Mitt golvur igen...

fejko

Trådstartare
Har köpt ett golvur från 1800-talet på internetauktion. Det har guldfärgade partier. Min fråga är: hade man guldfärg på 1800-talet? Eller är det någon som har målat på senare?
 
Sv: Mitt golvur igen...

Guld användes på 1800-talet, men det betyder ju inte att ditt inte är ommålat. Det är ju svårt att säga, särskilt utan bild. 1800-talet var ju dock en färgsättningsmässigt ganska mörk period och under 1900-talets början så blev det modernt att måla saker vitt, så det är inte otroligt att det är ommålat.
 
Sv: Mitt golvur igen...

Fint! :) Men jag vågar mig nog inte på utifrån bilderna säga om det skulle vara ommålat eller inte. Men om jag får spekulera lite så förekommer det ju ofta sådana ur i just den färgsättning som din har och är det sent 1800-tal är det ju inte alls orimligt att det är originalfärgen. Är det tidigt 1800-tal så kan den ju ha målats om när modet svängde. Målat ska det dock vara, det kan jag med säkerhet säga.

Finns det något ställe där färgen är avskavd? Är det helt omålat så tycker jag att du kan utgå från att det är originalfärgen.
 
Sv: Mitt golvur igen...

Tack :)
Det passar bra i mitt lilla torp från 1840-talet. Jag tror inte att det finns någon färg under, men jag trodde man använde bladguld på den tiden? det är därför jag trodde man ersatt färgen senare. Fast bladguld borde iofs varit ganska dyrt :angel:
 
Sv: Mitt golvur igen...

Ah, du menar om den är förgylld med bladguld eller inte?

Det är svårt att se, den kan vara förgylld med bladguld eller slagmetall (oäkta bladguld) eller så kan den vara bronserad. Man skulle kunna tänka sig det är det senare, men det är en ren gissning baserat på att det är vanligast.
 
Sv: Mitt golvur igen...

Men åh vad fin den är! Var rädd om den och gör inget annat med den, mer än torka av den. Även om det inte är originalfärg så har ju även den nyare målningen en historia.

Svårt att se på bilden, men är det mot förmodan en vattenbaserad färg ditkommen under de senaste tiotalet år som har börjat krakelera eller flagna så skulle jag absolut ta bort den. Nu tror jag inte att det är så, men ifall menar jag.
 
Sv: Mitt golvur igen...

Ah, du menar om den är förgylld med bladguld eller inte?

Det är svårt att se, den kan vara förgylld med bladguld eller slagmetall (oäkta bladguld) eller så kan den vara bronserad. Man skulle kunna tänka sig det är det senare, men det är en ren gissning baserat på att det är vanligast.

Nej jag undrar bara om färgen är original eller har tillkommit senare? Förhoppningsvis är den bronserad då :angel:
 
Sv: Mitt golvur igen...

Tack :)
Jag gillar den också och den passar så bra i mitt lilla hus. Den vita färgen tror jag är ursprunglig. Funkar gör den också :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Svårt att hitta en vettig rubrik till tråden. På 1800-talet var Sverige ett fattigt land där maten inte räckte till alla och många fick...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
6 781
Senast: Mearas
·
Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: Milene
·
Gnägg Någon som minns denna ridskola på 90-talet? Kvinnan som ägde den hette Inger och jag minns att hon flyttade senare. Red där på 90-talet...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Ekeberg94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp