Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Aladdin

Trådstartare
Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon blir lös i magen. Allt foder hon fått har jag succesivt vant henne vid, så att hon ofta blir dålig i magen borde inte bero på tvära foderbyten. Hon blev väldigt lös i magen av Krafft Pluss Protein så det har jag slutat med. Magen bubblade och hon hade mycket gaser. Har tyvärr hösilage med dåliga värden (33 g smrp, 6,7 energi, 60% torrsubstans) så jag måste ge annat protein. Tycker att hon blev bättre sen jag slutade med Krafft Pluss Protein. Så nu får hon ca 1 kg havre, 400 g betfor, 400 g vetekli, har börjat ge lusern hackat strå och nu äter hon ca 1 kg av det. Tycker dock att hon börjat bli lös i magen igen.

Vet inte riktigt i vilken ända jag börja i för att komma tillrätta med problemet. Hon går fortfarande med sin mamma hela tiden och jag fasar mig för när hon ska avvänjas och bara äta egen mat. Tror att hon får i sig kanske 8 kg hösilage/dag. Hon är avmaskad och är pigg och hon är väldigt blank och fin i pälsen.


Stoet får förutom hösilage: havre, betfor, vetekli, Krafft muskel (vilket jag inte vågat prova att ge fölet ännu), lusern och soja.

Det är inte lätt att få tag på bra hö/hösilage där jag bor. Men ska försöka få tag på bra hö så att de kan få ialla fall 10 kg av det per dag men antar att jag får åka bra långt för att hitta nåt bra.

Har ni några tips på protein som är snällt mot magen eller nåt annat jag ska tänka på. Ge henne mag-tarmbalans eller liknande? Har pratat med veterinär men de var mest inne på avmaskning.
Är det proteinet hon reagerar på eller nåt annat? Kan hon reagera på maten stoet får i sig?
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Har de tillgång till saltsten? Många föl missbrukar saltet och blir lösa i magen. Jag provade att ge min saltsten, men han tyckte den var lite för god så jag fick plocka ut den ;)

Jag ger hippo alfa till min unge. Men han är inte speciellt känslig i magen. Du kanske kan prova linfrökaka?
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Har aldrig hört att protein orsakar magproblem. Prova Granngårdens nya avelsfoder, det är högt i protein.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Du kanske skulle kunna köpa eget hö med högt proteininnehåll till fölet och ha det så att bara fölet kommer dit?
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Har du provat att ta bort betforen? Den kan verka lösande på magen.
I krafft pluss protein så är det soja som ger proteinet, i krafft muskel är det potatisprotein. Det kan ju vara så att fölungen inte klarar soja men skulle klara potatisprotein, kan vara värt at testa.
Vetekli har ganska högt proteininnehåll men tyvärr är det inte så hög klass på de proteinerna (de essentiella saknas) så det är inte det bästa fodermedlet att använda för att öka prteinkvoten till en unghäst.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Tack för svar alla!
Saltstenen har jag tagit bort sedan länge för att hon har ätit lite väl mycket och jag varit rädd att det var därför hon var dålig i magen.

Granngårdens nya foder har jag ratat pga att det innehåller rätt lite protein (110 smrp, både soja och potatisprotein).

Vetekli ger jag inte för att öka proteinhalten utan pga att öka fosforn. Betfor kanske jag ska prova att ta bort ett tag. Kanske även kan prova med att ge lite Krafft muskel. Ska försöka få tag på bra hö till henne.

Har för mig att jag läst i någon äldre tråd här att en del hästar kan reagera på protein att det då bildas bakterier i tarmen som orsakar diareé.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Att prova med att ta bort betforen är en bra idé.

En kompis till mig har en häst som inte kan äta det. (Visserligen en gammal häst) Han blir toklös i magen på en gång och det behövs inte mycket. Så fort hon tog bort det och ensilaget, som han heller inte tål, blev han jättefin i magen.

Lycka till!
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Protein från kraftfoder som havre ja, det kan hästar reagera på. Du kan minska på havren o se vad som händer? Lucernpellets från t ex dangrönt (utan melass) kanske kan fungera blandat med hackat strå, även det från dangrönts, alfalfa (Green Power alfalfa). Kanske Hipposortimentet har något, Hippo Alfa brukar vara bra för unga o gamla o dräktiga.....
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Först och främst så är inte matsmältningen färdigutvecklad på en så unghäst. Så det är inte alls konstigt att hon får problem med magen om hon får så mycket "vanligt" kraftfoder. En hästsmatsmältning utvecklas långsamt från att klara av bara mjölk till gräs (grovfoder) för att vara helt färdig först när stoet naturligt själv vänjer av vid 8 - 10 månaders ålder.

Om man måste ge så unga hästar tillskott så ska man välja foder som är gjorda för dem och basserade på mjölk. Finns en hel del fölfoder för just dessa unga hästar, tyvärr inte några svenska som jag känner till.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Först och främst så är inte matsmältningen färdigutvecklad på en så unghäst. Så det är inte alls konstigt att hon får problem med magen om hon får så mycket "vanligt" kraftfoder. En hästsmatsmältning utvecklas långsamt från att klara av bara mjölk till gräs (grovfoder) för att vara helt färdig först när stoet naturligt själv vänjer av vid 8 - 10 månaders ålder.

Om man måste ge så unga hästar tillskott så ska man välja foder som är gjorda för dem och basserade på mjölk. Finns en hel del fölfoder för just dessa unga hästar, tyvärr inte några svenska som jag känner till.
Jag vet att inte matsmältningen är helt utvecklad på en så ung häst. Ger du aldrig dina unghästar något kraftfoder förrän de är avvanda? Tycker du att jag ska strunta i att ge kraftfoder helt? Eller köpa Kraffts fölpellets istället? (Innehållet är ju ungefär det samma som i annat kraftfoder; Vetekli, Havre, Lusern, Kli av skalad havre, Potatisprotein, Vete, Betmelass, Melasserad betpressmassa, Betpressmassa, Sojaolja, Koksalt + vitaminer.)

Jag har tyvärr oturen att ha köpt hösilage som inte har några optimalavärden och det verkar vara hopplöst att få tag på annat inom rimligt avstånd, har svarat på flera annonser idag men folk verkar inte analysera det de säljer och jag vill inte köpa grisen i säcken.
Hittade denna länk om utfodring av föl:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001836/01/810611_2006_23.pdf

Ialla fall tänker jag skicka in träckprov nu, hade inte tänkt gör det förrän lite senare i januari.

Har aldrig haft magproblem hos mina föl tidigare så detta är något nytt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Innan jag fick hem min fölunge så frågade jag min vet (tillika uppfodare) om man ska ge mjölkpellets. Hon sa att man inte behöver det så jag har kört utan och det funkar bra. Han var väldigt smal och omusklad när han kom, men har lagt på sig bra på de här månaderna. Nu har ju jag ett kallblod och de kanske har lättare att ta upp näringen än lite mer "svårfödda" raser.

Det är nog lite olika bud angående det där med mjölkpellets.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Fosforen i vetekli är bunden till fytinsyra och är till största delen otillgänglig för hästen! Sök på det här på forumet så hittar du mycket!

Jag skulle ta bort havren, veteklin och betforen och ge fri tillgång på tidigt skördad lucern i pelletsform utan melass (150 - 160 gram smältbart) och ett mineral/vitaminfoder med mycket fosfor i uträknad giva! Du måste då ha någon form av creepfeeding om du inte vill ha stoet ska ha fri tillgång också.

I somras hade jag en tunn fölunge som jag gav D&Hs fölpellets, utan resultat på hullet, hon drog bara iväg och växte för fort i stället, så vi fick lov att ta bort det!

Krafft föl innehåller ganska mycket calcium och fosfor men pga av det ganska höga innehållet av kli så väljer jag bort det fodret till ett föl!
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Jag vet att inte matsmältningen är helt utvecklad på en så ung häst. Ger du aldrig dina unghästar något kraftfoder förrän de är avvanda? Tycker du att jag ska strunta i att ge kraftfoder helt? Eller köpa Kraffts fölpellets istället? (Innehållet är ju ungefär det samma som i annat kraftfoder; Vetekli, Havre, Lusern, Kli av skalad havre, Potatisprotein, Vete, Betmelass, Melasserad betpressmassa, Betpressmassa, Sojaolja, Koksalt + vitaminer.)
Det finns många fölfoder på den svenska marknaden, men inget svensktillverkat.
Det är alltså inte så att man väljer mellan kraftfoder/inget kraftfoder utan man väljer bara något som passar bättre. Dvs att de innehåller en (så stor som möjligt) andel mjölkpulver utöver de traditionella ingredienser som du nämner.
Jag har gett mina föl i den åldern av Dodson&Horrells fölpellets. Det finns liknande hos många av de importerade fodersorterna. Men jag blir ju bestört om Krafft har lagt möda på att ta fram fölpellets men ändå inte fattat vikten av mjölkpulvret i pelletsen.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Men jag blir ju bestört om Krafft har lagt möda på att ta fram fölpellets men ändå inte fattat vikten av mjölkpulvret i pelletsen.

Håller med! Det är ju liksom det som är "grejen" -inte bara att det är små pellets.

Själv har jag gett D&D och Havens fölfoder, och numera ger jag alltid fölen (riktigt) fölfoder från några månaders ålder, över hela avvänjningen och iaf till 10 mån ålder, gärna längre om dom är kvar. Ger också mkt lusern.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Jag vet att inte matsmältningen är helt utvecklad på en så ung häst. Ger du aldrig dina unghästar något kraftfoder förrän de är avvanda? Tycker du att jag ska strunta i att ge kraftfoder helt? Eller köpa Kraffts fölpellets istället? (Innehållet är ju ungefär det samma som i annat kraftfoder; Vetekli, Havre, Lusern, Kli av skalad havre, Potatisprotein, Vete, Betmelass, Melasserad betpressmassa, Betpressmassa, Sojaolja, Koksalt + vitaminer.)

Jag har tyvärr oturen att ha köpt hösilage som inte har några optimalavärden och det verkar vara hopplöst att få tag på annat inom rimligt avstånd, har svarat på flera annonser idag men folk verkar inte analysera det de säljer och jag vill inte köpa grisen i säcken.
Hittade denna länk om utfodring av föl:
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001836/01/810611_2006_23.pdf

Ialla fall tänker jag skicka in träckprov nu, hade inte tänkt gör det förrän lite senare i januari.

Har aldrig haft magproblem hos mina föl tidigare så detta är något nytt.

Mina får äta med sin mamma fram till avvänjningen om de inte har speciella behov. Krafft har inget bra fölfoder mer än Milk (eller om det heter mjölk) och den är ju överspelad nu. Så om fölungen behöver extrafoder så köper jag något av mjölkbaserade fölfodren som finns. När är ju ditt föl så pass gammalt att det troligen inte är lönt att göra fler foderbyten. Du har ju gjort en hel del ändå redan när du har provat dig fram. Så i ditt ställe hade jag istället kompletterat grovfodret med lusern, om nu fölet äter det. Bara för att få upp värdena och låtit det äta ihop med mamman om det inte är avvant än.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Innan jag fick hem min fölunge så frågade jag min vet (tillika uppfodare) om man ska ge mjölkpellets. Hon sa att man inte behöver det så jag har kört utan och det funkar bra. Han var väldigt smal och omusklad när han kom, men har lagt på sig bra på de här månaderna. Nu har ju jag ett kallblod och de kanske har lättare att ta upp näringen än lite mer "svårfödda" raser.

Det är nog lite olika bud angående det där med mjölkpellets.
NU får vi skilja på mjölkpellets och mjölkbaserat fölfoder för det är två olika saker.
Mjölkpellets är pelleterad mjölk som man ger unga föl t ex utan mamma eller med en mamma som har för lite mjölk.
Mjölkbaserade fölfoder är kraftfoder som innehåller mjölk tillsammans med andra fodermedel och som ät ill de lite äldre fölen.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Tänk efter.
Om hästen som bara är 6 månader gammal redan har/haft 4-5 olika sorters kraftfoder (inkl lusern) i foderstaten, så är det inte så konstigt att magen säger ifrån.

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med vad man stoppar i ungarna så de inte får kroniska problem med magen.
 
Sv: Mitt 6 månaders föl är ofta lös i magen

Tänk efter.
Om hästen som bara är 6 månader gammal redan har/haft 4-5 olika sorters kraftfoder (inkl lusern) i foderstaten, så är det inte så konstigt att magen säger ifrån.

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med vad man stoppar i ungarna så de inte får kroniska problem med magen.
Om du tänker efter så har det jag stoppat i min unghäst samma innehåll som ingår i färdigfoder! Om jag sagt att jag gett henne Krafft grov hade du reagerat då? Vad ger du själv dina unghästar? Krafft Protein Plus har jag aldrig medvetet gett henne utan det har hon ätit ur stoets krubba men eftersom hon reagerat så har jag gett henne en egen krubba där hon fått havre, betfor samt vetekli.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 114
Senast: Ullmerkott
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
250
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp