Mitt hår ramlar av :(

Bonita4

Trådstartare
Jag tappar massvis med hår! Min hårbotten har kliat lite till och från hela vintern, och den blir fett extremt snabbt, samtidigt som håret är torrt. De senaste månaderna har jag börjat tappa massor av hår :(

Har gått till läkaren och tagit blodprover och ingenting var fel där. Har en tid bokad hos en hudläkare för att de ska kika i min hårbotten men det är först om en månad och det känns som att de inte kommer hitta något heller..

Jag är bara 23 år, det är väl inte normalt att man tappar massvis med hår då?
Har läst att det kan vara en effekt av något "trauma", men nu har håravfallet pågått i flera månader..

Någon som varit med om nåt liknande?
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Du är inte stressad?
Jag har under det senaste året blivit utsatt för mycket stress och svår depression och tappar också mycket hår. Dessutom är mitt hår som ditt, torrt men blir fett snabbt.
Pågått i några månader. Jag är inte flint (tack och lov), men har märkt det har blivit betydligt tunnare.
Efter att ha börjat äta bättre, röra på mig, försökt få in bra sömnrutiner och gått terapi börjar håret sakta men säkert lossna mindre och mindre.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Det beror på vad du menar med "massvis". Är håravfallet fläckvis eller mer jämt fördelat?

Själv "fäller" jag en hel del utan att hårmängden blir mindre, så ett visst håravfall kan nog anses som normalt.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Jag får kliig hårbotten varje vinter för att håret tar så mycket längre tid att torka så den är halvfuktig i flera timmar. Avhjälps bäst med att föna hårbotten.
Kan det vara något liknande?

Håller med tidigare inlägg ang stress som bidragande faktor till håravfall.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Jag hade en period för tre år sen då jag var extremt stressad och jag tappade mängder med hår. Hårtjockleken har inte riktigt återhämtat sig efter detta men nu använder jag balsammetoden (googla) vilket gör att håret över lag känns bättre och mindre frissigt.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Låter som att det kan vara läge att byta till ett mer återfuktande schampo? Har du ett nu som torkar ut hårbotten så kan det leda till att du tappar mer hår, och den får på egen hand "återfukta" vilket leder till att det blir snabbt fett.

Det kan givetvis handla om stress eller liknande också, men eftersom du säger att det kliar samt blir snabbt fett så låter det som att det kan handla om yttre påverkan.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Jag har det så vissa vintrar, att jag tappar massor med hår. Alltid jämnt fördelat dock. För mig går det över på våren!
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Känns som att jag provat allt i schampoväg! :p För torrt hår, för kliande hårbotten, utan sulfater, utan parfym osv osv. Det enda som har hjälpt en del är min mammas psoriasisschampo, men det vill jag inte använda i onödan.

Jag hoppas att det kommer gå över nu när det blir varmare, eller att hudläkaren hittar på någon mirakelkur åt mig :)
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Äter du p-piller? Jag tappade mängder av hår när jag åt en sorts p-piller. Slutade med dom och slutade tappa hår.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Kl

Testa att balsamtvätta! No poo, är superbra. Funkade super på mig, hade samma problem.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Att tvätta håret enbart med balsam påverkar inte vad som händer i hårsäckarna som finns några mm under skalpen. Möjligtvis kan det lindra problemen i hårbottnen.

Barnängens produkter är milda och kan vara värda att prova i väntan på vad hudläkaren säger.

I tillskottsväg så verkar div silicatillskott hjälpa för många med hårproblem, för just håravfallet kan vara någon brist i de ämnen som hår (och naglar) behöver för att frodas.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Jag är själv allergisk mot konserveringsmedel som finns i de flesta schampon. Tyvärr har det ibland olika namn och är väldigt långt så jag kommer inte ihåg vad det heter. Men det är starkt allergiframkallande och finns även i s k allergi- och barnschampon.
Det som räddar mig är billiga "skitschampon" som egentligen inte ska vara bra men min hårbotten blir normal och jag slipper allergibesvären. Jag brukar återfetta själva håret, inte hårbotten (för det behövs inte längre med dessa schampon) med oljeinpackning då och då.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Att tvätta håret enbart med balsam påverkar inte vad som händer i hårsäckarna som finns några mm under skalpen.

Det är min uppfattning också. Håravfall beror inte på kvalitén på håret, orsakerna sitter djupare än så (stress, hormoner m m).

Jag balsamtvättar sedan två år, jag gillar det - men jag tvivlar på att det skulle vara verksamt mot håravfall. Möjligen på det viset att spröda hårstrån inte går av lika lätt med balsam - men när hårstrån går av kallar jag det inte håravfall.
 
Sv: Mitt hår ramlar av :(

Så måste det vara, förstås. Men jag upplever att jag brottas mindre med håret nu med balsammetoden (kammar det nästan aldrig tex) och det gör att håret är mer i fred. När jag tappade mycket hår när jag var så superstressad så var det i situationer när jag höll på med håret (typ tvättade det eller på annat sätt fixade med det). Håret rasade inte bara av sig själv, det blev inte tussar i soffan bara av att jag låg där, typ.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 057
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Hej! Är det någon här som kör med WO? Menar alltså inte balsammetoden eller äggtvätt eller liknande utan enbart hårtvätt med vatten...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 368
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 219
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp