Mitt dag schema

Idag tänkte jag berätta lite hur mina dagar är. Eller ska vara för hade samtal imorse och gjorde som ett schema. Så tänkte jag skulle visa det och skriva lite om det och så! Så har en bild på som det är. Så som står där så är det bara äta och vila hela dagarna. Och ja jag vet att det behövs för kroppen ska bli frisk och allt sånt men ändå. För liksom innan allt dethär hände så var jag i stallet och cyklade oftast dit och var ute med hundarna och simmade och massa saker. Så gjorde liksom aktiva saker typ hela dagarna nu när det är sommarlov. Så tänk att gå från det till som på schemat! Jag tycker faktiskt inte att det är konstigt då ifall jag blir typ depprimerad. Men dom här säger att det är för om man inte får den näringen som kroppen behöver så funkar inte känslorna som dom ska heller. Men mina känslor har ju försvunnit NU efter att min kropp får mycket mer näring. Och hjärtat är inte sådär sjukt eller vad man ska säga som det var förut. Så kroppen är friskare nu men INTE hjärnan! Och den typ behandlingen jag ska göra är att jag ska följa dethär schemat. Men om jag säger att jag inte fattar hur det ska göra allt bra så säger dom bara att det tar tid och det är bara en del. Och just nu måste jag få rutiner och få normalt ätande typ. Men jag kan ju inte ha såna dagar föralltid så jag fattar inte varför jag ska ha så meningslösa dagar nu. Och fattar inte för dom säger att det är första steget typ och målet då är att jag ska må lite bättre och kunna vara hemma och gå i nån behandling typ. Men kommer ju inte må bättre sålänge jag ska göra ingenting så då får jag ju aldrig vara hemma. Men ja det är iallafall dethär jag ska följa nu. Och nu när jag har varit här så har jag sovit typ närsomhelst på dagen också och varit vaken sent på kvällen och tidigt på morgonen och så för kan typ inte sova normalt. Så tror inte det kommer gå så bra att följa detdär men jag har inte så mycket val så är bara att försöka ändå. Och sen så är det ju inte att varje dag ska vara exakt så för kanske ska träffa läkaren tillexempel nån annan tid eller som idag är det jätte dåligt väder så då ska jag inte vara ute. Så kan ändras liksom men då är det dom på sjukhuset eller mina föräldrar som ska bestämma det. Så jag får inte bestämma. Men ja det är väl det jag kan berätta om hur mina dagar ska vara!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210802_074315294~2.jpg
    IMG_20210802_074315294~2.jpg
    237,2 KB · Visningar: 404

Förstår att det känns segt, det är ofta tråkigt att vara sjuk och ta det lugnt, särskilt i längre perioder. Ser dock ut som ett bra schema för när kroppen behöver återhämtning. Kul att höra att kroppen börjat bli friskare! Det är inte konstigt om hjärnan "släpar efter" lite, det är ju ganska nyss du upptäckte vad som var fel där och kunde börja kämpa emot. Men att kroppen börjar fungera som den ska kommer ge dig mer kraft att hantera sjukdomen, och är första steget mot att kunna göra saker som känns roligare igen.
 
Det där ser ju ut som ett jättebra schema. Det är ju inte för all framtid, men just nu ser det riktigt bra ut!
Jag tycker INTE det är bra. Det är ju nästan bara äta vila äta vila äta vila hela dagen. Och jag tror nog dom flesta skulle tycka det var jätte jobbigt att följa det faktiskt! Kanske inte om det bara var en dag men om det är VARJE dag och man inte vet hur länge.
 
Förstår att det känns segt, det är ofta tråkigt att vara sjuk och ta det lugnt, särskilt i längre perioder. Ser dock ut som ett bra schema för när kroppen behöver återhämtning. Kul att höra att kroppen börjat bli friskare! Det är inte konstigt om hjärnan "släpar efter" lite, det är ju ganska nyss du upptäckte vad som var fel där och kunde börja kämpa emot. Men att kroppen börjar fungera som den ska kommer ge dig mer kraft att hantera sjukdomen, och är första steget mot att kunna göra saker som känns roligare igen.
Men om jag bara ska följa dethär så kommer jag ju inte bli friskare av det. Eller ja kroppen kanske blir det men inte allt annat liksom. Som tankarna blir jobbigare för varje dag och jag får mer ångest varje gång jag går mot monstret fast alla säger att det blir mindre varje gång man vinner över det. Men håller inte med. Så tror inte att jag fungerar som kanske dom flesta andra. Och nu har jag verkligen verkligen försökt mitt bästa att göra allt som jag ska och inte bråka och så men nej det är INTE bättre för det. Så idag blev det typ som att jag inte orkade fortsätta bara lyda liksom. Så blev massa bråk och typ hot om saker igen. Och om det kommer fortsätta vara såhär föralltid så vill jag inte ens försöka bli frisk. Fast får ju inte välja så ändå måste jag men kommer ju inte hjälpa då.
 
Jag tycker INTE det är bra. Det är ju nästan bara äta vila äta vila äta vila hela dagen. Och jag tror nog dom flesta skulle tycka det var jätte jobbigt att följa det faktiskt! Kanske inte om det bara var en dag men om det är VARJE dag och man inte vet hur länge.
Jag ser tvärtom att det är "annat" inplanerat efter varje äta/vila. 9-10 , 10.30-12, 13-15, 15.30-17, 18-20. Det är 8 timmar, en hel arbetsdag, med bara saker som är för sin skull, som är utöver att vila och äta.

Hoppas att du får må bättre snart, vi hejar på dig! :heart
 
Men om jag bara ska följa dethär så kommer jag ju inte bli friskare av det. Eller ja kroppen kanske blir det men inte allt annat liksom. Som tankarna blir jobbigare för varje dag och jag får mer ångest varje gång jag går mot monstret fast alla säger att det blir mindre varje gång man vinner över det. Men håller inte med. Så tror inte att jag fungerar som kanske dom flesta andra. Och nu har jag verkligen verkligen försökt mitt bästa att göra allt som jag ska och inte bråka och så men nej det är INTE bättre för det. Så idag blev det typ som att jag inte orkade fortsätta bara lyda liksom. Så blev massa bråk och typ hot om saker igen. Och om det kommer fortsätta vara såhär föralltid så vill jag inte ens försöka bli frisk. Fast får ju inte välja så ändå måste jag men kommer ju inte hjälpa då.
Har du någon du kan prata om de jobbiga tankarna med? Som jag ser ditt schema är det ett rätt normalt dagschema, fast med tre korta vilopauser inplanerat och ingen krävande fysisk aktivitet. Dvs schemat i sig borde inte få dig att må dåligt, gör du det ändå kanske du behöver mer hjälp med just tankarna? Det är ju också lättare för vårdgivarna om de vet hur du känner. Hoppas det vänder även med den mentala biten för dig snart!
 
Det kommer inte att vara så här för alltid, även om det är en jättestor skillnad för dig nu och jag fattar att det känns både långtråkigt och jobbigt när ingen kan säga att nu är det bara x dagar kvar.

Men det att det är bättre med hjärtat nu ÄR ju superviktigt och dessutom väldigt bra! Det är ändå inte så länge du varit inlagd, även om det såklart känns så när det gäller en själv.

Ibland får man försöka hitta någonting som känns åtminstone mindre dåligt i en situation som man inte kan förändra. Och så tänka på det, när det finns en massa saker som bara känns eller upplevs dåliga och trista.

Även om detta såklart inte är hur du hade fyllt dina dagar om du fått välja själv - finns det något i de där delarna på schemat som INTE är äta/vila som du tycker känns lite lite mindre tråkigt än resten? Du är kanske bra på att rita? Eller finns det någon serie som är lite roligare/mer givande att titta på?
 
Men om jag bara ska följa dethär så kommer jag ju inte bli friskare av det. Eller ja kroppen kanske blir det men inte allt annat liksom. Som tankarna blir jobbigare för varje dag och jag får mer ångest varje gång jag går mot monstret fast alla säger att det blir mindre varje gång man vinner över det. Men håller inte med. Så tror inte att jag fungerar som kanske dom flesta andra. Och nu har jag verkligen verkligen försökt mitt bästa att göra allt som jag ska och inte bråka och så men nej det är INTE bättre för det. Så idag blev det typ som att jag inte orkade fortsätta bara lyda liksom. Så blev massa bråk och typ hot om saker igen. Och om det kommer fortsätta vara såhär föralltid så vill jag inte ens försöka bli frisk. Fast får ju inte välja så ändå måste jag men kommer ju inte hjälpa då.
Det är jobbigt att vara sjuk, jättejobbigt.
Det kommer inte vara för alltid och kommer bara ta längre tid om du går för fort fram.
Jämför med en häst som ska sättas igång och vill inget mer är att få sätta av i galopp upp för en backe, hästen kommer få galoppera men inte än då den inte kommit så långt i igångsättningen än utan bara kommit till att skritta.

Tycker det låter helt normalt att bli frustrerad över att man måste vänta på att kroppen ska läka och inte kunna göra det man vill under tiden.
 
Se om du inte kan ta med en hund/hundarna i vilan? Jag gick igenom en riktigt tuff tid med mycket horisontalläge efter en överdos, och hade en konstant kompis i sängen som gjorde allt mycket lättare. :heart Låter annars som ett sunt och kontinuerligt schema med tanke på var du är idag. Försök tänka på att överansträngning bara kommer att göra läkeprocessen ännu längre.
 
Jag ser tvärtom att det är "annat" inplanerat efter varje äta/vila. 9-10 , 10.30-12, 13-15, 15.30-17, 18-20. Det är 8 timmar, en hel arbetsdag, med bara saker som är för sin skull, som är utöver att vila och äta.

Hoppas att du får må bättre snart, vi hejar på dig! :heart
Ja men det är ju nästan bara vila ändå. För alla dom sakerna är ju bara sitta stilla liksom och blir ganska tråkigt när det bara är sånt. Skulle kanske vara bättre ifall jag fick göra nånting mer och röra på mig och så. Iallafall lite men ALLA saker är ju bara vara stilla.
 
Har du någon du kan prata om de jobbiga tankarna med? Som jag ser ditt schema är det ett rätt normalt dagschema, fast med tre korta vilopauser inplanerat och ingen krävande fysisk aktivitet. Dvs schemat i sig borde inte få dig att må dåligt, gör du det ändå kanske du behöver mer hjälp med just tankarna? Det är ju också lättare för vårdgivarna om de vet hur du känner. Hoppas det vänder även med den mentala biten för dig snart!
Ja det har jag. Eller det är två som är mina kontaktpersoner som det kallas som jag pratar med typ varje dag och läkaren ibland och så men vill inte berätta om exakt allt för dom. Men har sagt att jag inte tycker schemat är bra men enda svaret då är typ att jag behöver följa det nu och det kan ändras sen. Men dom sakerna som är mest jobbigt med det är ju att jag ska äta typ hela tiden och att jag måste vara så stilla hela tiden och dom sakerna går INTE att ändra på. Så vet att det inte går att göra så mycket åt det nu iallafall.
 
Ja men det är ju nästan bara vila ändå. För alla dom sakerna är ju bara sitta stilla liksom och blir ganska tråkigt när det bara är sånt. Skulle kanske vara bättre ifall jag fick göra nånting mer och röra på mig och så. Iallafall lite men ALLA saker är ju bara vara stilla.
Ja, det är det som är viktigt just nu. Att du inte bränner den energi du får i dig. Jag tror att det är sjukdomen som pratar för dig just nu. Sjukdomen vill att du ska röra på dig och bränna all energi.
 
Det kommer inte att vara så här för alltid, även om det är en jättestor skillnad för dig nu och jag fattar att det känns både långtråkigt och jobbigt när ingen kan säga att nu är det bara x dagar kvar.

Men det att det är bättre med hjärtat nu ÄR ju superviktigt och dessutom väldigt bra! Det är ändå inte så länge du varit inlagd, även om det såklart känns så när det gäller en själv.

Ibland får man försöka hitta någonting som känns åtminstone mindre dåligt i en situation som man inte kan förändra. Och så tänka på det, när det finns en massa saker som bara känns eller upplevs dåliga och trista.

Även om detta såklart inte är hur du hade fyllt dina dagar om du fått välja själv - finns det något i de där delarna på schemat som INTE är äta/vila som du tycker känns lite lite mindre tråkigt än resten? Du är kanske bra på att rita? Eller finns det någon serie som är lite roligare/mer givande att titta på?
Vet inte hur jag ska förklara men för ett tag sen så hade jag sagt att vara med hundarna var det bästa på hela dagen. Men nu så är det inget som känns typ bättre eller att det spelar nån roll om du fattar? Som att allt är helt onödigt bara så inget är kul eller så. Och jag har jätte svårt att hålla fokus på om jag kollar på en serie eller lyssnar på ljudbok eller podd eller vadsomhelst så tappar tålamodet jätte fort vad jag än gör. Så det är svårt att komma på nåt nu som är bättre.
 
Det är jobbigt att vara sjuk, jättejobbigt.
Det kommer inte vara för alltid och kommer bara ta längre tid om du går för fort fram.
Jämför med en häst som ska sättas igång och vill inget mer är att få sätta av i galopp upp för en backe, hästen kommer få galoppera men inte än då den inte kommit så långt i igångsättningen än utan bara kommit till att skritta.

Tycker det låter helt normalt att bli frustrerad över att man måste vänta på att kroppen ska läka och inte kunna göra det man vill under tiden.
Jag vet men det känns som det ALDRIG kommer bli bra. Och vet att det kanske är knäppt att tänka såhär men om det är en häst som kanske har skadat sig så den måste stå på box länge och det är en häst som mår jätte jätte dåligt av det. Då kanske man avlivar den istället för den skulle må sämre av att stå på box så länge och den kanske aldrig skulle bli helt helt frisk igen. Men så får man inte tycka om sig själv tydligen.
 
Se om du inte kan ta med en hund/hundarna i vilan? Jag gick igenom en riktigt tuff tid med mycket horisontalläge efter en överdos, och hade en konstant kompis i sängen som gjorde allt mycket lättare. :heart Låter annars som ett sunt och kontinuerligt schema med tanke på var du är idag. Försök tänka på att överansträngning bara kommer att göra läkeprocessen ännu längre.
Det går inte för jag är inlagd så får bara träffa hundarna en stund när jag är ute. Men om jag får komma hem nångång och ska fortsätta ha samma schema så kommer jag ha en av hundarna med!
 
Ja, det är det som är viktigt just nu. Att du inte bränner den energi du får i dig. Jag tror att det är sjukdomen som pratar för dig just nu. Sjukdomen vill att du ska röra på dig och bränna all energi.
Fast om man läser om vad man ska göra för att må bra och sånt så står det överallt att man ska röra på sig. Typ minst en halvtimme om dagen eller nåt sånt. Så okej att jag inte får röra på mig hela dagen men iallafall ibland borde jag få tycker jag. För annars är det ju som att jag ska vara jätte noga med vissa saker och inte alls andra saker fast allt är viktigt om man ska må bra.
 
Fast om man läser om vad man ska göra för att må bra och sånt så står det överallt att man ska röra på sig. Typ minst en halvtimme om dagen eller nåt sånt. Så okej att jag inte får röra på mig hela dagen men iallafall ibland borde jag få tycker jag. För annars är det ju som att jag ska vara jätte noga med vissa saker och inte alls andra saker fast allt är viktigt om man ska må bra.
Inte med svår anorexi. Då du är frisk kan du röra på dig lite mer. Inte nu.
 
Inte med svår anorexi. Då du är frisk kan du röra på dig lite mer. Inte nu.
Nej men om man är depprimerad och har självmords tankar så ska man röra på sig. Men det är som att dom inte bryr sig om dom sakerna utan bara anorexin. Fast att dom andra sakerna är MINST lika jobbiga för mig.
 
Jag vet men det känns som det ALDRIG kommer bli bra. Och vet att det kanske är knäppt att tänka såhär men om det är en häst som kanske har skadat sig så den måste stå på box länge och det är en häst som mår jätte jätte dåligt av det. Då kanske man avlivar den istället för den skulle må sämre av att stå på box så länge och den kanske aldrig skulle bli helt helt frisk igen. Men så får man inte tycka om sig själv tydligen.
Aldrig att jag avlivat en ung häst som protesterar att stå på box, den har ju hela livet framför sig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 226
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte fattar är varför det är så jävla mycket skillnad hur JAG ska tänka motför hur allaandra är OM MIG. Som några exempel...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 325
Senast: IzeUnicorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp