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Men säger förslaget att alla hästar ska ha kompisar i hagen eller räcker det att det finns hästar i närheten?
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

(Ursäkta en newbie, men vad betyder knapplån??)

Det låter som att jag kan låta min häst gå tillsammans med mina får då, utan problem. Låter vettigt... då kan jag andas ut!
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Det är nog tämligen många obesvarade frågor kring detta förslag att hästar ska ha sällskap. Visst är hästar ett flockdjur och visst mår de generellt sätt bäst i flock. Detsamma gäller hundar. Kommer det att bli aktuellt att ensamägare till hund måste se över vilket sällskap som finns till hunden?!

Jag har själv drygt 30 hästar och av dessa är det två som inte går bra i flock tillsammans med andra. En för att hon är gammal och behöver mer tid att äta utan att behöva känna sig stressad. Den andra för att hon vid två tillfället förlorat sitt föl i samband med bråk i hagen. Det blir spännande att se om dessa hästar nu måste gå i flock med andra också...

Många ytterligare funderingar finns kring förslaget men i det stora hela tycker jag att tanken är god!
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Det stod ju att det inte var ett krav om hästen riskerade att bli skadad på något sätt så när det gäller dina hästar så behöver de nog inte gå i flocken.

Jag undrar bara hur det ska bedömas, jag har träffat på några för mycket som tycker att deras hästar inte kan gå ute tillsammans med andra eftersom det är för riskabelt och andra hästar som inte ens "tycker om att vara ute"... :crazy:

Malu
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

_Elvira skrev:
(Ursäkta en newbie, men vad betyder knapplån??)

Att jag tar svarsknappen från personen ovan utan att egentligen svara direkt till den användaren.

Malu
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Jag har sett lite olika förslag på den här nya regeln.
Vissa är ju inte kloka och gör att folk måste bygga om sina stallar och flytta hagar trots att det fungerar utmärkt för hästarna. Men andra förslag verkar vettigare.

Men hur ska man veta vilket som verkligen kommer att gälla?????
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Men tänk på dom hästar som mår dåligt av att gå med andra hästar då? bla en som jag känner som släppte ihop sin ensam häst med andra. han tvär sluta äta å mådde dåligt... Men när hon tog han ensam igen blev han som vanligt
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

~knapplån~

Hur vore det om alla läste förslaget innan man yttrar sig?!

Finns på www.djurskyddsmyndigheten.se

Det står ingenting om att hästar måste gå med andra hästar i samma hage!

Det som står är att det är att föredra att hästar umgås med andra hästar, men att det kan lösas genom att gå i hage där man ser andra hästar, eller att hästen har sällskap av andra djur, t ex kor eller får, eller att den tillbringar så mkt tid med människor att den är nöjd ändå.....
 
Sv: Missvisande bild av hästförslag

Jag har läst det men det är ju bara flummigt "blaha" Vem ska bedöma hur mycket social kontakt hästen behöver då? Och om det räcker med mänsklig kontakt eller inte? Enligt varje ägare har nog den egna hästen det alldeles utmärkt...

Malu
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Djurskyddsmyndigheten) Arbetet med nya djurskyddsregler för hästar är inne i en slutfas. Den tid en häst får stå uppbunden i spilta...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: Vavsla
·
  • Artikel
Hästnyheter (Djurskyddsmyndigheten) Under våren har Djurskyddsmyndighetens arbete med nya hästföreskrifter debatterats flitigt. Idag skickar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 346
Senast: experten
·
  • Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Djurskyddsmyndigheten nu vill förbjuda hästägare att hålla hästar ensamma. Anledningen är att ”Hästar är ett socialt djur...
Svar
16
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp