Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Fast om du arbetar heltid som lärare så kommer du säkerligen att arbeta under de timmar då ev kunder vill komma... Defintivt är det så om man vänder sig till funktionshindrade.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Fast om du arbetar heltid som lärare så kommer du säkerligen att arbeta under de timmar då ev kunder vill komma... Defintivt är det så om man vänder sig till funktionshindrade.

Det beror på vart jag jobbar samt arbetstider.. Som jag skrev innan kommer antagligen mitt lärarjobb att minska vartefter företaget ökar (om det ökar)... Med det menar jag att jag inte möjligtvis MÅSTE ha ett heltidsjobb som lärare. Funktionshindrade kan man ju ha kontakt med även på helger.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Så härligt med alla ideer. Jag har själv varit i din sits och precis som någon annan sa, så får man börja med en sak åt gången. Du måste tänka på att inte jobba gratis. Vad skulle du tex ta om det kommer några barn som vill pyssla med hästarna? En rimlig timlön är 180 kr + moms. Tänk om det kommer en grupp på 10 barn. Har du nån som hjälper dig? Jag fick kontakt med ett dagis som ville komma, 8 barn och två personal. De ville även ha fika, men det fick helst inte kosta något för de hade en sån liten kassa. Det föll på att personalen inte hade hästvana och jag ingen extra hjälp. För man kan inte ta in extra hjälp gratis hela tiden. Satsa mer på paket lösningar, typ utflykter, ridläger osv. Då kommer även turisterna, det har jag erfarit. Lycka till.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Tack för ett bra råd. Jo, nog kommer jag att starta upp litet i början. Ska väl kolla upp ungefär vad ett vanligt fritids kostar för barn och erbjuda ungefär i samma prisklass. Sen om man har någon extra aktivitet på någon helg/lov så kan man ju bestämma pris då.
Jag har även tänkt ta kontakt med kommunen för att starta upp en enskild fritidsgård (för ett fåtal barn, ca 4-5 st i början om jag jobbar ensam). Jag har tagit kontakt med fritidsnämnden för att se vilket intresse de har av mig samt vilka bidrag som finns att få.

Jag har många jag känner som håller på med hästar, som jag även vet är bra med barn och människor. Jag är fullt medveten om att jag måste fixa någon som kan vara en extra hand ibland, hoppa in vid sjukdom osv. Även fast företaget är ganska litet i början. Jag har tagit kontakt med iaf en tjej som ska kunna hjälpa till vid behov. Detta är inget som är riktigt offentligt än...;)

De aktiviteter som jag presenterat i början är de aktiviteter som jag skulle vilja ha när företaget är stort (om det blir det). Min största dröm är ju att få hålla på med detta på heltid, men man får ju se vad som händer.

Det är om företaget blir lite större, som jag vill erbjuda ett mycket billigt/gratis för förskolor/skolor att komma och besöka och klappa på djuren å så. Så jag vet att ekonomin går runt ändå. det kommer ej att vara i början då det kanske känns lite ostadigt i ekonomin.

Glimris. Vad hade du för företag? kan du inte berätta lite?
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Jag är inne på mitt femte år med ridlekis och ridläger för mindre barn. På ridlekis är de mellan 3 och 10 år. Har ca 55 elever i veckan ( 12 grupper) Har som regel att inte ha mer än två grupper om dan. Mina 5 ponnyer är mina älsklingar och får utstå en hel del med högljudda barn och allmän "nybörjarridning". Men de är helt underbara, står helt stilla medan de blir omskötta och finner sig i det mesta.
Ridlägerna har ökat i omfattning och blivit väldigt populära. Särskilt de med övernattning då de bor i vårt hus och är "familjemedlemmar". Men det är ett dygnet-runt -jobb och efter tre dagar är man helt slut. Sen har jag också dagridläger för de minsta.
På vintern får mina älsklingar ledigt förutom en och annan helg då vi kör lite uteritter då vädret tillåter.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Åå, det låter ju hur underbart som helst...:) Klarar du dig ekonomiskt på bara det? eller har du något extra jobb bredvid?
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Glömde att fråga en sak till alla andra som har nåt liknande. Finns det bidrag att söka som privat idkare ? Som det ser ut så är det bara föreningar som kan söka bidrag, typ aktivitetsbidrag osv. Även ridsportförbundet verkar bara vara till för föreningar. Jag skulle vilja ha något för oss privata, som också tar hand om ungdomar. Visst vi äger vår anläggning, men hur mycket har vi inte lagt ut på stall, ridbana, utrustning osv. Egentligen skulle vi behöva ta ut högre priser men då får vi väl inga elever?
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Jag har kikat runt lite om det iaf. Jag har tagit kontakt med ungdoms och fritidsnämnden i kommunen. Men inte fått nått svar om hur jag kan samarbeta med dem. De ger även ut bidrag tror jag. Om du kollar runt på din kommuns hemsida så tror jag nog du kan hitta lite olika. Sen kan man väl få bidrag för att man har djur/gård, tex bevara lantliga raser.

även jag är intresserad av tips på bidrag..;)
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Nej, jag klarar mig inte helt på detta. Vinterhalvåret är rätt kämpigt, men jag jobbar 25% som avbytare på en gård så då får min man ta hand om hästarna. Han jobbar kvällar, så han släpper ut dem och mockar de dagar jag är iväg.(vi har sammanlagt 9 hästar)
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Det krävs nog mycket mark och byggnader för att bevara vissa raser och det kostar mycket med foder och skötsel. Vi har bara 7 ha och då tar vi även vårt eget hö. Vi har lite dvärghöns som spatserar runt på gården och de är väldigt omtyckta av barnen.
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Jag tycker det låter som en bra idé, något som dyker upp i tankarna direkt är att du ska kontakta kommunen och be dem om stöd, det borde ligga i deras intresse att tex värna om barn som haft det svårt att få en nystart i livet/tillfriskning osv
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Hej! Jag hade tänkt att ta kontakt med dem, ja... Frågan är bara om de förstår hur bra det är för barn/människor att vara ute i naturen samt att umgås med djur:grin:

Idag har jag talat i telefonen med en konsult från 4H gårdarna. Det verkar inte vara min grej. När folk kan komma och gå som de vill, en styrelse som kan ta beslut om djur/anställda utan att jag har någonting att säga till om. Sedan var det inte så populärt att driva 4H på sin egen gård, man fick tex inte ha egna privat djur där...
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Tillstånd söks hos länsstyrelsen, dock får man nog räkna med att söka mer än bara ett tillstånd. Ett för ridskoleverksamhet dvs om du har lektioner på egna/ privata hästar som du debiterar för. Med säkerhet behöver du ett även ett för hästhållning dvs fler än fyra hästar så krävs även där ett speciellt tillstånd. Detta med tillstånd är snurrigare än snurrigast och invecklat.. men det finns givetvis en anledning till dem och det är att inte vem som kan ha "ridskola"/ utbildning och även hästhållning av olika typer. I mina ögon jättebra att det finns, men det tar tid med handläggning etc.

Hoppas du fick svar på din fundering:)
 
Sv: Mitt företag... (vill ha tankar och funderingar)

Gå in på jordbruksverkets webbplats för information om företagsstöd: www.sjv.se (företagsstöd kan innebära investeringsstöd, startstöd vid en ny etablering etc.)
eller.. länsstyrelsen.

Att söka bidrag skall alla som startar eget oavsett grad göra.. Det kostar inget att söka och det kan glädja väldans:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 223
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 066
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp