Mitt första kniviga fall...

Jajamensan, iaf om du har Windows =)

Går in på START - Tillbehör - kalkylatorn. Nu öppnas ju kalkylatorn som är väldigt grundläggande. Men i menyn i överkanten finns alternativet VISA. KLicka där och du kan välja AVANCERAD. Sen har du en miniräknare som räknar både det ena och det andra. Inkl upphöjt till (knappen x^y)
 
ursäkta men.. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! :bump: :bow:

har letat genom hela huset efter en miniräknare med upphöjt till utan framgång. Har bara såna där små grundläggande räknare :mad: Sen föröskte jag lista ut vad upphöjt till egentligen betyder men kom fram till att jag glömt det.. :crazy:

Så nu är jag GLAD :D
Tack Alexandra :banana:
 
Hej, e det inte lite mycket med 105 mj till din häst? Mitt fullblod som väger 650 kg(enligt måttbandsuträkning ska han väga så mycket och jag tror på det då de jag känner som efteråt vägt sina hästar på klinik sagt att det bara slog på ca 30 kg, och han e väldigt lång och hög för att vara fullblod) har ett mj behov på 90 och då har jag räknat med ett träningstillägg på 0,3 fast jag kanske räknar med för lite? (går 5-6 dagar i veckan, 1 dag hoppning(varannan vecka terrängbanan), 2-3 dagar dressyr, tävlar ibland lättare dressyrklasser som LB:1, 1 dag tömkörning resten uteritter)
 
Ett fullblod på 650 kg? Hoho det har jag SVÅRT att tänka mig. Jag känner ett fullblod som är jättekonstigt byggd, ser ut som ett kraftigt halvblod och han är hög också, men den väger ändå absolut inte mer än 600 kg. Hur hög är din då?

Fullblod behöver mer mat än andra raser, så är det bara..! Men visst, finns undantag såklart.
 
Hoppsan, här har det hänt grejor sedan jag var inne sist! Jag förstår att flera av er tycker att det är väldigt många MJ. Jag har inte beräknat hans energibehov, utan gått efter vad han äter nu. Märker man att vi börjar bli tjock så får vi ju minska på maten! Han äter alltså i dagsläget 10-12 kg hö och 3-4 kg havre. (3 kg tror jag att det är just nu.)

Någon frågade om han inte kunde äta mer än 9 kg hö. Han äter gladeligen upp till 15 kg hö om dagen om han får. Han älskar hö och äter det mycket hellre än kraftfoder. Men är det verkligen bra om han äter så mycket av det här höt?
 
Vill du ge mer hö så skulle ju detta kunan fungera:

12 kg hö
0,4 kg soja
0,25 kg vetekli
1 kg Krafft Breed

103.77 MJ 691.25 SRP 44.25 Ca 31.95 P och 16.4 Mg
SRP/MJ kvot 6.66
Ca/P 1.30
Ca/Mg 2.7

Vill du han ska ligga högre i MJ, så lägg på ett kilo hö till, då blir det 110.97 MJ 717.25 SRP 46.15 Ca 33.35 P och 17.10 Mg

Kvot SRP/MJ 6.46
Ca/P 1.38
Ca/Mg 2.7
 
Han e 1,70 hög och väldigt lång om man jämför med de andra fullbloden i stallet. Men då e det ju konstigt att det bara slog på ca 30 kg på alla andra som väg på klinik och de har använt sig av samma formel som jag.
 
Oups, så att jag visst inte hade lagt in Mg i soja och veterkli.. Och hittar det inte heller, så det kanske skulle kollas så det inte blir fel =/
 
Aha tyckte väl det var lite konstigt om han skulle ha ett behov på 105 i verkligheten.
 
Tack! :love: Vilket bra förslag!

Men, jag pratade med ägaren idag och hon mistänker att han är allergisk mot soja... Hon hade provat att ge honom för några år sedan och han hade blivit alldeles knottrig. Men det är ju inte säkert att det var det och hon är beredd att prova igen.

Är Breed smakligt för hästar (om vi undantar din fölunge då, Alexandra, men hon är väl inte representativ...)? Han gillar müslifoder, men det är väl helt kört, de brukar väl innehålla ganska mycket fett? Vetekli tycker han också om.

Jag tror att det är kanska bra med en mindre kraftfodergiva, så jag ska absolut presentera ditt förslag för ägaren!
 
Min fölunge TYCKER OM Breed ju =)

tja, Breed är nog lika smakligt somd e flesta foder. Ingen av mina har ratat det iaf. faktum är att även HUNDARNA är tokig i det =)

Om du vill slippa sojan kan du ge

12 kg hö
0,5 kg lucernhack
0,25 kg vetekli
1 kg Krafft Breed
0,3 kg krafft protein

Ger:
106.5 MJ 690,75 SRP 50.83 Ca 31.73 P och 17,8 Mg
SRP/MJ 6,49
Ca/P 1,6
Ca/Mg 2,86


Dock vore det BRA om någon kunde tala om Mgvärdena för soja och vetekli??? jag insåg ju att jag inte har dem, så Mg-värdet är UTAN sojan och kliet, så kvoten Ca/Mg kan bli missvisande beroende på vad sojan och veterkliet innehåller i Mg. jag hittar dock inte Mg-värdet för dessa någonstans =/
 
Ja, då är det väl bara att gratulera! :)

Jag kan (nog) tala om mg-värden på kli och soja imorgon kväll. Jag tror att jag har dem i en fil på min laptop, men den är inte med mig just nu...

Hej och hå, nu får ni vila från mig (förutsatt att han tål soja och gillar Krafft!) tills analysen på mitt eget hö har kommit. Jag hoppas verkligen att det ser bättre ut.
 
Hej igen Alexandra!

Vetekli innehåller 1,1 gram magnesium per kg. Tyvärr hade jag inte värdet för soja. Men jag ska till Granngården imorgon, så då ska jag kolla på säcken!
 
I mitt bakhuvud poppade det upp 2,3 g Mg för soja.. Men det kan vara fel. :crazy:
 
Tänk på att mikroberna i tarmen och magen kan reagera negativt(dom tillgodo gör sig fodret sämre)om det blir för mycket... endel hästar är känsligare... Och det finns hästar som är jätte kännsliga(inte så vanligt tror jag)...
Och en sån har jag haft... Han gick inte upp i vikt vad vi än gjorde. Alla prover som finns (tror jag) togs på honom. Till sluta kom det fram att pga att han hos förra ägaren hadde stått på en onormalt (för honom) hög havre giva(kommer ej ihåg exakt hur mycket det var men ca 4-5kg/dag + soja mm) så hadde mikroberna i magen nästan laggt av. Han tog knappt upp nått foder(veterinären jämförde det med ämnesomsättnings rubbningar). Det tog 2år att få den hästen att bli bra i magen och börja ta upp fodret nästan normalt. Han går än i denna dag (12år senare) på special foderstat pga att hans mage ALDRIG kommer att funka helt normalt)
Det var bara det jag ville säga!!!
 
Oj då.

Den här hästen är alltså inget benrangel (men han faller ur snabbt om han inte rids) utan det går att fodra upp honom. Tack för informationen i alla fall!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 458
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hur ser era analyser ut i år? Vi kommer använda oss av denna och jag hoppas på att inte behöva ge något extra foder i vinter :D Har en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 055
Senast: Molin
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 047
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp