Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

khisha

Trådstartare
Hej!
Här kommer en del tankar på hur mitt kommande företag kommer att se ut... Jag vill gärna ha tips och ideér från er som gjort/gör något liknade, och så klart från er som har tankar och funderingar oxo..:)

Mina framtidsplaner är att köpa en gård och driva någon sorts verksamhet/aktiviteter för barn, ungdomar, handikappade och egentligen alla som är intresserade tillsammans med de djur jag kommer ha. Det kommer vara mycket hästar och andra smådjur som man kan umgås med och lära sig om. Jag kommer även att jobba med att bevara svenska lantraser inom djurhållningen. jag har erfarenhet av hästar och andra djur sen jag var liten, samt ett väldigt stort brinade intresse för detta.

Detta vill jag göra för att jag vet hur viktigt det är för människan att växa upp/umgås med djur. Jag vill ge främst barn och handikappade chans till en meningsfull fritid. Jag vill även att priserna skall vara så små som möjligt för de som deltar i verksamheten (inget vinstintresse från mig utan jag vill bara att allt skall gå runt).

Jag vill även att förskolor i kommunen skall kunna komma med sina grupper för att ha djurdagar, då de får träffa alla djuren och umgås och lära sig, detta vill jag ska kunna fungera kostnadsfritt för dem. Jag vill ge barnen en mindre och mer personligare miljö än det är på ridskolorna i kommunen, även hålla priserna mycket lägre. Detta för att alla skall få chansen att delta samt att föräldrar känner sig tryggare att lämna barnen till en lite mindre verksamhet med stor gemenskap, jag vill ha aktiviteter på eftermiddagar, helger, lov.

Andra målgrupper som jag har i tankarna är: kontakt med socialen för barn/ungdomar som har det svårt, företag som ansvarar för människor med speciella behov, tex förståndshandikappade osv, företag för arbetsträning, sjukgymnastik, friskvård i företag osv, andra människor runt omkring mig.


Några av de aktiviteter jag tänkt mig:
Dagläger
studiebesök
ridning
körning
barnkalas
helg/djurläger
ridhajk
rid/kör uteritter med fika
lantgårdsläger
matskolor
fisketurer med häst
familjedagar
djurdagar för föräldrar
maskerad/utklädningsridning
handikappridning/läger
shettis agility
öppet hus
turridning
tolkning
åka häst och släde
olika kurser inom ridning och körning
höskullenätter
grillning
brännboll
högtidsaktiviteter
barnkalas (även för uthyrning)
frilufsdagar för skolverksamheten
stallfritids
friskvård
rehabilitering

Ja, listan kan göras lång för mina ideér, tanken är att man skall kunna ringa till mig med och berätta vad man vill göra för aktivitet så ska jag kunna fixa det mesta.

jag har börjat skriva en affärsplan, kommer även att gå kurser om hur man driver företag. Jag har ingen arbetserfarenhet av att driva företag. Min plan är att företaget inte skall vara större i början än jag kan driva själv, med min egen ekonomi, vill ej ta massa lån och riskera att bli skuldsatt.

Skulle bli jätte glad för tips och råd då detta är någonting jag planerat i några år nu, jag vet att det är mycket kvar att klura ut, därför jag tar kontakt med andra som jobbar med liknande verksamheter.

det jag tycker är svårat är vad man ska satsa på. Antingen slå till på stort och ta kontakt med kommunen för ett samarbete för fritidshem, eller starta upp lite mindre vid sidan om mitt jobb som lärare (som jag gärna vill ha kvar vid sidan om, iaf litegrann)? Och då bara erbjuda lite häst och djuraktiviteter för de som är intresserade? Jag vill heller inte att min verksamhet skall vara beroende va de bidrag som kommunen kan ge, ifall de ändrar sig/eller dra in bidra pga olika saker.

Den viktigaste frågan för mig är, skulle DU låta DITT barn delta i en sådan verksamhet (tex stallfritids efter skolan)?;)

// Maria, lärarstudent
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Det är bra tankar och ligger i tiden. "Grön arena" och liknande är ju "inne" nu. Problemet som jag förstått det är att få någon att betala för det. Men det finns ju de som lyckats!
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Ja, det är just det med ekonomin. Vill ju erbjuda billiga tjänster så att folk känner att de har råd. Samt ett större samarbete med komun hade varit bra, vill ju helst ha stallfritids som huvudtjänst, mycket man måste tänka på då... vill heller inte vara beroende av deras bidrag om det blir dåliga tider och de måste dra in på dessa. Att starta i mindre skala vid sidan om ett annat jobb med ett mindre antal barn (4-5 st) ser jag inget problem i, det intresset finns nog. Man får nog låta företaget växa med tiden och se vilka intressen som finns. Det finns ju 4h gårdar också, men jag är inte riktigt insatt i hur dessa funkar.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Har du tittat pa 4H gard? Det var den forsta tanken som poppade upp hos mig.
Fast da kravs det att man ska ha lite olika djur, vara en forening (jag tror man maste ha minst 7 medlemmar eller nagot liknande), plus att man kan fa stodoch bidrag. Kanske vart att kolla upp atminstone. :laugh:
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

tack för tipset;) Har mailat till 4H så får se vad de säger... det som känns svårt är kanske att få ekonomin att gå iohp med lön till sig själv, djurhållning hoppas jag på kommer gå runt av aktiviteter osv... nån som vet vad för bidrag man kan söka, har koll på en del men alltid bra m tips..:)
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Jag driver själv ett mindre företag inriktat mot naturlig hästhållning. Där arbetar jag med hästen i centrum som vår lärare och mina kunder befinner sig i alla åldar. verksamhet vill jag inte kalla för ridskola men dock har jag tillstånd för vad det just kallas ridskoleverksamhet.
Du verkar ha en mängd ideer och många av dess låter spännande och även i praktiken genomförbara. Men något jag lärt mig är att inte ha för många bollar i rullning. Du måste hitta din nisch, satsa på den och driva ett företag med just din ide. Att du är på G med en affärsplan är ett absolut måste men något som är av vikt är just det som gör att många mindre företag går in i väggen är att utvecklas, hänga med och att i själva processen titta tillbaka på din affärsplan, ide och ändra/ bättra denna då tiderna förändras och även ditt företag bör stega framåt.
Att ha för många alternativ är inte alltid bra för då finns risken att du tar dig vatten över huvudet. Så mitt råd i denna fas är att du brainstormar ordentligt, kollar runt, frågar och att du försöker vara realist. Jag vet hur det är att ha tusen ideer som tyvärr riskerar att fallera om de är för många.

Sedan till priser och prissättning. Jag förtår din tanke att kunna erbjuda vettiga priser, billiga alternativ.. Men tänk också på att detta skall vara ditt levebröd så småningom. Om du är duktig, har erfarenhet så var inte rädd att ta betalt för det. Personligen så anser jag att jag betalar hellre mer pengar och får valuta för dem än en mindre slant och får en sönderstressad instruktör, stressade djur och halvtaskiga förutsättningar.
Att ha vinstsyfte är inte alls fel tanke, men statistiken säger att de flesta egna företagare inte kan räkna med att gå med vinst de första fem åren..
Kolla även upp tillståndsbiten, vilka behöver du och hur lång är handläggningstiden.
Det är inte enkelt att driva en hästverksamhet speciellt ensam, men de går om man har gett sig f_n på de.. Vill man så kan man.. Det är bara döda fiskar som följer strömmen ;)
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Tack för verkligen jätte bra tips. :) Jag har många ideer, men en del kan man ju spara tills man hållit på ett tag och vill utöka. det jag helst vill satsa på är att ha ett djur/stallfritids för barn efter skolan. Sedan kan man ju börja erbjuda lite andra tjänster eftersom kanske.

Jag hade tänkt att starta upp väldigt lite i början, ca 4- 5 barns kanske (vilket det kan gå på en pedagog, annars blir barngruppen för stor). Som kan komma efter skolan och få hjälp m läxor, pyssla m djuren, rida och köra lite ibland och leka med varandra. En meningsfull fritid helt enkelt.

Sedan får man se hur intresset blir eftersom tiden går. I början kommer jag ju att jobba som lärare samtidigt.

Min affärsplan den utvecklas och ändras hela tiden, har dock inte kommit så jätte långt än. men ska gå kurser och ta hjälp av bla revisor osv när jag ska köra igång.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Ett annat sätt att starta upp det hela kan vara att ansöka till kommunen om enskilt fritidshem. Den vägen betyder mycket jobb och mycket papper och regler att följa, vilket det gör alltid, men extra mycket då efter vad jag har förstått.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Jag driver själv ett mindre företag inriktat mot naturlig hästhållning. Där arbetar jag med hästen i centrum som vår lärare och mina kunder befinner sig i alla åldar. verksamhet vill jag inte kalla för ridskola men dock har jag tillstånd för vad det just kallas ridskoleverksamhet.
Du verkar ha en mängd ideer och många av dess låter spännande och även i praktiken genomförbara. Men något jag lärt mig är att inte ha för många bollar i rullning. Du måste hitta din nisch, satsa på den och driva ett företag med just din ide. Att du är på G med en affärsplan är ett absolut måste men något som är av vikt är just det som gör att många mindre företag går in i väggen är att utvecklas, hänga med och att i själva processen titta tillbaka på din affärsplan, ide och ändra/ bättra denna då tiderna förändras och även ditt företag bör stega framåt.
Att ha för många alternativ är inte alltid bra för då finns risken att du tar dig vatten över huvudet. Så mitt råd i denna fas är att du brainstormar ordentligt, kollar runt, frågar och att du försöker vara realist. Jag vet hur det är att ha tusen ideer som tyvärr riskerar att fallera om de är för många.

Sedan till priser och prissättning. Jag förtår din tanke att kunna erbjuda vettiga priser, billiga alternativ.. Men tänk också på att detta skall vara ditt levebröd så småningom. Om du är duktig, har erfarenhet så var inte rädd att ta betalt för det. Personligen så anser jag att jag betalar hellre mer pengar och får valuta för dem än en mindre slant och får en sönderstressad instruktör, stressade djur och halvtaskiga förutsättningar.
Att ha vinstsyfte är inte alls fel tanke, men statistiken säger att de flesta egna företagare inte kan räkna med att gå med vinst de första fem åren..
Kolla även upp tillståndsbiten, vilka behöver du och hur lång är handläggningstiden.
Det är inte enkelt att driva en hästverksamhet speciellt ensam, men de går om man har gett sig f_n på de.. Vill man så kan man.. Det är bara döda fiskar som följer strömmen ;)

Du har inte någon hemsida till din verksamhet?
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Om du ska ha kursverksamhet i ridning och körning, vilken utbildning har du för det? Det kan ju vara en fråga som ställs från de som ska delta i verksamheten tänker jag. Bra med en lärarutbildning som du nu verkar gå, då har du ju en massa pedagogikutbildning vilket är till nytta såväl vid arbete med barn som ev vuxna.

Det låter som om du har massor med idéer, men jag håller med tidigare svar om att det kan vara bra att bestämma dig för vad du kan erbjuda. Om du har fritids så kanske du inte kan ta en körutflykt till exempel, då kan det ju vara dumt att den står på listan, s.a.s.

Det var intressant att läsa om dina idéer, jag går själv lite i samma tankar. Har två nordsvenskar som jag skulle vilja ha mera köruppdrag med, utflykter med fika/grillning, slädturer, bröllop, barnkalas osv. Jobbar heltid borta så det är främst helger jag tänker mig än så länge, men framöver kanske kunna gå ner i tid på jobbet och ägna mig mer åt hästkörning.
Vi har nu ett turism-projekt på gång i bygden, och där kan det ju bli lite mera efterfrågan på mina tjänster om vi ökar på besöksnäringen i närområdet.

Lycka till!
Lotta
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Det låter som att du har många roliga idéer. Kruxet med fritidshem är ju att det bör ligga så nära en skola att barnen kan ta sig till dig själva när skolan är slut, annars blir det nog svårt att få just fritidshemsbiten att fungera. I kommunerna här omkring har det funnits s k fritidsklubbar för lite äldre barn (mellanstadiet), då kan barnen kanske cykla en lite längre bit, eller ta en buss för att komma till dig efter skolan.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Vad har du för erfarenhet av arbete med barn med särskilda behov?
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Om du ska ha kursverksamhet i ridning och körning, vilken utbildning har du för det? Det kan ju vara en fråga som ställs från de som ska delta i verksamheten tänker jag. Bra med en lärarutbildning som du nu verkar gå, då har du ju en massa pedagogikutbildning vilket är till nytta såväl vid arbete med barn som ev vuxna.

Det låter som om du har massor med idéer, men jag håller med tidigare svar om att det kan vara bra att bestämma dig för vad du kan erbjuda. Om du har fritids så kanske du inte kan ta en körutflykt till exempel, då kan det ju vara dumt att den står på listan, s.a.s.

Det var intressant att läsa om dina idéer, jag går själv lite i samma tankar. Har två nordsvenskar som jag skulle vilja ha mera köruppdrag med, utflykter med fika/grillning, slädturer, bröllop, barnkalas osv. Jobbar heltid borta så det är främst helger jag tänker mig än så länge, men framöver kanske kunna gå ner i tid på jobbet och ägna mig mer åt hästkörning.
Vi har nu ett turism-projekt på gång i bygden, och där kan det ju bli lite mera efterfrågan på mina tjänster om vi ökar på besöksnäringen i närområdet.

Lycka till!
Lotta

Många bra tankar..:) Det jag hadr tänkt me de övriga aktiviteterna tex körning å så är att ev. ha det på helger å så.. sen kan man ju ta med barnen på fritidset med ut på körutflykter oxo;)

Jag har hållit på med hästar av olika utb. samt raser i 18 år. Jag själv hade nog inte tänkt ha mer avancerade lektioner i varken körning el. ridning, är ej utbildad speciellt pedagogiskt i den biten fast jag har lång häst och ridvana. Jag tänkte då anlita instruktörer som jag känner till det...:)
Sedan att hålla på med ridning och körning på fritidsnivån ser jag inga större problem med.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Det låter som att du har många roliga idéer. Kruxet med fritidshem är ju att det bör ligga så nära en skola att barnen kan ta sig till dig själva när skolan är slut, annars blir det nog svårt att få just fritidshemsbiten att fungera. I kommunerna här omkring har det funnits s k fritidsklubbar för lite äldre barn (mellanstadiet), då kan barnen kanske cykla en lite längre bit, eller ta en buss för att komma till dig efter skolan.

Ja, precis det har jag tänkt på. Man får väl se sen när man ska köpa, vilket läge det blir..;) Jag kommer verkligen vilja ha bra kontakt med skola och så, det står ju även med i läroplanen för skola..
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Vad har du för erfarenhet av arbete med barn med särskilda behov?

Inte mycket faktiiskt. Tanken är väl att de skall kunna göra "studiebesök" med djurklappning och så. ev ridning/körning tillsammans med sina lärare/assistenter. och jag ska då mest fungera som den som visar runt och berättar. Jag är intresserad gå nån kurs el dylikt oxo för att få bättre insikt.

Jag har även tänkt att utbilda mig till speciallärare/specialpedagog efter några års arbete i skolverksamheten, då jag finner ett stort intresse i att arbeta med dessa barn...;)
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Men ska du ha hästverksamheten parallellt med lärarjobb? Annars tror jag att du får svårt att tillgodoräkna dig arbetet för att vidareutbilda dig till specialpedagog.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Men ska du ha hästverksamheten parallellt med lärarjobb? Annars tror jag att du får svårt att tillgodoräkna dig arbetet för att vidareutbilda dig till specialpedagog.

Jag har tänkt att starta upp litet i början, ev ha lite stallfritids för de barn som är intresserade å så... lite smått med aktiviteter å så... Detta samtidigt som jag tänker jobba heltid, ja.

Om det inte skulle funka tidsmässigt så kommer jag nog ha lite aktiviteter helger samt lov till en början så att jag klan jobba, för att vidareutbilda mig. Tror det är 3 år man måste jobba inom skolverksamheten innan man får vidareutbilda sig.
Kommer sattsa på kin utbildning/arbete i första hand. Och bygga upp mitt företag undertiden i den mån av tid som finns.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Jag driver själv ett mindre företag inriktat mot naturlig hästhållning. Där arbetar jag med hästen i centrum som vår lärare och mina kunder befinner sig i alla åldar. verksamhet vill jag inte kalla för ridskola men dock har jag tillstånd för vad det just kallas ridskoleverksamhet.
Du verkar ha en mängd ideer och många av dess låter spännande och även i praktiken genomförbara. Men något jag lärt mig är att inte ha för många bollar i rullning. Du måste hitta din nisch, satsa på den och driva ett företag med just din ide. Att du är på G med en affärsplan är ett absolut måste men något som är av vikt är just det som gör att många mindre företag går in i väggen är att utvecklas, hänga med och att i själva processen titta tillbaka på din affärsplan, ide och ändra/ bättra denna då tiderna förändras och även ditt företag bör stega framåt.
Att ha för många alternativ är inte alltid bra för då finns risken att du tar dig vatten över huvudet. Så mitt råd i denna fas är att du brainstormar ordentligt, kollar runt, frågar och att du försöker vara realist. Jag vet hur det är att ha tusen ideer som tyvärr riskerar att fallera om de är för många.

Sedan till priser och prissättning. Jag förtår din tanke att kunna erbjuda vettiga priser, billiga alternativ.. Men tänk också på att detta skall vara ditt levebröd så småningom. Om du är duktig, har erfarenhet så var inte rädd att ta betalt för det. Personligen så anser jag att jag betalar hellre mer pengar och får valuta för dem än en mindre slant och får en sönderstressad instruktör, stressade djur och halvtaskiga förutsättningar.
Att ha vinstsyfte är inte alls fel tanke, men statistiken säger att de flesta egna företagare inte kan räkna med att gå med vinst de första fem åren..
Kolla även upp tillståndsbiten, vilka behöver du och hur lång är handläggningstiden.
Det är inte enkelt att driva en hästverksamhet speciellt ensam, men de går om man har gett sig f_n på de.. Vill man så kan man.. Det är bara döda fiskar som följer strömmen ;)

Var ansöker man om tillstånd för ridskoleverksamhet? Eller det kanske är flera olika tillstånd?
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Men hur tänker du då? Heltid som lärare och så fritids parallellt med det. Då innebär det två jobb som kolliderar tidsmässigt, tror jag?

Lotta
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Men hur tänker du då? Heltid som lärare och så fritids parallellt med det. Då innebär det två jobb som kolliderar tidsmässigt, tror jag?

Lotta

Ja, till en början. Som jag försökt förklara innan så kommer företaget i början att vara så passa litet att jag vill kunna jobba samtidigt som lärare samtidigt. Sen beroende på vilket intresse det finns för företaget från kunder så kommer det eventuellt att kunna öka, å jag kanske kan minska mitt andra jobb. Andra alternativ är ju att ha anställda samt att starta upp med någon annan. Om jag får som jag vill så vill jag ha mitt företag samtidigt jobba som lärare för att utvecklas som människa osv.

och när jag pratar om fritids till en början handlar det om ca 4 - 5, några timmar på eftermiddagen, behöver ej heller vara varje dag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 603
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 348
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 518
Senast: Trott
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 040
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp