Mitt liv är ett pussel (långt)

Som extrajobb låter det där jobbet helt vansinnigt för min del. Du skriver att du tog jobbet för att det är roligt men, så här med facit på hand, är det värt det?

Det kräver att man är extremt flexibel som reserv och kan hoppa in med kort varsel. Det funkade jättebra innan jag tog upp ridningen igen eftersom jag då alltid nästan var hemma eller på gymmet som ligger i orten jag bor. Men nu är det knöligare.
Att bli ordinarie och veta att var tredje vecka är man låst är ju bättre och då man kan planera på ett annat sätt.
Jag tycker det är roligt och att få hjälpa människor, djur och egendom som är i akut behov är hjälp, det ger en speciell känsla.
 
Nu har jag kommit till att jag ständigt går runt stressad, ont i magen och har dåligt samvete över att jag inte hinner rida mer, träna mer, jobba mer, städa mer, vara hemma mer.. Jag måste nog tyvärr välja bort något just nu. Det finns egentligen bara 2 saker som jag kan välja bort. Mitt deltidsjobb eller ridningen.
 
Nu har jag kommit till att jag ständigt går runt stressad, ont i magen och har dåligt samvete över att jag inte hinner rida mer, träna mer, jobba mer, städa mer, vara hemma mer.. Jag måste nog tyvärr välja bort något just nu. Det finns egentligen bara 2 saker som jag kan välja bort. Mitt deltidsjobb eller ridningen.
Vad känns bättre att välja bort? Kör på magkänsla!
 
Vad känns bättre att välja bort? Kör på magkänsla!

Det som gör det så svårt är att det ena är en kostnad och det andra är en intäkt.

Jag trivs verkligen med mitt deltidsjobb förutom att jag behöver offra väldigt mycket av min fritid till det emellanåt.
Hästarna är fantastiskt roligt och jag är så glad jag tog upp ridningen igen efter några års uppehåll.
 
Det som gör det så svårt är att det ena är en kostnad och det andra är en intäkt.

Jag trivs verkligen med mitt deltidsjobb förutom att jag behöver offra väldigt mycket av min fritid till det emellanåt.
Hästarna är fantastiskt roligt och jag är så glad jag tog upp ridningen igen efter några års uppehåll.

Jag funderar lite på extrajobbet. Om du tjänar ca 5 000 kr extra på det i månaden är det värt det? Är det helt omöjligt att få upp lönen lite på heltidsjobbet? Jag hade fattat om vi pratade 10 000 tex men 5 000 för ett extrajobb som verkar kräva så pass mkt av dig och som gör att du inte kan utöva din hobby? Hur mkt behöver du inkomsten?
 
Jag funderar lite på extrajobbet. Om du tjänar ca 5 000 kr extra på det i månaden är det värt det? Är det helt omöjligt att få upp lönen lite på heltidsjobbet? Jag hade fattat om vi pratade 10 000 tex men 5 000 för ett extrajobb som verkar kräva så pass mkt av dig och som gör att du inte kan utöva din hobby? Hur mkt behöver du inkomsten?

Det varierar hur mycket pengar jag tjänar på det jobbet månad till månad, allt beror på hur mycket jag har beredskap och hur många larm jag åker på. En månad kan vara hur lugn som helst och jag kanske får 2-3 tusen, en annan månad med mkt larm kan ge 10 tusen. Så på det sättet är det ingen inkomst jag räknar med på det sättet, utan det blir mera en bonus. Jag behöver egentligen inte inkomsten, vi klarar oss utan den, det gjorde vi innan jag fick det jobbet. Det som känns vemodigt är väl mer att det känns som jag "ger upp" och lämnar något jag egentligen tycker är roligt men som inte fungerar i mitt liv just nu.
Jag har försökt få upp lönen på mitt heltidsjobb och trodde jag var på väg att lyckas men pga fackliga förhandlingar står det helt still...
 
Det varierar hur mycket pengar jag tjänar på det jobbet månad till månad, allt beror på hur mycket jag har beredskap och hur många larm jag åker på. En månad kan vara hur lugn som helst och jag kanske får 2-3 tusen, en annan månad med mkt larm kan ge 10 tusen. Så på det sättet är det ingen inkomst jag räknar med på det sättet, utan det blir mera en bonus. Jag behöver egentligen inte inkomsten, vi klarar oss utan den, det gjorde vi innan jag fick det jobbet. Det som känns vemodigt är väl mer att det känns som jag "ger upp" och lämnar något jag egentligen tycker är roligt men som inte fungerar i mitt liv just nu.
Jag har försökt få upp lönen på mitt heltidsjobb och trodde jag var på väg att lyckas men pga fackliga förhandlingar står det helt still...

Men finns det ingen möjlighet att ta upp extrajobbet i ett senare skede eller liknande? Just nu verkar det ju som att det är det som gör att du kanske inte kan utöva ditt intresse med ridningen fullt ut?
 
Men finns det ingen möjlighet att ta upp extrajobbet i ett senare skede eller liknande? Just nu verkar det ju som att det är det som gör att du kanske inte kan utöva ditt intresse med ridningen fullt ut?

Det är nog tyvärr inget alternativ, man behöver vara med på det mesta löpande, för att bibehålla/få nya kunskaper.
 
Jag behöver hjälp. Mitt liv är ett ständigt pussel. Det är säkert fler som har det så men alla är vi olika och jag känner att det är på väg att brista snart. Jag har tänkt så mycket på detta att jag fastnat i min tankegångar och nu blivit helt oförmögen att ens fatta små beslut.

Såhär ligger det till idag.

Jag har ett heltidsjobb, 40tim/v. Kontorsarbete. Jag trivs sådär, det är stundtals väldigt lugnt och jag har inte att göra hela tiden. För sex månader sen hade jag för mycket så de delade min tjänst rakt av och anställde en till på 100%. Det är jobbigt att ibland känna att man ”sitter av tiden”. Men jag vill inte klaga då jag hade alldeles för mkt för ett halvår sedan. Tjänar OK men inte bra.

Utöver mitt heltidsarbete har jag ett deltidsjobb också. Det innebär att var tredje vecka har jag beredskap och måste hålla mig i samhället där jag bor. Jag är reserv och hoppar in när någon är sjuk eller vill vara ledig men nu har jag fått ordinarie beredskap var tredje vecka, dagtid. Vilket innebär att när jag jobbar på mitt vanliga jobb har jag beredskap. Det passar mig jättebra då jag på kvällarna är ledig och kan röra mig fritt.
Dock så är så att eftersom jag är reserv förväntas jag hoppa in om någon blir sjuk eller är borta på utbildning och inte kan ha beredskap. Det betyder att jag ibland har hela veckor (+ min ordinarie dagtidsvecka) och kan då inte ta mig någonstans under den veckan. Det stora + med detta jobb är att det är så otroligt roligt och att det ger en extra inkomstkälla.

Jag har ridit hela mitt liv men tog en paus för tre-fyra år sedan då jag inte hade egen häst längre osv… Kände att jag behövde ta en paus och just då valde jag att satsa helhjärtat på gymträningen och har tävlat en del i styrkelyft fram tills nyligen. Har saknat hästarna enormt mycket och känt ett stort sug att ta upp ridningen igen. En dag i höstas tog jag kontakt med stallägaren i ett stall jag ridit tidigare. Det resulterade i att jag åkte dit och blev erbjuden att börja rida igen. Vi pratade då om att jag skulle rida en häst men det har blivit två (för närvarande står en skadad dock).

Jag var brutalt ärlig eftersom jag har mitt deltidsjobb också och sa att jag ibland kanske inte kan rida på en hel vecka. Vi kom överens om att jag skulle börja rida där. Så nu rider jag tre dagar i veckan (vill egentligen mer men restiden till stallet är 1 tim tur och retur).

Till problemet.

Jag vet inte vad jag vill.

Mitt heltidsjobb är OK men lönen är ganska dålig. Därför är det bra med mitt deltidsjobb som ökar upp lönen varje månad.

Dock med både heltidsjobbet och deltidsjobbet blir tiden så knapp att jag inte hinner rida så mycket som jag vill och jag måste ständigt pussla. När jag får förfrågan om att ta beredskap utöver var tredje vecka måste jag alltid låta ridningen stå tillbaka för de förväntar sig att man ska ta beredskap bara för att jag är ”reserv”. Det finns ett annat scenario jag är rädd för också, det är att en dag kan jag bli ordinarie och har då beredskap dygnet runt var tredje vecka. (Om någon ordinarie säger upp mig blir reserver ordinarie automatiskt).
Då kan jag inte ta mig till stallet alls den veckan. Vi har pratat om detta jag och hästägaren och hon tycker det är OK men samtidigt vet jag att hon inte har tid att rida och då blir hästarna ståendes… (vilket stressar mig)

En tanke som jag tänkt är att jag ska fråga hästägaren om jag får ta hem den ena hästen till ett stall i samhället jag bor. Men egentligen löser det inte problemet för jag kan inte rida när jag har beredskap ändå. Eftersom jag måste sticka direkt när larmet går.

Om jag ska ta hem hästen känns det som att jag behöver säga upp mig från mitt deltidsjobb. Men då förlorar jag den inkomsten och vet inte om jag har råd att ha häst.

Ett annat alternativ är att jag ska försöka få mig ett annat heltidsjobb, som betalar lite bättre (lättare sagt än gjort). Och då isf säger upp mig från mitt deltidsjobb.

Det sista alternativet är att jag fortsätter som jag har det nu, pusslar alla dagar i veckorna för att få ihop det och tar beslutet den dagen jag får frågan om att bli ”ordinarie” och ha beredskap dygnet runt var tredje vecka. De kan inte svara på när det blir. Det kan dröja ett halvår, två år eller längre...

Kan tillägga att jag förutom detta försöker träna på gymmet så mycket jag kan och har ett hus och man…

Jag vet att detta är ett beslut JAG måste ta. Men någonstans känner jag att jag blivit så låst i mina tankar eftersom det är antingen det ena eller det andra och att välja betyder att välja bort något.

Vad hade ni gjort om ni varit i denna situation?

/Förvirrad Frida.


Det är inte rimligt att jobba mer än heltid.
Överväg att skaffa lagom mycket jobb.
 
Nu har jag kommit till att jag ständigt går runt stressad, ont i magen och har dåligt samvete över att jag inte hinner rida mer, träna mer, jobba mer, städa mer, vara hemma mer.. Jag måste nog tyvärr välja bort något just nu. Det finns egentligen bara 2 saker som jag kan välja bort. Mitt deltidsjobb eller ridningen.
Vem tvingar dig att vara så splittrad? Du har väl ett val? Ta tag i det själv.

(Jag jobbar under hypotesen att du delar ut den här typen av pepp till andra för att det är den stilen som mest effektivt hjälper dig. Om det inte stämmer så kan du bortse från mitt inlägg.)
 
Vem tvingar dig att vara så splittrad? Du har väl ett val? Ta tag i det själv.

(Jag jobbar under hypotesen att du delar ut den här typen av pepp till andra för att det är den stilen som mest effektivt hjälper dig. Om det inte stämmer så kan du bortse från mitt inlägg.)

Sant. Det är bara jag som kan göra något åt det.

Jag har nu gjort mitt val och gått på min magkänsla. :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 458
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 462
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp