Mitt första kniviga fall...

majola

Trådstartare
Hej och hå...

Nu har medryttarhästens höanalys kommit och det ser inte för lustigt ut. Man förstår ju att han har haft svårt att sätta muskler.

MJ: 7,2
smrp: 26
Ca: 1,9
P: 1,4
Mg: 0,7
K: 11,4
Allt per kg foder.

Det är ett fullblod som tränas för tävling i dressyr (lätt klass). Vikt omkring 500 kg. Svårfödd kan man väl säga: han har hittills ätit 10-12 kg och 3-4 kg havre om dagen (lite beroende på hur mycket han har gått. Han är inte fet, men naturligtvis lite bukig. Kan tänka mig att han ligger runt 105-110 MJ om dagen.

En försök till foderstat ser ut så här:
9 kg hö
2 kg lucern
3,5 kg havre
0,3 kg soja
0,3 kg vetekli

Detta ger 105 MJ och en kvot på 6,5. Däremot är ju mineralkvoterna helt uppåt väggarna. Ca/P = 0,7. Ca/Mg (på höt (vet ej värdena på kraftfodret, men det kan jag slå upp nästa vecka) är 2,7 så det är väl i sin ordning.

Det är alltså inte min häst, så om ni kan skippa "skället" för att inte något gjorts tidigare vore det snällt. Dessutom vill jag gärna ha förslag på så billiga och enkla fodermedel som möjligt. Jag är visst anspråksfull! :o
 
Oups, min fil klappade visst ihop... Glöm mitt förslag...

Så här kanske:
9 kg hö
1 kg lucern
3 kg havre
0,1 kg soja

Ger 104 MJ och en kvot på 6,1. Ca/P: 0,85...

Återkommer senare ikväll. Nu kommer vårt hö! Håll tummarna för att det är bättre!!!
 
Ett fullblod får du lägga på högre kvot än 6,1. Minst 6,5 enligt mina erfarenheter.
 
Hmm...

9 kg hö
1 kg lucern
3 kg havre
0,3 kg soja
0,3 kg betfor (för att gojsa ihop det lite)

110 MJ, smrp/MJ: 6,6, Ca/P: 1,3

Skulle ni ge något mineralfoder på det? Foderstaten innnehåller 35 g (??) kalcium och 26 fosfor.

Det är ju ganska mycket mat till en så liten häst. Kan det vara så att när han får en foderstat i balans så behöver han inte så många MJ för att hålla hullet?
 
Mineralbehovet är minst:
0.4-0,45 Ca/Mj (0,45 om du tränar hårdare)
0.3 P/Mj
0.15 Mg/Mj

Glöm inte att ha koll på magnesiumet också, det KAN vara en orsak till att hästen inte musklar sig som den ska, förutom proteinet och kvoten då. Ca/Mg kvot ska inte understiga 2,7.

Äter inte hästen mer än 9 kg hö?
 
men åååååå *frustrerad* jag vill också ha min analys så jag också kan räkna foderstat, NUUUU! *gnäller som en unge*
 
:eek: :rofl: Du kan ju faktiskt räkna åt andra under tiden! Dra ditt strå till stacken! :devil:

Inte förstöra denna tråd nu din gultand! :D
 
:eek: :eek: oooops! *på förstörarhumör*

ja men maila mig nåt "lätt fall" där jag kan hjälpa till och provräkna då så kan fröken Nina rätta resultatet sen :D

Skicka, skicka! :bump:

*tittar i spegeln och undrar hur tusan nina kunde veta att hon inte borstat tänderna än ikväll*
 
Jaa det är bara o erkänna, du har ätit ostbågar ikväll va!! :cool:

Nåt lätt fall? Som jag kan rätta? Hoho neru, jag skickar dig de dräktiga stona och de små fölen! Håll koll på Mg nu bara! :devil:
 
Mg har jag inte lärt mig än! Menar du att jag måste in och lusläsa din sida? jaja bara kör med mig du.. jag behöver det :devil:

:o :o jaså var det dääärför :eek:
 
In o läs med dig din slarver! :devil:

Ostbågar är :d ! Nu ska jag skriva ditt PM! :banana:
 
Nu har jag skrivit ut typ 5 av dina sidor :angel: för jag läser bättre på papper och inte vid datorn. Så nu ska jag ta den bunten och mitt Planck-häfte och LÄRA :cool:

Ja, PM:a om du orkar, vet dock att du har många av den sorten :bow:
 
Nu har jag PM:at, en massa "blarr" som du brukar uttrycka det.. :D Ha en rolig läsning nu då, jag ska sussa!! :cool:
 
:cool: Tack för "blarret! :D

Nu har jag läst och läst och räknat och tänkt och klurat. Skrev ut FEMTON (!) sidor från din hemsida igår (för privat bruk jag lovar :D) och satt och läste till klockan två igår :angel: jag som skulle upp halv 7 för att jag hade utsläppet...

Dock är det ju toksvårt utan miniräknare som kan räkna upphöjt till :mad: Finns det nåt tanke-knep? *usel på matte*
Sen så undrar jag, på din sida står inget om Mg i betfor eller havre, innehåller det inget Mg?

Återstår mycket läsning dock :D :bow:
 
Betfor 2 mg/kg foder enligt tillverkaren

havre kan nog skilja lite, men den havre jag köper har1.2 Mg/kg

Du har en miniräknare med "upphöjt" i din dator =)

Öppna kalkylatorn. Klicka på VISA. Välj avancerat. Och - voila - en avancerad miniräknare som kan räkna både upphöjt och en massa annat =)
 
:D Då hade du o göra! Jag somnade nog vid 1 tror jag, tidigt! :cool: Jag var lite mer än halvvägs genom Simpsons på trean, då slocknade jag.. ;)

Mg innehållet har jag inte hunnit komplettera sidorna med än tyvärr. Krävs lite tid för det.. :crazy: Betfor vet jag inte ens hur mkt Mg det innehåller, men havre har 1,1 g/kg.

Jag har räknat om min foderstat igen förresten! :eek: Jag tyckte jag fick lite väl mkt protein, då jag behövt lägga till soja o så.. Har minskat proteinet med 14,4 g i den nya foderstaten. :smirk: Kvoten har dock gått från 6,7 till 6,47 så jag är mer nöjd med det. Så får jag höja proteinet om det skulle behövas. Har även gjort givorna som så att det blir lättare att mäta och så. Har ett havremått som blir 0,4 kg havre, så då är det ju lättast om man ger 0,8 kg havre istället för 0,7 kg havre t.ex.. Och soja som var ca 60 g/dl, givan är nu 240 g, fast hade ju varit okej med de 300 g som jag hade först. Men nu "blarrar" jag. :D Måste bara nämna att jag nog får ge två tillskott, ett Mg tillskott och ett P tillskott.. suck suck, men det får gå an..! :cool:
 
hihi hääärligt Nina börjar bli duktig på att blarra tycker jag! :cool:

Du är så duktig :) Jag vill bara läsa och läsa och lära mig massor, men i morse var jag ju i stallet och släppte ut 10 pållar (tog en timme, är en bit till hagarna) och skrittade ut Sötnosen i skogen och sen när jag kom hem halv 12 somnade jag :o Å nu tjatar mamma :devil:el att jag ska städa och ha mig för vi ska ha kalas för lilasyster snart... jag vill ju LÄSA och räkna foder :mad: hmf!

Men jag undrar lite... jag har en hink Miner Blå som jag ger pållan nu. När jag räknar mineraler på höet och kraften, ska jag då bara komplettera med Miner Blå OM behovet inte täcks av fodret?? :confused: Vill ju inte kasta en halv full hink, men det är sällan höet är så perfekt att man inte behöver komplettera va?

Skönt å höra att sidan inte är Perfekt ännu, för då hade jag blivit orolig att du sliter ut dig alldeles, SÅ mycket som det finns att kunna om foder! :eek: Dock har jag några små tips som jag ska flika in med en annan dag, nu får jag tydligen inte datanörda längre :mad: :mad:

Jag har förresten räknat med 40% arbetstillägg för min fröken, låter det vettigt tro?
 
:bow: :bow: :bow:

Vad säger du? :o Kan man "flasha till" datorn miniräknare så dne gör upphöjt till? KALAS!!! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 388
Foder & Strö Jag är egentligen klar med foderstaterna och har fått till det helt okej för alla, förutom äldsta som får mer energi än han enligt...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hur ser era analyser ut i år? Vi kommer använda oss av denna och jag hoppas på att inte behöva ge något extra foder i vinter :D Har en...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 039
Senast: Molin
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 037
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp